Gå til innhold

Skal gjøre pakkelevering i byen mer miljøvennlig: Posten og Bring trår til med firhjulte el-sykler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

 

250W grensa gjelder kun for sykler med to eller ferre hjul, for 3 eller fleire så er det 750W som er grensa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

 

250W er ikke maksgrensen, det er grensen for nominell effekt. Maks effekt på en vanlig 250 W elsykkelmotor er vanligvis 900-1400 W, som gjør at man kan holde 20-25 km/t i ganske bratte bakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

 

250W grensa gjelder kun for sykler med to eller ferre hjul, for 3 eller fleire så er det 750W som er grensa.

Hvor får du det fra? Står ingenting om det i loven: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

  • Liker 3
Lenke til kommentar

250W er ikke maksgrensen, det er grensen for nominell effekt. Maks effekt på en vanlig 250 W elsykkelmotor er vanligvis 900-1400 W, som gjør at man kan holde 20-25 km/t i ganske bratte bakker.

 

"Max 250 W nominell effekt tilgengelig"?? Betyr det at når en sykkeltur er over så skal den gjennomsnittlig Wattstyrke som motoren har levert ikke overstige 250W.? Men hvordan kan en 900-1400 Watts motor vite hvor mye den får lov til å levere når motoren hverken kjenner løypa som skal sykles, eller hvor mye syklisten har tenkt å bidra selv.? Motoren er jo hverken synsk og intellektuell? Hvis det bare er oppoverbakker så betyr det at man faktisk har en motor på 900-1400W tilgjengelig på hele turen? Da ser jeg ikke hvordan loven om "max 250 W" er oppfyllt.?

Lenke til kommentar

 

250W er ikke maksgrensen, det er grensen for nominell effekt. Maks effekt på en vanlig 250 W elsykkelmotor er vanligvis 900-1400 W, som gjør at man kan holde 20-25 km/t i ganske bratte bakker.

 

"Max 250 W nominell effekt tilgengelig"?? Betyr det at når en sykkeltur er over så skal den gjennomsnittlig Wattstyrke som motoren har levert ikke overstige 250W.? Men hvordan kan en 900-1400 Watts motor vite hvor mye den får lov til å levere når motoren hverken kjenner løypa som skal sykles, eller hvor mye syklisten har tenkt å bidra selv.? Motoren er jo hverken synsk og intellektuell? Hvis det bare er oppoverbakker så betyr det at man faktisk har en motor på 900-1400W tilgjengelig på hele turen? Da ser jeg ikke hvordan loven om "max 250 W" er oppfyllt.?

Det er sånn det er, enten du vil eller ikke. Sykler du en tur med bare 8%oppoverbakke hele veien så har du nok et gjennomsnitt på nærmere 1000 W. På normale ruter med variert terreng havner man normalt på godt under 250 W gjennomsnitt. Det koster bare 150-180 W å holde 25 km/t på flatmark med oppreist damesykkel.

Lenke til kommentar

Det er sånn det er, enten du vil eller ikke. Sykler du en tur med bare 8%oppoverbakke hele veien så har du nok et gjennomsnitt på nærmere 1000 W. På normale ruter med variert terreng havner man normalt på godt under 250 W gjennomsnitt. Det koster bare 150-180 W å holde 25 km/t på flatmark med oppreist damesykkel.

 

Hvis reglene virkelig er slik skal jeg anskaffe meg ny el-sykkel med 1000 W stemplet på navmotoren....(liker ikke krankmotor....). Så også jeg kan komme meg opp bakkene på et anstendig vis. Og hvis jeg blir "stoppet" så sier jeg at motoren yter max 250 w nominelt (midlet over hele sesongen), da jeg 90 % av tiden sykler på flatmark og i lett nedoverbakke. Og at jeg sågar en sjelden gang iblandt påfører litt moment på pedalene...uten å overdrive

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Postbudene her hvor jeg bor bruker allerede elektriske kjøretøy, det er vel Paxster det går i her. (Norskprodusert, bygges i Sarpsborg)

Nå er vel ikke dette en "sykkel", men mer en overbygd ATV, da den har motor på 4kW og batteri på 5.1 - 9.2 kWh

Postbudene her durer rundt på disse sommer og vinter, ser ut til at de fungerer helt etter hensikten.

