Gå til innhold

Han ledet utviklingen av Porsches første elbil: – Taycan er et ekte medlem av Porsche-familien


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Ikke når det gjelder ABS og TC. De gjør jo det samme uavhengig av hvor man er, om de er skrudd på.

Jeg kom med et enkelt spørsmål, men jeg tar det for gitt at du er inneforstått i at det er en vesentlig forskjell på kjøring på offentlig vei og lukket bane.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan Porsche løser dette, men andre biler i høy-ytelse segmentet av nyere årgang hvor produsenten ønsker at bilen skal oppføre seg så tilnærmet som en banebil man kan med en produksjonsmodell, gjerne har innstillinger for akkurat dette. Det kan være alt i fra at du som sjåfør må gå inn og manuelt slå av hver enkelt funksjon du ikke ønsker at skal være aktive til at produsenten har laget en egen modus for banekjøring. Dette har ihvertfall flere av de bilene jeg har prøvd hatt.

 

Jeg trur rimelig få som kjører aktivt på bane har på slikt tull, siden man som sjåfør ikke har noe kontroll over bilen når det overstyrer dine inputs.

På bane? Nei selvfølgelig ikke. Da er det jo alfa-omega for sjåføren å ha full kontroll på bilen.

Etter offentlig vei? Jeg tviler på at selv de mest hardbarka racingsjåføren slår av hjelpemidlene på bilen sin når dem skal ut å handle melk.

 

 

I korte trekk, det er ingenting i veien for at Taycan har flere moduser, hvor de som er ment for offentlig vei innebærer at ABS, ESP, TC og for den saks skyld en-pedals gass/brems funksjon og en ren track/race-modus.

 

 

E: Quote fuqup..

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom med et enkelt spørsmål, men jeg tar det for gitt at du er inneforstått i at det er en vesentlig forskjell på kjøring på offentlig vei og lukket bane.

Det spiller da ingen rolle om du får vannplaning på vanlig vei mot på bane? Du skal jo prøve å få kontroll på bilen igjen uansett. 

 

Jeg er ikke sikker på hvordan Porsche løser dette, men andre biler i høy-ytelse segmentet av nyere årgang hvor produsenten ønsker at bilen skal oppføre seg så tilnærmet som en banebil man kan med en produksjonsmodell, gjerne har innstillinger for akkurat dette. Det kan være alt i fra at du som sjåfør må gå inn og manuelt slå av hver enkelt funksjon du ikke ønsker at skal være aktive til at produsenten har laget en egen modus for banekjøring. Dette har ihvertfall flere av de bilene jeg har prøvd hatt.

 

Joda, det er jo greit det. Alt jeg sier er at jeg forstår hvorfor Porsche ikke har fokusert på en-fots kjøring på en slik bil. Jeg ser ikke helt behovet, når man uansett har cruise control, og kan kjøre uten å røre pedalen i det hele tatt - sånn om kriteriet er: hvordan være mest behagelig.. 

 

Etter offentlig vei? Jeg tviler på at selv de mest hardbarka racingsjåføren slår av hjelpemidlene på bilen sin når dem skal ut å handle melk.

 

Du har missforstått poenget. Denne bilen vil tilby rimelig hard nedbremsning kun på regenerasjon. Det å ha slikt på én pedal, vil jo utgjøre en risiko om cruise control skrur seg av, eller du glipper pedalen med foten mens det er glatt ute. 

 

På andre biler, så er det jo ikke like kritisk, selv om jeg med min eGolf flere ganger har fått overstyring pga regenerasjon. 

 

I korte trekk, det er ingenting i veien for at Taycan har flere moduser, hvor de som er ment for offentlig vei innebærer at ABS, ESP, TC og for den saks skyld en-pedals gass/brems funksjon og en ren track/race-modus.

 

Neida, det er jo greit nok. Jeg sier bare at jeg forstår dem, med å ikke fokusere på det. Om du leser mitt originale innlegg om dette, så pratet jeg bare om risikoen rundt enfots kjøring med en bil med så mye regenerasjon. 

 

eGolfen genererer vell bare 0.15g i regenerasjon om jeg ikke tar feil. Og dette har klart å få bilen til å overstyre på glatt føre. 

 

Om formålet er å ha en så sikker bil som over hodet mulig for sjåførene, så er ikke enfots kjøring veien å gå, selv om det er behagelig å bruke. 

Lenke til kommentar

Neida, det er jo greit nok. Jeg sier bare at jeg forstår dem, med å ikke fokusere på det. Om du leser mitt originale innlegg om dette, så pratet jeg bare om risikoen rundt enfots kjøring med en bil med så mye regenerasjon.

