Gå til innhold

Elsykler er langt bedre for miljøet enn sparkesyklene – her er årsakene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får bare håpe el-sparkesykler er et moteblaff som avgår med døden relativt kjapt, hvis vi også tar med personskader i regnestykket blir det et enda større karbonavtrykk.

 

Enda verre er bruken av disse sesongavhengig. På den ene siden spørs hvem som har lyst å fryse i hjel på hva som helst som ikke har oppvarmet kabin/kupé, og på den andre siden kommer lavere batterikapasitet og faren med å tryne med en slik om høsten/vinteren/våren.

 

Og uten at dette er relatert - det er sunt å gå. Liten gåtur der og en annen her og da er plutselig aktivitets-appen fornøyd, og helsen i pittelitt bedre form.

For mye latskap i form av motorisert trasport kan være direkte helsefarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

All denne bashingen av el-sparkesykler gir meg skateboard assosiasjoner fra 80 tallet. Det er jo ett tipp topp fremkomst middel. 

 

Har du gått på et fortau i Oslo sentrum i sommer så har du garantert måttet flytte deg fra tullinger som kommer i full fart på disse. Hadde de holdt seg i veibanen eller senket farten hadde det vært ok. Alle som sykler eller skater skjønner at de må tilpasse farten på fortauet, og holder seg derfor vanligvis på veien.

 

Enig i at fremkomstmiddelet i seg selv er tipp topp, men når flesteparten av brukerne tilsynelatende aldri har syklet i Oslo før blir det nødvendigvis krøll.

 

Et annet problem er jo at folk finner de merkeligste steder å sette fra seg sparkesyklene. På tvers over fortauet eller foran en trapp opp til en butikk er gjengangere.

Endret av frohmage
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du gått på et fortau i Oslo sentrum i sommer så har du garantert måttet flytte deg fra tullinger som kommer i full fart på disse. Hadde de holdt seg i veibanen eller senket farten hadde det vært ok. Alle som sykler eller skater skjønner at de må tilpasse farten på fortauet, og holder seg derfor vanligvis på veien.

 

Enig i at fremkomstmiddelet i seg selv er tipp topp, men når flesteparten av brukerne tilsynelatende aldri har syklet i Oslo før blir det nødvendigvis krøll.

 

Et annet problem er jo at folk finner de merkeligste steder å sette fra seg sparkesyklene. På tvers over fortauet eller foran en trapp opp til en butikk er gjengangere.

 

Jeg reiser mye rundt om i verden og må si de fleste "problemene" jeg kommer opp i er folk på sykkel. Men det er ikke så rart da det er langt flere av de. Tullinger er ikke definert av fremkomstmiddel, de er definert av sin egen sinstilstand. Gi de en sykkel eller elsparkesykkel og de skaper trøbbel uavhengig. Men jeg er absolutt enig i at en bør holde seg til veien/sykkelfelt så godt det lar seg gjøre og vise hensyn. Noe jeg også prøver på når jeg hopper på en :)

 

Akkurat dette med plasser å sette de i fra seg er ett problem, men her må utviklerne ta litt av skylden. Ofte må en bevege seg rare plasser for å i det heletatt få satt de i fra seg. Men folk som setter de helt rare plasser er nok en av de nevnte tullingene som over. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

All denne bashingen av el-sparkesykler gir meg skateboard assosiasjoner fra 80 tallet. Det er jo ett tipp topp fremkomst middel.

Har du noe konkret forskning å vise til som motviser denne forskningen, eller er dette bare din personlige mening uten noe vitenskapelig bevis å backe den opp med?

Lenke til kommentar

Har du noe konkret forskning å vise til som motviser denne forskningen, eller er dette bare din personlige mening uten noe vitenskapelig bevis å backe den opp med?

 

Motviser hvilken forskning? Alt jeg sa er at dette minner meg om hvordan folk "hatet" skateboard på 80-tallet. Jeg har ikke prøvd å motbevise noen forskning... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Motviser hvilken forskning? Alt jeg sa er at dette minner meg om hvordan folk "hatet" skateboard på 80-tallet. Jeg har ikke prøvd å motbevise noen forskning... 

 

Så du er enig i rapporten som artikkelen handler om? Likevel mener du det er "Det er jo ett tipp topp fremkomst middel. "?

Lenke til kommentar

Miljøødeleggende virus?

Betegnelsen «elsparkesykler» er egentlig misvisende. Poenget med dem er jo at folk skal slippe å sparke selv – de skal slippe den mosjonen de fleste av oss får altfor lite av allerede. De burde heller kalles f.eks. latmannsscootere. For snart 50 år siden skrev byplanleggeren Kenneth R. Schneider (Autokind vs Mankind 1971; Norsk utg. Bilen mot mennesket, Grøndahl 1972):

 

«Miljøødeleggende virus

I dag skaper bilen ikke bare bilisme, man opplever også en underlig form for mini-bilisme. For enkelte mennesker står General Motors' lille eksperimentbil som et forsøk på å få litt sun fornuft inn i bilismen…I 1970-årene kan en virkelig liten bil ikke gjøre noe annet enn å fylle tomrommet som er skapt mellom de store bilene, motorveiene og de ødelagte byene, og utvide bilveldet til enda et felt…

Den lille golfvognen er en av minibilens pionerer, for den førte hjulene inn på et av de få områdene i byenes nærhet som ennå var reservert for folk som gikk på sine to ben…

I dag brukes minibiler og enda mindre kjøretøyer av postbud, telefonreparatører, måleravlesere, på kjøpesentrene, og i lagerhusene. Det er imidlertid ikke dette markedet som interesserer General Motors. Det man har i tankene der i gården, er familiens tredje og fjerde bil…»

 

Beskrivelsen passer perfekt til dagens flom av små elkjøretøy. Det er først og fremst disse som svermer inn på områdene som iallfall i prinsippet er reservert for folk som går på sine to ben. Slik er det iallfall i indre Oslo – nettopp det området hvor den vanlige bilismen har lidd alvorlige nederlag.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med elsykler må man trø selv

Hvorfor er det ikke krav om at en må sparke på sparkesykler?