Syns de ser adskillig mer hensiktsmessige ut enn den sykkelen i artikkelen. De er så smale at de kan kjøre gjennom bommene som sperrer for bilene i boligfelt, mye mer praktiske enn Berlingo'ene de brukte tidligere

Her er spesifikasjone http://www.paxster.no/?CatID=1221

Endret av jr_605
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, før i tida syklet postbudene uten motor-assistanse, og rekkevidden var sikkert lengre enn 64 km for de lengste rutene. Det får da være måte på hvor utrente lårene til dagens postbud får være.

Jeg var postbud som 15 åring og har hatt gleden av å sykle på de gamle syklene som gjerne veide 20 kilo før posten var på plass. 

Det å sykle ruta, før brøytemannskapet hadde fjernet 15-20 cm med snø fra natta i bak-gater og fortau var artig. 

 

Tok meg 9 timer, å sykle ruta når det hadde vært mye snø i forveien.. hehe. Så jeg unner virkelig de som ikke allerede har elsykler å få slike. ^^ 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sånn det er, enten du vil eller ikke. Sykler du en tur med bare 8%oppoverbakke hele veien så har du nok et gjennomsnitt på nærmere 1000 W. På normale ruter med variert terreng havner man normalt på godt under 250 W gjennomsnitt. Det koster bare 150-180 W å holde 25 km/t på flatmark med oppreist damesykkel.

 

Hvis reglene virkelig er slik skal jeg anskaffe meg ny el-sykkel med 1000 W stemplet på navmotoren....(liker ikke krankmotor....). Så også jeg kan komme meg opp bakkene på et anstendig vis. Og hvis jeg blir "stoppet" så sier jeg at motoren yter max 250 w nominelt (midlet over hele sesongen), da jeg 90 % av tiden sykler på flatmark og i lett nedoverbakke. Og at jeg sågar en sjelden gang iblandt påfører litt moment på pedalene...uten å overdrive

 

Du kan jo lese loven hvis du ikke tror meg. Den sier ingenting om maks effekt, kun maks nominell. Det er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Lynxmann:

Så fordi farten på en tillatt el-sykkel er sperret på 25 km/t vil man (ansett størrelse på el-motoren) i snitt ligge under 250 W over tid. (nominelt) (såfremt man har normal vekt, og ikke sleper med seg tung last). Ergo er alle motorstørrelser på el-sykkel tillatt.....sålenge man er innenfor disse betingelsene... (Og motoren aktiveres ved at man roterer pedalene...)

Tro om politiet godtar denne forklaringa....Ikke sikkert de har så mye matematikk og "filosofi" på politiutdanninga....:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lynxmann:

Så fordi farten på en tillatt el-sykkel er sperret på 25 km/t vil man (ansett størrelse på el-motoren) i snitt ligge under 250 W over tid. (nominelt) (såfremt man har normal vekt, og ikke sleper med seg tung last). Ergo er alle motorstørrelser på el-sykkel tillatt.....sålenge man er innenfor disse betingelsene... (Og motoren aktiveres ved at man roterer pedalene...)

Tro om politiet godtar denne forklaringa....Ikke sikkert de har så mye matematikk og "filosofi" på politiutdanninga....:-)

Skjønner ikke hva du mener. Mener du at jeg tar feil, og det ikke er sånn? Det selges ingen 250 W sykkelmotorer som er sperret på 250 W. De har gjerne strømgrense på 15-30 A, og en fulladet batterispenning under belastning på 38-40 V, avhengig av modell. Det gjelder alt fra Bosch til Bafang. Det eneste politier bryr seg om er sannsynligvis at det står 250 W og på utstyret en plass, og at den ikke går fortere enn 25 km/t (eller 25 +-10%) med motorkraft.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

250W er da ikke full stans i oppoverbakker?

