Gå til innhold

Huawei har lansert verdens første mobil­prosessor med inne­bygget 5G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har litt av en jobb å få HarmonyOS-apper til alt av IoT og andre sensorer ala fitbit, kroppsvekt, smarthussensorer og mye mere.

 

Det er tydelig at konkurranse er viktigere enn utvikling i denne saken. USA har litt for mye de skulle ha sagt kanskje.

Endret av G
Lenke til kommentar

De har litt av en jobb å få HarmonyOS-apper til alt av IoT og andre sensorer ala fitbit, kroppsvekt, smarthussensorer og mye mere.

 

Det er tydelig at konkurranse er viktigere enn utvikling i denne saken. USA har litt for mye de skulle ha sagt kanskje.

Vel... Huawei gir ut SDK’er som gjør det enkelt for utviklere å porte fra android-spesifikke apper til Harmony, og med tanke på at Asia er et kjempemarked, både for telefoner, og apper, så er det ikke usannsynlig at det hurtig vil komme apper tidligere forbeholdt Android, Google og Apple til Harmony også. Det er tross alt pengene som driver markedet, og om Harmony får innpass, kommer garantert appene etter.

Vi snakker tross alt om Asia. Om produsent av ‘app x’ nekter å porte til Harmony, kan jeg garantere for at kopiene blomstrer i vilden sky etter kun kort tid. Det ville være dumt (men ikke usannsynlig) om ‘de store’ nekter å være med når en liten outsider allerede sitter midt i smørøyet for en hel verdensdel. -Det er mange penger å si nei til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som forbrukersjefen Richard Yu har gjort de siste par årene brukte han talen til å introdusere den nye Kirin 990-prosessoren. Verdens første mobilprosessor med innebygget 5G-modem.

 

Det handler om å få ned strømforbruket og rett og slett om plass. Både Samsung og Qualcomm må bruke egne modembrikker for å lage telefoner med 5G.

Annonserte ikke Samsung en midrange prosessor med innebygd 5G-modem her om dagen? Er det ikke derfor at Huawei presiserer "first flagship"?

 

2 dager siden: https://www.anandtech.com/show/14829/samsung-announces-exynos-980-midrange-with-integrated-5g-modem.

 

Innen vi har fungerende 5G nett med fornuftig dekning her i Norge kommer butikkhyllene å være fulle av mobiler med prosessorer med innebygde 5G modem.

 

Verdt å merke er at "5G" ikke er 5G, slik "4G" ikke var 4G i sin tid. Det vil ta mange år før 5G er modent og gir mer mening. I den spede begynnelsen er det bare snakk om "NSA 5G NR Sub-6" på radiosiden, trolig koblet på et moddet 4G kjernenett hos operatørene. Forskjellen mellom det og dagens 4G modemer i toppmodellene blir trolig marginal.

 

 

But industry digitalization is what is going to pave the way for new revenue streams for service providers. And 5G use cases requiring ultra-low latency and much higher capacity will only be feasible with the SA 5G NR and the 3GPP core network architecture for 5G Core (5GC).

https://www.ericsson.com/en/blog/2019/7/standalone-and-non-standalone-5g-nr-two-5g-tracks
Lenke til kommentar

 

De har litt av en jobb å få HarmonyOS-apper til alt av IoT og andre sensorer ala fitbit, kroppsvekt, smarthussensorer og mye mere.

 

Det er tydelig at konkurranse er viktigere enn utvikling i denne saken. USA har litt for mye de skulle ha sagt kanskje.

Vel... Huawei gir ut SDK’er som gjør det enkelt for utviklere å porte fra android-spesifikke apper til Harmony, og med tanke på at Asia er et kjempemarked, både for telefoner, og apper, så er det ikke usannsynlig at det hurtig vil komme apper tidligere forbeholdt Android, Google og Apple til Harmony også. Det er tross alt pengene som driver markedet, og om Harmony får innpass, kommer garantert appene etter.

Vi snakker tross alt om Asia. Om produsent av ‘app x’ nekter å porte til Harmony, kan jeg garantere for at kopiene blomstrer i vilden sky etter kun kort tid. Det ville være dumt (men ikke usannsynlig) om ‘de store’ nekter å være med når en liten outsider allerede sitter midt i smørøyet for en hel verdensdel. -Det er mange penger å si nei til.

Mange vil tilby sine apper i Huawei sitt 'Play', hvem vil gi slipp på det Kinesiske markedet? Om et år har forhåpentligvis USA skiftet ut sin dysfunksjonelle president, og Google og andre USA kan levere sine apper til HarmonyOS. Donald har ødelagt mye for Google i Kina.

Lenke til kommentar

Det er mange grunner. Jeg boikotter kinesiske produkter generelt og Huawei spesielt. Kina er et brutalt, fascistisk diktatur. Man må være en temmelig bevisstløs forbruker (ignorant om du vil) hvis man handler kinesisk i dag mens innbyggerne i Hong Kong kjemper for sine liv og sin frihet.

 

Jeg er enig i at styret i Kina er tragisk og må endres men det blir igjen ikke heelt samme diskusjon som det her, men la gå.

