Gå til innhold

Tesla-eiere raser mot selskapet: Kuttet rekkevidden på bilene deres over natten


Anbefalte innlegg

Ser det er noen her som skryter av rekkevidden på dansketur. Nå er det vel bare dere elbileiere som er så veldig opptatt av rekkevidden. Vi fossilkjørere kan gjerne starte langturen med nesten tom tank for da er det jo bare og stikke innom en bensinstasjon og fylle tanken på 2 min og kjøre videre. Ikke behøver vi legge opp ruta etter ladestasjoner heller. Jeg og sønnen var oppi Mo i Rana en helg der vi skulle delta på ett motorsportstevne, Lasta opp rallybilen og delene og dro ivei. Var innom lokalstasjonen og fylte tanken og det rakk opp dit uten problem. Hverken han eller jeg tenkte noe større på det. I etterkant kan en jo tenke på hvordan den turen ville blitt med en Tesla X. Hvor mye mer strøm drar ca 1750 kg ekstra vekt? Hvor ofte måtte vi lade? Joda elbil har sine fordeler men jammen har det sine ulemper også. Vi bytta på og kjøre på den turen så ble bare en kjapp hamburger og cola på den turen. pluss ett par pissepauser da. :) Ville vel fått endel flere pauser med elbil. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kan faktisk ikke si at jeg har sett spesielt mye hovmod eller fortalt mot andre elbiler, selv om det helt klart er slik at mange av eierne har vært fornøyde og uttrykt dette. Det skal da også sies at Tesla som el-bil har stilt i en klasse forn seg, og gjør i stor grad fortsatt dette. Ei heller synes jeg Teslaeiere jevnt over har fremstått som arrogante rævhøl, om noen har oppført seg dårlig så er det vel anti Tesla bevegelsen som tilsynelatende eksisterer.

Her, her er ett eksempel på hvor lite teslaratieene bryr seg om «the mission». Her eer hat og forakt i flertall bar fordi DT ikke er Tesla.

 

https://electrek.co/2019/07/18/volkswagen-moon-landing-video/#disqus_thread

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser det er noen her som skryter av rekkevidden på dansketur. Nå er det vel bare dere elbileiere som er så veldig opptatt av rekkevidden. Vi fossilkjørere kan gjerne starte langturen med nesten tom tank for da er det jo bare og stikke innom en bensinstasjon og fylle tanken på 2 min og kjøre videre. Ikke behøver vi legge opp ruta etter ladestasjoner heller. Jeg og sønnen var oppi Mo i Rana en helg der vi skulle delta på ett motorsportstevne, Lasta opp rallybilen og delene og dro ivei. Var innom lokalstasjonen og fylte tanken og det rakk opp dit uten problem. Hverken han eller jeg tenkte noe større på det. I etterkant kan en jo tenke på hvordan den turen ville blitt med en Tesla X. Hvor mye mer strøm drar ca 1750 kg ekstra vekt? Hvor ofte måtte vi lade? Joda elbil har sine fordeler men jammen har det sine ulemper også. Vi bytta på og kjøre på den turen så ble bare en kjapp hamburger og cola på den turen. pluss ett par pissepauser da. :) Ville vel fått endel flere pauser med elbil. :)

Men i det øyeblikket jeg forteller noen at jeg kjører gammel amerikaner med bensin V8 og har brukt denne som hverdagsbil i mange år, ja da er "rekkevidde" plutselig veldig viktig for dieselgutta for den må da være veldig tørst.

Joda, suppe skal den ha men som med diesel så lar også denne fylle opp på noen få minutter og den går over 50 mil på tanken en pen sommerdag.

Den kan til og med ligge i 140km/t på motorveien i Danmark i milevis uten å så mye som å tenke på rekkeviddeangsten.

Problemet er at dieselfolket er redde for det som er annerledes og nekter å tenke på annet en det de alltid har tenkt og gjort når det kommer til kjøretøyer og argumenterer deretter.