Dette premisset med Porsches harde regen har jeg vel strengt tatt allerede spurt, og avkledd, om ikke er mulig å løse ved å rett og slett ha det mindre intens ved en-pedals kjøring. Den trenger ikke å fungere like effektivt som når du trykke på bremsepedalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat Nissan Leaf det diskuteres om her ?

 

Poenget ditt? Kor mange av de 3000 som kjøper bil i Noreg (mer eller mindre), kommer til å kjøre 5 gonger på rad 0-100? I så fall, kan du i samme slengen diskutere Lotus og F1 biler, om du skal snakke om "ytelse på banen" og "ikkje leaf".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 – Vi diskuterte en énpedals-løsning, der både gass og brems skjer med samme pedal. Det var flere årsaker til at vi lot være. Det er mer energieffektivt å la bilen trille uten regenerering. Det er er også et spørsmål om sikkerhet og komfort: en bil som ikke regenererer når du slipper gasspedalen, føles mer dynamisk, sier Weckbach. 

Dette er faktisk noe folk i større grad burde være klar over trur jeg. At regenerasjon kan skape litt farlige situasjoner om man mot formodning skulle få vann-planing, eller skrens. 

 

De situasjonene er jo farlig nok fra før av, men det er skjeldent det å dytte CG fremover i bilen er lurt i slike situasjoner. 

En bils CG er resultatet av hvor massen er distribuert. Den eneste forflytning av CG man kan oppnå i en bil ved retardasjon er den lille forskyvningen av chassiset relativt til veien/hjulene, ved at man komprimerer fjæringen foran, og strekker ut fjæringen bak.

Men det du tenker på er nok vektforskyvning.

Her er CG kraftarmen som påvirker vektforskyvningen relativt til bilens hjuloppheng og geometri angående denne.

Både elektrisk akselerasjon og retardasjon (ved regenerering) kan gjøres blokkeringsfri via sensorer og algoritmer.

Lenke til kommentar

Poenget ditt? Kor mange av de 3000 som kjøper bil i Noreg (mer eller mindre), kommer til å kjøre 5 gonger på rad 0-100? I så fall, kan du i samme slengen diskutere Lotus og F1 biler, om du skal snakke om "ytelse på banen" og "ikkje leaf".

Og hva skal man diskutere angående bil hvis ikke ytelser, farge på setetrekk ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Overveldende positiv mottakelse, ofret rekkevidde for best mulig ytelse og tror trilling uten enpedal er mest effektivt.

 

1. Han har åpenbart ikke vært innom de norske Taycan-sidene på Facebook - et av de største elbilmarkedene i verden.

2. De ofret rekkevidden og klarte ikke best mulig ytelse. Et start up firma fra USA har biler med bedre ytelse.

3. Man kan trille med enpedalskjøring også. Forskjellen er at du bruker regenerering (og kun det) som nedbremsing. Noe som er vesentlig mer effektivt enn noen stålskiver som jobber i kombinasjon med regenerering.

 

Virker ikke som denne eksperten hos Porsche har satt seg helt inn i det markedet han skal inn i.

Det Porsche oppgir av tall angående ytelse, for eksempel akselerasjon fra 0-100 km/t, er minimum.

Bli ikke overrasket om Taycan viser seg raskere enn Model S i et kappløp fra 0-100 km/t.

 

Uansett så vil nok Taycan by på en annen kjøreopplevelse enn en Model S.

 

Porsche tester since bench mark-biler på sin egen testbane i Weissach til de bokstavelig talt detter sammen.

 

Angående fks 911 er den eneste konkurrenten de virkelig har respekt for, og som tåler mishandlingen Porsche forventer at dine egne biler skal tåle, er (Chevrolet) Corvette.

 

Ferrariene de tester pleier å bryte sammen ganske fort. Som andre sportsbiler er det ofte bremserelatert.

 

Porsche har bremser som en kjærneverdi, og denne bilen er laget for en annen bruk enn det man kan forvente at en Model S skal kunne tåle.

 

Men Tesla Model S er en femseters personbil, mens Taycan er en firedørs sportsbil, så noe forskjell bør det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle oss som har kortsluttet et 12 volts batteri mens vi mekket på bilen må lure på hva som skjer med 800 volt ved et bilkrøllende uhell. Eller når ladekablene blir slitte. 150kw er ganske mye mer enn å dra løs en lampeledning fra lampestikkontakten med 2 elektrikere i huset, og det har jeg fremdeles arr etter mer enn 50 år senere

Har jeg misforstått helt, eller er Ampere viktigere enn Volt da det kommer til å få støt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva er vitsen å snakke om "The ring" og 26 ganger 0-100? "alle", med utakk av eit par i verden kommer til å kjøre den på veien. Kor ofte har du behov å gjøre 0-100 26 ganger på rad? 3 ganger på rad? Aldri.

