Gå til innhold

Kommer PS5 til levere bedre grafikk enn dagens PCer?


Anbefalte innlegg

Mulig, men merkedet har forandret seg en del siden 2007. Ser ikke ut til at folk har så problemer med å kjøpe telefoner til over 10K, så jeg tror nok Sony presser prisene opp og tar seg så godt betalt som de kan. Vi får se, men jeg tror ikke dyre konsoller blir et problem.

Smarttelefoner til 10k+ når ikke et bredt marked og derfor har mobilprodusentene flere modeller i forskjellige prisklasser. Selvom det ikke er meningen at PS5 skal nå et veldig bredt marked i starten (fattige studenter, familier med stramt budsjett osv) blir det vanskelig å komme ditt relativt raskt, uten å tape mye penger, hvis basis modellen starter med en veldig høy pris med hardware deretter. Det kan godt mulig det vil komme en PS5Pro senere (det er også ryktet at den lanseres samtidig med basis modellen) til en nokså høy pris. Det er også en faktor med fysisk størrelse på konsollen og støy mtp strømforbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smarttelefoner til 10k+ når ikke et bredt marked og derfor har mobilprodusentene flere modeller i forskjellige prisklasser. Selvom det ikke er meningen at PS5 skal nå et veldig bredt marked i starten (fattige studenter, familier med stramt budsjett osv) blir det vanskelig å komme ditt relativt raskt, uten å tape mye penger, hvis basis modellen starter med en veldig høy pris med hardware deretter. Det kan godt mulig det vil komme en PS5Pro senere (det er også ryktet at den lanseres samtidig med basis modellen) til en nokså høy pris. Det er også en faktor med fysisk størrelse på konsollen og støy mtp strømforbruk.

Når tror du store multinasjonale selskaper bryr seg om fattige studenter, familier eller de med stram økonomi?

 

Se på Apple, billigste iphone har en prislapp på 8500 NOK, og de selger jo som bare det. Om PS5 blir for dyr, kan vel man heller kjøpe/holde seg til PS4. Det er ingen menneskerett å ha det nyeste eller det beste, og det vet store selskaper som Sony.

 

Jeg tror du lever i en fantasiverden om du tror PS5 blir billig fordi Sony synes synd i de som har for smal økonomi.

 

Det er ikke vits med store salgstall om man taper på hvert enkelt solgte produkt. Business er å selge med størst mulig fortjeneste per solgte enhet, og det vet Sony.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

 

Mulig, men merkedet har forandret seg en del siden 2007. Ser ikke ut til at folk har så problemer med å kjøpe telefoner til over 10K, så jeg tror nok Sony presser prisene opp og tar seg så godt betalt som de kan. Vi får se, men jeg tror ikke dyre konsoller blir et problem.

Smarttelefoner til 10k+ når ikke et bredt marked og derfor har mobilprodusentene flere modeller i forskjellige prisklasser. Selvom det ikke er meningen at PS5 skal nå et veldig bredt marked i starten (fattige studenter, familier med stramt budsjett osv) blir det vanskelig å komme ditt relativt raskt, uten å tape mye penger, hvis basis modellen starter med en veldig høy pris med hardware deretter. Det kan godt mulig det vil komme en PS5Pro senere (det er også ryktet at den lanseres samtidig med basis modellen) til en nokså høy pris. Det er også en faktor med fysisk størrelse på konsollen og støy mtp strømforbruk.

Nå sies det jo at det kommer en ps5 og ps5 pro samtidig.

 

Slik at man får to prisklasser å velge mellom.

 

Så kan det godt være Sony deler dem inn i to utgaver av hver også, med ulik lagringsplass.

 

6.000,- for baseversjonen med rtx2070 ytelse, og 8-9.000,- for den med enda høyere.

Det høres rimelig ut.

Lenke til kommentar

Nå sies det jo at det kommer en ps5 og ps5 pro samtidig.

 

Slik at man får to prisklasser å velge mellom.

 

Så kan det godt være Sony deler dem inn i to utgaver av hver også, med ulik lagringsplass.

 

6.000,- for baseversjonen med rtx2070 ytelse, og 8-9.000,- for den med enda høyere.

