Gå til innhold

Model 3-eiere ble utelåst mens appen var nede


Anbefalte innlegg

Hvordan kan "beta" forsvinne med fabrikken når bilen stadig er i utvikling? All kode har bugs, Tesla har valgt å konstant fikse bugs underveis og utvikle videre. Det er ett valg en må ta når en kjøper bil, ønsker en dette eller ikke. De fleste gjør nok det, da de fleste produkter en omgås med i dag lages på denne måten(mobil, pc, IoT osv). 

 

Etter 7 år er nok de fleste "feil" som gikk ut for 7 år siden fikset, men det kommer stadig nye(nye linjer med kode = nye bugs).

 

Så du mener bilen fortsatt er ett betaprodukt etter 7 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bugs i Windows 10 som ikke var i Windows XP, hovedsakelig fordi XP ikke hadde funksjonene som ga buggen i det store og det hele.

Det oppdateres og legges til funksjoner hele tiden, klart det kan bli litt krøll til tider.

Om man missliker dette så sterkt er det ikke Tesla man skal eie.

Man må vel ikke installere oppdateringene heller om nan absolutt ikke vil ha dem, men spørs om Tesla er så behjelpelige på support om du har utdatert software.

Forøvrig har vel Tesla alltid annbefalt at man har med seg ett nøkkelkort i pengeboka (På Model 3 uten keyfob) og nødløsning som sakt er å ringe Tesla å få dem til å åpne den remotly. Folk mister telefonen sin hele tiden og tomme for strøm er dem gjerne og.

Men forhåpentligvis skjer dette aldri igjen.

Er det å låse opp bilen med mobilen ett nytt produkt?

 

Ok, bra de anbefaler det. Da er det brukerfeil, og de kan ikkje klage nevneverdig på at produktet svikter i ny, og ne

Lenke til kommentar

Hvordan kan "beta" forsvinne med fabrikken når bilen stadig er i utvikling? All kode har bugs, Tesla har valgt å konstant fikse bugs underveis og utvikle videre. Det er ett valg en må ta når en kjøper bil, ønsker en dette eller ikke. De fleste gjør nok det, da de fleste produkter en omgås med i dag lages på denne måten(mobil, pc, IoT osv). 

 

Etter 7 år er nok de fleste "feil" som gikk ut for 7 år siden fikset, men det kommer stadig nye(nye linjer med kode = nye bugs). 

Syns det er merkelig å etterhvert se biler på skrapen, som aldri ble noe annet enn et beta-produkt. 

 

De burde ha lansert modellene slik de gjør nå, men på ett eller annet tidspunkt, så burde dem satt en strek, og fått bugs og alt ut av modellen. Så får heller nye funksjoner og software være en pådriver for nysalg når man etterhvert ønsker at kundene skal hoppe på neste modell. 

Lenke til kommentar

Jeg synes betaprodukt er en uting. Men produktet er i utvikling etter 7 år, og derfor vill det være problemer. Det er alltid bugs i kode, og siden de stadig legger på linjer så legger de stadig på bugs også.

 

Jada, for all del. Alt er stadig i utvikling, men bare lurte på om dere anser bilene som ett betaprodukt? Ikkje misforstå no, eg er ikkje ute etter å lage kvalme, men bare lurte siden det var en som nevnte at bilene fortsatt var i beta

Lenke til kommentar

Syns det er merkelig å etterhvert se biler på skrapen, som aldri ble noe annet enn et beta-produkt.

 

De burde ha lansert modellene slik de gjør nå, men på ett eller annet tidspunkt, så burde dem satt en strek, og fått bugs og alt ut av modellen. Så får heller nye funksjoner og software være en pådriver for nysalg når man etterhvert ønsker at kundene skal hoppe på neste modell.

Ikke helt markedsstrategien til Tesla det da. Det at 8år gamle biler enda får nye funksjoner bidrar godt med salget av bruktbiler.

 

Nå skal det sies at de eldre Model S og X har for svak prosessor til en del av de nye tingene, som f.eks de nye spillene de slipper.

Så blir desverre en naturlig utfasing der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, for all del. Alt er stadig i utvikling, men bare lurte på om dere anser bilene som ett betaprodukt? Ikkje misforstå no, eg er ikkje ute etter å lage kvalme, men bare lurte siden det var en som nevnte at bilene fortsatt var i beta

 

Nei jeg gjør ikke det, men jeg er obs på at det er ett produkt i utvikling og har sine bakdeler men igjen massive fordeler med utviklingen. 

 

Tesla har jo selv forklart deres definisjon på beta der de sier at en funksjon er i beta. Og ut i fra den definisjonen er alle funksjoner i biler i beta da de "aldri" når det målet innenfor test inhouse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke "aldri logg ut" eller "husk meg" funksjon som mangler, men en "offline modus"

Det har Model 3 allerede. Når du låser opp med mobilen er det med en blåtann-kobling mellom bil og mobil som *ikke* er avhengig av mobilnett/wifi.

 

 

Derimot så trenger du nett om du har blitt logget ut av appen og må logge på på nytt. Har du ikke det er det en fordel om du har med nøkkelkortet.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt markedsstrategien til Tesla det da. Det at 8år gamle biler enda får nye funksjoner bidrar godt med salget av bruktbiler.

Tja. Det å bli låst ute av bilen på en 8 år gammel bil, som har fått en feil som ble patchet inn dagen før, høres ikke ut som god reklame. 

 

Nå skal det sies at de eldre Model S og X har for svak prosessor til en del av de nye tingene, som f.eks de nye spillene de slipper.

Så blir desverre en naturlig utfasing der. 

 

Nettopp. Dermed burde de sette en strek, og bruke tiden på å rette problemer på disse bilene når de uansett på sikt bør fases ut. 