Likestilling?

 

Ja hvorfor lages ikke elsykler uten trøer og med gasspådrag akkurat som elsparkesykler slik at det blir likestilling? Bare tull å sitte å trø på elsykkelen. Elsparkesykler er nok kommet for å bli. Slik det også var med personbilen når den kom. Personbilen ble rundt år 1900 sett på som farlig i trafikkbildet og måtte «opptre varsomt og gi seg tydelig til kjenne slik at hestene med sine moderne og fremtidsrettede vogner ikke ble forstyrret av disse farlige og bråkete og støyende såkalte automobilene,og derved kunne skape ulykker»

Lenke til kommentar

Med elsykler må man trø selv

Hvorfor er det ikke krav om at en må sparke på sparkesykler?

Likestilling?

 

I hovedsak fordi de er klassifisert som to ulike kjøretøy. Elsykkel er klassifisert som elsykkel. Den kan oppnå en maks uassistert hastighet på 6 km\t og maks assistert hastighet på 25 km\t, men man kan sykle fortere for egen maskin. Disse el-"sparke"syklene er klassifisert som «små elektriske kjøretøy» og har en maks (lovlig) hastighet på 20 km\t, alt uassistert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange interessante kommentarer her! Først om rapporten: Den virker troverdig, men er skrevet i USA, noe som tilsier at en del tall antakelig må justeres i forhold til norske forhold. -Og da er det et spørsmål om dette kan optimaliseres ytterligere, eller om det faktisk er sånn det må være. Vi er inne i en tidlig fase av det å ha elsparkesykler tilgjengelig i bybildet, kanskje kan det legges tilrette for å forbedre de punktene som skaper utfordringer istedet for at man skal diskutere om de burde vært forbudt?

 

Det finnes garantert mange som bruker disse istedet for å gå, og det har jo mye med folk sine holdninger til egen helse å gjøre. Selv bruker jeg de for å unngå taxi eller ikke-korresponderende kollektivtrafikk. -Altså det de egentlig er mest egnet til. Skal jeg komme meg hjem fra sentrum, kan jeg ta taxi, trikk i ca 30-35 minutter (forutsatt at den kommer akkurat når jeg vil dra), gå i litt over en time, eller ta en sparkesykkel i ca 25 minutter. Elsparkesykkel er også glimrende for å flytte seg fra en type kollektivtransport til en annen. For eksempel hos oss, hvor vi har ti - tolv minutter å gå ned til toget, to minutter til trikk, og 25 minutter til T-bane. Hvis vi da skal til et sted med T-bane, er det glimrende å kunne ta en elsparkesykkel opp til T-banen istedet for (som tilfellet ville vært der jeg bor) å bruke trikken i en halvtime inn til byen for å hoppe på en T-bane som vi kanskje da må ta i retning av vår egentlig nærmeste T-banestopp.

 

Inne i byen kunne man lage strenge regler om at disse kjøretøyene SKAL brukes på sykkelfelt og spesifikke områder, og så måtte man kanskje i en periode ha ekstra "trafikkpoliti" som passer på, inntil folk har lært seg å følge regelverket. Ettersom syklene har GPS, kunne det sannsynligvis også vært mulig å implementere f.eks. lavere maksfart for kjøretøyene i områder der det er mye folk, og ikke minst at syklene måtte parkeres på et dertil egnet sted for at "takstameteret" skal stoppe. Alt dette KAN reguleres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes nå det er litt festlig å lese hvordan man argumenterer gjennom å likestille slike el-kjøretøy som er i privat eie og de som er beregnet for korttidsleie. Det er to ganske forskjellige konsepter, så å beskrive, argumentere for/mot og beregne på disse som om de var samme sak blir i mine ører litt søkt. Tror ikke det er veldig stort problem at privateide sykler hentes over hele byen på nattestid eller blir satt igjen tilfeldig på de underligste plasser. Tror også levetiden deres er betydelig lengre enn noen måneder. Det er også stor sjanse for at de som eier et slikt kjøretøy raskt bruker det litt mer og kjører på seg en erfaring som fordrer å behandler både kjøretøy og omgivelsene, i snitt, bedre enn de som bare kaster seg på en som ligger strødd i bybildet.

 

Så til de som blir hårsåre over at noen rakker ned på utleiekjøretøyproblematikken i byene, fordi de eier en de synes er fin og praktisk; Dere er ikke målgruppen for kritikken, så pust, smil og oppfør deg i trafikken, så er det ingen/få som har noe imot ditt valg av transportmiddel.

Og som det er nevnt tidligere; En drittsekk i trafikken er en drittsekk i trafikken, uansett hvilken måte vedkommende ferdes på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...