Gå til innhold

Åpner 5G i Elverum og kunngjør ti nye 5G-byer [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Ja, og hva er det strømforbruket for 5G måles opp mot? Selvsagt øker maks strømforbruk når man kan håndtere flere med samme basestasjon og ting går fortere. Det betyr derimot ikke at forbruk per klient eller forbruk per bit er verre enn tidligere.

https://www.tu.no/artikler/5g-har-en-pris-batteriforbruk-telebedrifter-jakter-allerede-ny-teknologi/471221

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan bli dyrere for deg, fordi 5g har mere kapasitet, så enten må du switche til 2g som er helt håpløst eller må du før eller senere innse at kun 5g er fremtiden.

 

Nå blir vel neppe 2g og 3g 2100 mhz fjernet med det første.

En kapasitet det ikke er behov for. Fortell nå hvilken tjeneste en mobiltelefon har som krever høyere båndbredde enn 10 Mb?

Lenke til kommentar

Jeg får ikke lest den, så kan ikke kommentere noe rundt det. På generell basis så kan man spørre seg hva som faktisk måles. Er det eksempelvis rettferdig å sammenligne modne 4G-chipset mot første runde med 5G-chipset? Jeg har iallfall tilgode å se målinger av 4G og 5G på cirka samme stadie i utviklingen.

Hvordan var dekningen når man målte? Var det bytting mellom 4G og 5G? Har man forsikret seg om at man utelukkende bruker 4G eller 5G ved måling?

 

Det er iallfall de som er uenig i at 5G bruker mer strøm

https://www.androidcentral.com/does-5g-use-more-battery-lte

https://venturebeat.com/2019/09/11/5g-uses-less-power-than-4g-at-peak-bitrates-but-more-for-basic-tasks/

Endret av Ernie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.telenor.no/bedrift/iot/m2m/3g/

https://www.telia.no/magasinet/utfasing-av-3g-nettet/

 

ut fra disse finner man lite informasjon om 2100 frekvensen.

Men ser ikke hvorfor man skulle vente? Siden det er så få mobiler som støtter dette inkludert armbåndsur.

Er vel noen personsøker eller eldre trygghetsalarmer men de burde bruke noe nyere.

Står jo ganske tydelig at U2100 ryker i løpet av neste år.

Lenke til kommentar

En kapasitet det ikke er behov for. Fortell nå hvilken tjeneste en mobiltelefon har som krever høyere båndbredde enn 10 Mb?

Gaming laste ned apper, uansett deler man ofte med laptop når man er på reise, så jeg ser ikke 5g som unødvendig, er vel heller snakk om valg av levrandør kan bli ganske dyrt hvis telenor og telia\ice gjør feil valg. De kjøper også når prisene er på sitt høyeste.

Så jeg tror heller problemet er prisen kundene må betale, er ikke særlig gøy å betale 800 kr for 100 GB datapakke når man bruker det opp på 1 dag. Bruker også konsoller som man kan dele fra mobil. Just case 4 tar jo 55,32 GB så er ikke mange spill man må laste ned for å bruke opp datakvoten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Gaming laste ned apper, uansett deler man ofte med laptop når man er på reise, så jeg ser ikke 5g som unødvendig, er vel heller snakk om valg av levrandør kan bli ganske dyrt hvis telenor og telia\ice gjør feil valg. De kjøper også når prisene er på sitt høyeste.

Så jeg tror heller problemet er prisen kundene må betale, er ikke særlig gøy å betale 800 kr for 100 GB datapakke når man bruker det opp på 1 dag. Bruker også konsoller som man kan dele fra mobil. Just case 4 tar jo 55,32 GB så er ikke mange spill man må laste ned for å bruke opp datakvoten.

Hvis du legger merke til ditt svar, så nevnte du ingen tjenester som krever så høy hastighet, nemlig fordi det finnes ingen tjenester til en mobil som krever noe mer enn 10Mb/s. 4K streming krever 15Mb/s med det er helt unødvendig da det finnes ingen mennesker som er på 4K på en 6" skjerm som er 10 cm. fra fjeset. Øynene er rett og slett ikke laget for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huawei sin nye 5G brikke trekker ifølge dem allerede en del mindre strøm. Uansett det er på klientsiden, så er vel irrelevant.

