Gå til innhold

Ekstrem rasisme på sider som 9gag, Reddit osv.


Anbefalte innlegg

På lik linje med barnehager, skoler, sykehus, universitet, ja?

 

Jeg vet ikke hvilken parallell du trekker mellom anonyme på internett som oppfordrer til drap og hva offentlige institusjoner gjør.

 

 

Kun fordi et individ har sett/deltatt på chans, betyr det at chans gjorde individene til drapsmenn?

 

Nei. Men hvis du leser deg opp på Christchurch drapene så finner du ut at det var en ganske stor faktor.

https://www.bellingcat.com/news/americas/2019/04/28/ignore-the-poway-synagogue-shooters-manifesto-pay-attention-to-8chans-pol-board/

 

Et annet eksempel er Toronto van attack.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toronto_van_attack

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og hå. En trend jeg har lagt merke til er at nettsteder som 9gag, Reddit og lignende ser ut til å renne over av regelrett rasisme. Når man ser kommentarfeltene på slike steder innser man virkelig hvor ille det er.

 

Spørsmålet er da hvorfor rasistiske unge menn flokker til disse nettstedene? Er det noen brukere her på forumet som frekventerer disse sidene? Selv husker jeg at jeg brukte 9gag en del da jeg var yngre, men at jeg sluttet å bruke det på grunn av den ekstreme rasismen, kvinnefiendtligheten osv. som jeg etterhvert la merke til.

 

Generelt sett opplever jeg at de med høyreekstreme meninger har kuppet en del nettsider av denne typen. Er dere enig eller uenig? Statistisk sett er det jo unge vestlige menn mellom 16 og 29 som bruker desidert mest tid på internett. Kan det knyttes til mangel på sosial interaksjon? Det er jo en grunn til at ting som incel-bevegelser oppstår.

 

Kommentarfeltet på dette klippet var forøvrig det som fikk meg til å starte denne tråden.

 

Jeg har ikke noen erfaring med noen av disse sidene.

 

Men til spørsmålet ditt om hvorfor unge menn flokker til disse nettsidene, så tenker jeg at svaret sikkert er like enkelt som det er åpenbart. Nemlig at folk er der fordi de finner likesinnede der.

 

Det er nok ikke vanskeligere enn det.

 

Hva er forresten "ekstrem rasisme" for noe?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken parallell du trekker mellom anonyme på internett som oppfordrer til drap og hva offentlige institusjoner gjør.

 

Du sier at kun fordi noen leste en tekst eller to på et forum på nett, ble de til drapsmenn. På lik linje som at individene gikk i barnehagen og ble drapsmenn.

 

 

Nei. Men hvis du leser deg opp på Christchurch drapene så finner du ut at det var en ganske stor faktor.

https://www.bellingcat.com/news/americas/2019/04/28/ignore-the-poway-synagogue-shooters-manifesto-pay-attention-to-8chans-pol-board/

 

Artikkelforfatter tror shitposting er decoy posts for å avlede myndigheter? Uhh... Hele "artikkelen" er basert på forfatters amatørobservasjoner over tid? Hele greia er jo ren spekulasjon og konspirasjonsteori. At noen nazier sitter og sammensverger for å skape terrorister av uskyldige anons? 

 

Jeg finner ikke noe informasjon om forfatter på den siden, men antar at forståelsesnivået er noe ala det her https://www.youtube.com/watch?v=kRcdmbC0HHs

 

8chan stor faktor fordi de begge deltok der? Tull og tøys.

Lenke til kommentar

Dette er en ekstrem simplifisering. Tror du ikke mennesker kan bli gjort mer ekstreme av miljøene de befinner seg i?

Jeg tror ekstreme mennesker søker likesinnede som oss all andre. Menneskelig natur.

 

Internet har gjort det lettere og møte likesinnede, siden du ikke er begrenset til bare din fysiske tilstedeværelse.

 

Mye er internet humor, som jeg antar du ikke forstår..  Som folk som kaller hverandre nigga.

Fra det jeg har sett står 2 hvite mennesker og sier "Yo nigga whats up" til hverandre. Grunnet samfunnets teite stigmatisering av ordet plutselig.

 

Og om du ser noen sier "Gay if (put inn grunn)" så er det også humor som har utviklet seg over tid. Ingen homo hat, bare humor.

 

Folk som deg er meget slitsomme for oss som liker humor. Ikke at denne typen humor er noe for meg, så går jeg ikke rundt og moraliserer andres humor fordi.

 

Om du blir brydd fordi noen sier "Gay if over 1.80 in height" (Postet sikkert av en som en noe lavere enn gjennomsnittet og er litt bitter over dette)

 

Så er det du som trenger litt hjelp, ikke internet :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ekstreme mennesker søker likesinnede som oss all andre. Menneskelig natur.

