Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å dryppe litt avføringsmiddel på sjokoladen - som jeg vet noen kommer til å stjele?


Mads2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er student og har ikke så god råd og bor på kollektiv med 6 andre. Her om dagen kjøpte jeg en 200g melkesjokolade for 35 kr, og plasserte den i min del av kjøleskapet. Neste dag bare forsvant den. Det var da litt sleipt tenkte jeg. To dager senere kjøpte jeg en ny fruktnøtt-sjokoladeplate for 40 kroner, plasserte den i min del av kjøleskapet, men den forsvant neste dag. Det er en som stjeler sjokoladene jeg kjøper. Spurte om noen hadde sett den, men følte når jeg konfronterte en av dem så løy hun, og hørte knitring i sjokoladepapir gjennom døren hennes når jeg gikk forbi.

 

En venn av meg foreslo at jeg burde kjøpe en ny sjokolade, dryppe litt avføringsmiddel på sjokoladen min (min eiendel) og plassere den i kjøleskapet. Tenkte dessuten å plassere et skjult kamera der slik jeg får tatt tyven. Er dette strengt forbudt å gjøre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har du markert at maten er din, skrevet navn på den?

 

Jeg vil tro at det helt lovlig så lenge det fremgår klart og tydelig at det er din mat og at reglene i kollektivet er klare på det. 

Ok. Hadde egentlig ikke lapp eller navn som tilsier at den hylla er min. Men siden vi har bodd her i 2 måneder nå, trodde jeg at alle visste hvilken del som tilhørte hvem. Og ingen har tatt noe tidligere, kun akkurat nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er openbart ulovleg. Det er din sjokolade, men din intensjon med å tilsette avføringsmiddel er å påføre nokon ei forgiftning.

 

Det er forskjell på når du tilsetter avføringsmiddel til eget bruk og ein i kollektivet med eit uhell får i seg middelet, kontra når du med viten og vilje settet fram ei giftfelle for å ramme ein anna person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å forgifte mat som du vet andre kommer til å spise.

Om du vil bli tatt er en annen sak. Motpartens argument for at du har forgiftet sjokoladen er at vedkommende har stjålet fra deg.

Generelt sett vil det nok være bedre med kamera. Ikke at det er veldig lovlig heller, men konsekvensene for deg er mindre. 

 

Du kunne kanskje sluppet unna om du hadde lagd en hash-brownie eller noe sånt, men siden det ikke er lovlig i Norge, så hjelper det lite. I land der det er tillatt ville du nok neppe bli tiltalt for forgiftning. 

 

Har du tyver i ditt eget hus så er du egentlig ganske kjørt. Du må nesten ta vedkommende på fersk gjerning for å ha loven på din side.

Lenke til kommentar

Det kan jo være at hans intensjon var å spise sjokoladen med avføringsmiddel selv, fordi han var forstoppet. Men så spiste noen andre i huset den istedenfor. Det kunne jo ikke han forutsi, da den var merket med hans navn og husreglene er klare på hvem som har hvilken hylle.

Det kunne det våre, men i dette tilfellet vil den forklaringa være ei løgn ettersom trådstarter hadde anna intensjon.

 

Det å dikte opp ei forklaring som skal høyrast truverdig ut gjer det ikkje meir lovleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også tenkt i de baner før. Og i og med at i 99,99% av tilfellene så ville det sikkert gått bra, i det éne tilfellet der det går galt, kanskje det er noe i middelet personen ikke tåler, da sitter du fint i det. Det må likevel bevises, men du har en samvittighet. Sånn er det med omtrent alle hevnaksjoner, det kan få uante følger som du kan slite med. Andre ting kan det jo være, tenk om mora hennes blir sjuk, og ho ikke kan dra og hjelpe ho fordi ho da har omgangssjuke pga lakséroljen. Så dør mora, og dét er da indirekte din skyld. Veldig søkt tilfelle, men du forstår sikkert poenget.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt en boks med lås på som jeg satt i kjøleskapet, hvor jeg oppbevarte alle mine matvarer.

 

Jeg ville også bedt om et møte med alle sammen, og sagt grundig fra at tyver er noe av det verste jeg vet og at jeg visste hvem tyven var, men jeg velger å ikke gjøre noe da jeg er en godhjertet person. Da er det også en sjans for at tyven fikk samvittighetskvaler og tilstod for deg seinere. Kanskje en liten prosentsjans, men bedre enn 0%.

 

En annen ting å tenke på er at dette er en billig lekse for senere i livet, under 100 kr, da har du lært at du skal sikre tinga dine bedre og aldri stole på en levende sjel med eiendeler.

 

Ville også oppfordret alle andre til å kjøpe boks med lås på samme måte.

 

Å spørre alle om å montere et overvåkningskamera kunne vært en idé også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Å spørre alle om å montere et overvåkningskamera kunne vært en idé også.

 

Ja, for hvem ville vel si nei til å bli overvåket på kjøkkenet til enhvert tid når du skal finne sjokoladebanditten?

 

Putt hva du vil på matvarene du har merket med ditt navn, men hva i alle dager håper du å oppnå med kamera som alle har godkjent?

Lenke til kommentar

Putt hva du vil på matvarene du har merket med ditt navn, men hva i alle dager håper du å oppnå med kamera som alle har godkjent?

.. at tyveriene opphører?.. Skjønt et kamera koster ganske mange sjokolader, så det er spørs om det er verdt det.

 

Hva med å legge en lapp/tomt sjokoladepapir i hylla di der det står at tyven vil bli tilgitt om samme typer sjokolader blir lagt tilbake, hvis ikke blir det husmøte med fokus på å oppklare tyveriene.

Lenke til kommentar

Det kunne det våre, men i dette tilfellet vil den forklaringa være ei løgn ettersom trådstarter hadde anna intensjon.

 

Det å dikte opp ei forklaring som skal høyrast truverdig ut gjer det ikkje meir lovleg.

Vel, man er jo ikke nødt til å vitne mot seg selv i Norge. Ingen forklaring.

Bevisbyrden ligger jo på retten for å bevise at han ikke skulle spise den selv.

Lenke til kommentar

Avføringsmiddel er litt drastisk. Dypp den i den sterkeste hot sauce'en du får tak i.

 

Jeg støtter denne.

 

 

Hvis TS prøver igjen med en ny sjokolade i kjøleskapet, kunne du prøvd å påføre den saus eller krydder/pulver av noe slag, så kanskje vedkommende lærer.

Det er uansett et billig alternativ siden f.eks. hot tacosaus ikke er dyrt (First Price, Coop).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...