Gå til innhold

Ekstrem rasisme på sider som 9gag, Reddit osv.


Anbefalte innlegg

Hei og hå. En trend jeg har lagt merke til er at nettsteder som 9gag, Reddit og lignende ser ut til å renne over av regelrett rasisme. Når man ser kommentarfeltene på slike steder innser man virkelig hvor ille det er.

 

Spørsmålet er da hvorfor rasistiske unge menn flokker til disse nettstedene? Er det noen brukere her på forumet som frekventerer disse sidene? Selv husker jeg at jeg brukte 9gag en del da jeg var yngre, men at jeg sluttet å bruke det på grunn av den ekstreme rasismen, kvinnefiendtligheten osv. som jeg etterhvert la merke til.

 

Generelt sett opplever jeg at de med høyreekstreme meninger har kuppet en del nettsider av denne typen. Er dere enig eller uenig? Statistisk sett er det jo unge vestlige menn mellom 16 og 29 som bruker desidert mest tid på internett. Kan det knyttes til mangel på sosial interaksjon? Det er jo en grunn til at ting som incel-bevegelser oppstår.

 

Kommentarfeltet på dette klippet var forøvrig det som fikk meg til å starte denne tråden.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9gag er ikke noe sted jeg oppsøker heller, men er en del på Reddit fordi dem har en god del verdifulle subreddits. Har ikke opplevd noe hat jeg har lagt spesielt merke til heller, men det kommer nok mye an på hvor du henger. Reddit rommer så og si alt, så på de rette plassene finner du omentrent hva det måtte være av personer og holdninger.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kommer jo an på hva du syns er rasistisk. Er veldig mye god mørk humor på reddit/4chan som "vanlige" folk ikke forstår eller har noe ønske om å forstå. Jeg ser enormt mange som faller for åpenbar trolling ganske enkelt fordi de ikke kjenner kulturen til stedet de poster.

F.eks så har du urovekkende mange som har rapportert til politiet/politianmeldt noen på grunn av navy seal copypasta fordi de trodde det var en ekte dødstrussel. Hvis du faktisk kjenner til navy seal copypastaen så vil tanken på at noen skulle tro det var ekte være fullstendig bisarr. Jeg tenker at mange som poster vitser/memes/bilder i kommentarfeltet gjør det på tull/for å være edgy og hvis du konfronterer de med at det er rasistisk vil tenke at det er veldig bisart at du tror det er på ekte og ikke innser at de bare tuller rundt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Politiet er ikke spesielt begeistret for drap-/bombe-/rapetrusler etc, så det er noe man bør unngå da folk normalt oppfatter slik negativt. Her må de som troller ta ansvar for dette går under truende oppførsel selv om det er over nett.

Jeg mener virkelig at hvis du leser denne teksten så må noen små grå hjerneceller aktiveres:

What the fuck did you just fucking say about me, you little bitch? I'll have you know I graduated top of my class in the Navy Seals, and I've been involved in numerous secret raids on Al-Quaeda, and I have over 300 confirmed kills. I am trained in gorilla warfare and I'm the top sniper in the entire US armed forces. You are nothing to me but just another target. I will wipe you the fuck out with precision the likes of which has never been seen before on this Earth, mark my fucking words. You think you can get away with saying that shit to me over the Internet? Think again, fucker. As we speak I am contacting my secret network of spies across the USA and your IP is being traced right now so you better prepare for the storm, maggot. The storm that wipes out the pathetic little thing you call your life. You're fucking dead, kid. I can be anywhere, anytime, and I can kill you in over seven hundred ways, and that's just with my bare hands. Not only am I extensively trained in unarmed combat, but I have access to the entire arsenal of the United States Marine Corps and I will use it to its full extent to wipe your miserable ass off the face of the continent, you little shit. If only you could have known what unholy retribution your little "clever" comment was about to bring down upon you, maybe you would have held your fucking tongue. But you couldn't, you didn't, and now you're paying the price, you goddamn idiot. I will shit fury all over you and you will drown in it. You're fucking dead, kiddo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener virkelig at hvis du leser denne teksten så må noen små grå hjerneceller aktiveres:

What the fuck did you just fucking say about me, you little bitch? I'll have you know I graduated top of my class in the Navy Seals, and I've been involved in numerous secret raids on Al-Quaeda, and I have over 300 confirmed kills. I am trained in gorilla warfare and I'm the top sniper in the entire US armed forces. You are nothing to me but just another target. I will wipe you the fuck out with precision the likes of which has never been seen before on this Earth, mark my fucking words. You think you can get away with saying that shit to me over the Internet? Think again, fucker. As we speak I am contacting my secret network of spies across the USA and your IP is being traced right now so you better prepare for the storm, maggot. The storm that wipes out the pathetic little thing you call your life. You're fucking dead, kid. I can be anywhere, anytime, and I can kill you in over seven hundred ways, and that's just with my bare hands. Not only am I extensively trained in unarmed combat, but I have access to the entire arsenal of the United States Marine Corps and I will use it to its full extent to wipe your miserable ass off the face of the continent, you little shit. If only you could have known what unholy retribution your little "clever" comment was about to bring down upon you, maybe you would have held your fucking tongue. But you couldn't, you didn't, and now you're paying the price, you goddamn idiot. I will shit fury all over you and you will drown in it. You're fucking dead, kiddo.

 

En setning av slikt er som regel nok for at jeg slutter å lese slikt åpenbart hat. Det kan være vanskelig å vurdere hva som er greia til slike folk og hva dem er kapable til. Folk som har store emosjonelle problemer bør få hjelp, som dette er en åpenbar søknad om.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg tror du danker i feil miljø. Jeg har ikke vært vitne til noe lignende tidligere se bortifra Barrens chat i WoW.