Det er i prinsippet nok til å heise 100kg last 25 cm/s rett opp i været, som riktignok ikke er spesielt fort om man hadde beveget seg rett oppover, men i en bakke med 5% stigning der halve motorkraften går med til å heise deg oppover (hvis resten går opp i friksjon) ender man opp med en bakkehastighet på ca 9 km/t

På 10% stigning blir det opp mot 4.5 km/t med samme antagelse, men det er kanskje mer rimelig å anta at 3/4 går med til løftearbeidet, som da gir en hastighet på 6.8 km/t

Selv på 20% stigning med 90% av motorkraften til å løfte deg oppover er du på 4.1 km/t (som riktignok ikke er spesielt fort, men 20% stigning er rimelig bratt for et kjøretøy.)

 

Dette da for et legeme på 100 kg (regnet med 1000N)

 

Konklusjonen er kanskje heller at virkningsgraden til disse sparkesyklene ikke nødvendigvis er fantastisk :hmm:

Du kan selvfølgelig gjøre litt mer grundige vurderinger ved å ta utgangspunkt i rekkevidde/batterikapasitet, samt en naiv modell for friksjon som jeg ikke gidder nå.

Lenke til kommentar

Håper posten har fått fritak for den latterlige maxgrensen på motor til elsykkel som lyder på 250 W.... 250 Watt er så lite at med rein motorkraft på min elsykkel, med 6 årig jente i sykkelvogna så er det full stans selv i moderate oppoverbakker. Og her snakker posten om nyttelast på 120 kilo.....jojo....Mulig at posten har driver og trener opp noen råtasser av noen postmenn som skal betjene disse syklene. Lårmuskler om J.O.Koss

 

En del syklister har wattmåler på syklene sine, og det er populært å måle hvor mye man klarer å yte i snitt over en time. 250W er da nokså normal ytelse for en hobbysyklist. Selv en topptrent proffsyklist vil ha under 500W.

 

Selv synes jeg 250W hjelp fra en elsykkel er alt for mye, og pleier skru assistansen ned på laveste nivå. Da går det temmelig kvikt opp bakkene, og jeg kan henge på mye sprekere syklister enn meg selv. Dette er riktignok uten tilhenger.

Lenke til kommentar

Utfra hva folk skriver om hvor "kraftig" en 250 W's motor er ment å være så skjønner jeg at min el-sykkel må ha mye mindre motor. Eller så er det feil på den. Mine erfaringer er at med sykkelvogn med ca 30 kg last, og meg på sykkel foran (ca 90 kg) så er det bom stopp i "moderat bratte bakker" på rein motorkraft. Og da mener jeg full stopp, selv med høyeste hjelpenivå på motoren.

OBS: Referer til navmotor. Denne motoren har ingen hjelp av girene som på en krankmotor. (som jeg ikke vil ha fordi det sliter ut kjedet i løpet av et par sesonger - (fruen har en slik...))

Endret av CXSUB4BA
Lenke til kommentar

Jeg hadde en hyggelig prat med postbudet og spurtr om komfort og praktiskle detaljer om det lille åpne kjøretøyet. Kulda var ikke noe problem, men ble forbauset da han sa at han burde vært utstyrt med "nyre belte" . Det var ingen fjæring / avdemping hverken i chassi eller sete !!

HMS og tilrettelagt arbeids plass med hydraulisk demping for å unngå skjellett skade / ryggrkade ryggskade. Dempere i kontor stoler er kjent teknologi . Enklest er vel å kominere st€ demper på eller i setet ¨s rørstamme. mvh Carolus M

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...