Gå til innhold

Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort artikkel, som vi er vant til fra NTB.

 

Elsparkesykler er nok kommet for å bli. Som supplement til kollektivtrafikk har de åpenbart en rolle, noe som også tas opp i artikkelen. Så er det kanskje visse soner der de ikke burde få operere, slik som de med tettest fot-trafikk.

 

En stor utfordring er levetiden. Hvis det også er slik for de "norske" sparkesyklene at de må kasseres etter 1 måned er det for lite både økonomisk og miljømessig.

 

Selv om jeg ikke bruker elsparkesykler selv ser jeg nytten, spesielt sammenlignet med bysykler som kun har fordelen med at de har bedre regulert parkering. Jeg regner med at elsparkesykler kommer tilbake til Trondheim og andre steder de er uønsket når parkeringsproblemene er over. For min del kan bysyklene i alle fall delvis erstattes med elsparkesykler, men kanskje ikke alle er enige i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig.

 

At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel.

 

Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Oslo er det slik at mange fler bruker bysyklene ned til sentrum enn tilbake opp. Alle boligområdene ligger høyere i terrenget dermed blir det oppoverbakke tilbake og den gidder ikke folk å sykle. Løsningen på problemet er at man kjører rundt med lastebiler og frakter syklene tilbake. Man kan jo lure på hvor miljøvennlig det egentlig er. Elsparkesyklene har den fordelen at folk bruker den tilbake igjen også.

 

Det som irriterer meg med elsparkesyklene er det begrensede området de operer innenfor. Hvorfor kan ikke noen av selskapene f.eks også inkludere Fornebu, Nordstrand, Groruddalen osv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig.

 

At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel.

 

Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse.

Dette dreier seg om utleiesykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Oslo er det slik at mange fler bruker bysyklene ned til sentrum enn tilbake opp. Alle boligområdene ligger høyere i terrenget dermed blir det oppoverbakke tilbake og den gidder ikke folk å sykle. Løsningen på problemet er at man kjører rundt med lastebiler og frakter syklene tilbake. Man kan jo lure på hvor miljøvennlig det egentlig er. Elsparkesyklene har den fordelen at folk bruker den tilbake igjen også.

 

Det som irriterer meg med elsparkesyklene er det begrensede området de operer innenfor. Hvorfor kan ikke noen av selskapene f.eks også inkludere Fornebu, Nordstrand, Groruddalen osv?

 

App-basert utleie? Hva med å få litt penger tilbake om man sykler den opp bakkene på vei hjem. Fin gulrot det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig.

 

At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel.

 

Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse.

Dette er som sagt rettet mot utleiesykler, ikke kjøpesykler.

 

Jeg er ingen ekspert på sparkesykler, men jeg har ikke inntrykk av at dette nødvendigvis er på grunn av så dårlig byggekvalitet, men heller på grunn av den harde medfarten disse leiesyklene får, samt lite vilje til å reparere, siden det uansett er billigere å kjøpe ny for utleieselskapene.

 

Når dette er sagt, mener jeg dette må løses med å stille krav til utleierne av disse syklene. Det vil si, de skal vare minst 3 år i gjennomsnitt med reperasjoner (batteriet bør kunne leve lenger), med gode muligheter for reperasjoner. Og reperasjonen skal foregå i samme by, for å unngå at spinnga går opp i vinninga med tanke på CO2-besparelser.

Lenke til kommentar

"Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror"

 

Vilke er "mange"? Folk som stemmer MdG? Vanlig folk har begripit at elsparksykkler varken er bra før miljøet eller helsen. Det er ikke før helse eller miljø disse finnes, uten før att fylla bankkontoen till dem som lager dem i Kina og diverse utleiesellskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror"

 

Vilke er "mange"? Folk som stemmer MdG? Vanlig folk har begripit at elsparksykkler varken er bra før miljøet eller helsen. Det er ikke før helse eller miljø disse finnes, uten før att fylla bankkontoen till dem som lager dem i Kina og diverse utleiesellskap.

Jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er allmennkunnskap, selv utenfor MDG-velgere.

Lenke til kommentar

Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig.

 

At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel.

 

Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse.

El sparkesyklene kan ikke konkurere med å gå på miljøvennighet. Spesielt ikke når de i tillegg trekker in helse. De er artige fremkomstmiddel i Oslo, men burde ikke bli sett på som noe miljøvennlig i sentrum. Om noen har en privat som de bruker til toget som alternativ til å kjøre til jobb så blir det en annen sak.

Lenke til kommentar

Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig.

 

At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel.

 

Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse.

 

Jeg tror ikke dette er en hype.

 

Folk er late.

En liten, lett sammenleggbar sykkel vil ha mange av de samme problemene med holdbarhet og el-søppel.

 

Elektronikkavgiftene burde, internasjonalt, blitt mangedoblet. Det ville vært ett klimatiltak som faktisk bidrar.

Lenke til kommentar

Kort artikkel, som vi er vant til fra NTB.

 

Elsparkesykler er nok kommet for å bli. Som supplement til kollektivtrafikk har de åpenbart en rolle, noe som også tas opp i artikkelen. Så er det kanskje visse soner der de ikke burde få operere, slik som de med tettest fot-trafikk.

 

En stor utfordring er levetiden. Hvis det også er slik for de "norske" sparkesyklene at de må kasseres etter 1 måned er det for lite både økonomisk og miljømessig.

 

Selv om jeg ikke bruker elsparkesykler selv ser jeg nytten, spesielt sammenlignet med bysykler som kun har fordelen med at de har bedre regulert parkering. Jeg regner med at elsparkesykler kommer tilbake til Trondheim og andre steder de er uønsket når parkeringsproblemene er over. For min del kan bysyklene i alle fall delvis erstattes med elsparkesykler, men kanskje ikke alle er enige i det.

Hvorfor mener du at sykkel kan erstattes med en elsparkesykkel ?

Lenke til kommentar

Elsparkesykler er ren symbolpolitikk og har ingenting med miljø å gjøre.

 

Det er ikke "politikk" overhodet. Dette er rene kommersielle aktører som raskt har etablert seg, nettopp i fraværet av regulering og regler på området. Det er først nå politikere har begynt å ta stilling til dem, og da har jeg først og fremst sett motstand mot dem.

Lenke til kommentar

Det kan vell ikkje være mange som har trudd at ein elsparkesykkel som er eit motorisert alternativ til å gå (unntaksvis eit alternativ til sykkel)?

 

Hadde elsparkesykkelen vært eit reelt alternativ til å bruke dieselbuss så kan ein finrekne på kva som er mest miljøvenleg, men det er vell ingen som er i tvil om at det er mest miljøvenleg å gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...