 

En Tesla er gjerne en "tech-geek's" drømme bil, siden den har mye av det. Men nedover i bruktbil markedet, så trur jeg dette flates ut, og en ferdig bil uten bugs heller hadde gjort Tesla godt, enn det motsatte. 

Lenke til kommentar

Tja. Det å bli låst ute av bilen på en 8 år gammel bil, som har fått en feil som ble patchet inn dagen før, høres ikke ut som god reklame.

 

Er kun Model 3 som mangler "nøkkelen" og har nøkkelkort og app istede. Model S og X ville kunne låse opp bilen selv om appen ikke funker.

 

Model 3 er vel bare 3år? Gammel og forhåpentligvis skjer nå dette aldri igjen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Hvorfor i svarteste har du ikke nøkkelen samme med andre kort som førerkort og bankkort?"Common sense isn't common practice" åpenbart

Kanskje fordi tesla selger en tjeneste der det ikkje skal være nødvendig?

Eller sier tesla at det ikkje er til å stole på og at nøkkelen alltid skal være med?

Tesla sier de anbefaler deg alltid å ha med nøkkelkortet som en backup da du kan gå tom for strøm, miste telefonen eller andre uforutsette ting. Da er det kjekt å ha den med sammen med de andre kortene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har Model 3 allerede. Når du låser opp med mobilen er det med en blåtann-kobling mellom bil og mobil som *ikke* er avhengig av mobilnett/wifi.

 

 

Derimot så trenger du nett om du har blitt logget ut av appen og må logge på på nytt. Har du ikke det er det en fordel om du har med nøkkelkortet.. ;)

Det er jo nettopp derfor appen trenger en offline modus, slik at du kan logge inn i appen uten å måtte være online...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må identifisere deg, typisk via en rekke spørsmål som når du kjøpte bilen, hva du heter, personnummer, VIN, hvor hentet bilen, hvilken versjon bilen er, hvor du bor, etc etc etc. Helt klart rom for sosial hacking, men kjekk tjeneste enn så lenge.....

Man har ikke lov til å kreve personnummer oppgitt over telefon.

Nå tenker jeg at man ringer med en annen telefon, siden den man har iboende ikke er for hånden, men kanskje innlåst i bilen.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Man har ikke lov til å kreve personnummer oppgitt over telefon.

Nå tenker jeg at man ringer med en annen telefon, siden den man har iboende ikke er for hånden, men kanskje innlåst i bilen.

De krever ingenting, de stiller bare massevis av spørsmål, også er du kun behjelpelig med så mye detaljer du klarer eller er villig til å gi.

 

De har en haug med informasjon om deg, ditt kjøp, og bilen, så det går som oftest greit, så lenge du har godt husk.

 

Det er ikke ett krav å ringe fra din egen telefon. (Hadde du hatt den, ville de spurt om du kunne låst opp via appen selv).

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i svarteste har du ikke nøkkelen samme med andre kort som førerkort og bankkort?"Common sense isn't common practice" åpenbart

Kanskje fordi tesla selger en tjeneste der det ikkje skal være nødvendig?

Eller sier tesla at det ikkje er til å stole på og at nøkkelen alltid skal være med?

Hvor naiv går det an å bli? Er du virkelig avhengig av at Tesla forteller deg dette? Selv kona mi skjønte fra dag 1 at nøkkelkortet er lurt å ha i lommeboka hele tiden siden man ikke kan stole 100% på en mobil.

Lenke til kommentar

Så man er avhengig av å være innlogget i appen for å kunne bruke telefonen til å å løse opp bilen? Jeg trodde det holdt å holde telefonen rett i nærheten av bilener, altså samme sted som nøkkelkortet. På Model 3 altså. Hva om man er logget inn i appen, men er uten dekning?

Ja man må være innlogget.

Trenger ikke holde telefonen intill noe. Når du nærmer deg bilen låses den opp, så kan du bare sette deg inn å kjøre.

Må ha bluetooth påslått på telefonen bare. Men mulig det også kommer en update etterhvert som gjør at man kan enable NFC til å låse opp bilen som du beskriver.

Lenke til kommentar

Ja man må være innlogget.

Trenger ikke holde telefonen intill noe. Når du nærmer deg bilen låses den opp, så kan du bare sette deg inn å kjøre.

Må ha bluetooth påslått på telefonen bare. Men mulig det også kommer en update etterhvert som gjør at man kan enable NFC til å låse opp bilen som du beskriver.

 

Så rart. Men man må ikke åpne appen ikke sant? Bare ha telefonen i nærheten. Tenkte kanskje de hadde latt være å legge til telefonen som nøkkel og kun forsøkt å bruke appen. Litt rart at hele greia skal være avhengig av å være innlogget i appen, for den finner på å logge deg ut med jevne mellomrom (annenhver måned kanskje?). 

Lenke til kommentar

Så rart. Men man må ikke åpne appen ikke sant? Bare ha telefonen i nærheten. Tenkte kanskje de hadde latt være å legge til telefonen som nøkkel og kun forsøkt å bruke appen. Litt rart at hele greia skal være avhengig av å være innlogget i appen, for den finner på å logge deg ut med jevne mellomrom (annenhver måned kanskje?). 

 

Antar at når du er inlogget i appen så er bluetooth profilen på mobiltelefonen din godkjent av bilen og bilen vet at din telefon er godkjent som nøkkel selv om ikke appen er åpen.

Men blir du logget ut slettes godkjenningen fra bilen av sikkerhetsmessige grunner.

 

Har ikke anelse om det er slik det gjøres men vil anta det.

 

Så lenge man åpner appen med gjevne mellomrom blir man vel ikke logget ut, og man åpner den gjerne flere ganger om dagen for å sjekke status på lading eller starte varming\kjøling osv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...