Det høres rimelig ut.

2070 ytelse på pro’en høres mer sannsynlig ut. At Sony skal gi ut en konsoll som er 2080 ti killer til under 10k blir som å tro på julenissen.

 

Mulig inngangsmodellen får 2050/2060 ytelse, men 2070 ytelse på en billigkonsoll nekter jeg å tro før jeg ser det.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå sies det jo at det kommer en ps5 og ps5 pro samtidig.

 

Slik at man får to prisklasser å velge mellom.

 

Så kan det godt være Sony deler dem inn i to utgaver av hver også, med ulik lagringsplass.

 

6.000,- for baseversjonen med rtx2070 ytelse, og 8-9.000,- for den med enda høyere.

Det høres rimelig ut.

2070 ytelse på pro’en høres mer sannsynlig ut. At Sony skal gi ut en konsoll som er 2080 ti killer til under 10k blir som å tro på julenissen.

 

Mulig inngangsmodellen får 2050/2060 ytelse, men 2070 ytelse på en billigkonsoll nekter jeg å tro før jeg ser det.

Nå er det snakk om en liten økning fra 2070.

Altså noe tilsvarende en 2070 super.

 

Ellers kommer påstandene om 2070 ytelse fra mange forskjellige kilder.

 

Det er snakk om en integrert løsning fra AMD.

Omtrent på linje med en rx5700.

 

Dette hører også hjemme med at de går for pci-e 4.0.

Lenke til kommentar

Når tror du store multinasjonale selskaper bryr seg om fattige studenter, familier eller de med stram økonomi?

 

Se på Apple, billigste iphone har en prislapp på 8500 NOK, og de selger jo som bare det. Om PS5 blir for dyr, kan vel man heller kjøpe/holde seg til PS4. Det er ingen menneskerett å ha det nyeste eller det beste, og det vet store selskaper som Sony.

 

Jeg tror du lever i en fantasiverden om du tror PS5 blir billig fordi Sony synes synd i de som har for smal økonomi.

 

Det er ikke vits med store salgstall om man taper på hvert enkelt solgte produkt. Business er å selge med størst mulig fortjeneste per solgte enhet, og det vet Sony.

 

Dem bryr seg fordi det er snakk om mange. Dem tjener mye penger på honorarer på spill salg, men da trengs det et stort volum. Jeg tviler sterkt på at hverken Sony eller MS er interessert i å krympe markedet. I det aller minste er det en stor risiko å ta.
 
Jeg har ikke snakket om å selge med tap, men å begrense hardwaren og dermed prisen. 
Lenke til kommentar

 

 

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Man vil ikke få tilnærma på PS5 kontra PC.

 

La oss si at PS5 vil kosta 6000, tror du virkelig den vil yte i nærheten av et skjermkort til 13k?

 

Konsoll er budsjett og ytelsen vil derfor alltid være deretter.

 

Skal du ha det meste ut av et spill er PC veien å gå. Høyere oppløsning, høyere fps, ultrawide, høyere oppløsning på teksturer, mods bare noen av fordeler med PC, som alltid vil være bedre enn på konsoll. Jeg vil tørre å påstå at man alltid vil få en bedre opplevelse på PC enn konsoll, dersom man har innvestert litt i PCen.

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

 

Altså ca 6.000,-

 

Om du i tillegg skal kjøpe hovedkort, CPU, psu, kasse, Os, tastatur og mus...

 

Ps5 skal visstnok også komme med nye pci-e 4 SSD.

 

Da tror jeg ps5 vil spare deg for en god del penger.

 

For ikke å snakke om optimalisering, og hvor mye utviklerne faktisk legger til for PC brukerne.

2070, tviler, er fortsatt en CPU / GPU kombi om de ikke går all out.

Uansett vi er på et nivå der ytelse begynner å bli høy nok, 60 fps i full HD på høy kvalitet.

 

PC har noen andre fordeler. Er vi sikker på at du kan oppgradere fra PS4 til PS5 versjonen gratis, dvs oppgradere grafisk innstillingene.

Merk at pc versjon har nye egenskaper som flerspiller antar dette er utenom online.

