Gå til innhold

Audi danket ut Tesla og Mercedes-Benz: Norges første elektriske akuttbil er på plass


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Audi eTron i Norge er en akuttbil.

Tesla model X i Danmark er en el ambulanse.

Ser dere ikke forskjellene ?

Begge bilene blir brukt som akutt-bil, men formålet i Danmark er å etterhvert se om de kan løse liggende persontransport på sikt. 

 

Litt skeptisk der. Et hardt skadet menneske som skal inn i en TMX? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begge bilene blir brukt som akutt-bil, men formålet i Danmark er å etterhvert se om de kan løse liggende persontransport på sikt. 

 

Litt skeptisk der. Et hardt skadet menneske som skal inn i en TMX? 

 

De omtaler den danske ombygde model x som ambulansebil.

https://www.sustainability-times.com/sustainable-business/a-new-ambulance-made-in-denmark-has-gone-all-electric/

 

En akuttbil har en annen definert oppgave.

 

Men dette vet du sikkert :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

De omtaler den danske ombygde model x som ambulansebil.

https://www.sustainability-times.com/sustainable-business/a-new-ambulance-made-in-denmark-has-gone-all-electric/

 

En akuttbil har en annen definert oppgave.

 

Men dette vet du sikkert :)

Joda, men du må lese hva bilen faktisk er i bruk for nå idag. 

 

De har skrevet at planen er å forsøke å få til en ordning for å frakte liggende passasjerer, men at de ikke gjør det per idag. Ergo fungerer bilen per idag som en "akuttbil". 

 

Definisjonen på en ambulanse må vi isåfall bli enig om, for jeg er ikke enig i at denne TMX'en per idag, er en ambulanse. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men du må lese hva bilen faktisk er i bruk for nå idag. 

 

De har skrevet at planen er å forsøke å få til en ordning for å frakte liggende passasjerer, men at de ikke gjør det per idag. Ergo fungerer bilen per idag som en "akuttbil". 

 

Definisjonen på en ambulanse må vi isåfall bli enig om, for jeg er ikke enig i at denne TMX'en per idag, er en ambulanse. 

 

Nå var det hvorfor og spørsmålstegn til ekstra batteri, redundans og separasjon fra drivlinje og som var temaet.

Og at el ambulanse utprøving, ombygning og tilnærming av Falck i danmark er gjort med en tmx er et faktum. Og det norske med at kjøretøyet eTron nå  «kun» er tiltenkt en akuttbil rolle er et faktum.

To separate og ulike saker/bruksområder, men beslektede.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var det hvorfor og spørsmålstegn til ekstra batteri, redundans og separasjon fra drivlinje og som var temaet.

Og at el ambulanse utprøving, ombygning og tilnærming av Falck i danmark er gjort med en tmx er et faktum. Og det norske med at kjøretøyet eTron nå  «kun» er tiltenkt en akuttbil rolle er et faktum.

To separate og ulike saker/bruksområder, men beslektede.

Joda, jeg er klar over det. Og det er jo derfor jeg har sagt at TMX'en i Danmark er ment å utvikles videre, for å nettopp kunne bli en ren-dyrket ambulanse. Det er jo derfor de har tatt større steg i separation fra hovedbatteriet. Men frem til den tid, så vil den uansett kun fungere som en akuttbil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så klart. Men de færreste oppdrag er på 25 timer og 200 km tur/retur. Poenget er at batteriet er stort nok til å vare en del timers drift. Og så får man løse nødvendig oppetid ved å ha flere biler, rask lading og ved å hurtiglade ved behov.

.......

Hva blir miljøregnskapet hvis man har flere biler?....

Kanskje den nye GLE (Plug-in Hybrid) med 100km elektrisk rekkevidde da hadde vært et bedre alternativ?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Hva blir miljøregnskapet hvis man har flere biler?....

Kanskje den nye GLE (Plug-in Hybrid) med 100km elektrisk rekkevidde da hadde vært et bedre alternativ?

Miljøregnskapet med flere biler blir like bra.

 

Det er likegyldig om man har fire biler i garasjen, kjører de 100.000 km per år og beholder de fire år, eller tre biler i garasjen, kjører de 133.333 km per år og beholder de tre år. Hver bil kjører da 400.000 km over levetiden. Om da utslippet ved produksjon av en bil er f.eks 10 tonn CO2, så utgjør det en miljøpåvirkning på 25 gram CO2 per km i begge scenariene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...