 

Jeg ser ikke et problem, selv om kwh/GB eller kwh/enhet går opp? I Norge bruker vi 4x Europa-snittet i strømbruk. Og 2x USA. Har du sett norske gater fra fly om natten? Vi lyser opp enorme arealer uten et menneske i syns avstand hver eneste natt hele året. Strømforbruk har aldri vært et tema i Norge, fordi vi har vanvittig mye strøm. Se på nordmenssoppførsel vs andre. Vi bryr oss lite om sløsing av strøm, fordi det har ærlig veldig lite å si. Om du ønsker å kutte strømbruk er det så mange ting vi kan gjøre. Hvorfor spare strøm på kritisk infrastruktur som også er nødvendig? Jeg ser ikke problemet?

 

 

Hvis du legger merke til ditt svar, så nevnte du ingen tjenester som krever så høy hastighet, nemlig fordi det finnes ingen tjenester til en mobil som krever noe mer enn 10Mb/s. 4K streming krever 15Mb/s med det er helt unødvendig da det finnes ingen mennesker som er på 4K på en 6" skjerm som er 10 cm. fra fjeset. Øynene er rett og slett ikke laget for det.

Har du hørt om Google Play og AppStore? Kommer mer alle mobiler og klarer fint langt mer enn 15 mbit kan jeg si deg. Ellers har du også apper som Netflix, tror du de laster ned filmer for offline med en 15 mbit grense?

 

Ellers viser du og at du ikke helt forstår hvordan nettverk fungerer i virkeligheten. 15 mbit er en teoretisk grense, gitt at du har en kabel som uten noe forstyrrelser gir nøyaktig alle pakkene og uten pakketap. Dvs at enhver forstyrrelse i datastrømmen, som naturlige hindringer, andre apper som bruker data, bytte av tårn osv vil føre til hakking. Det er derfor ingen videotjenester strømmer data på den måten. YouTube buffrer vel opp til 30-60 sekunder tror jeg? Og da kan den fint bruke 100 mbit. Joda gjennomsnittet blir kanskje 15, men faktisk bruk er aldri 15 mbit/s.

 

15 mbit er ellers ikke 4K source. Det er STERK komprimert. Vi trenger langt langt høyere for å kunne sende 4K source signaler. Mye høyere enn noe nett i dag takler. Google Stadia vil bruke 35 mbit for 4K, 20 for FullHD.

 

En  4K Blue-ray har forøvrig 100 mbit. Det er noe både Telia og Telenor kun klarer i enkelte områder for et fåtalls kunder per i dag. FullHD er jo 1/4 av oppløsningen så det ligger vel på rundt 25.

 

Så tar du med at om si 100 personer strømmer 25 mbit FullHD video fra et tårn, så blir det så overbelastet kapasitetsmessig med 4G, at ingen kan se HD video engang.

 

Du spør hele tiden spørsmål om hvorfor vi trenger 5G? Vel svarene er her, men du bare ignorer alle svar som går imot deg. Later som de ikke eksisterer. Bryr deg kun å å forsterke ditt feilmessige synspunkt som ikke har noen rot i noe som helst vitenskapelig. Kravene til kapasitet er enorme i årene fremover. Og per i dag er det meste over nettet komprimert og svært begrenset, fordi vi ikke har nok kapasitet og båndbredde til å håndtere det. Med god nok kapasitet og båndbredde kan vi få til så mye mer enn i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror vi kan forklare det enkelt, grunnen til vi trenger 5g er fordi kobberet legges ned. Så da er det kun 4g og 5g og fiber som blir på sikt alternativet.

 

Hvis alle i en by skal bruke 4g som ofte er teoretisk hastighet 150 mbit per basestatasjon sier det seg selv hvis 300 personer bruker det til hver tid. Er ikke teknisk mulig.

Men nå er veldig kjeldent alle bruker maksimalt heletiden. Men teknologien må fremover.

