Gå til innhold

Han ledet utviklingen av Porsches første elbil: – Taycan er et ekte medlem av Porsche-familien


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan det "løses", men personlig hadde jeg ikke kjøpt en slik bil og samtidig ødelegge muskel-hukommelsen ved å justere på regen konstant hele tiden.

Den eneste justeringen av regen som foregår på min egen bil er hvor mye man slipper pedalen fra nullpunktet, og dette er kjempe lett å lære seg og bli effektiv med. Jeg synes heller ikke dette har ødelagt muskelhukommelsen min på annen form for kjøring.

 

 

Alle nye biler har en adaptive cruise control bra nok til at man ikke trenger enfots kjøring uansett.

Det finnes flere situasjoner hvor ACC har kommet til kort for min egen del når jeg har kjørt rundt i biler med dette. Og da er faktisk enpedals-kjøring suverent mtp komfortabel kjøring.

 

Av ren nysgjerrighet, har du i det hele tatt prøvekjørt bil med en slik funksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste justeringen av regen som foregår på min egen bil er hvor mye man slipper pedalen fra nullpunktet, og dette er kjempe lett å lære seg og bli effektiv med. Jeg synes heller ikke dette har ødelagt muskelhukommelsen min på annen form for kjøring.

Hvis formålet ditt hadde vært å hatt denne som normal bruksbil, så greit nok. Men jeg hadde aldri i verden drevet og byttet metoder man styrte bilen på, når man en gang i blant bruker den for det den er verdt og kan herje på bane - som jo er tross alt der den virkelig skinner. 

 

Har du prøvd å herje med bilen med en-fots kjøring? 

 

 

Det finnes flere situasjoner hvor ACC har kommet til kort for min egen del når jeg har kjørt rundt i biler med dette. Og da er faktisk enpedals-kjøring suverent mtp komfortabel kjøring.

 

Av ren nysgjerrighet, har du i det hele tatt prøvekjørt bil med en slik funksjon?

 

Når ACC kommer til kort, og kobler seg ut, så er det jo helt håpløst med regenerasjon på motorveien. Det har skjedd flere ganger at den kobler seg ut uten grunn, også har jeg glemt å fjerne bilen fra max-regen til coasting slik at man får seg en liten overraskelse, og bilen bak må bråbremse. 

 

Se for deg dette med en Porsche, med den enorme regenerasjonen den har, kontra min eGolf. 

 

Selvfølgelig har jeg prøvd en bil med en slik funksjon. Jeg har fått vannplaning med en bil mens den hadde regen på, og ACC skrudde seg av. For å si det slik, jeg passer på at jeg skru av regen nå, når jeg kjører på motorveien. 

Lenke til kommentar

Holder dere enda på?? Dette er ikke en bil som er sammenlignbar med Tesla sine bidrag. Tviler sterkt på at Porsche ville kommet med "prompe modus" på denne bilen.

 

Folk som påtrengende krever å sammenligne denne bilen med en såpass ribbet/kjip bil som Tesla Model 3 fremstår som enten misunnelig eller uvitende.

 

En bil til en halv million, også har den ikke engang varme i rattet? En bil for familien, også kan ikke passasjerer engang justere hverken sete varme eller ventilasjon og temperatur? Bare lyden av hvor spinkle dørene er tydeliggjør at Tesla har fokusert på å lage en billig bil.

 

Eg meine, kom igjen folkens, en Model 3 er kanskje mye, men la oss nå kalle en spade for en spade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis formålet ditt hadde vært å hatt denne som normal bruksbil, så greit nok. Men jeg hadde aldri i verden drevet og byttet metoder man styrte bilen på, når man en gang i blant bruker den for det den er verdt og kan herje på bane - som jo er tross alt der den virkelig skinner.

At du har et problem med dette får være akkurat det dette er, ditt problem. Men jeg, og antageligvis flere, greier fint å veksle i mellom regen og vanlig modus når vi kjører etter offentlig vei, og begynner ikke banekjøringen uten å ha sjekket bilens funksjoner og slått av/på de vi ønsker og ikke ønsker å ha på under aktiv kjøring.

