Gå til innhold

Han eier 300 biler og motorsykler: – Det finnes knapt gode grunner til å kjøre annet enn elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

– Jeg har hatt den i tre år og har ikke gjort noe som helst med den. Det er ingen væsker å skifte, ingenting. Skal man lykkes med teknologi, kan den ikke bare være like god - den må være bedre.

Han mener at man nå har løst batteriproblematikken, ettersom noen av dagens elbiler nå kan gå 500-600 kilometer på én lading. 

– Det er ingen vedlikehold,

Spylervæske må etterfylles, girolje og væska i kjølekretsen må byttes med jevne serviceintervaller. Dekk må skiftes og model S er slett ikke uten generelt vedlikehold. Ting ryker og må erstattes. En del færre deler i antall, men så priser de jo delene med gaffel så da er en like langt. Og i hvert fall her i Norge er timeprisen på en Tesla-mekaniker høyere enn for mange advokater, rådgivende ingeniører og arkitekter.

 

5-600km på en lading er heller ikke helt nyansert. Oppgitt rekkevidde er noe annet enn praktisk rekkevidde. Lading forbi 90-95% er en langdryg pine. Man bør aldri under 5% på en model S og helst ha litt margin over det også. Så har vi degradering, norske vinterforhold osv. 5-600km er noe håpefult optimistisk selv for en utvalgt variant av den lengstrekkende bilmodellen hittil.

 

Greit at det er mye positivt, men man bør ikke se seg helt blind.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjørt e-golf siden 2015 og rekkevidde har aldri vært noen begrensning. Hva er det ellers man skal bygge hurtigladere for om ikke å sørge for at alle elbiler skal ha mulighet for å kjøre hvilken som helst tur. For meg personlig er det mer viktig at bilen er praktisk i bruk og har lavt energiforbruk.

Hvorfor vil du ha lavt energiforbruk om det ikke er for å få lang rekkevidde?

Hvorfor vil du ha utbygging av hurtigladere om det ikke er for at egolfen har litt ubehagelig kort rekkevidde i utgangspunktet?

Hadde du hatt bedre rekkevidde i utgangspunktet så hadde du ikke hatt så stort behov for flere hurtigladere.

 

Rekkevidde er som megapixler: Veldig viktig i salgsspråket, men ikke noe man tenker veldig mye på i daglig bruk!

Personlig kjører jeg aldri mer enn 150-180 km før jeg tar en pause! Trenger derfor ikke, og slipper å betale for, 500 km range! Litt planlegging kreves, dog!

Hvis du med "daglig bruk" mener til og fra jobb og butikk så har du helt rett. Men det forutsetter en bil nr 2 til ikke-daglig bruk, og det er det jo ikke alle som har hverken plass til, penger til eller ønske om. Jeg valgte en bil med lang rekkevidde og høy ladeeffekt nettopp fordi at jeg skulle slippe å ha en nr 2 bil. Jeg har venner og kolleager med Leafer, golfer, i3 osv som utvilsomt er mindre egnet for langturer. Halvparten så lang rekkevidde kombinert med dobbelt så lange ladepauser gjør bilferien til et ladehelvete.

 

Jeg spiser, strekker på beina og foretar toalettbesøk 100% av mine pauser. Mine venner med andre bilmerker gjør det like lenge, men det utgjør bare 25% av deres ladepauser. Resten er kjedelig venting som krymper ferien, noe jeg slipper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Empiri

 

Vent, mener du han har gjort empiriske forsøk over disse 300 bilene? Empiri krever at man har gjort noen statistiske undersøkelser for å se hva som var signifikant, hevder du her at J. Leno har gjort dette?

 

Selv om jeg spiser en god del brødskiver iløpet av et år, er jeg ikke noe ekspert på brød.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha utbygging av hurtigladere om det ikke er for at egolfen har litt ubehagelig kort rekkevidde i utgangspunktet?

Hadde du hatt bedre rekkevidde i utgangspunktet så hadde du ikke hatt så stort behov for flere hurtigladere.

 

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vent, mener du han har gjort empiriske forsøk over disse 300 bilene? Empiri krever at man har gjort noen statistiske undersøkelser for å se hva som var signifikant, hevder du her at J. Leno har gjort dette?

 

Selv om jeg spiser en god del brødskiver iløpet av et år, er jeg ikke noe ekspert på brød.

Ordbok, det hadde vært nyttig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med Leaf?

Leaf og nv200, Zoe, Kia, Huyndai, Golf etc. Markedet er fult av disse bilene så det viser jo bare vedkommendes totale uvitenhet.

 

Samt når det gjelder rekkevidde som også diskuteres har jeg aldri slitt med det med hverken 24Kwh eller 40Kwh timer i bilene mine. Og det fra tidlig 2013 hvor ladenettverket ikke var så utbygget som nå.

