Gå til innhold

Bensinsalget er ned 40 prosent de siste årene – også dieselsalget faller


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Ang. Aust Agder; Er ikke til å komme unna av at det er mange gamlinger her som sverger til alt annet enn elbiler - er jo bibelbeltet med folk som ikke akkurat er kjent for å hoppe på ny teknologi. En annen faktor kan være at det er blitt veldig populært å pendle i fra Aust Agder til Vest Agder (som Kristiansand ligger i) da boligprisene er en annen her.

Siste faktor er bomstasjonen mellom Kristiansand og Grimstad lagt ned, noe som også kan ha påvirkning på resultatet.

Gamlinger er opplært til å spare strøm. De ønsker ikke noe som dobler strømregninga. De kjører som regel lite og har ellers svært lavt forbruk i forhold til unge familier som kjører barna hit og dit. Handler på supermarked i stedet for nærbutikke. Pendler til jobb. Kjøper massevis av dyre klær for at barna skal fremstå som velstående. Har stort vannforbruk, bruker mye data osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er 4 % nedgang fra 2010 til 2019 noe å skryte av, egentlig? Hvis forbrenningsmotorene er blitt mer effektive, må jo det bety at elbilkjøringen er kommet som et tillegg til kjøringen med ekeosbiler, ikke som en erstatning. Hvis det er blitt 20 % flere privatbiler, har vel ikke folk kjøpt hundretusener av biler bare for å samle på dem? Og når vi legger til ressursforbruket og utslippene ved produksjon av alle disse bilene, vil jeg anta at de samlede utslipp fra biltrafikken har økt.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Økningen i trafikken i byer består kun av elbiler 

Fra egen erfaring, så er 50% elbiler i byområder, men kommer man langt utenom byene så er det knapt 10% elbiler

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?
Lenke til kommentar

 

Så å tenke på et forbud er bortkastet energi og penger, da markedet fikser dette selv

Husk at dette er resultatet av årevis med sterke statlige incentiver til å bytte til eksosfrie alternativer. Se på land uten incentiver for eksempel. Elektrifiseringen går mye tregere i alle sånne land. Markedet fikser det altså ikke selv, men staten former markedsmekanismene med incentivene sine slik at markedet ordner opp "selv".

 

Er forsåvidt enig i at det er meningsløst med forbud enn så lenge det finnes nisjer som ikke kan dekkes av elbiler. Dette fikser markedet "selv" med kostnadsprofilen på eksosutslipp.

Market vil i følge bilfabrikkene fikse dette selv, men langsommere enn med reguleringer. Fom. 2023/2025 vil en elbil kunne produseres til samme pris som en fossil bil, og med lavere driftskostnader for eier.

Lenke til kommentar

Grei utgreiing det Simen1.

 

@Sturle S:

Men besinstasjoner har knappt fortjeneste på salg av drivstoff etter hva jeg har hørt ihvertfall. Staten tar jo mesteparten av kaken. Så de står igjen på å skulle tjene penger på dagligvarer, pølser, burgere, Cola, Pepsi-Max og mye annet dilldall som folk kanskje kan trenge på sin tur videre på veiene.

 

Det er derfor de ønsker å kunne selge øl ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Økningen i trafikken i byer består kun av elbiler 

Fra egen erfaring, så er 50% elbiler i byområder, men kommer man langt utenom byene så er det knapt 10% elbiler

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?

Jo. De fattige kjører mindre eller har kastet kortene.

Lenke til kommentar

 

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?

Jo. De fattige kjører mindre eller har kastet kortene.

Fattige som har råd til bil? Meiner du at det har vorte fleire fattige, og difor færre som har råd til bil? Det får eg ikkje til å stemme, ettersom talet på husstandar med bil har auka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?

Fossilbilene har flatet ut og går nedover, men elbilene har økt betraktelig, så trafikken øker, og fossilbilene må betale (i Trondheim)

Det stemmer ikkje i fylgje offisiell statistikk, men du veit kanskje meir enn kva sant er?

https://miljopakken.no/om-miljopakken/organisasjonen/resultater

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?

Fossilbilene har flatet ut og går nedover, men elbilene har økt betraktelig, så trafikken øker, og fossilbilene må betale (i Trondheim)

I Bergen går totaltrafikken ned, til fortvilelse for de som skal bygge ut Bybanen med bilistenes bompenger.

Lenke til kommentar

Er 4 % nedgang fra 2010 til 2019 noe å skryte av, egentlig? Hvis forbrenningsmotorene er blitt mer effektive, må jo det bety at elbilkjøringen er kommet som et tillegg til kjøringen med ekeosbiler, ikke som en erstatning. Hvis det er blitt 20 % flere privatbiler, har vel ikke folk kjøpt hundretusener av biler bare for å samle på dem? Og når vi legger til ressursforbruket og utslippene ved produksjon av alle disse bilene, vil jeg anta at de samlede utslipp fra biltrafikken har økt.