 

Jeg sier jo spesifikt at jeg ikke er på de sidene, nettopp fordi jeg ikke liker den enorme veksten av rasistiske, kvinnefiendtlige og homofobiske meninger som kommer frem der.

 

Kommer jo an på hva du syns er rasistisk. 

 

 

Se på kommentarfeltet jeg linker til.

Lenke til kommentar

Jeg sier jo spesifikt at jeg ikke er på de sidene, nettopp fordi jeg ikke liker den enorme veksten av rasistiske, kvinnefiendtlige og homofobiske meninger som kommer frem der.

 

 

 

Se på kommentarfeltet jeg linker til.

Jeg frekventerer 9gag titt og ofte og finner også av og til poster som porteterer hvite på den samme måten som de porteterte svarte i din opprinnelige post, det går begge veier der. Når det gjelder homofobi, både og, selv om jeg har inntrykk av att ingen bryr seg om en er homofil eller ikke.

Når det gjelder kvinnefiendtlighet, det har jeg ikke lagt merke til. Det er derimot en viss motstand av feminismen der, selv om det også er en haug feminister der, som du kan se i denne tråden.

 

Jeg har en følelse av att du klager på noe du ikke forstår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du frekventerer ikke sidene, men allikevel mener du at det flyter over av rasisme der?

Hvordan kan du mene det uten å være på sidene?  Tilfeldigvis havna inne på en subreddit og dermed skåret hele siden over en kam?  Dette er jo akkurat den typen generalisering anti-rasister kjemper mot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du frekventerer ikke sidene, men allikevel mener du at det flyter over av rasisme der?

Hvordan kan du mene det uten å være på sidene?  Tilfeldigvis havna inne på en subreddit og dermed skåret hele siden over en kam?  Dette er jo akkurat den typen generalisering anti-rasister kjemper mot.

 

Jeg poengterer jo at jeg var mye på 9gag, men sluttet å bruke siden ettersom det var så mye rasisme der.

Lenke til kommentar

Det kan være mye drit i kommentarfeltene på 9gag, men etter å ha lest de kanskje 50 første kommentarene på linken til TS, ser dette mer ut som forsøk på svart humor fremfor faktisk rasisme. Noe av det er kanskje i grenseland til rasistisk, men ingenting av det jeg leste er i nærheten av å kunne kalles ekstrem rasisme. 

 

 

Jeg mistenker heller at TS kanskje er litt lettkrenket.

 

Da er du en del av problemet. For det første kan jeg ikke engang telle hvor mange ganger nigger/nigga blir skrevet der. I tillegg er det strødd med rasistiske "vitser" og memes. Hvor mange ganger er det ikke postet et bilde av en gjeng på safari der for eksempel?

 

Her er noen eksempler. Alle disse er innenfor de 50 første kommentarene, så jeg tror det har mindre med at jeg er lettkrenket, og mer med at du må være en åpenbar rasist om du mener dette ikke er rasistisk.

 

"It’s no wonder a lot of people think of blacks as savage and uncultured. Close to animals even. Look at this behavior. It’s ridiculous and stupid"

 

"Just niggies doing their thingy"

 

"god damn niglets"

 

"You can take monkeys out of the jungle, but you can't take the jungle out of the monkeys"

 

"No wonder they are a disgrace to society"

 

"Primates still evolving"

 

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

 

"And people still cant understand why we dont want these parasites in our countries..."

 

"people in those "hoods" are dumber than the average ape"

 

"The American Black is a perplexing animal"

 

"Wild monkey in their natural habitat!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at du unnskylder avskyelig oppførsel. Det er ganske lett å se de trendene jeg snakker om i OP, med mindre man selv ikke ønsker å se de, eller har andre standarder for hva som er avskyelig.

Ja, internett renner over av klipp som viser slik nedrig oppførsel som den kvinnen viste i den videoen. Det er en litt skremmende trend og viser et samfunn på full fart utenfor stupet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er du en del av problemet. For det første kan jeg ikke engang telle hvor mange ganger nigger/nigga blir skrevet der. I tillegg er det strødd med rasistiske "vitser" og memes. Hvor mange ganger er det ikke postet et bilde av en gjeng på safari der for eksempel?

 

Her er noen eksempler. Alle disse er innenfor de 50 første kommentarene, så jeg tror det har mindre med at jeg er lettkrenket, og mer med at du må være en åpenbar rasist om du mener dette ikke er rasistisk.

 

* QUOTES *

 

Så vidt jeg ser er dette (gjerne dårlige) forsøk på svart humor (no pun intended). Jo, jeg er enig i at noen av dem kan regnes å være rasistiske, men ingen er ekstrem-rasistiske. Dette er ikke skrevet av KKK og Hitler, men heller ungdommer som tror de er morsom. Og om du spør hver og en av dem som har postet disse kommentarene, er jeg 99 % sikker på at bortimot ingen av dem faktisk er rasister.

 

I mine øyne må det være lov å spøke om absolutt alt, inkludert ting andre kan bli støtt over, det være seg religion, hudfarge, kjønn, nasjonalitet, stereotyper, etc. Humor skal utfordre grensene i samfunnet. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke. Når man kommer til det steg at man ikke kan spøke om enkelte temaer, og noen grupper mennesker ikke kan si enkelte ord, har samfunnet virkelig tapt. 

 

Husk at rasisme er en hat-handling. Tror du virkelig disse folkene her hater svarte? Eller tror du de forsøker, gjerne mislykket, å være morsom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...