 

Snakker vi om ytelse på ein folkebil, så må det snakkes i forhold til daglidags kjøring, ikkje ringen.

Da er det vel ikke så mange som har bruk for prestasjonene i Tesla Model S, hvis man bruker det resonnementet?

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke så mange som har bruk for prestasjonene i Tesla Model S, hvis man bruker det resonnementet?

 

Både og. I Noreg, stort sett ikkje. Men det er greit å ha god akselerasjon mtp forbikjøring. Poenget er det er "ingen" forskjell mellom Porsche og tesla i real life. Å hevde at Porsche er bedre kjøp fordi den greier 0-100 26 ganger på rad er rett og slett idiotisk. Det gjelder kun om ein skal kjøre Porsche hovedsakelig på bane, ja, då er Porsche overlegen. Men igjen, kor mange i Noreg kjøper den for å kjøre den på banen?

Lenke til kommentar

Og hva skal man diskutere angående bil hvis ikke ytelser, farge på setetrekk ?

Interiør, ja. Kvalitet, komfort, innvendig plass, ergonomi, bil for pengene, osv osv? Er du kun etter ytelse så kjøp deg blodtrimma go-cart og kos deg. Tru det eller ei, men det ER faktisk mer te bil enn kun 0-100 26 ganger på rad.

Lenke til kommentar

Interiør, ja. Kvalitet, komfort, innvendig plass, ergonomi, bil for pengene, osv osv? Er du kun etter ytelse så kjøp deg blodtrimma go-cart og kos deg. Tru det eller ei, men det ER faktisk mer te bil enn kun 0-100 26 ganger på rad.

Da er vi tilbake til at det er sportsbilen porsche artikkelen omhandler og ikke en Nissan Leaf, så å jamføre med en " blodtrimma gokart" er en grei analogi da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette premisset med Porsches harde regen har jeg vel strengt tatt allerede spurt, og avkledd, om ikke er mulig å løse ved å rett og slett ha det mindre intens ved en-pedals kjøring. Den trenger ikke å fungere like effektivt som når du trykke på bremsepedalen.

Selvfølgelig kan det "løses", men personlig hadde jeg ikke kjøpt en slik bil og samtidig ødelegge muskel-hukommelsen ved å justere på regen konstant hele tiden. Alle nye biler har en adaptive cruise control bra nok til at man ikke trenger enfots kjøring uansett. 

Lenke til kommentar

En bils CG er resultatet av hvor massen er distribuert. Den eneste forflytning av CG man kan oppnå i en bil ved retardasjon er den lille forskyvningen av chassiset relativt til veien/hjulene, ved at man komprimerer fjæringen foran, og strekker ut fjæringen bak.

Men det du tenker på er nok vektforskyvning.

Her er CG kraftarmen som påvirker vektforskyvningen relativt til bilens hjuloppheng og geometri angående denne.

Både elektrisk akselerasjon og retardasjon (ved regenerering) kan gjøres blokkeringsfri via sensorer og algoritmer.

Vektforskyvning av massen, og CG blir jo stort sett det samme, bare at CG kun måler et gjennomsnitt av massen som et punkt i midten som forflytter seg relativt til bilens hjuloppheng som du sier. Får du løft, og roterer, så vil man rotere rundt CG. 

 

Disse sensorene og algoritmene fungerer stort sett best under akselerasjon, og ikke under oppbremsing hvis man får skrens eller vannplaning, da det som regel er mer krefter i sving under sist-nevnte og man har oftere mer kontroll under først-nevnte siden det er inputs man selv putter inn, så det er jo noe man forventer. Mens får du vannplaning, eller skrens, så blir det verre å stole på sensorer og algoritmer som gjør én ting, mens du vil at bilen skal gjøre en annen ting. Eventuelt så må jo sensorer og algoritmer ta over for rattet i tillegg, hvis du mener at det er bedre med enn uten? 

Lenke til kommentar

Både og. I Noreg, stort sett ikkje. Men det er greit å ha god akselerasjon mtp forbikjøring. Poenget er det er "ingen" forskjell mellom Porsche og tesla i real life. Å hevde at Porsche er bedre kjøp fordi den greier 0-100 26 ganger på rad er rett og slett idiotisk. Det gjelder kun om ein skal kjøre Porsche hovedsakelig på bane, ja, då er Porsche overlegen. Men igjen, kor mange i Noreg kjøper den for å kjøre den på banen?