 

Internet har gjort det lettere og møte likesinnede, siden du ikke er begrenset til bare din fysiske tilstedeværelse.

 

Mye er internet humor, som jeg antar du ikke forstår..  Som folk som kaller hverandre nigga.

Fra det jeg har sett står 2 hvite mennesker og sier "Yo nigga whats up" til hverandre. Grunnet samfunnets teite stigmatisering av ordet plutselig.

 

Og om du ser noen sier "Gay if (put inn grunn)" så er det også humor som har utviklet seg over tid. Ingen homo hat, bare humor.

 

Folk som deg er meget slitsomme for oss som liker humor. Ikke at denne typen humor er noe for meg, så går jeg ikke rundt og moraliserer andres humor fordi.

 

Om du blir brydd fordi noen sier "Gay if over 1.80 in height" (Postet sikkert av en som en noe lavere enn gjennomsnittet og er litt bitter over dette)

 

Så er det du som trenger litt hjelp, ikke internet :p

 

 

Dette er kanskje den dummeste samlingen av ord jeg har sett på internett noen gang, og det er ganske imponerende.

 

Bla litt tilbake og se på de sitatene jeg viser til. Fortell meg hva som er humor med det.

 

"It’s no wonder a lot of people think of blacks as savage and uncultured. Close to animals even. Look at this behavior. It’s ridiculous and stupid"

 

"No wonder they are a disgrace to society"

 

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

 

"And people still cant understand why we dont want these parasites in our countries..."

 

Her var det mye god humor ja. Ouff, jeg må være slitsom for sånne som deg, som elsker humor som dette. Men når jeg tenker meg om går det helt fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er kanskje den dummeste samlingen av ord jeg har sett på internett noen gang, og det er ganske imponerende.

 

Bla litt tilbake og se på de sitatene jeg viser til. Fortell meg hva som er humor med det.

 

"It’s no wonder a lot of people think of blacks as savage and uncultured. Close to animals even. Look at this behavior. It’s ridiculous and stupid"

 

"No wonder they are a disgrace to society"

 

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

 

"And people still cant understand why we dont want these parasites in our countries..."

 

Her var det mye god humor ja. Ouff, jeg må være slitsom for sånne som deg, som elsker humor som dette. Men når jeg tenker meg om går det helt fint.

Man kan finne mange ting som ikke er humor og, vi er over 7 milliarder mennesker på denne kloden.

 

Syntes hele denne tråden er noe av det dummeste jeg har sett på internet. Typisk menneske som tar seg nær av alt også skal syte over det.

 

Som jeg sa over "ikke min type humor" Nå går du for latterliggjøring. Fin diskusjons teknikk.

 

Som igjen viser til at du antageligvis er noe under gjennomsnittet når det gjelder mye, som forklarer at du tar deg nær av alt. Da du ikke antageligvis ikke har kognitiv evne til og oppfatte hva som egentlig skjer.

 

Good day.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk menneske som tar seg nær av alt også skal syte over det.

 

Som jeg sa over "ikke min type humor" Nå går du for latterliggjøring. Fin diskusjons teknikk.

 

Som igjen viser til at du antageligvis er noe under gjennomsnittet når det gjelder mye, som forklarer at du tar deg nær av alt. Da du ikke antageligvis ikke har kognitiv evne til og oppfatte hva som egentlig skjer.

 

Good day.

 

 

Ja, huff, så dustete av meg å reagere på knallhard rasisme. Best å sitte i stillhet og se på små drittunger som kaster rundt seg med ord de egentlig ikke forstår vekten av. Svar ærlig, hvor gammel er du?

 

Må også elske dobbeltmoralen. Det er greit å si nigger og hva enn det måtte være, men når jeg latterliggjør deg og det tåpelige innlegget ditt, da går jeg over streken. Det er jo faktisk trippeltmoral også, ettersom du i neste avsnitt velger å gjøre akkurat det du kritiserer meg for. Latterlig.

 

Høyresidens favorittargument om at "alle tar seg nær av alt" gjelder nå tydeligvis også åpenlys rasisme. Godt å vite. Patetisk gjeng.

Lenke til kommentar

Ja, huff, så dustete av meg å reagere på knallhard rasisme. Best å sitte i stillhet og se på små drittunger som kaster rundt seg med ord de egentlig ikke forstår vekten av. Svar ærlig, hvor gammel er du?

 

Må også elske dobbeltmoralen. Det er greit å si nigger og hva enn det måtte være, men når jeg latterliggjør deg og det tåpelige innlegget ditt, da går jeg over streken. Det er jo faktisk trippeltmoral også, ettersom du i neste avsnitt velger å gjøre akkurat det du kritiserer meg for. Latterlig.

 

Høyresidens favorittargument om at "alle tar seg nær av alt" gjelder nå tydeligvis også åpenlys rasisme. Godt å vite. Patetisk gjeng.