 

 

. Dvs at enhver forstyrrelse i datastrømmen, som naturlige hindringer, andre apper som bruker data, bytte av tårn osv vil føre til hakking.

Nå vil neppe 5g løse problemet eller 5GE

som betyr man får veldig treg 5g dekning og ytelse. Men vet ikke hvor ofte man vil oppleve dette.

Lenke til kommentar

Nedlasting for offline bruk, altså?? Hvor mye vil du selv betale ekstra i måneden for å kunne gjøre dette når du er ute og går tur langt fra hjemmenettverket ditt?

Her snakker du utifra dagens forhold. Det er ikke noe folk gjør ikke sant? Fordi det koster altfor mye data, så folk gjør dette kun på hjemmenett. 

 

Derimot ser vi jo at priser for data går stadig ned med ny teknologi og stadig utbygging av kapasitet i nettet. Telia har tom klart å komme med ubegrenset data, nå gjenstår det bare å også få ubegrenset hastighet for det abonnementet. Det er jo og tross alt slik at om det bygges ut mye 5G kapasitet, og den ikke brukes, så vil de jo måtte sette ned prisene, ettersom total kostnad om det brukes eller ikke er så stor (De må uansett betale for å sette opp vedlikehold, være i drift etc).

 

Det vil si at det er en del av å bygge et nett der du faktisk kan laste ned for offline, uten å være avhengig av wifi. Og offentlige wifi er jo ofte langt dårligere opplevelse enn mobildata. 

 

Ser du til Finland så brukes jo mobilnett mye mer, folk bruker som hjemmenett etc, og laster ned ting over mobilnett stadig vekk. I forhold til Finland tipper jeg de tjener en del bedre per GB i Norge, så det er jo selvfølgelig et ønske om at det skjer noe på prissiden også. 

 

Ser du og til Finland så er det klart de har bra mobilett, men de har og mye lavere hastigheter enn Norge. Delvis på grunn av at de har mye mer GB brukt per bruker, tilgjengelig båndbredde må deles ut i større grad. Og selvfølgelig med økende datatrafikk der og så er de og avhengig av ny teknologi for å gi folk en rimelig hastighet på nettet.

 

Og ja, definitivt klar over at pris er et stort problem her til lands. Det vil nødvendigvis alltid være dyrere enn i Finland, men det burde ikke være så mye dyrere som det er nå. Dette er jo derimot et separat problem i forhold til 5G satsing.

 

Så ja, nedlasting via mobilnettet synes jeg er svært viktig. Det burde alle andre og. Ja, klar over at det ikke er lett med dagens forhold, men jeg tenker det må være lov å se litt fremover også, og målet må jo være å bli langt bedre på dette feltet. Og da trengs 5G.

Lenke til kommentar

Her snakker du utifra dagens forhold. Det er ikke noe folk gjør ikke sant? Fordi det koster altfor mye data, så folk gjør dette kun på hjemmenett. 

 

Jeg tenkte bare at eksempelet ditt var et ekstremtilfelle. Vet ikke hvor ofte folk flest har behov for så rask nedlasting for bruk i et område der de senere ikke har dekning, men for meg er dette skjeldent, og jeg er forberedt på dette god tid i forveien.

 

Er enig i det meste av innlegget ditt, altså, men forstår ikke helt enkeltes iver etter å få 5G på mobilen sin når båndbredden vi har på LTE er såpass bra. Når du kan streame flere filmer i 4K samtidig fra en mobil burde det dekke de flestes behov. Kostnadene for utbyggingen av 5G kunne jo også vært brukt til å gi bedre LTE-dekning, uten at jeg påstår det er veien vi bør gå.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare at eksempelet ditt var et ekstremtilfelle. Vet ikke hvor ofte folk flest har behov for så rask nedlasting for bruk i et område der de senere ikke har dekning, men for meg er dette skjeldent, og jeg er forberedt på dette god tid i forveien.