Vi lever i en tid der du må anta at utgivere er B-film skurker kun opptatt av å øke inntektene denne dagen.

 

PC har flere måter å unngå dette på.

Det er en grunn til at PC ble lansert senere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kvifor kjøpe det på PC når eg allerede har det på Playstation, og vil få ein tilnermet, om ikkje bedre opplevelse av det på PS5 kontra PC?

Man vil ikke få tilnærma på PS5 kontra PC.

 

La oss si at PS5 vil kosta 6000, tror du virkelig den vil yte i nærheten av et skjermkort til 13k?

 

Konsoll er budsjett og ytelsen vil derfor alltid være deretter.

 

Skal du ha det meste ut av et spill er PC veien å gå. Høyere oppløsning, høyere fps, ultrawide, høyere oppløsning på teksturer, mods bare noen av fordeler med PC, som alltid vil være bedre enn på konsoll. Jeg vil tørre å påstå at man alltid vil få en bedre opplevelse på PC enn konsoll, dersom man har innvestert litt i PCen.

Ps5, den normale, ikke pluss utgaven som det også ryktes om, har ytelse som tilsvarer et rtx 2070.

 

Altså ca 6.000,-

 

Om du i tillegg skal kjøpe hovedkort, CPU, psu, kasse, Os, tastatur og mus...

 

Ps5 skal visstnok også komme med nye pci-e 4 SSD.

 

Da tror jeg ps5 vil spare deg for en god del penger.

 

For ikke å snakke om optimalisering, og hvor mye utviklerne faktisk legger til for PC brukerne.

2070, tviler, er fortsatt en CPU / GPU kombi om de ikke går all out.

Uansett vi er på et nivå der ytelse begynner å bli høy nok, 60 fps i full HD på høy kvalitet.

 

PC har noen andre fordeler. Er vi sikker på at du kan oppgradere fra PS4 til PS5 versjonen gratis, dvs oppgradere grafisk innstillingene.

Merk at pc versjon har nye egenskaper som flerspiller antar dette er utenom online.

Vi lever i en tid der du må anta at utgivere er B-film skurker kun opptatt av å øke inntektene denne dagen.

 

PC har flere måter å unngå dette på.

Det er en grunn til at PC ble lansert senere.

Foreløpig tidlig versjon av ps5 kjører AMD sin nye Oberon.

 

Den har gått fra 0.911 GHz, på PS4 pro, til 2 GHz på ps5.

 

Dette med ny og forbedret arkitektur.

Rdna.

 

Dette vil tilsvare omtrent 9,2 teraflops.

 

Ps4 pro ligger på 4,2.

Xbox one x på 6.

Rtx 2070 7,5.

2070 super på 9.

 

En rtx 2080 ligger på 10,1.

 

Det sies at dette er den vanlige ps5, men at det kommer en ps5 pro i tillegg.

 

Det er fortsatt omtrent et år til ps5 skal komme ut.

Lenke til kommentar

Problemet er at antall teraflops sier ingenting om hva slags ytelse man kan forvente. Selv om PS5 gpuen har tilsvarende teraflops som et 2070 kort så betyr det ikke at det yter det samme. Blir spennende å se men tviler vi får en PS5 med tilsvarende ytelse som en 2070 Super, isåfall er det en knalldyr konsoll.

Lenke til kommentar

Problemet er at antall teraflops sier ingenting om hva slags ytelse man kan forvente. Selv om PS5 gpuen har tilsvarende teraflops som et 2070 kort så betyr det ikke at det yter det samme. Blir spennende å se men tviler vi får en PS5 med tilsvarende ytelse som en 2070 Super, isåfall er det en knalldyr konsoll.

Ettersom det skulle være lettere å optimalisere for konsollene, så skulle vel tilsvarende maskinkraft gi bedre ytelse på konsollene?

Lenke til kommentar

Problemet er at antall teraflops sier ingenting om hva slags ytelse man kan forvente. Selv om PS5 gpuen har tilsvarende teraflops som et 2070 kort så betyr det ikke at det yter det samme. Blir spennende å se men tviler vi får en PS5 med tilsvarende ytelse som en 2070 Super, isåfall er det en knalldyr konsoll.

