Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å dryppe litt avføringsmiddel på sjokoladen - som jeg vet noen kommer til å stjele?


Mads2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er student og har ikke så god råd og bor på kollektiv med 6 andre. Her om dagen kjøpte jeg en 200g melkesjokolade for 35 kr, og plasserte den i min del av kjøleskapet. Neste dag bare forsvant den. Det var da litt sleipt tenkte jeg. To dager senere kjøpte jeg en ny fruktnøtt-sjokoladeplate for 40 kroner, plasserte den i min del av kjøleskapet, men den forsvant neste dag. Det er en som stjeler sjokoladene jeg kjøper. Spurte om noen hadde sett den, men følte når jeg konfronterte en av dem så løy hun, og hørte knitring i sjokoladepapir gjennom døren hennes når jeg gikk forbi.

 

En venn av meg foreslo at jeg burde kjøpe en ny sjokolade, dryppe litt avføringsmiddel på sjokoladen min (min eiendel) og plassere den i kjøleskapet. Tenkte dessuten å plassere et skjult kamera der slik jeg får tatt tyven. Er dette strengt forbudt å gjøre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har du markert at maten er din, skrevet navn på den?

 

Jeg vil tro at det helt lovlig så lenge det fremgår klart og tydelig at det er din mat og at reglene i kollektivet er klare på det. 

Ok. Hadde egentlig ikke lapp eller navn som tilsier at den hylla er min. Men siden vi har bodd her i 2 måneder nå, trodde jeg at alle visste hvilken del som tilhørte hvem. Og ingen har tatt noe tidligere, kun akkurat nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er openbart ulovleg. Det er din sjokolade, men din intensjon med å tilsette avføringsmiddel er å påføre nokon ei forgiftning.

 

Det er forskjell på når du tilsetter avføringsmiddel til eget bruk og ein i kollektivet med eit uhell får i seg middelet, kontra når du med viten og vilje settet fram ei giftfelle for å ramme ein anna person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å forgifte mat som du vet andre kommer til å spise.