Gå til innhold

Tesla fjerner gratis superlading fra bruktbiler


Anbefalte innlegg

Pluttselig ble mange av Teslaene mindre fristende for mange og derfor mindre verdt som bruktbil.

Vi får bekreftet fra Even Sandvold Roland, Teslas kommunikasjonssjef i Norge, at endringen bare gjelder bruktbiler solgt via Tesla. Andre brukte Teslaer solgt via for eksempel Finn.no vil fortsatt beholde gratis superlading, hvis de opprinnelig ble solgt med dette. 

 

Jeg tviler på at disse bruktbilene det er snakk om vil være mindre attraktive, det er jo bare å unngå å selge dem via Tesla.

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at disse bruktbilene det er snakk om vil være mindre attraktive, det er jo bare å unngå å selge dem via Tesla.

Tesla vil nok fortsatt gi samme innbyttepris, så de som skal selge sin Tesla vil nok fortsatt selge til Tesla i like stor grad som før. Og så vil Tesla bare ta tapet på ~20.000 kroner når de selger bilene videre, for å bli kvitt den inkluderte superladingen.
  • Liker 3

Vet det. Men bilene de selger brukt, var i sin tid solgt med gratis superlading så lenge bilen eksisterer. Det er også "eneste" grunnen mange kjøper disse gamle Teslaene med dårlig comfort og byggekvalitet.

 

De fjerner ikke dette fra de tidliger bilene som hadde det knyttet til bilen. Men for en stund siden begynte de å knytt det til eier i stred for bil.

 

Vår gamle S85 vil fortsatt ha gratis lading i bilens levetid selv om vi skulle finne på å selge den til en annen privatperson.

Tesla vil nok fortsatt gi samme innbyttepris, så de som skal selge sin Tesla vil nok fortsatt selge til Tesla i like stor grad som før. Og så vil Tesla bare ta tapet på ~20.000 kroner når de selger bilene videre, for å bli kvitt den inkluderte superladingen.

Får man stort sett mer for bilen av Tesla? At det fortsatt lønner seg til tross for at man mister gratis superlader? Jeg vil tro det er verdt en del? 
  • Liker 1

Det er fortsatt begrenset med Tesla superladere mange steder. I Arendal f.eks.må man enten kjøre 55 km til Brokelandsheia eller 40 km til Lillesand

Det er jo ikke langt! Superladerne er beregnet på langtur. Om man har en superlader innen 100 km langs alle store veier i alle retninger fra der man er, så er man fullt oppdekket med superladere.
  • Liker 7

Får man stort sett mer for bilen av Tesla? At det fortsatt lønner seg til tross for at man mister gratis superlader? Jeg vil tro det er verdt en del?

Det lønner seg sjeldent å selge til forhandler, og Tesla er ikke noe unntak. Men ganske mange gjør det, fordi det er mindre styr. Da kan man overlevere bilen samme dag som man plukker opp ny bil, man slipper reklamasjonsansvar ovenfor neste eier, og man slipper å annonsere salg, prate med potensielle kjøpere, osv. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3

Det er fortsatt begrenset med Tesla superladere mange steder. I Arendal f.eks.må man enten kjøre 55 km til Brokelandsheia eller 40 km til Lillesand

Hva er poenget? Superladere er for turer, ikke daglig lading. Folk som holder på å lade der som en hjemmelader blir fort mislikt.
  • Liker 6

Det er naturligvis lov ja, siden det er eieren selv som fjerner dette (i dette tilfellet er det Tesla som er eieren).

 

Det kan tilsvare å fjerne f.eks. takstativ. Om første eier kjøper en ny bil som leveres med takstativ, så kan jo den eieren selv velge å fjerne det, og selge den uten det. Men da må naturligvis ny eier informeres om at takstativ ikke er inkludert, selv om den originalt har det.

 

Om det henger sammen så enkelt, så hva er egentlig problemet da? Hvorfor hause dette temaet sånn opp? De gamle kundene har vel ikke mistet sine laderettigheter?

Hvor mange Teslaer eier du egentlig? :lol:

Hvor mye har du måttet sette deg eller noe i gjeld for å få råd til det? ;)

Tesla er vel helt på toppen når det gjelder å kjøpe bil 100% lånefinansiert. Mange kjøper en dyr (6-700k+) bil de egentlig ikke har råd. Ikke så morro å sitte igjen med et lån på 800000 når bilen er verdt halvparten etter noen få år. Nå snakker jeg ikke om høytlønte (de vet som oftest hva de gjør), men vanlige lønnsmottakere.

Tesla er vel helt på toppen når det gjelder å kjøpe bil 100% lånefinansiert. Mange kjøper en dyr (6-700k+) bil de egentlig ikke har råd. Ikke så morro å sitte igjen med et lån på 800000 når bilen er verdt halvparten etter noen få år. Nå snakker jeg ikke om høytlønte (de vet som oftest hva de gjør), men vanlige lønnsmottakere.

 

Hvor i alle dager har du disse tallene i fra? 

  • Liker 2

Følte du deg truffet nå? Håper for din del du ikke har belånt din bil over «pipa».

 

Du kan lese her: https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/07/Gjeldsbombe-av-Tesla-Model-x-eiere

 

Nei jeg lurte på hvor du hadde det i fra, derav spørsmålet. 

 

Og slapp av, jeg har god økonomi.. 

 

Basert på 15 biler... Wow, alt for litt clickbait. 

Det har i perioder egentlig vært dumskap å ikke lånefiansiere en Tesla 100%. Renten Tesla har tilbudt har vært under innskuddsrenten. Da sparer man altså penger på å lånefinansiere 100%, og så sette pengene man ellers ville skutt inn som egenkapaital på høyrentekonto. Om man da ikke taklet avdragene per måned kunne man så ta ut penger fra høyrentekontoen nå og da for å betale ned på billånet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1

Det har i perioder egentlig vært dumskap å ikke lånefiansiere en Tesla 100%. Renten Tesla har tilbudt har vært under innskuddsrenten. Da sparer man altså penger på å lånefinansiere 100%, og så sette pengene man ellers ville skutt inn som egenkapaital på høyrentekonto. Om man da ikke taklet avdragene per måned kunne man så ta ut penger fra høyrentekontoen nå og da for å betale ned på billånet.

Så gunstig at det virker for godt til å være sant. Og det er det selvsagt. Verditapet er massivt, da hjelper det ikke å låne gratis penger.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...