 

Det sier noe da vi vet at PS5 vil bruke Navi arkitektur og Radeon 5700 XT (Navi10) har omtrent samme antall teraflops og yter omtrent det samme som RTX 2070. I PR slides fra AMD har det kommet frem at neste generasjons konsollene vil bruke neste generasjons Navi arkitektur (RDNA2) og det gir mening siden konsollene skal støtte hardware akselerert ray-tracing.

Lenke til kommentar

Jeg synes konsoller skal være det de er flinke på. En billig og bra spillmaskin. De kan aldri kunne konkurere med pc fordi di bruker samme komponenter. En konsoll er en pc, men via masseproduksjon kan de oppnå gode priser.

 

En ps4 koster 2790. Det er bra. Den gir en helt ok spillopplevelse

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

PS5 vil ikke få bedre grafikk enn hva man alt kan få til med PC.

 

Hvorfor vente på PS5 når man alt kan få dette på PC?

 

Playstation spill er designet og optimalisert for maskinvaren, mens PC er et mye dyrere kaos med dårlig optimaliserte spill. Så finnes det også folk som foretrekker å bruke kontroller heller enn mus og tastatur, og drive litt spilling metervis fra skjermen i en deilig sofa heller i en kontorstol klistret helt opp i skjermen.

 

Det er to helt forskjellige ting. Med konsoll vet du hva du får, og de beste utviklerne tjener langt mer på konsoll, noe som gjør at de beste spillene alltid slippes på konsoll og får mye mer ut av maskinvaren enn hva spill på PC får. Så selv med 50% dårligere maskinvare gjør 50% mindre optimalisering på et PC spill at man får tilsvarende likt resultat.

 

Men nei, PS5 kommer ikke til å levere bedre grafikk enn det beste på PC idag, men omtrent tilsvarende det beste på PC idag, om ca ett år, noe som da vil være mer enn nok for de aller fleste.

 

Det endelige resultatet avhenger heller ikke bare av grafikken man kan lage, men hva man faktisk designer ut av det og hvor flinke de som faktisk designer spillet og grafikken er. Spriket på kvaliteten i levert grafikk er stort både på PC og på konsoll, alt etter hvem som leverer det. Spill handler også om langt mer enn bare grafikk.

 

Det er også fullt forståelig at folk som sitter 50cm fra en skjerm og spiller førsteperson skytespill vil ønske høyest mulig FPS. For min del er førsteperson spill svært ubehagelig selv med høy FPS. Mens på konsoll kan man kanskje inngå et bedre balansert kompromiss når man designer et spill. F.eks kan 60fps være akkurat passe (til og med supert). Men spiller man FPS på PC er 60FPS nok helt dass.

 

Personlig synes jeg denne "grå/brune" normen i mange spill er forferdelig stygg grafikk, og det er noe de leverer på den aller beste maskinvaren som finnes. Greit at man merker forskjell på 30FPS og 60FPS på PS4 og at 1080p 60FPS er rimelig fantastisk i forhold til skalert HD og 30FPS. Men i bunn og grunn er det selve spillopplevelsen som teller. Sitter man langt fra skjermen er det også noe man merker mindre til hvis spillet har bra design.

 

Men ja, 60FPS 1080p minimum på neste konsoll hadde jo vært greit, og det blir nok garantert minimum.

Lenke til kommentar

Nå sies det jo at det kommer en ps5 og ps5 pro samtidig.

 

Slik at man får to prisklasser å velge mellom.

 

Så kan det godt være Sony deler dem inn i to utgaver av hver også, med ulik lagringsplass.

 

6.000,- for baseversjonen med rtx2070 ytelse, og 8-9.000,- for den med enda høyere.

Det høres rimelig ut.

 

Nei, det høres helt urealistisk ut. Da priser Sony seg ut av markedet slik som med PS3, som jo var litt for dyr for mange. De er nok avhengige av å kunne levere en konsoll til under €500, eller da sikkert en lanseringspris på €499.

