Gå til innhold

BMW vil nå ha 1.300 kroner i året for Apple Carplay i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å vri litt på det.

Hadde de solgt bilen for 5.000kr ekstra, hadde det ikke vært noe "problem", det er heller at de faktisk gir folket mulighet å spare noen kroner..

 

De som gir noe "gratis/inkludert", har allerede bakt kostnadene inn i prisen.

 

Forstår ikke at jeg sier dette....

 

5000 kr ekstra ved innkjøp er jo én ting, men faste løpende abonnementskostnader til en bilprodusent som appåtil er så store at de betyr noe den ene måneden de slår inn, og gir meg absolutt ingen merverdi, det skal iallefall jeg helst ikke ha. :) 

 

Så jeg hadde altså valgt engangskostnaden, da. Men at de liksom kommer til å holde det oppdatert i 20 år? Det tror jeg ikkeno på. Operativsystemet er sannsynligvis forlengst dødt om 20 år, og garantert med kjente ikke-lukkede sikkerhetshull som ingen bilprodusenter kommer til å lukke på egen hånd. Blir overrasket om ikke de har satt opp et tilleggsprodukt der det ikke er forventet internt at supportlevetiden er 20 år. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

5000 kr ekstra ved innkjøp er jo én ting, men faste løpende abonnementskostnader til en bilprodusent som appåtil er så store at de betyr noe den ene måneden de slår inn, og gir meg absolutt ingen merverdi, det skal iallefall jeg helst ikke ha. :)

 

Så jeg hadde altså valgt engangskostnaden, da. Men at de liksom kommer til å holde det oppdatert i 20 år? Det tror jeg ikkeno på. Operativsystemet er sannsynligvis forlengst dødt om 20 år, og garantert med kjente ikke-lukkede sikkerhetshull som ingen bilprodusenter kommer til å lukke på egen hånd. Blir overrasket om ikke de har satt opp et tilleggsprodukt der det ikke er forventet internt at supportlevetiden er 20 år.

Men det blir jo alt annet du kjøper. Er ingen garanti på at det vil komme oppdateringer i 20år på noe som helst.

Er bare at BMW har ordlagt seg litt feil ved å kalle det ett abonnement, og ved å gi forbruker ett valg om å ikke betale for dette.

Hadde BMW heller bare holdt dette skjult og lagt 5000kr ekstra på nybil prisen, hadde ingen hevet noen øyenbryn.

 

Prakt eksempel på hvorfor en ikke burde fortelle for mye til sluttbruker, det skaper kun misforståelser og drama, på problemer som egentlig ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Men det blir jo alt annet du kjøper. Er ingen garanti på at det vil komme oppdateringer i 20år på noe som helst.

Er bare at BMW har ordlagt seg litt feil ved å kalle det ett abonnement, og ved å gi forbruker ett valg om å ikke betale for dette.

Hadde BMW heller bare holdt dette skjult og lagt 5000kr ekstra på nybil prisen, hadde ingen hevet noen øyenbryn.

 

Prakt eksempel på hvorfor en ikke burde fortelle for mye til sluttbruker, det skaper kun misforståelser og drama, på problemer som egentlig ikke eksisterer.

 

Jeg hever øyenbrynene over at de påstår 20 års support. Ingenting annet jeg kjøper påstår 20 års support på programvare. Så nei, det blir ikke som andre ting vi kjøper. 

Lenke til kommentar

Hva bruker egentlig folk car play til? Hva er det en får for disse pengene? Aldri forstått konseptet og egentlig aldri fått ett godt svar på spørsmålet heller.

En del ting som tesla ikke kan. Få sms osv på skjermen. Kjøre waze og andre apps med touch istedenfor den håpløse webløsningen som folk har snekra sammen. I tillegg får du Google sin taleassistent som faktisk forstår norsk.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En del ting som tesla ikke kan. Få sms osv på skjermen. Kjøre waze og andre apps med touch istedenfor den håpløse webløsningen som folk har snekra sammen. I tillegg får du Google sin taleassistent som faktisk forstår norsk.

Så en betaler i realiteten for smsvisning? Ganske ekstrem pris og noe en bør ta når en stopper bilen.

Lenke til kommentar

Der kom den. Tesla har det beste originale bilstereo anlegg i verden :-) :-) Er det egentlig noen bilmerker i verden som egentlig slår Tesla :-) :-)

Er jo bare å prøve å google det?

Selv kjører jeg stasjonsvogn med en ekstrem 12" i bagasjerommet som rister hodepine på folk iløpet av minutter, og jeg liker det. Så Lite referanse fra meg på hva som er god lyd.

Lenke til kommentar

Hva bruker egentlig folk car play til? Hva er det en får for disse pengene? Aldri forstått konseptet og egentlig aldri fått ett godt svar på spørsmålet heller.