Pål Jensen

I samme periode har befolkningen økt med nesten en halv million, siden biler ikke er forbeholdt etniske norske må man regne med at også innvandrere skaffer seg bil. I tillegg har det vært en generell tendens ca fra krigen til at folk kjører mer og mer bil. Man reiser mer og befolkningen blir mer blandet og besøker familie i andre deler av landet. Vi skal være glad at store deler av denne økningen er tatt av elbiler slik at vi ikke trenger store avgiftsøkninger for å begrense bilutslipp, vi er på rett vei allerede.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har det ikkje vore ei ganske flat utvikling av trafikken i norske byar dei siste åra? Til og med ein nedgang i fleire byar?

Jo. De fattige kjører mindre eller har kastet kortene.
Fattige som har råd til bil? Meiner du at det har vorte fleire fattige, og difor færre som har råd til bil? Det får eg ikkje til å stemme, ettersom talet på husstandar med bil har auka.

De som er minstepensjonister og sosialklienter er per definisjon fattige i Norge. En del av de har behov for bil og har kjørt rundt i et fossilt vrak - inntil nå. I tillegg bruker mange småbarnsfamilier med lave inntekter mer av familietid på buss frem og tilbake til jobb, der de tidligere hadde halve reisetiden. Noen tar også barn ut av fritidsaktiviteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten tar jo mesteparten av kaken. Så de står igjen på å skulle tjene penger på dagligvarer, pølser, burgere, Cola, Pepsi-Max og mye annet dilldall som folk kanskje kan trenge på sin tur videre på veiene.

 

Njae, mesteparten er vel å ta litt i.

 

Bensin pr. L tar staten 6,43NOK i særavgift.

 

Diesel er 5,16NOK.

 

Grunnlaget

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Njae, mesteparten er vel å ta litt i.

 

Bensin pr. L tar staten 6,43NOK i særavgift.

 

Diesel er 5,16NOK.

 

Grunnlaget

Det er moms på dette også. (Og moms beregnes av hele prisen inklusive avgiftene, så den blir på ca 3kr/l). Når vi snakker om 'hele kaken' her må jeg forstå det som overskuddet, så vi trekke hva bensinen koster til bensinstasjonen også for å se hvor mye overskudd bensinstasjonen har. Da er det nok riktig at staten sitter igjen med mesteparten.

 

Av en tenkt totalpris på 15kr/l, går det da (for bensin) 9.4kr til staten i avgifter, og bensinstasjonen sitter igjen med 5.6kr som den må bruke av for å kjøpe inn en liter bensin fra produsenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njae, mesteparten er vel å ta litt i.

 

Bensin pr. L tar staten 6,43NOK i særavgift.

 

Diesel er 5,16NOK.

 

Grunnlaget

 

Jo men du har glemt en vesentlig faktor.

 

Det er at oljeselskapet som selger via raffineriet også tar betalt for drivstoffet. Så det er marginale fortjenester å hente tilbake. Gjett hvem som eier mange aksjer i oljeselskapet, jo Staten gjennom oljefondet, selv om de har lovet at de skal selge seg ut av selskaper som henter opp olje, eller nå hvordan ordlyden fra Stortinget nå var om akkurat det.

 

Så enn så lenge så tar Staten omtrent hele kaken av fossildrivstoffsalget, og den stakkars bensinstasjonseieren må livnære seg på pølse, sprø løk og andre rariteter via kiosk.

 

Du vet:

rådrivstoffpris + avgifter til staten = mange prosent av solgte litere fra bensinstasjonspumpe. De får vel også en slags pålegg gjør de ikke vel om at de skal selge bensinen/dieselen og andre fossildrivstoff til gitte priser tredd nedover hode på dem. Hvordan forklarer du eller se rimelige mandagsprisene, som jo før var på en søndag forresten? Dette skjer systematisk, det er lite fri konkurranse igjen å konkurrere på. Så jeg kan forstå at bensinstasjonseiere bare selger drivstoffet til ågerprisen de får tredd nedover hodene sine, framfor å prøve å utkonkurrere nabostasjonene med 10 øre eller noe slikt.

 

Drivstoffet ser også ut til å være regulert rundt omkring i landet. Jeg vet ikke helt til hvem sin gunst. Kanskje det bare er målt på trafikkmønstrene, ikke vet jeg. Men noen plasser så er det utrolig mye rimeligere enn der jeg bor i Rogaland.