 

Skal jeg handle denne bilen her en dag, så er det en selvfølge at den skal være komfortabel å kjøre opp Trollstigen, samtidig som det er et beist om jeg befinner meg på lukket bane. Jeg er i tro at Porsche bygget denne bilen for at den skal oppleves slik du ønsker å oppleve den.

 

Har du prøvd å herje med bilen med en-fots kjøring?

 

Der jeg kommer fra bruker man ordet herje når man vil sladde, spinne og styre på. Er det dette du mener? Isåfall nei, det har jeg faktisk ikke. Mest fordi de bilene jeg har prøvd med regenereringsfunksjon ikke har vært egnet til dette formålet.

 

Er det å kjøre fort/aktiv du mener? Ja, det har jeg faktisk og det er ikke et stort problem å bruke regen ved aktiv kjøring, dog foregår dette ikke foruten at jeg aktivt bruker bremsepedalen i oppå dette igjen.

 

 

Når ACC kommer til kort, og kobler seg ut, så er det jo helt håpløst med regenerasjon på motorveien. Det har skjedd flere ganger at den kobler seg ut uten grunn, også har jeg glemt å fjerne bilen fra max-regen til coasting slik at man får seg en liten overraskelse, og bilen bak må bråbremse.

Nå har jeg aldri opplevd med min GTE at ACC har koblet seg ut, ei heller kommet til kort på motorvei. Dog har jeg opplevd at ved svingete veier og lignende så er det bedre og mer komfortabelt å kjøre en pedal enn ACC.

 

 

Se for deg dette med en Porsche, med den enorme regenerasjonen den har, kontra min eGolf.

Som det jeg har alt har skrevet, hva hindre Porsche i å legge en svakere regen på enpedals-funksjon?

 

 

Selvfølgelig har jeg prøvd en bil med en slik funksjon. Jeg har fått vannplaning med en bil mens den hadde regen på, og ACC skrudde seg av. For å si det slik, jeg passer på at jeg skru av regen nå, når jeg kjører på motorveien.

Så din negativitet for denne funksjonen baserer seg på en enkelt hendelse altså..

Lenke til kommentar

At du har et problem med dette får være akkurat det dette er, ditt problem. Men jeg, og antageligvis flere, greier fint å veksle i mellom regen og vanlig modus når vi kjører etter offentlig vei, og begynner ikke banekjøringen uten å ha sjekket bilens funksjoner og slått av/på de vi ønsker og ikke ønsker å ha på under aktiv kjøring.

 

Skal jeg handle denne bilen her en dag, så er det en selvfølge at den skal være komfortabel å kjøre opp Trollstigen, samtidig som det er et beist om jeg befinner meg på lukket bane. Jeg er i tro at Porsche bygget denne bilen for at den skal oppleves slik du ønsker å oppleve den.

 

 

Der jeg kommer fra bruker man ordet herje når man vil sladde, spinne og styre på. Er det dette du mener? Isåfall nei, det har jeg faktisk ikke. Mest fordi de bilene jeg har prøvd med regenereringsfunksjon ikke har vært egnet til dette formålet.

 

Er det å kjøre fort/aktiv du mener? Ja, det har jeg faktisk og det er ikke et stort problem å bruke regen ved aktiv kjøring, dog foregår dette ikke foruten at jeg aktivt bruker bremsepedalen i oppå dette igjen.

 

 

 

Nå har jeg aldri opplevd med min GTE at ACC har koblet seg ut, ei heller kommet til kort på motorvei. Dog har jeg opplevd at ved svingete veier og lignende så er det bedre og mer komfortabelt å kjøre en pedal enn ACC.

 

 

Som det jeg har alt har skrevet, hva hindre Porsche i å legge en svakere regen på enpedals-funksjon?

 

 

Så din negativitet for denne funksjonen baserer seg på en enkelt hendelse altså..

1. Det er vell tross alt du som har et problem her? Jeg sier meg enig med Porsche, og forstår hvorfor dem løste problemstillingen slik de har gjort det. 