Nå derimot kjører jeg et elektrisk kjøretøy som er kjempepraktisk og fungerer fint for å kjøre i Norge i hvertfall og det er ikke en tesla.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ser det er noen her som skryter av rekkevidden på dansketur. Nå er det vel bare dere elbileiere som er så veldig opptatt av rekkevidden. Vi fossilkjørere kan gjerne starte langturen med nesten tom tank for da er det jo bare og stikke innom en bensinstasjon og fylle tanken på 2 min og kjøre videre. Ikke behøver vi legge opp ruta etter ladestasjoner heller. Jeg og sønnen var oppi Mo i Rana en helg der vi skulle delta på ett motorsportstevne, Lasta opp rallybilen og delene og dro ivei. Var innom lokalstasjonen og fylte tanken og det rakk opp dit uten problem. Hverken han eller jeg tenkte noe større på det. I etterkant kan en jo tenke på hvordan den turen ville blitt med en Tesla X. Hvor mye mer strøm drar ca 1750 kg ekstra vekt? Hvor ofte måtte vi lade? Joda elbil har sine fordeler men jammen har det sine ulemper også. Vi bytta på og kjøre på den turen så ble bare en kjapp hamburger og cola på den turen. pluss ett par pissepauser da. :) Ville vel fått endel flere pauser med elbil. :)

Men i det øyeblikket jeg forteller noen at jeg kjører gammel amerikaner med bensin V8 og har brukt denne som hverdagsbil i mange år, ja da er "rekkevidde" plutselig veldig viktig for dieselgutta for den må da være veldig tørst.

Joda, suppe skal den ha men som med diesel så lar også denne fylle opp på noen få minutter og den går over 50 mil på tanken en pen sommerdag.

Den kan til og med ligge i 140km/t på motorveien i Danmark i milevis uten å så mye som å tenke på rekkeviddeangsten.

Problemet er at dieselfolket er redde for det som er annerledes og nekter å tenke på annet en det de alltid har tenkt og gjort når det kommer til kjøretøyer og argumenterer deretter.

Nå derimot kjører jeg et elektrisk kjøretøy som er kjempepraktisk og fungerer fint for å kjøre i Norge i hvertfall og det er ikke en tesla.

Så lenge det til nå ikke er oppfunnet en elbil som passer mitt behov holder jeg meg til dieselpurka med god samvittighet...............

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser det er noen her som skryter av rekkevidden på dansketur. Nå er det vel bare dere elbileiere som er så veldig opptatt av rekkevidden. Vi fossilkjørere kan gjerne starte langturen med nesten tom tank for da er det jo bare og stikke innom en bensinstasjon og fylle tanken på 2 min og kjøre videre. Ikke behøver vi legge opp ruta etter ladestasjoner heller. Jeg og sønnen var oppi Mo i Rana en helg der vi skulle delta på ett motorsportstevne, Lasta opp rallybilen og delene og dro ivei. Var innom lokalstasjonen og fylte tanken og det rakk opp dit uten problem. Hverken han eller jeg tenkte noe større på det. I etterkant kan en jo tenke på hvordan den turen ville blitt med en Tesla X. Hvor mye mer strøm drar ca 1750 kg ekstra vekt? Hvor ofte måtte vi lade? Joda elbil har sine fordeler men jammen har det sine ulemper også. Vi bytta på og kjøre på den turen så ble bare en kjapp hamburger og cola på den turen. pluss ett par pissepauser da. :) Ville vel fått endel flere pauser med elbil. :)

 

Dette scenariet med rallybil til Mo i Rana har jeg faktisk ikke tenkt over. Absolutt til ettertanke selv om jeg ikke selv har rallybil, og stort kjører under 50 mil hver dag. Har hatt elbilen så lenge jeg kan huske og aldri stått et minutt ute i været med fossilpistol i hånda. Å starte hver dag med full tank er også greit. Ekstremt billig drivstoff er også mer positivt enn negativt. At bilen har en million hestekrefter er også artig, men selvsagt synd at den ikke kan bruke disse til å taue romferger. Jeg har også testet serviceapparatet til Tesla. Bilen stod ca en uke på verksted, hvilket selvsagt var litt kjipt. Pluss for at jeg i hele perioden fikk disponere en tilsvarende bil uten at det kostet noe. For ordens skyld; jeg søker ikke sympati. Dette er bare min erfaring så langt. Ikke utenkelig at bilen brenner opp i morgen. Vi får se. Tar det litt sånn dag for dag.

 

Jeg vil også på det sterkeste fraråde andre å kjøpe dyr elbil. Eller dyr fossilbil for den saks skyld. I alle fall ikke helt ny. Dårligste investeringen jeg har gjort noensinne. Men selve bilen er jeg utrolig fornøyd med. Selvsagt synd at en haug av folk på internett ikke deler gleden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samanlikner da ikkje ein pickup med ein semi??

 

Rivian Truck får rekkevidde på bare ca 650 km noko som må seiast å være for lite. Man vil nok og oppleve her at batteri-pakken blir dårligare etter nokre år. Sikkert ikkje bare Tesla som vil slite med dette problemet.