Endret av G
Lenke til kommentar

Market vil i følge bilfabrikkene fikse dette selv, men langsommere enn med reguleringer. Fom. 2023/2025 vil en elbil kunne produseres til samme pris som en fossil bil, og med lavere driftskostnader for eier.

 

Jeg tror det kommer til å komme en tid hvor folk planlegger å lage deler av dette drivstoffet selv via solceller, takrennestrømgenerator, all slag varmegjenvinningstiltak så de bruker minst mulig strøm. Staten har allerede pålagt oss AMS-målere, så de kan følge med på strømproduksjonen muligens, dette vil de sikkert lure inn som en mulighet for at du kan selge reststrømmen. Men det må du sikkert skatte for. Slik at folk ikke skal ha parallelle strømanlegg på likestrøm.

 

Staten kommer sikkert til å ha løpegutter og (løpejenter) som går rundt og kontrollerer at du ikke "himkoker strøm til egen vinning i EL-bilene dine".

 

Mye vil ha mere  :p

 

Regn med at Staten ønsker omtrent 50 % av kaken du meler. På lik linje med andre bedriftsvirksomheter som skattlegges to ganger, en gang for overskuddet, så en gang til på eieren som tar ut overskudd.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er moms på dette også. (Og moms beregnes av hele prisen inklusive avgiftene, så den blir på ca 3kr/l). Når vi snakker om 'hele kaken' her må jeg forstå det som overskuddet, så vi trekke hva bensinen koster til bensinstasjonen også for å se hvor mye overskudd bensinstasjonen har. Da er det nok riktig at staten sitter igjen med mesteparten.

 

Av en tenkt totalpris på 15kr/l, går det da (for bensin) 9.4kr til staten i avgifter, og bensinstasjonen sitter igjen med 5.6kr som den må bruke av for å kjøpe inn en liter bensin fra produsenten.

 

 

MVA er alltid 25% på alt av varer, unntaksvis er den på 15% og sjeldent på 12%. Med MVA som en del av argumentet så kan vi si at staten som oftest tar minimum 1/4 av "kaka" på alle varer og tjenester som selges. Det er ikke unikt for drivstoff og således ikke et isolert argument på avgiftene som omhandler drivstoffpris.

 

Jo men du har glemt en vesentlig faktor.

 

Det er at oljeselskapet som selger via raffineriet også tar betalt for drivstoffet. Så det er marginale fortjenester å hente tilbake. Gjett hvem som eier mange aksjer i oljeselskapet, jo Staten gjennom oljefondet, selv om de har lovet at de skal selge seg ut av selskaper som henter opp olje, eller nå hvordan ordlyden fra Stortinget nå var om akkurat det.

 

Så enn så lenge så tar Staten omtrent hele kaken av fossildrivstoffsalget, og den stakkars bensinstasjonseieren må livnære seg på pølse, sprø løk og andre rariteter via kiosk.

 

Du vet:

rådrivstoffpris + avgifter til staten = mange prosent av solgte litere fra bensinstasjonspumpe. De får vel også en slags pålegg gjør de ikke vel om at de skal selge bensinen/dieselen og andre fossildrivstoff til gitte priser tredd nedover hode på dem. Hvordan forklarer du eller se rimelige mandagsprisene, som jo før var på en søndag forresten? Dette skjer systematisk, det er lite fri konkurranse igjen å konkurrere på. Så jeg kan forstå at bensinstasjonseiere bare selger drivstoffet til ågerprisen de får tredd nedover hodene sine, framfor å prøve å utkonkurrere nabostasjonene med 10 øre eller noe slikt.

 

Drivstoffet ser også ut til å være regulert rundt omkring i landet. Jeg vet ikke helt til hvem sin gunst. Kanskje det bare er målt på trafikkmønstrene, ikke vet jeg. Men noen plasser så er det utrolig mye rimeligere enn der jeg bor i Rogaland.

 

Er nok mange drivstoffstasjoner som også eies av raffinerier. At man kan kjøpe seg inn med aksjer er ikke et argument for at staten påvirker pumpeprisen på noen annen måte enn med særavgifter.

 

Esso f.eks. Eies av Exxon som igjen er et oljeselskap.

 

Cirkel K er Tosco Corporation (av hva jeg klarte å finne ut av), også et raffineri.

 

Shell er en av de fire største oljeselskapene i verden.

 

Så "drivstoffstasjonene" er ikke så skadeskutt som de skriker om. Det vi snakker om er kapitalisme og tunggrodde bedriftsstrukturer.

 

 

Cirkel K har gått offisielt ut og sagt at de ikke er med på mandag/torsdagsprising mer.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...