 

2. Det å kunne justere regen, på en bil med enormt med regen vil føre til potensielt farlige situasjoner, om man "glemmer" å stille "enfots-kjøringa" til situasjonen. 

 

3. Det å "herje" betyr å finne ut av hvordan sin bil oppfører seg ved overstyring, og understyring. Noe som kan være kjekt å vite, om du mot formodning senere befinner deg i en situasjon der du må reagerere korrekt, for å få bilen på rett kjør igjen. 

 

Prøv å glipp pedalen i en sving på snøen, med full regen, og se hvordan bilen oppfører seg. Gang så regen med X og forestill deg hvordan dette ville vært på en Porsche Taycan = en farlig situasjon. 

 

4. Det er absolutt ingenting som hindrer Porsche å gi brukere tilgang til slike valg senere, men jeg forstår om de lar være. 

 

5. Absolutt ikke. Min "negativitet" i den form man kan kalle det det, omhandler sikkerhet på en sportsbil med mye regen. Det kan ikke sammenlignes din GTE, eller min eGolf. 

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Et innlegg som ble tolket av  undertegnede som ren flame bait og diskusjonen/krangelen rundt dette er forvist til forumets sorte hull. Hold diskusjonen saklig uten unødvendige provoseringer fremover. 

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Det er mer energieffektivt å la bilen trille hvis man bare skal tilnærmet opprettholde hastigheten. Når man bremser regenererer Taycan med el motoren opp til 265 kW noe som er ekstremt mye. Først ved enda kraftigere oppbremsing benyttes skivebremsene. Porsche regner med at nesten all bremsing vil skje med regen. Skivebremsene er derfor også spesielt coated så de ikke ruster pga lite bruk.

 

På bane vil regen når du løfter gasspedalen føre til lengre rundetider. Det er rett og slett vanskeligere å treffe riktig bremsestyrke ved å løfte på gasspedalen enn å trykke på bremsepedalen. Man slipper også å forholde seg til forskjellige regen nivåer. For en bybil/køkjøring osv kan enpedal ha fordeler, men Porsche lager ikke biler for matpakkekjøreren.

 

Hvilket firma har biler med bedre ytelse? Altså en 4-dørs bil som slår Taycan på The Ring, klarer mer enn 26 påfølgende ganger 0-200 km/t under 10 sek, kan kjøre 3400 km på 24 timer, 0-100 2,8 sek?

 

Kva er vitsen å snakke om "The ring" og 26 ganger 0-100? "alle", med utakk av eit par i verden kommer til å kjøre den på veien. Kor ofte har du behov å gjøre 0-100 26 ganger på rad? 3 ganger på rad? Aldri.

 

Snakker vi om ytelse på ein folkebil, så må det snakkes i forhold til daglidags kjøring, ikkje ringen.

Taycan er ingen folkebil. Det er en supersportsbil. Konkurranse fører til bedre biler.

Nå gjenstår det å øke energitettheten i batteriene til det doble. Da skal batteriene halvere vekten, noe som betyr mange hundre kilo lettere biler. Håper de får det til med fastoffbatteriene. Det tar bare så altfor lang tid....

Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat dobbelt energitetthet og ikke trippelt, eller 50% mer eller noe annet? Elbilene man får kjøpt nye i dag har allerede et ganske bredt spenn av energitettheter så du kan fint doble energitettheten bare ved å gå fra en bilmodell til en annen.

 

Kanskje intensjonen din er å flytte målet kontinuerlig slik at du alltid kan argumentere at elbiler ikke er gode nok ennå?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En bil til en halv million, også har den ikke engang varme i rattet? En bil for familien, også kan ikke passasjerer engang justere hverken sete varme eller ventilasjon og temperatur? Bare lyden av hvor spinkle dørene er tydeliggjør at Tesla har fokusert på å lage en billig bil.

 

Eg meine, kom igjen folkens, en Model 3 er kanskje mye, men la oss nå kalle en spade for en spade.

Begynner jo på 370 tusen da. Det man betaler ekstra for er større batteri og en ekstra motor. Og rattvarme er vel ikke spesielt savnet når kupeen blir varm på ett blunk? Og varmesetene/klimaanlegget bak kan man jo styre fra appen om ønskelig. Kan og omså bruke en trådløs mus eller noe til å styre skjermen i fronten og.