 

jeg har en eldre bil som opprinnelig hadde en gammel dobbeldin cd-spiller. har byttet den ut med en dobbel-din pioneer spiller som har carplay og android auto. med carplay får jeg automatisk spilt av musikken fra min iphone (apple music), trådløst, når jeg setter meg inn i bilen. det fortsette der jeg stoppet sist. støtter også spotify. støtter også apple maps og google maps.(og en den andre apper) handsfree med støtte for siri, også opplesing og diktering av meldinger. osv.. Men er mest for musikken sin del jeg bruker det (og navigasjon/google maps). kunne jo også vært løst på andre måter, men det fungerer i alle fall helt toppers :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Beklager å måtte skuffe dere, men hverken Apple eller Google tar betalt fra bilprodusentene for å tilby hhv. CarPlay og Android Auto. Så de feilaktige påstandene deres har ingen sammenheng med hvorfor BMW velger å ta seg godt betalt for CarPlay, og velger å ikke en gang tilby Android Auto.

 

"In speaking with multiple sources at various manufacturers who offer cars with Apple CarPlay and/or Android Auto, I was quickly able to confirm that such fees, at least right now, do not exist. CarPlay and Android Auto, which are free for we consumers to use, are also provided for free for manufacturers to embed into their cars. 

An Apple representative confirmed to me that there are no fees to automotive OEMs to enter Apple's Made for iPhone (MFi) program, nor any sort of ongoing royalty payments or additional fees related to CarPlay."

https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-carplay-fee-highway-robbery/

 

Ventet nesten på den der, og det er både riktig og feil det som beskrives.

 

Først og fremst er all prisinformasjon koblet til MFi lagt bak en NDA, dette er grunnen til at BMW måtte trekke sin egen uttalelse da det gikk mot NDA de hadde signert. Apple svarer også veldig politisk som du ser og snakker bare om det som er offentlig kjent om kost som er prisen på å bli med i programmet.

 

Det er riktig at ACP er gratis for telefonbrukeren, men det betyr ikke at hele løsningen er gratis for alle.

Det er også riktig at det er gratis for bilprodusent å legge til støtte for dette i bilen, de betaler ikke før muligheten blir tatt i bruk.

Å bli medlem i MFi er også gratis, men det er bare for å være medlem, begynner du å selge utstyr kommer kosten.

 

Selvfølgelig er det vansklig å vise til noen kilde på dette da som sagt lisenspris informasjon er bak NDA så ingen seriøs aktør vil gi noe informasjon om dette, noe som får meg til å tro at andre bilprodusenter som sier det ikke er noen kost snakker om at det ikke er noen kost for kunden og ikke at løsningen er gratis for de.

 

Har en artikkel som er en nyhetssak som snakker om at prisen på lisensen er satt ned. https://appleinsider.com/articles/14/02/07/apple-lowers-mfi-lightening-licensing-fees-paving-way-for-more-affordable-ios-accessories-

 

her er også en artikkel som snakker om lisenspriser:

https://www.quora.com/Apple-company/What-is-the-royalty-Apple-charges-for-devices-that-use-its-30-pin-connector-for-iPhone-iPod-or-iPad

 

As the MFi program was very costly,  Apple charged up to 10% of the selling price or $10, what ever was greater. 

 

Med priser opp til 10% av salgspris vil det si seg selv at det blir dyrt når det er snakk om en hel bil(tviler på at prisen er så høy nå men summen i kroner er nok fortsatt høy), noe som også forklarer hvorfor det er enklere å forsvare å ikke ta seg betalt for muligheten for en 3.part DIN spiller som koster langt mindre enn en hel bil.

 

Men igjen så vet de som ikke er del av MFi programmet ikke noe om disse kostnadene da det ikke er offentlig tilgjengelig, og de som er del av MFi programmet kan ikke fortelle oss fordi det er NDA låst informasjon.

 

Eller så ser jeg at de fleste bruksområdene folk nevner for Carplay dekkes fint av bmw sitt standard infotainment med telefon koblet til med Bluetooth

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ventet nesten på den der, og det er både riktig og feil det som beskrives.

 

Først og fremst er all prisinformasjon koblet til MFi lagt bak en NDA, dette er grunnen til at BMW måtte trekke sin egen uttalelse da det gikk mot NDA de hadde signert. Apple svarer også veldig politisk som du ser og snakker bare om det som er offentlig kjent om kost som er prisen på å bli med i programmet.

 

Det er riktig at ACP er gratis for telefonbrukeren, men det betyr ikke at hele løsningen er gratis for alle.

Det er også riktig at det er gratis for bilprodusent å legge til støtte for dette i bilen, de betaler ikke før muligheten blir tatt i bruk.

