Jump to content

killronan

Medlemmer
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

44 :)
  1. Momsfritak gjeler foreløpig ut 2020. Hva som skjer 1. jan 2021 er foreløpig helt i det blå. Men hvis du forestiller deg at avgiftspolitikken endres over natten slik at elbiler plutselig ikke lengre blir konkurransedyktige mot fossile alternativer så velger jeg å tro du ikke jobber med avgiftspolitikk. At en plutselig velger å bremse det momentum som er skapt de siste årene ville vært meningsløst. Målet med incentivordningen er å kompensere for elbilers manglende konkurransedyktighet. Hvis det skal innføres moms så er det mer sannsynlig at vi får se mindre justeringer som kompenserer for de endringer som har skjedd i tilbud og pris siden ordningen ble innført. Folk skal fortsatt kjøpe biler i 2021 og hvis regjeringen har et mål om å fase ut ICE så vil en selvsagt ikke finne på å lede folk tilbake til fossilbiler. Husk, de fleste kjøper ny bil fordi de trenger en bil, ikke for å redde kloden. De som kun tenker miljø kjøper ikke bil i det hele tatt. Og de som kjøper svindyr Tesla bryr seg uansett ikke om moms. For det andre så kan det virke som om du heller ikke tar høyde for utviklingen innen EV. Tesla har antydet bilpriser ned mot $25k. Da trenger vi ikke lengre noe momsfritak.
  2. Godt, gammelt og oppkonstruert scenarie som for svært mange nesten aldri inntreffer. Med elbil kan man starte hver dag med full tank. Og har man en elbil med dugelig rekkevidde trenger man _aldri_ å stoppe for å fylle med mindre en skal kjøre så langt at det uansett gir mening å ta en tjue minutters pause halvveis. Og så koster "bensinen" nesten ingenting. Tullete å betale søtten kroner hvis en kan betale fire. Men heldigvis kan folk velge selv.
  3. Umulig å ta deg seriøst når du omtaler biler du ikke liker som dritt. Og lurer du på salgstall i Tyskland så finner du dem om du vil.
  4. Hva ønsker du å oppnå ved å bable om Honda og Toyota i en tråd om redusert rekkevidde på enkelte Tesla-modeller? Forklar i så fall gjerne hva du legger i begrepet drittbil. Si heller at du ikke liker bilen. Og nyt for all del Hondaen din. Hvis du digger den så er jeg lykkelig på dine vegne.
  5. Wow. Bra bidrag til en konstruktiv debatt. Hvis du liker Toyota så kjøper du Toyota. Hadde jeg vært deg ville jeg imidlertid lagt bort flaska og tatt kvelden.
  6. Her er en negativ artikkel om Honda. https://abc11.com/society/honda-owners-express-concerns-after-paint-peels-off-their-new-cars/5389370/
  7. Tesla er en privat bedrift som ikke bærer noe som helst ansvar for å redde hverken Tyskland eller verden for øvrig. De selger for øyeblikket akkurat så mange biler som enten markedet etterspør eller de er i stand til å levere. I Norge kjøper folk Tesla (spesielt Model 3) fordi det gir den beste totaløkonomien. Folk kjøper ikke elbil for å redde kloden, ei heller for å provosere folk på internett. Folk kjøper elbil fordi de trenger en bil. Og når de kan velge mellom en Passat med litt over hundre dieselhester og en Tesla med syv tusen hester så bør det ikke være så uendelig vanskelig å forstå at noen velger sistnevnte. Selv om den må lade halvveis på den årlige turen til Vladivostok.
  8. Aksellerasjon er totalt uvesentlig i denne diskusjonen, selv om jeg skjønner hvor provoserende det er at samme ytelser nå plutselig kan kjøpes til under halv pris. Og, ja, ulempen er selvsagt at en ikke kan kjøre Lindesnes-Nordkapp uten tissepause.
  9. Dette scenariet med rallybil til Mo i Rana har jeg faktisk ikke tenkt over. Absolutt til ettertanke selv om jeg ikke selv har rallybil, og stort kjører under 50 mil hver dag. Har hatt elbilen så lenge jeg kan huske og aldri stått et minutt ute i været med fossilpistol i hånda. Å starte hver dag med full tank er også greit. Ekstremt billig drivstoff er også mer positivt enn negativt. At bilen har en million hestekrefter er også artig, men selvsagt synd at den ikke kan bruke disse til å taue romferger. Jeg har også testet serviceapparatet til Tesla. Bilen stod ca en uke på verksted, hvilket selvsagt var litt kjipt. Pluss for at jeg i hele perioden fikk disponere en tilsvarende bil uten at det kostet noe. For ordens skyld; jeg søker ikke sympati. Dette er bare min erfaring så langt. Ikke utenkelig at bilen brenner opp i morgen. Vi får se. Tar det litt sånn dag for dag. Jeg vil også på det sterkeste fraråde andre å kjøpe dyr elbil. Eller dyr fossilbil for den saks skyld. I alle fall ikke helt ny. Dårligste investeringen jeg har gjort noensinne. Men selve bilen er jeg utrolig fornøyd med. Selvsagt synd at en haug av folk på internett ikke deler gleden.
  10. Europeere (og alle øvrige mennesker) kjøper elbiler fordi de trenger biler. Incentiver er kun myndigheters virkemidler inntil bilene blir såpass bra og rimelige at det ikke lengre finnes noen rasjonelle argumenter for å velge noe annet. Hvis BMW tror elbilen som teknisk konsept har nådd sitt maksimale potensial i 2019, så har jeg en følelse av at de tar feil.
×
×
  • Create New...