Gå til innhold

Audi danket ut Tesla og Mercedes-Benz: Norges første elektriske akuttbil er på plass


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre.

 

Det er en generell sak med elbiler at de ikke har store 12V batterier, fordi de ikke trenger å dra i gang en fossilmotor, og de hele tiden blir etterforsynt med strøm av fremdriftsbatteriet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre.

 

Det er en generell sak med elbiler at de ikke har store 12V batterier, fordi de ikke trenger å dra i gang en fossilmotor, og de hele tiden blir etterforsynt med strøm av fremdriftsbatteriet.

Jeg fiksa innlegget ditt, siden de faktisk valgte en Audi istedenfor. Det ville vært merkelig, om de bare "satset" på at det problemet ikke er eksisterende på en annen bil, uten å teste det først. Det burde jo være rimelig enkelt å teste. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen."

 

Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse.

 

Hvis du hadde lest en setning videre, så ville du ha skjønt at det var den "langt stivere" prisen på Tesla X som gjorde utslaget. Hvis bagasjerommet på Audi'en var stort nok, så var det vel ikke noe poeng i å betale mer for å få et større bagasjerom ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mulig det tradisjonelle 12V batteriet og DC/DC omformeren sliter med å gi nok effekt til veldig mye ekstrautstyr, slik at man må inn med et ekstra 12V batteri. Men skulle egentlig ikke tro Audi er noe bedre.

 

Nå gjaldt vel dette med ekstra batterier den Teslaen som hadde gått som legebil i København. Det står ikke noe om at dette ville ha vært noe problem for det formålet bilen til OUS skal brukes til. (Og dermed var det aldri en differensierende faktor.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men det hadde det vært noen utfordringer med batteriene, at den bilen måtte ha ekstra batteri til radiosamband, blålys osv."

what

I alle dager

Kan noen forklare? Hva i himmelens navn skal du med mer batteri når du mest sannsynligvis har 100kWh i ta av?

 

Motorbatteriene kan ikke brukes til noe annet. Mulig at ladesystemet for 12V batteriet ble for svakt. Men helt sikkert mulig å oppgradere.

Lenke til kommentar

"– Etter ha vurdert rekkevidde i forhold til pris, og ikke minst størrelsen på bagasjerommet, valgte vi Audi. Vi har jo med oss endel utstyr, sier Abrahamsen."

 

Uff ja, da hadde nok ikke Model X en sjanse.

 

Jeg tror nok også, kjenner jeg Tesla rett, at de var negative til utrykningsrigging av bilen og nektet å gi "go" til noe som helst. Der er de negative til absolutt alt som ikke er gjort av dem selv, og støtter derfor ingen med informasjon. Audi er nok mye greiere her siden de har levert spesialkjøretøy tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke nødvendig med anbud for silke anskaffelser? Ut fra uttalelsene over virker det som om de har «sett på tre modeller» på egenhånd. EQC kan ikke leveres før sent neste år, ved vanlig bestilling, så merkelig at de nevner den nå.

Lenke til kommentar

"Men det hadde det vært noen utfordringer med batteriene, at den bilen måtte ha ekstra batteri til radiosamband, blålys osv."

what

I alle dager

Kan noen forklare? Hva i himmelens navn skal du med mer batteri når du mest sannsynligvis har 100kWh i ta av?

 

Jeg sto i 5 dager m min x på camping med lys og kjøleboks på i bilen., så jeg forstår heller ikke hva de snakker om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det ikke nødvendig med anbud for silke anskaffelser? Ut fra uttalelsene over virker det som om de har «sett på tre modeller» på egenhånd. EQC kan ikke leveres før sent neste år, ved vanlig bestilling, så merkelig at de nevner den nå.

Ikke med bare en bil vil jeg tro

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/c4385fca210a430ca1d7b4035dbb2c48/nyhetssak-nye-terskelverdier-i-norske-kroner-2018-2019.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mere informasjon om de danske erfaringene og tilpasningene i denne artikkelen

https://www.elbil24.no/nyheter/danmark-far-tesla-ambulanse/70663707

 

Jeg synes ikke den artikkelen sier noe som helst om erfaringer. Kun det samme som står i andre artikler om den ambulansen, de mener at det var nødvendig for de å lage sin egen strøm og varmeforsyning til utstyret sitt, men ikke noe om hvorfor. Har selv stått i tre timer i 0 grader og snøvær med vår gamle Leaf og den brukte da ca 700 watt på å holde varmen og drive et par dvd-spillere for barna. En Model X vil nok ha noe større forbruk, men selv om den skulle ha dobbelt forbruk så vil 1,4kW holde i nesten 3 døgn med 100kWh, noe som er en heller urealistisk situasjon...

 

Ser ut til det bare kan være to årsaker til den tilpasningen der:

1. De får ikke hentet ut nok strøm fra batteriet, enten fordi DC-DC-converter er for liten eller fordi det ikke er tilgjengelig uttak og Tesla vil ikke hjelpe med modifikasjon.

2. De oppkonstruerer et problem de kan løse med en overkomplisert løsning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke den artikkelen sier noe som helst om erfaringer. Kun det samme som står i andre artikler om den ambulansen, de mener at det var nødvendig for de å lage sin egen strøm og varmeforsyning til utstyret sitt, men ikke noe om hvorfor. Har selv stått i tre timer i 0 grader og snøvær med vår gamle Leaf og den brukte da ca 700 watt på å holde varmen og drive et par dvd-spillere for barna. En Model X vil nok ha noe større forbruk, men selv om den skulle ha dobbelt forbruk så vil 1,4kW holde i nesten 3 døgn med 100kWh, noe som er en heller urealistisk situasjon...

 

Ser ut til det bare kan være to årsaker til den tilpasningen der:

1. De får ikke hentet ut nok strøm fra batteriet, enten fordi DC-DC-converter er for liten eller fordi det ikke er tilgjengelig uttak og Tesla vil ikke hjelpe med modifikasjon.

2. De oppkonstruerer et problem de kan løse med en overkomplisert løsning

De trenger som ambulanse 100% forutsigbarhet og redundans .
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...