 

Er enig i det meste av innlegget ditt, altså, men forstår ikke helt enkeltes iver etter å få 5G på mobilen sin når båndbredden vi har på LTE er såpass bra. Når du kan streame flere filmer i 4K samtidig fra en mobil burde det dekke de flestes behov. Kostnadene for utbyggingen av 5G kunne jo også vært brukt til å gi bedre LTE-dekning, uten at jeg påstår det er veien vi bør gå.

Hadde en rekke eksempler. Laste ned Netflix kan jo skje om du f.eks er på flyplass og du ikke har forberedt deg men finner noe du vil se. Eller forsinkelser etc. Selvfølgelig kan du alltid sikre deg mot slik, men en god del av det å ha bra internet er å ha frihet til å ikke måtte planlegge ting langt i forveien for å kompensere for sakte nett. Jeg trenger ikke å laste ned nye spill om natten osv.

 

Jeg har et forbruk på en Pc over 30 dager på 900 GB data. Greit å kunne ha høy hastighet hele tiden. Ser en på bredbånd så satses det mye for å bygge ut 100 mbit+ linjer til hele kongeriket. Og folk betaler og vil ha hastigheter ofte langt over det.

 

Jeg vil ikke ha 5G nå, som at vi trenger 5G nå. Det gjør vi ikke. Vi har jo verdens raskeste nett, jeg mener ikke vi trenger raskere, det gjør jeg ikke. Derimot vil det ta tid med utbygning, som er argumentet mitt. Vi må begynne nå, om vi skal ha håp om god dekning i si 2025. Vi har også pågående akkurat nå nedstengning av frekvenser. Det betyr nye frekvenser ut på markedet etter lisensieringsrunder. Da kan vi like gjerne bygge dem ut med 5G nå, istedenfor å bygge 4G nå og så 5G senere, det blir jo ekstra dyrt.

 

Ellers er jo så å si alle steder det gir finansielt mening + mange steder det ikke er allerede dekket med 4G. Jeg har ikke sett 4G signal forsvinne på 1-2 år fra mobilen min i Norge. Det finnes noen som bor i greit tettbebyggede områder som har dårlig dekning, mindre dødsoner mellom sendere, dette er jeg enig at bør fikses. Og så finnes det folk som bor så isolert at det liksom blir en million kroner i utstyrkostnad per person eller noe. Jeg synes det er dyrt nok med mobilabonnement og om folk som bor så langt fra alt annet vil ha bra signal så kan de flytte... Men ellers siden 5G også bruker lave frekvenser så kan det faktisk og brukes til å oppnå lengre rekkevidde enn dagens 4G nett. Samt oppgradere og legge til kapasitet i byene slik at nettet holder seg på dagens nivå mtp hastighet også i fremtiden.

 

Jeg kan forstå skepsis til mikro-celler og ekstremt høy frekvens 5G som muligens vil trenge fri sikt for å gi dekning. Det skal jeg ikke forsvare, vet ikke om det er noe videre poeng i å bygge, men den nåværende 5G byggingen bygger jo på veldig mye fra 4G. Det er ikke akkurat radikalt ulikt. Teknologi utvikles jo i et tempo, og et sted setter de en grense, samler det sammen og sier: "Dette er tidlig 4G, dette er 4G, dette er 4G+, og nå er vi over på 5G. Det viktige må jo være teknologien brukt, ikke navnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

Det må finnes en måte å la de som vil, betale ekstra for det halvferdige 5G-tullet. Så kan de som ikke trenger eller vil ha det betale mindre for sitt 4G-begrensede abonnement.

Lenke til kommentar

Det må finnes en måte å la de som vil, betale ekstra for det halvferdige 5G-tullet. Så kan de som ikke trenger eller vil ha det betale mindre for sitt 4G-begrensede abonnement.

Abonnement med 5G støtte vil helt klart være separate og koste ekstra i starten. Tviler på at de går glipp av en så god måte å tjene inn penger på.

 

Derimot er jo allerede alt de har gjort av utbygning allerede finansier av alle deres kunder.

 

Men som sagt, alltid mulig for de som ikke liker forbedring i verden å bo i en trehytte uten strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...