Trur du missforstår poenget med å vise at bilen kan kjøre 0-200 km/t 26 ganger på rad. 

 

Det sier jo litt om BMS blant annet. 

Lenke til kommentar

Tydeligvis mange butthurte Porsche-fanatikere dom lot seg provosere av kommentaren min. Det er bra.

 

 

 

Porsche har en lang historie ved at bilene skal kunne brukes hardt, for eksempel på bane, for så å kjøres til butikken etterpå, helt uafisert, og det er et kriterie en Porsche må kunne krysses av for. Det samme gjelder bremsekraft.

 

Man kan måle ytelse på den måten man vil for å få det resultatene man ønsker. På samme måte dom at all statistikk lyver. Men det er en måte å måle ytelse på som vi har holdt på med siden tidenes morgen: 0-100 km/t. Tesla jukser også på det området, det vet jeg. Men når barna spiller med bilkort, så vil _alltid_ en Tesla slå en Porsche Taycan på ytelse. Det er flaut for Porsche.

 

Hva angår enpedalskjøring så er det av åpenbare grunner bedre enn topedalskjøring på vanlig vei. Du triller dit du vil og styrer regenerering med høyrefoten. Det finnes ikke en bedre måte å kjøre bil på. Er det raskeste måte å kjøre rundt en bane på? Trolig ikke, men det hjelper ikke 80% av Porsche-kjøperne på 50+ og 98% av TU-leserne som først visste hva trail braking er etter å ha googlet ordet akkurat nå og som ikke aner hvorfor man bruker bremsepedalen som traction control.

 

Det finnes en ganske lang liste med biler som er raskere enn Taycan på bane. Det betyr ikke at Taycan er dårlig. På samme måte som at Taycan ikke er overlegen Tesla fordi den er raskere enn en Tesla på bane. Hver bil til sitt formål.

 

Men det er klart, når man står på venteliste for å kjøpe en uferdig elbil til 2 millioner så må man jo rettferdiggjøre kjøpet med nebb og klør.

Siden jeg kjenner Porsche godt, uten å være fanatiker, så vil jeg opplyse om at Porsche har sine egne standarder de ikke viker fra.

 

Personlig synes jeg det er rart at de ikke gikk for å "ta" Tesla på spesifikasjoner, med det er litt typisk.

 

Blir ikke overrasket om test-dueller viser Porsche overlegen både i akselerasjon og kjørrdynamikk,selv om tallene på papir, spesielt angående akselerasjon, taler til Teslas fordel.

 

Men det er nok en del parametere Porsche kommer til å være bedre enn en Tesla, og det er ting som driftssikkerhet, finish, opplevd kvalitet, reel kvalitet, etc.

 

Men det er ingen tvil om at Tesla har lagt lista høyt når det kommer til ytelse og effektivitet, så det kommer også til å være områder der Tesla sin toppmodell av Model S vil score bedre enn Taycan.

 

Porsche selger bilene sine på bakgrunn av hvordan de 20 prosentene som bruker bilene hardt opplever den, det er kjernekunden, og kjernen i merkevaren.

Endret av RzR_394473
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kom med et enkelt spørsmål, men jeg tar det for gitt at du er inneforstått i at det er en vesentlig forskjell på kjøring på offentlig vei og lukket bane.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan Porsche løser dette, men andre biler i høy-ytelse segmentet av nyere årgang hvor produsenten ønsker at bilen skal oppføre seg så tilnærmet som en banebil man kan med en produksjonsmodell, gjerne har innstillinger for akkurat dette. Det kan være alt i fra at du som sjåfør må gå inn og manuelt slå av hver enkelt funksjon du ikke ønsker at skal være aktive til at produsenten har laget en egen modus for banekjøring. Dette har ihvertfall flere av de bilene jeg har prøvd hatt.

 

 

På bane? Nei selvfølgelig ikke. Da er det jo alfa-omega for sjåføren å ha full kontroll på bilen.

Etter offentlig vei? Jeg tviler på at selv de mest hardbarka racingsjåføren slår av hjelpemidlene på bilen sin når dem skal ut å handle melk.

 

 

I korte trekk, det er ingenting i veien for at Taycan har flere moduser, hvor de som er ment for offentlig vei innebærer at ABS, ESP, TC og for den saks skyld en-pedals gass/brems funksjon og en ren track/race-modus.

 

E: Quote fuqup..

 

Så vidt jeg vet kommer Taycan med følgende modus:

Normal

Sport

Sport+

Range

 

Og tipper det også blir mulig å styre settingene manuelt, slik at man kan lage sin egen.

 

Disse styrer blant aerodynamikk, med mer.

Endret av RzR_394473
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...