 

Virker ikke som det er mye å klage på når det var dette du kom på :p

 

Men det er en bil i en helt annen klasse en Porchen og folk som vil ha Porchen velger neppe Model 3 istedenfor.

 

Blir morro å se litt mere tester og video av bilen snart.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Taycan er ingen folkebil. Det er en supersportsbil. Konkurranse fører til bedre biler.

Nå gjenstår det å øke energitettheten i batteriene til det doble. Da skal batteriene halvere vekten, noe som betyr mange hundre kilo lettere biler. Håper de får det til med fastoffbatteriene. Det tar bare så altfor lang tid....

 

Bugatti er supersportsbil. Taycan er kun porsche. For all del, Porsche er fantastiske biler, men de lager biler og priser seg i folkebil+ segmentet. 

PDD det ligger ute 844 honda paa finn, 877 tesla og 1011 Porsche. 63 ferrari, 19 lambo, 6 McLaren og ingen Bugatti. 

 

Igjen, Porsche er fantastisk og det er noe eg vurderer selv. Men kalle det for "supersportsbil" er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner jo på 370 tusen da. Det man betaler ekstra for er større batteri og en ekstra motor. Og rattvarme er vel ikke spesielt savnet når kupeen blir varm på ett blunk? Og varmesetene/klimaanlegget bak kan man jo styre fra appen om ønskelig. Kan og omså bruke en trådløs mus eller noe til å styre skjermen i fronten og.

 

Virker ikke som det er mye å klage på når det var dette du kom på :p

 

Men det er en bil i en helt annen klasse en Porchen og folk som vil ha Porchen velger neppe Model 3 istedenfor.

 

Blir morro å se litt mere tester og video av bilen snart.

Selvfølgelig er det bedre med rattvarme enn uten, selv om kupeen er forvarmet. Og latterlige jalla løsninger som å koble til mus for å styre temperatur bak er jo bare "off".. (Selv om det var hyggelig info, viste ikke at en kunne styre skjermen med å koble til mus). Det er ingen annen grunn enn å spare penger slike "standard" funksjoner er tatt bort.

 

Det er en haug med andre mangler å "klage på" (som du liker å kalle det) for Model 3, men det er ikke det som er poenget.

 

Poenget er at Model 3 er en "billig" bil og det vises tydelig at de sparer på ditt og datt for å presse ned prisene. Det er ikke noe å diskutere, det er fakta, til og med høvdingen har sagt dette, skal du prøve å si imot han også? Taycan er ikke en billig bil, deres fokus har ikke vært å prøve å presse ned prisene for å produsere en billig 'folkebil', de er siktet inn på ett helt annet publikum.

 

Det er altså ikke noe behov å sammenligne bilene, ettersom de ikke er sammenlignbare.

 

Jeg forstår jo at du har veldig lyst å "forsvare" Model 3 med nebb og klør, men det er ingen skam eller nederlag å konstate fakta. Som sagt, kall en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Bugatti er supersportsbil. Taycan er kun porsche. For all del, Porsche er fantastiske biler, men de lager biler og priser seg i folkebil+ segmentet. 

PDD det ligger ute 844 honda paa finn, 877 tesla og 1011 Porsche. 63 ferrari, 19 lambo, 6 McLaren og ingen Bugatti. 

 

Igjen, Porsche er fantastisk og det er noe eg vurderer selv. Men kalle det for "supersportsbil" er helt feil.

Spørs jo helt på hvilken type Porsche du snakker om. Det er jo rimelig stor forskjell mellom Porsche 917, 918 Spyder etc og Porsche 944 liksom.  

Lenke til kommentar

1. Det er vell tross alt du som har et problem her? Jeg sier meg enig med Porsche, og forstår hvorfor dem løste problemstillingen slik de har gjort det.

 

2. Det å kunne justere regen, på en bil med enormt med regen vil føre til potensielt farlige situasjoner, om man "glemmer" å stille "enfots-kjøringa" til situasjonen.