 

Spørsmålet er da: hvordan i all verden klarer du å boikotte kinesiske produkter? Så ufattelig mange produkter i hverdagen er produsert i Kina. Hvis du skal boikotte alt så må du ha et ganske vanskelig liv. Kanskje produkter du bruker har deler fra kina selv om det er satt sammen en annen plass? 

 

Og det å påstå at folk som kjøper Huawei er bevisstløs/ignorant fordi folk i Hong Kong sliter er teit. Man kan fint støtte de som kjemper for frihet i Hong Kong og fortsatt kjøpe produkter som er produsert i Kina. Det har ingen direkte sammenheng og du er ganske naiv om du tror at å slutte å kjøpe Huawei vil ha noen innvirkning på Hong Kong-situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er mange grunner. Jeg boikotter kinesiske produkter generelt og Huawei spesielt. Kina er et brutalt, fascistisk diktatur. Man må være en temmelig bevisstløs forbruker (ignorant om du vil) hvis man handler kinesisk i dag mens innbyggerne i Hong Kong kjemper for sine liv og sin frihet.

Du har garantert produkter fra Kina. Dermed er du etter eget utsagn en "bevisstløs forbruker".

Hvilken telefon, pc, nettbrett, router osv. osv. har du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nevnte jeg at med de lovene kina FORTSATT har å styre sitt statskontrollerte selskap med så blir det ikke aktuelt å kjøpe flere Huawei produkter for meg.. Jeg har satt meg in i hva risikoen er for meg personlig og systematikken i måten de bruker oss alle som botnet for spionere på våre egne lands private, firma og selskapsrelaterte og militære aspekter er helt uakseptabelt. Jeg kan bare ikke tro på at en Huawei sjef står og sier at det gjør de ikke, for det er også et lovbrudd å tilstå for det får konsekvenser hjemme i kina om så er på familiemedlemmer. Staten kan legge dem ned på 10 min varsel rett og slett, så farlig er det å trosse statens interesser i å bruke eletronikk som produseres i kina til etterettning såfremt det kan lagre eller samle eller strømme data på noe som helst slags måte, uansett hva slags type data eller produkt det dreier seg om. NEI dette burde nordmenn holde seg for god til, og også de norske selskaper som omsetter elektronikk og bygger nettverk av alle slag, faste eller mobile. INGEN komponenter burde være kinesiske! Spesielt ikke Huawei, siden de er ekstra tett knyttet til den kinesiske staten på så mange nivåer og med produktbredde som er helt enorm og strekker seg in i så mange miljøer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nevnte jeg at med de lovene kina FORTSATT har å styre sitt statskontrollerte selskap med så blir det ikke aktuelt å kjøpe flere Huawei produkter for meg.. Jeg har satt meg in i hva risikoen er for meg personlig og systematikken i måten de bruker oss alle som botnet for spionere på våre egne lands private, firma og selskapsrelaterte og militære aspekter er helt uakseptabelt. Jeg kan bare ikke tro på at en Huawei sjef står og sier at det gjør de ikke, for det er også et lovbrudd å tilstå for det får konsekvenser hjemme i kina om så er på familiemedlemmer. Staten kan legge dem ned på 10 min varsel rett og slett, så farlig er det å trosse statens interesser i å bruke eletronikk som produseres i kina til etterettning såfremt det kan lagre eller samle eller strømme data på noe som helst slags måte, uansett hva slags type data eller produkt det dreier seg om. NEI dette burde nordmenn holde seg for god til, og også de norske selskaper som omsetter elektronikk og bygger nettverk av alle slag, faste eller mobile. INGEN komponenter burde være kinesiske! Spesielt ikke Huawei, siden de er ekstra tett knyttet til den kinesiske staten på så mange nivåer og med produktbredde som er helt enorm og strekker seg in i så mange miljøer.

Så fortell hvilken elektronikk du selv har som ikke kommer helt eller delvis fra Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har garantert produkter fra Kina. Dermed er du etter eget utsagn en "bevisstløs forbruker".

Hvilken telefon, pc, nettbrett, router osv. osv. har du?

 

Ja, det er dessverre vanskelig å unngå varer produsert i Kina, selvom vi nå heldigvis ser at mange vestlige land flytter produksjonen til andre asiatiske land. Det er dog en vesensforskjell på *produsert* i Kina og 100% kinesisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, det er dessverre vanskelig å unngå varer produsert i Kina, selvom vi nå heldigvis ser at mange vestlige land flytter produksjonen til andre asiatiske land. Det er dog en vesensforskjell på *produsert* i Kina og 100% kinesisk.

Så du mener Huawei kun har egenutviklet innhold i sine enheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan fint støtte de som kjemper for frihet i Hong Kong og fortsatt kjøpe produkter som er produsert i Kina.

 

Det blir fort tomme ord når støtte ikke etterfølges av handling. Jeg protesterer med lommeboka. Det er et språk det kinesiske regimet forstår. Hong Kong kineserne selv fremhever at dette er støtte som fungerer.

 

Kall meg gjerne naiv men jeg vil heller være det enn kynisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...