 

Det eneste jeg har savnet og tildels savner med elbiler er:

 

- Hengerfeste som det størete minuset og her er lovverket den største hindringen. I starten var det også vanskelig å få sykkelkrok på bilen men det har jeg nå.

 

- varmetråder i frontruta som hjelper til med å holde den isfri i vanskelige isregn/kulde forhold.

 

- At man kan sette hvorvidt man ønsker regenerering eller automatisk lett bremsing slik at man bedre motvirker rustdannelser på bremseskivene.

 

- At standard type-2 kabler ble inkludert med alle elbiler. Jeg fikk det ikke med min første elbil og kjøpte det derfor med på den andre, hvor det så plutselig fulgte med (håpløse selgere).

 

- At man ikke bygger ut propritære hurtigladere men stiller krav til at alle hurtigladere må kunne lade alle elbiler fom. 2011. Dvs. minimum DCC og Chademo siden man også har valgt å selge biler med Chademo i norge.

 

 

Litt obskure ting jeg ønsker:

 

- Portable solcelle ladere basert på type-2 grensesnitt som man kan bruke for tricklecharging i kriser for å holde seg varm/avkjølt i bilen om man mot formodning skulle være uheldig å strande øde steder uten mobildekning eller at også mobiltelefonen eller satelittelefonen har gått tom for strøm.

 

Dette kan man enkelt få plass til i en verktøykoffert med utfoldbart solcellepanel med bufferbatteri og alle nødvendige kretser i selve kofferten. (en kar laget en liten batterikoffert som kan lade en tesla til ca. 14 miles rekkevidde på et ~par timer, uten solcellepanel men lades fra støpsel hjemme).

 

Dette er også veldig kjekt når man eks. fricamper eller lignende.

 

 

- Når man først har strandet i nevada ørkenen

Slått opp den portable solcelle laderen for å få på AC og strøm i bilen så man ikke sjekker ut og dehydrerer raskt i 50C skygge så kunne man også nyttigjøre seg den fuktigheten man fjerner fra luften i AC anlegget - til drikkevann.

 

Dette kan bidra til å holde folk liv i folk som er strandet med havari i ørkenområder. Det dør hvert år mennesker med bil i øde områder som enten fryser eller tørster ihjel.

 

Gi tilgang til å tappe vann til en drikkeflaske hvor tappemekanismen også har et utskiftbart filter. I dag renner dette vannet bare rett ut under bilen. Alternativt mulighet til å håndpumpe det opp fra en liten lukket plastikktank aka spylevæske tanken i motorrommet (innebygget overflow ventil).

 

Venter bare på PR kampanjen

"This car can save your life if disaster strikes!"

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

Kan grunnen være at det er fryktelig mange biler ?

Tror ingen ville ønsket og kjøre noen kilometer og se 400 biler foran dem i drivstoffkø.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

Hva er det bensinstasjonene selger desidert mest av nå igjen?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

Svaret på spørsmålet ditt er: fordi folk har ikke bensinpumper hjemme i oppkjørselen eller garasjen så trenger de bensinstasjoner nært der de bor og jobber. Det trenger ikke elbilister.

 

Bare setter ting litt i perspektiv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt obskure ting jeg ønsker:

 

- Portable solcelle ladere basert på type-2 grensesnitt som man kan bruke for tricklecharging i kriser for å holde seg varm/avkjølt i bilen om man mot formodning skulle være uheldig å strande øde steder uten mobildekning eller at også mobiltelefonen eller satelittelefonen har gått tom for strøm.

 

Dette kan man enkelt få plass til i en verktøykoffert med utfoldbart solcellepanel med bufferbatteri og alle nødvendige kretser i selve kofferten. (en kar laget en liten batterikoffert som kan lade en tesla til ca. 14 miles rekkevidde på et ~par timer, uten solcellepanel men lades fra støpsel hjemme).

 

Dette er også veldig kjekt når man eks. fricamper eller lignende.

 

 

- Når man først har strandet i nevada ørkenen

Slått opp den portable solcelle laderen for å få på AC og strøm i bilen så man ikke sjekker ut og dehydrerer raskt i 50C skygge så kunne man også nyttigjøre seg den fuktigheten man fjerner fra luften i AC anlegget - til drikkevann.

 

Dette kan bidra til å holde folk liv i folk som er strandet med havari i ørkenområder. Det dør hvert år mennesker med bil i øde områder som enten fryser eller tørster ihjel.

 

Gi tilgang til å tappe vann til en drikkeflaske hvor tappemekanismen også har et utskiftbart filter. I dag renner dette vannet bare rett ut under bilen. Alternativt mulighet til å håndpumpe det opp fra en liten lukket plastikktank aka spylevæske tanken i motorrommet (innebygget overflow ventil).

 

Venter bare på PR kampanjen

"This car can save your life if disaster strikes!"