 

3. Det å "herje" betyr å finne ut av hvordan sin bil oppfører seg ved overstyring, og understyring. Noe som kan være kjekt å vite, om du mot formodning senere befinner deg i en situasjon der du må reagerere korrekt, for å få bilen på rett kjør igjen.

 

Prøv å glipp pedalen i en sving på snøen, med full regen, og se hvordan bilen oppfører seg. Gang så regen med X og forestill deg hvordan dette ville vært på en Porsche Taycan = en farlig situasjon.

 

4. Det er absolutt ingenting som hindrer Porsche å gi brukere tilgang til slike valg senere, men jeg forstår om de lar være.

 

5. Absolutt ikke. Min "negativitet" i den form man kan kalle det det, omhandler sikkerhet på en sportsbil med mye regen. Det kan ikke sammenlignes din GTE, eller min eGolf.

Det virker som om du henger seg opp i at regen på Porsche er en fast, og ekstrem, regen. Du unnlater å svare på det som egentlig var spørsmålet mitt og kommer med en rekke bortforklaringer og situasjoner man i utgangspunktet ikke trenger å komme bort i om man setter seg inn i hvordan bilen man kjører fungerer.

 

 

Spørsmålet mitt var opprinnelig om det var teknisk umulig for Porsche å legge inn en en-pedals funksjon med mildere regen.

Lenke til kommentar

Det virker som om du henger seg opp i at regen på Porsche er en fast, og ekstrem, regen. Du unnlater å svare på det som egentlig var spørsmålet mitt og kommer med en rekke bortforklaringer og situasjoner man i utgangspunktet ikke trenger å komme bort i om man setter seg inn i hvordan bilen man kjører fungerer.

 

 

Spørsmålet mitt var opprinnelig om det var teknisk umulig for Porsche å legge inn en en-pedals funksjon med mildere regen.

1. Hva er vitsen med så sterk regen, om du skal skru den av? Fordi du ønsker muligheten til enfots kjøring? 

 

2. Ja, selvfølgelig er det teknisk mulig. De har pratet om hvorfor de lot vær. 

Lenke til kommentar

1. Hva er vitsen med så sterk regen, om du skal skru den av? Fordi du ønsker muligheten til enfots kjøring?

 

2. Ja, selvfølgelig er det teknisk mulig. De har pratet om hvorfor de lot vær.

De kan gjør som Jaguar I-Pace, deler du får kanskje 50% av regen ved å slippe opp på gasspedal, også får du resterende regen når du trykker på bremsen, også får du bremseklosser når du trykker enda hardere på bremsen.

 

Jaguar har også ett slik system som skal sørge for at bremsene aktiveres tidligere til tider for å sørge for at skive/klosser ikke ruster bort. Og alt av dette skal være sømløst slik at fører ikke merker noe uvanlig.

Lenke til kommentar

1. Hva er vitsen med så sterk regen, om du skal skru den av? Fordi du ønsker muligheten til enfots kjøring?

Skru den av? Hvor får du dette i fra?

Jeg har snakket om å ha en svakere form for regen i en-pedals funksjonen. Dets form er jo for å skape en mer komfortabel måte å kjøre på, ikke for rundetider eller lignende.

 

2. Ja, selvfølgelig er det teknisk mulig. De har pratet om hvorfor de lot vær.

Da fikk jeg jo svaret jeg i utgangspunktet lurte på her.

At Porsche valgte å la være er en annen sak, og en ting jeg er inneforstått med.

Lenke til kommentar

Skru den av? Hvor får du dette i fra?

Jeg har snakket om å ha en svakere form for regen i en-pedals funksjonen. Dets form er jo for å skape en mer komfortabel måte å kjøre på, ikke for rundetider eller lignende.

 

Personlig er jeg ikke helt fan av å ha én måte å kjøre på til det daglige, også forandrer man totalt karakteristikken på bilen gjennom bremsene med regen for når man skal kjøre hardt. Muskel-hukommelsen er det jo bare å glemme. 

 

Samt det kan, som Porsche selv sier, skape farlige situasjoner. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...