Å bli medlem i MFi er også gratis, men det er bare for å være medlem, begynner du å selge utstyr kommer kosten.

 

Selvfølgelig er det vansklig å vise til noen kilde på dette da som sagt lisenspris informasjon er bak NDA så ingen seriøs aktør vil gi noe informasjon om dette, noe som får meg til å tro at andre bilprodusenter som sier det ikke er noen kost snakker om at det ikke er noen kost for kunden og ikke at løsningen er gratis for de.

 

Har en artikkel som er en nyhetssak som snakker om at prisen på lisensen er satt ned. https://appleinsider.com/articles/14/02/07/apple-lowers-mfi-lightening-licensing-fees-paving-way-for-more-affordable-ios-accessories-

 

her er også en artikkel som snakker om lisenspriser:

https://www.quora.com/Apple-company/What-is-the-royalty-Apple-charges-for-devices-that-use-its-30-pin-connector-for-iPhone-iPod-or-iPad

 

 

Med priser opp til 10% av salgspris vil det si seg selv at det blir dyrt når det er snakk om en hel bil(tviler på at prisen er så høy nå men summen i kroner er nok fortsatt høy), noe som også forklarer hvorfor det er enklere å forsvare å ikke ta seg betalt for muligheten for en 3.part DIN spiller som koster langt mindre enn en hel bil.

 

Men igjen så vet de som ikke er del av MFi programmet ikke noe om disse kostnadene da det ikke er offentlig tilgjengelig, og de som er del av MFi programmet kan ikke fortelle oss fordi det er NDA låst informasjon.

 

Eller så ser jeg at de fleste bruksområdene folk nevner for Carplay dekkes fint av bmw sitt standard infotainment med telefon koblet til med Bluetooth

 

Konkret prisinformasjon kan nok være forbundet med en NDA, men når det ikke er noen noen pris, ingen løpende lisenskostnad per enhet, så er ikke det noen hemmelighet. BMW måtte trekke tilbake utsagnet fra en ansatt som ikke visste hva han snakket om, fordi informasjonen var uriktig, ganske enkelt.

 

Du linker til en artikkel som har null relevans til Car Play, og utdatert informasjon relatert til lisensiering av Apples for lengst utdaterte 30-pins connector for iOS-enheter, som uten videre kan avvises som totalt irrelevant her. Skjønner heller ikke hvorfor du babler om 10% royalties, som refererer til ubekreftede og usannsynlige spekulasjoner da MFi-programmet ble introdusert i 2005, og som uansett har null relevans i dag.

 

Når mange uavhengige kilder, inkludert Apple selv, bekrefter at "there are no fees to automotive OEMs to enter Apple's Made for iPhone (MFi) program, nor any sort of ongoing royalty payments or additional fees related to CarPlay", så kan det neppe sies stort klarere, og hele "argumentasjonen" din faller med det i grus.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Så en betaler i realiteten for smsvisning? Ganske ekstrem pris og noe en bør ta når en stopper bilen.

Det er idiotisk at de tar betalt men Android auto er veldig bra. Tesla henger etter på infotainment, det er ikke til å stikke under en stol.

 

Har tesla og bil med Android auto så har sammenligningsgrunnlag :)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Det er idiotisk at de tar betalt men Android auto er veldig bra. Tesla henger etter på infotainment, det er ikke til å stikke under en stol.

 

Har tesla og bil med Android auto så har sammenligningsgrunnlag :)

Fordelen med Tesla er at dem hele tiden oppdateres online med nye funksjoner. Plutselig en dag har man Android Auto der og.

Lenke til kommentar

Fordelen med Tesla er at dem hele tiden oppdateres online med nye funksjoner. Plutselig en dag har man Android Auto der og.

Det kommer ikke til å skje tror jeg. De vil lage sin egen greie. På godt og vondt.

 

Og det har blitt verre etter V9 for oss med vertikal skjerm. De med MCU1 har fått en mer treg og laggy brukeropplevelse siden den har kartet oppe hele tiden. Browser funker nesten ikke i MCU1 (OK ingen andre har browser så det er jo kult)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å skje tror jeg. De vil lage sin egen greie. På godt og vondt.

 

Og det har blitt verre etter V9 for oss med vertikal skjerm. De med MCU1 har fått en mer treg og laggy brukeropplevelse siden den har kartet oppe hele tiden. Browser funker nesten ikke i MCU1 (OK ingen andre har browser så det er jo kult)

MCU1 kjører vel en Tegra 3 prossor som vel allerede va avlegs da den ble brukt i Tesla, så neppe så mye å gjøre der.

Har ett nettbrett fra 2011? Med Tegra 3 og det er helt ubrukelig i dag. Klarer knapt å åpne dagens facebook engang.

 

Får håpe det kan retrofittes ny MCU i de eldre bilene snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...