 

Hadde likt det mykje betre om Rivian Truck hadde fått eit batteri på ca 20 kWt, grei brenselcelle og ein passe stor hydrogentank som ga minst 1200 km rekkevidde. Hadde da batteripakken vore mulig å bytte ut greit og billig når den fallt under 90%(etter x år) ville ein slik bil holdt koken så lenge som brenselcella tillot det. Man kunne brukt samme bilen i 20-30 år om man ville.

Lenke til kommentar

Samanlikner da ikkje ein pickup med ein semi??

 

Rivian Truck får rekkevidde på bare ca 650 km noko som må seiast å være for lite. Man vil nok og oppleve her at batteri-pakken blir dårligare etter nokre år. Sikkert ikkje bare Tesla som vil slite med dette problemet.

 

Hadde likt det mykje betre om Rivian Truck hadde fått eit batteri på ca 20 kWt, grei brenselcelle og ein passe stor hydrogentank som ga minst 1200 km rekkevidde. Hadde da batteripakken vore mulig å bytte ut greit og billig når den fallt under 90%(etter x år) ville ein slik bil holdt koken så lenge som brenselcella tillot det. Man kunne brukt samme bilen i 20-30 år om man ville.

Joda, svanehalskobling eller kasse kan begge bestilles med...!

 

Krev 0 fantasi. Og 1 500 000,- er nesten for billig for en “børstraktor”

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Denne vanntette utendørs stikkontakten, sikret mot overbelastning med egen 16A sikring og selvsagt jordfeilbryter. ble installert med lading av min el-bil som forutsetning.

Altså er "forutsatt bruk" lading av el-bil, og ingen forskrift er brutt.

 

Skulle det likevel være et problem, er det intet problem for meg å kalle ladingen av min bil for "ikke regelmessig". For det er vitterlig med varierende mellomrom at kontakten blir brukt. Der er heller ikke "fast parkeringsplass" der jeg lader.

 

Man er altså nødt til å bli hårkløver og kverulant for å få lov å trekke oppunder maks strøm av sin egen lovlig sikrede stikkontakt.

 

 

 

Når ble kontakten installert?

 

Selv om du sjelden lader hjemme vil det bli definert som fast ladeplass når du eier en elbil. Selv om du f.eks i hovedsak lader på jobb. På hytta blir det en annen sak, selv om du skulle være der svært ofte. 

Lenke til kommentar

I Tyskland er det "ingen" som kjører elbil, eller mente du butikkene her i landet?

 

Det spiller jo ingen rolle for skiftet om det tar 10 eller 30 år. Utfallet blir det samme for teknologiendringen. Det som kommer til å koste fryktelig mange penger og artsmangfold, er om man utsetter å redusere CO2-utslipp for alle kategorier.

 

Det er altfor mange penger i VO2-sirkuset til at man burde ta det alvorlig, leiren som er mer skeptiske vokser heldigvis stadig.

(Nei, jeg har ikke noe til overs for trumper'n, men jeg kjenner igjen korrupsjon og kameraderi når jeg ser det..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så lenge det til nå ikke er oppfunnet en elbil som passer mitt behov holder jeg meg til dieselpurka med god samvittighet...............

Ville du klart deg med denne kanskje?

Blandt annet trekkapasitet på 5 tonn om jeg husker rett.

Campingvogna ville formelig fly over toppen av Korgfjellet.

https://products.rivian.com/

Tja og rekkevidden er?

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

 

Ville du klart deg med denne kanskje?Blandt annet trekkapasitet på 5 tonn om jeg husker rett.Campingvogna ville formelig fly over toppen av Korgfjellet.https://products.rivian.com/

For dyr og litt pinglete:

https://www.tesla.com/no_NO/semi

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veldig lite kundevennlig av Tesla, selv om intensjonene kanskje er de beste.

"Alle" som "driver med" slike batteripakker til elbiler/elsykler vet at det ikke er lurt å lade fullt hver gang.

Batteripakken vil vare betraktelig lengre dersom det lades til 90% isf 100%. Ulempen er selvsagt kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Hvilken diesel har du som klarer 0-100 på under 4 sekunder?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Rekkeviden på denne er opp til 64 mil med et 180 kWh batteri.

Mulig du må ha ei lading på den mellom Mo i Rana og Trondheim med tung henger men uten slipper du.

Skal også komme som SUV.

Men at ikke selv det holder sier vel sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Når du har kommer opp og er på vei ned igjen lader bilen mens du kjører.

Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Hvilken diesel har du som klarer 0-100 på under 4 sekunder?

BMW 550d gjør det originalt på 4 sek. Min er chippa og er under det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...