Mange gode tanker der.

 

- Portable solcelleanlegg med schuko stikk i enden er godt tilgjengelig så det burde ikke være noe problem.

 

- Samme med UPS-er med schuko og passe kapasiteter.

 

- Nevada-ørkenen er vel både varm og tørr, så spørs om man får ut noe fuktighet fra AC-anlegget. Jeg tror en ekstra vanndunk er både billigere og mer livreddende enn et dyrt og komplisert teknisk anlegg for å utvinne fuktighet fra tørr luft. Ellers så burde nok myndlighetene regnet litt på samfunnsøkonomien i å sette opp flere mobilmaster og gjerne nødtelefoner nederst på mastene.

 

En annen livreddende funksjon jeg kom på i farta: Vann og trykksensor i bilene som gjør at vinduer rulles ned og airbager utløses hvis bilen havner mer enn 1-2m under vann. Eventuelt utvendig myk trafikant-airbag med en lignende redningsbåt-funksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil du ha utbygging av hurtigladere om det ikke er for at egolfen har litt ubehagelig kort rekkevidde i utgangspunktet?

Hadde du hatt bedre rekkevidde i utgangspunktet så hadde du ikke hatt så stort behov for flere hurtigladere.

 

Hvorfor er det bensinstasjoner hver 2-300m i byene og hver 5-10 km på hovedveiene? Hvis du har lang rekkevidde med fossilbilen, så burde det jo ikke være så stort behov for så mange bensinstasjoner?

 

Bare putter ting litt i perspektiv...

Fordi vi ikke har pumpe hjemme..

Lenke til kommentar

 

Gi tilgang til å tappe vann til en drikkeflaske hvor tappemekanismen også har et utskiftbart filter. I dag renner dette vannet bare rett ut under bilen. Alternativt mulighet til å håndpumpe det opp fra en liten lukket plastikktank aka spylevæske tanken i motorrommet (innebygget overflow ventil).

Jeg ønsker meg kaffetrakter i bilene! Når bilene uansett kaster ut vann fra AC, så kunne man jo brukt det på noe vis istedenfor? 

 

Et pling fra systemet som sier ifra at vann-lageret er stort nok til å kunne tappe et glass vann, eller trakte ei kopp kaffe hadde jo vært nydelig. :)

Lenke til kommentar

Men jeg skjønner allikevel argumentet. Det er for mange av de tidlige elbilene som har mer preg av sportsbil og/eller SUV, jeg nevner Polestar2, e-Tron, EQC, i-Pace sån rett ut av hatten. Jeg mener at produsentene utmerket godt kunne ha fokusert mer på "vanlige" biler, og det mener nok flere med meg all den tid eGolf og Leaf selger såpass bra som de gjør.

 

Jeg la også merke til at han satte ordet sportsbiler i hermetegn, så det var ikke slik at jeg ikke forstod poenget. Derfor gjentok jeg skrivemåten videre. Men nå mener jeg altså at dette ikke er hverken sportsbiler eller "sportsbiler", men familiebiler som tilfeldigvis også har sportslige kapasiteter.

 

Og dette er jo rett og slett en funksjon av å ha store batterier, som kan gi ut såpass med effekt på kort tid. Farts/akselerasjonsytelsene er derfor bare et biprodukt, og for min del et veldig hyggelig biprodukt. Folk flest liker å ha god ytelse, så å få det i familiebilen er jo helt perfekt.

 

Også designet er der for å gjøre kjøretøyene mer effektive og strømgjerrige, som i likhet med store batterier først og fremst er der for å øke rekkevidden. Det gjør jo absolutt ingen ting at det er med på å gjøre bilene penere, selv om mange sier at de mener det er motsatt. Begrepet "såpestykke" er brukt om bilene i både positiv (lav luftmotstand) og negativ (sleipt som et såpestykke) forstand. Noen liker skarpe kanterogvinkler, men de er sjeldent med på å redusere luftmotstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha lavt energiforbruk om det ikke er for å få lang rekkevidde?

Hvorfor vil du ha utbygging av hurtigladere om det ikke er for at egolfen har litt ubehagelig kort rekkevidde i utgangspunktet?

Hadde du hatt bedre rekkevidde i utgangspunktet så hadde du ikke hatt så stort behov for flere hurtigladere.

 

Hvorfor vil man ha laft drivstofforbruk? Man kan jo bare sette inn en større tank på noen hundre liter. Da kan man kjøre kjempelangt, selv om bilen bruker 4 liter mila. Koster sikkert ikke noe mer i drift heller.

 

Hvorfor vil man ha utbygging av bensinstasjoner? Bilene har jo så enormt lang rekkevidde. Man kan kjøre fra Trondheim til Oslo og tilbake på en tank. Bør holde at man har én bensinstasjon i Oslo og én i Trondheim da? Det Finnes jo ikke mulighet for at vi bor distribuert i dette landet, så man må kunne forvente at alle skal kjøre til storbyen for å fylle tanken?

