Gå til innhold

18 500 NOK per måned (etter skatt), kan man leve alene med den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei,

 

Jeg er uføretrygdet med 18 500 NOK per måned inntekt (etter skatt). Kan man leve i Oslo eller

annet by i Nærheten av Oslo alene i en bolig eller leilighet med dette inntektsnivået?

 

Jeg ville nok ikke valgt noe som er i nærheten av Oslo da det er sjukt dyrt. Kom deg lengre ut fra Oslo så skal du se at prisene ihvertfall beveger seg litt nedover.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har hørt at uføre skattelegges lavt i Spania da man får eget uførefradrag.
Priser på hus, varer og tjenester er jo mye lavere, samt bedre klima.
 

Her hjemme kan man tenke på om man trenger bil eller kollektivtransport. Om ikke kan disse pengene legges til husleia.

Lenke til kommentar

Antar at du har rundt 280 000 kr i brutto årsinntekt og er ugift mann mellom 20 og 50 år, og at du ikkje treng bil.

Då viser SIFO sitt referansebudsjett at du må rekne med å ha eit månedleg forbruk på 9500 kr. I dette budsjettet er det tatt utgangspunkt i eit rimeleg forbruksnivå, så det er rom for å være meir sparsom på enkelte budsjettpostar.

 

Då står du igjen med 9000 kr i måneden som du kan bruke på buutgifter.

I følge finn.no så er det akkurat no 363 treff på leiligheiter/hyblar som ikkje er bufelllesskap i prissjiktet 0 til 9000 kr.

(Enkelte feilplasserte garasjeplassar til utleige er det også med i dette talet, ca 250 stykk).
Du har ein del hyblar på ca 20 kvm å velge mellom i prissjiktet 6500-7500 kr, dei største leiligheitene/hyblane som du då har råd til (utan å spare inn i forhold til referansebudsjettet er på ca 30 kvm.

Satsar du på f.eks. Lillestrøm i staden for så kan du få leige leiligheit opp mot 50 kvm for maks 9000 kr.

 

 

 

Det er med andre ord fint mulig, spørsmålet er berre korleis du prioriterer. Du har råd til husrom i Oslo, men då må du bu trangt.

Alternativt kan du velge å bu litt mindre trangt (men fortsatt trangt) dersom du strekker husleigebudsjettet ditt på bekostning av forbruket.

 

Eg har ikkje søkt opp kva vilkår Oslo kommune stiller for bustøtte, men det kan være at du kan hente litt økonomisk støtte derifrå som gjer at du kan bu litt betre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett opp ukeplan for dagligvarehandel og se at pengene holder i massevis.

Trodde ikke selv det skulle utgjøre så ALT for mye, men jeg brukte vesentlig mye før enn de 2800,- jeg bruker på mat og annet ræl i måneden nå. Det kan sikkert kuttes ned på, jeg føler jeg spiser som en helt.

 

Mulig dette ikke har noe å si for trådstarter, jeg følte bare for å nevne det.

 


 

Lenke til kommentar

Enig med siste taler, SIFO sitt referansebudsjett opererer blant anna med over 2200 kr i måneden på kommunikasjon og underholdning.

Dette er ein sum ein lett kan holde seg under med berre eit mobil og internettabonnement, samt å kjøpe billig mobiltelefon/datamaskin/TV som ein har i fleire år slik at investeringskostnaden blir fordelt over f.eks. 36 månedar.

Lenke til kommentar

Ville anbefalt deg og flytte utenlands så kan du leve litt normalt.

 

Utbetalingene på trygd og støtteordninger har ikke holdt følge med den kraftige lønnsøkningen og pris nivået her til lands de siste 15 årene. 

 

Kan en hvertfall slippe og være dømt til et liv som "fattig" og heller leve litt normalt og unne seg en ting eller 2 engang i blant. 

Lenke til kommentar

Når jeg startet å jobbe noen år siden hadde jeg cirka 23 000 utbetalt. Dog leide jeg fin leilighet til cirka kr11 000 etter strøm osv, og lån på bil og forsikring cirka 5000kr per mnd. Satt da altså igjen med kr8000 i måneden til leveutgifter. Mat, morro, telefon, osv.

 

Gikk helt fint for meg, og klarte å holde grei standard hvis ikke mer.

 

Med 18 500 kan du altså fint finne et sted å bo til under 10 000kr og samtidig ha nok til leveutgifter. I byen slipper man tross alt unna med et enkelt kollektivkort og ikke drivstoff osv.

 

Det er bare snakk om prioriteringer. 18 500kr er mer enn nok for å holde en grei levestandard selv i sentralt Norge uten å måtte spare på hver krone.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du det, TS - leve veldig OK også. 

 

Leiligheten (ikke hybelen!) jeg sender deg en finn-kode på som PM dersom du sender meg en først  (nei, det var du som spurte og ikke 234 mulige konkurrenter til den, så legger den ikke ut!) ligger sentralt i by,  1/2 km fra bybuss,1 km fra lokaltog til Oslo, 1/2 km fra dagligvarebutikk og 1 1/2 km fra sentrum. Den har moderne og grei standard og den koster deg maks 8500 kr/mnd inkl oppvarming og internett om du ikke har usedvanlig varmebehov pga sykdommen eller usendvanlig sløsete vaner. Da har du 10000 kr/mnd igjen å leve for. En student skal leve for samme sum, og skal også finansiere både bolig og strøm, så har du ikke solide helseutgifter utenfor frikortene skulle det gå riktig så bra. 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...