Dette var tafatt. Neitakk.

 

Jeg kalte deg aldri "Nigger" så hvorfor du skal prøve og latterliggjøre meg for og vinne frem i stede for og argumentere for det kan en lure på. Noe folk på min alder som regel vet godt.

 

3 punkt er ikke kritikk, det er en forklaring.

 

Og nå er det person angrep med og angripe min alder.. Seriøst. Du burde ta en liten titt på deg selv.

 

Og din oppfattning er jo faktisk endel av tråden.. Derfor relevant, hva min alder er relevant for er jo bare og lure på.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

 

Nyttig stoff.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er 27. Bred definisjon av boomer i så fall.

 

Det er ikke uskyldig når unge menn blir eksponert for så mye rasisme på hverdagsbasis. Det normaliserer helt avskyelige kommentarer og holdninger. Hvis du ser noe som helst humor i noen av de kommentarene jeg postet her, må jeg si at noen har sviktet kraftig i din oppdragelse.

 

Jeg kan garantere deg at om noen har et ønske om å være rasistisk, klarer de det fint uavhengig av hva de leser på reddit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din forståelse av kultur og hva som er greit eller ugreit kommer fra TVen din.

 

Min foståelse av kultur kommer ikke bare fra tv nei, men siden jeg ikke har reist verden rundt så baserer mine kunnskaper seg om kultur av forskjellige land og grupper på ting jeg har tilgang på som tv/internett/bøker osv. Såvidt meg bekjent så er dette måten de fleste som ikke har reist verden rundt bruker for å tilegne seg informasjon om ulike kulturer og annen informasjon. Men dette hørses ut til å være helt ukjent for deg i måten du svarer på, eller var det et forsøk på å være morsom kansje? Hvis du ikke skjønte det så var det et retorisk spørsmål..

 

Jeg tror faktisk nå at du prøver å være morsom, for noen kan seriøst ikke mene noe av det du faktisk har sagt. Det er viktig å se humor i ting hvis ikke blir livet rimelig svart. Jeg liker egentlig dette klippet fra poolhall junkies, kul film forresten.

Lenke til kommentar

Min foståelse av kultur kommer ikke bare fra tv nei, men siden jeg ikke har reist verden rundt så baserer mine kunnskaper seg om kultur av forskjellige land og grupper på ting jeg har tilgang på som tv/internett/bøker osv. Såvidt meg bekjent så er dette måten de fleste som ikke har reist verden rundt bruker for å tilegne seg informasjon om ulike kulturer og annen informasjon. Men dette hørses ut til å være helt ukjent for deg i måten du svarer på, eller var det et forsøk på å være morsom kansje? Hvis du ikke skjønte det så var det et retorisk spørsmål..

 

Jeg tror faktisk nå at du prøver å være morsom, for noen kan seriøst ikke mene noe av det du faktisk har sagt. Det er viktig å se humor i ting hvis ikke blir livet rimelig svart. Jeg liker egentlig dette klippet fra poolhall junkies, kul film forresten.

 

 

Igjen, jeg snakker ikke om humor. Det er eksempler som dette jeg snakker om.

 

"It’s no wonder a lot of people think of blacks as savage and uncultured. Close to animals even. Look at this behavior. It’s ridiculous and stupid"

 

"No wonder they are a disgrace to society"

 

"Oh my God animals, why do black people just stand in the street? Why don't they stay at home like everyone else? Animals, low IQ I guess, or criminal instincts, I don't know, mostly because I don't go out into the street like a feral animal"

 

"And people still cant understand why we dont want these parasites in our countries..."

 

Er dette humor for deg? Hvorfor vil du forsvare denne typen utsagn? Er man "lettkrenket" om man mener dette er rasisme?

Lenke til kommentar

Jeg kalte deg aldri "Nigger" så hvorfor du skal prøve og latterliggjøre meg for og vinne frem i stede for og argumentere for det kan en lure på. Noe folk på min alder som regel vet godt.

 

Har jeg sagt at du har kalt meg nigger? 

 

Arnulft Øverland har skrevet et ganske godt dikt vet du. Her er en liten strofe fra det.

 

"Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer dig selv"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe bedre forslag? Og, ord de egentlig ikke forstår vekten av? Hva vet du om det? Hvilke ord skulle det være?

De som bruker nigger som et forsøk på humor forstår åpenbart ikke vekten av ordet. Eller så forstår de det, ignorer det og bruker det bevisst. Det er ikke noe bedre.

 

Bedre forslag? Si med folk at det ikke er greit.

Lenke til kommentar

Riktig. Og hva er det du tror at du vil oppnå med å fortelle dem at det ikke er greit?

Oppdragelse, forhåpentligvis. Om ikke annet, vise støtte til de som blir utsatt for slik rasisme daglig. At det er bedre enn å sitte der som Tause Birgitte er i hvertfall sikkert.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...