 

Om ett år når PS5 lanseres vil nok 2080 TI ytelsen som per idag er på topp, være et godt stykke ned listen over ytelse man kan få på PC. Det er nok helt realistisk at ytelse på nivå 2070 kan leveres til en svært god pris om ett år, så skal man heller ikke glemme spesielle avtaler Sony gjør med et selskap som Amd/ATI som gjør at det er snakk om salg av over 100 million enheter for Amd/ATI, noe som gjør at de kan levere en prisavtale som strekker seg over f.eks 5-10 år. Jo lenger salget pågår, dess større blir marginene til Amd/ATI over tid, noe som gjør at de kan selge med tap i begynnelsen av prosessen.

 

Isåfall snakker vi om en PS5 med en lanseringspris mellom €399 og €499 på en standardenhet. Samme gjelder forøvring Nvme SSD disk. En 500 GB versjon er nesten helt utenkelig, og har vært levert til PC'er idag som koster mindre enn €499. Alt etter hva slags langtidsavtale Sony klarer å få til vil det nok bli 1GB nvme eller muligens 1.5GB.

 

Det er fullt mulig at det kan bli snakk om 2 lanseringsmodeller, f.eks en versjon med 1GB og en versjon med 2GB Nvme SSD. Ytterlige forskjeller blir det nok ikke, og en PS5 "pro" er nok ikke aktuelt med det første.

 

Jeg vil tippe vi kan få 2070 ytelse og 1GB til under €500.

Lenke til kommentar

Når tror du store multinasjonale selskaper bryr seg om fattige studenter, familier eller de med stram økonomi?

 

Se på Apple, billigste iphone har en prislapp på 8500 NOK, og de selger jo som bare det. Om PS5 blir for dyr, kan vel man heller kjøpe/holde seg til PS4. Det er ingen menneskerett å ha det nyeste eller det beste, og det vet store selskaper som Sony.

 

Jeg tror du lever i en fantasiverden om du tror PS5 blir billig fordi Sony synes synd i de som har for smal økonomi.

 

Det er ikke vits med store salgstall om man taper på hvert enkelt solgte produkt. Business er å selge med størst mulig fortjeneste per solgte enhet, og det vet Sony.

 

For Sony og tilhørende selskaper er den store fortjenesten i salg av spill. Salg av konsoll er også en prosess med mange avtaler og salg over flere år, ikke bare lanseringspris og lanseringsmaskinvare. Det er fullt mulig å selge en konsoll med tap det første året, for så å gå i fortjeneste de neste 9 årene med samme pris og samme maskinvare.

 

Sony har også inntekt fra spill og tjenester, ikke bare maskinvare.

 

Det viktigste er derfor å selge så mange enheter som mulig internasjonalt, og man må derfor prise riktig i forhold til dette. Sony bommet på prisene med PS3, som var for høy for en hel del, og tapte muligens 50 millioner konsollsalg (og kunder) på den prisen. Her er det ikke bare snakk om USA, Japan eller vest Europa, det er også snakk om å tilby folk spesielt i øst-Europa, Sør-Amerika og Asia en konkurransedyktig pris for å fange flest mulig spillere der også. Prisen på produktet er helt avgjørende for hvor mange spillere konsollgenerasjonen får.

 

En introduksjonspris på €599 eller €399 utgjør en enorm forskjell i mange land. Jeg vil tippe vi lander på mellom €399 og €499 denne gangen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Konsoller blir nærmere og nærmere standard PC hardware nå til dags. Med mer normale prosessorer og grafikkort basert på tradisjonell PC hardware. Så nei, konsoller nå til dags er så relatert til PC'er at det er ganske umulig for de og overgå PC hardware som de baserer seg på.

 

Så klart når de produserest i massive standardiserte bulker er det mulig at PS5 vil gi bedre grafikk enn en likt priset ny PC ved lansering. Men selv om dette er tilfellet vil man lett kunne matche PS5 ved å kjøpe brukte komponenter eller nabbe smarte salg. Eller enda enklere er å bare vent et år eller to, så er likt priset ny PC bedre igjen, eller du kan oppgradere eksisterende.

 

Har selv både PS4 og PS4 Pro. Betalte 3500-ish kroner for Pro. Men om eg virkelig ønsket så hadde en billig i5 desktop fra finn til 500-1000kr plus 2500-3000kr budsjett til grafikkort gitt likt eller bedre resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...