 

Nei, vent...

Lenke til kommentar

Jeg ser den Benny. Helt greit for å spare drivstoff, men nå er jo hjemme-strøm såpass mye billigere enn bensin og diesel at det ikke utgjør det helt store.

 

Noen elbilister betaler bare 10 øre/km på sommerføre og 15-20 på vinteren.

Jeg betaler ca 20 på sommeren og 30 på vinteren.

Før, når jeg kjørte diesel betalte jeg rundt 100 øre/km på sommerføre og 130 øre/km på vinterføre og da begynner det å bety en del om den bruker 10% mer eller mindre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg kaffetrakter i bilene! Når bilene uansett kaster ut vann fra AC, så kunne man jo brukt det på noe vis istedenfor? 

 

Et pling fra systemet som sier ifra at vann-lageret er stort nok til å kunne tappe et glass vann, eller trakte ei kopp kaffe hadde jo vært nydelig. :)

Haha, hvorfor ikke :D

 

Når du sier det finnes det nok en slags variant hvor man fyller på vann og bønner før man drar og plugger i sigarettenner uttaket. 

 

Hmm, fresh barista kaffe i bilen uten å stoppe.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg kjørt e-golf siden 2015 og rekkevidde har aldri vært noen begrensning. Hva er det ellers man skal bygge hurtigladere for om ikke å sørge for at alle elbiler skal ha mulighet for å kjøre hvilken som helst tur. For meg personlig er det mer viktig at bilen er praktisk i bruk og har lavt energiforbruk.

Hvorfor vil du ha lavt energiforbruk om det ikke er for å få lang rekkevidde?

Hvorfor vil du ha utbygging av hurtigladere om det ikke er for at egolfen har litt ubehagelig kort rekkevidde i utgangspunktet?

Hadde du hatt bedre rekkevidde i utgangspunktet så hadde du ikke hatt så stort behov for flere hurtigladere.

 

Hvorfor jeg vil ha lavt energiforbruk? Skulle tro du mente at vi har et uendelig overskudd av ren energi i verden og derfor kan bruke så mye energi vi bare måtte ha lyst til. En bil som et energieffektiv kan klare seg med mindre batteri, koster mindre å bygge og vil totalt sett gi mindre utslipp gjennom levetiden.

 

Hurtigladere trenger jeg maks 20 dager i løpet av et år. Altså 5% av tiden. Hvorfor er det fornuftig å putte inn et mye større batteri når bilen har mer enn tilstrekkelig rekkevidde 95% av tiden? Til hverdagsbruk holder det å lade batteriet en gang i uka. Hva er gevinsten med å kunne klare seg med å lade annenhver uke. Det måtte i så fall være om man ikke har lademulighet hjemme og er avhengig av å bruke hurtiglader. For de som er i den situasjonen kan det selvsagt være et poeng med en bil med større batteri.

Lenke til kommentar

Hmm, fresh barista kaffe i bilen uten å stoppe.

Det er en veldig god idé. Kan virke slankende også (mindre behov for å stoppe på pølsestasjoner).

 

Jeg prøvde litt i sommer, dvs. 12V vannkoker på sigarettenneruttaket + nykvernet håndkvern kaffe fra håndkvern + Aeropress. Eller mer presist, passasjeren prøvde det og lagde morgenkaffe til oss et par plasser på den måten, men det er risiko for å søle kokende vann og mye plunder så det burde helt klart kunne gjøres på en annen måte.

 

Jeg satt i mine egne tanker en stund og utviklet et konsept for enkel kaffe i bilen. En smal 12V-trakter som passer i en koppholder, er enkel å fylle, enkel å rengjøre, null sølefare, og en spesiell termokopp er nederste del av trakteren. Dvs. man kan flytte trakteren til neste termokopp dersom man vil lage flere, eller bare legge den til side når man vil nyte kaffen. Bønner fylles på toppen, doseres og kvernes før det treffer det motoriserte filterbåndet som havner i grutbeholderen etter bruk. Vann sugepumpes opp fra en hvilken som helst vannflaske med vanlig skrukork. Utfellbar flaskeholder på trakteren om man ikke vil ha flaska plassert et annet sted. En adapter i koppholderen kiles fast med en tilstrammingsskrue og sørger for at hverken kopp eller trakter havner på avveie om man treffer hull i veien. Alt skal utføres for bruk med en hånd. Ingen lysindikatorer, kun lydindikasjon eller talevarsling på når kaffen er klar, når den trenger påfyll av bønner, vann, tømming av grut, temperaturen i koppen osv. Selges i sett med 1 kopp, flere kopper kan kjøpes løst. 230V lesesal-variant bør også utvikles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...