Gå til innhold

Tesla-eiere raser mot selskapet: Kuttet rekkevidden på bilene deres over natten


Anbefalte innlegg

Har bedt om svar fra Salvesen om % andel til Tesla i Tyskland sikkert 6 ganger nå, han vil ikke svare å nå er det helt stille, han ga nok opp og har sikkert lagt seg.

 

Svaret er, at Tyskere ikke vil ha Elbiler, og til slike priser så kjøper de heller RS4/6, M3/5 eller AMG.

 

Å det er helt forståelig, at de heller kjøper kvalitet og komfort fremfor dritt.

 

At Japsene i tillegg lager enda bedre biler kommer bare som et tillegg oppi det hele.

Muligens denne det henvises til;

 

https://www.best-selling-cars.com/germany/2018-full-year-germany-best-selling-car-manufacturers-and-brands/

 

Tesla har 0,1% og Tesla sitt salg har gått NED med hele -42,8% fra 2017 til 2018.

 

Ikke gode tall nei...

 

 

Men, om det skal være rettferdig, burde en kanskje heller sammenligne modeller og ikke merker?

 

Altså hvor mange RS4/6, M3/5 eller AMG vs Model 3/S ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke kalle en økt markedsandel av salg i Tyskland fra 0,1 til 0,3 prosent for solid - men mikroskopisk.

 

Ja det er lite (ikke mikroskopisk da, siden mikro betyr milliondel), men det er likevel imponerende å i det hele tatt komme seg inn på markedet i et land som produserer noen av verdens beste biler. Uten hjelp av slike avgift/bompenge/parkering/kollektivfelt-fordeler som vi har!

 

Og når trenden i tillegg er en økning på flere hundre prosent, så sier jo det noe om retningen...

Ingen hadde vel ventet at Tesla skulle få en tosifret markedsandel sånn over natten i landet som lager VW Audi BMW Mercedes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er lite (ikke mikroskopisk da, siden mikro betyr milliondel), men det er likevel imponerende å i det hele tatt komme seg inn på markedet i et land som produserer noen av verdens beste biler. Uten hjelp av slike avgift/bompenge/parkering/kollektivfelt-fordeler som vi har!

 

Og når trenden i tillegg er en økning på flere hundre prosent, så sier jo det noe om retningen...

Ingen hadde vel ventet at Tesla skulle få en tosifret markedsandel sånn over natten i landet som lager VW Audi BMW Mercedes?

Nei, ikke mikroskopisk matematisk sett, et allment brukt utsagn som jeg trodde folk forstod betydningen av , når man også har lagt med tall og kilder kunne du droppet den kommentaren.

 

Ang tesla trender i Tyskland

Økningen og totalen til tesla i antall er mindre en Ford og andre sin variasjon i oppgang for 2018/2019. Det tilsier at tallgrunnlaget er for lite til å begynne å definere trender i fra.

For å vise hvor liten markedsandel : Det selges forøvrig også flere Jeeps eller Landrover i Tyskland begge år enn Tesla.

 

Volvo, BMW og Ford har økt med flere tusen 2018/2019 mer i antall enn solgte Tesla. Trender ?

 

Jeg mener vi kan se trendene (om noen trender overhodet) i tabellene slik at majoriteten av premium tyske bilkjøpere kjøper tysk og fleste sitter på gjerdet enn så lenge mtp full ev.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hent uinteressant å se på salgstall i dag når prosentene uansett er så små. Det gjelder både for elbiler og hydrogenbiler.

Veksten blir jo da fort formidabel i prosent. Det interessante er var som skjer på sikt og om elbiler vil selge godt over tid uten insentiver. Vil folk flest ha elbiler eller ikke? Tiden vil vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ikke minst har Tesla 1 (en!) modell i massesegmentet. Attpåtil ble denne lansert i år! Å snakke om trender den ene eller andre veien er totalt uinteressant.

Lenke til kommentar

Viss batteri problemet model S har opplevd nå vil innhente model 3 eller medføre at batterikapasiteten hjå model 3 blir redusert for å slippe framtidige batteri problem, vil man få ein situasjon der oppgitt kjørelengde for model 3 minker såpass mykje at det vil kunne kallast ein mangel. Viser det seg og at ladehastigheten lager problem for Tesla-batteria og må strupast ned til eit treigare nivå kan det fort være snakk om ein betydelig mangel i forhold til det man var førespeila ved kjøp.

 

Lover heller ikkje bra at Tesla biler blir satt saman med teip samt at man unnlater å skru i alle boltane som skulle vore brukt på bilane. På mange måter viser Tesla at di er ein ny bilprodusent som ikkje skjønner at kvalitet og sikkerhet er viktig. Ganske skremmande at slike biler er på veiane samt at nokre av bilførerene innbiller seg at autopiloten er noko meir einn førerassistanse. Kanskje på tide at myndighetene tek tak i desse problema før det ender med dødsfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elefanten i rommet er forventet levetid på en Tesla Model S.

 

Til nå har jo antagelsene (basert på teorier og så logg data så langt) vært at de har lengre levetid enn en bensin/diesel bil, men om det viser seg at batteriet allerede nå (før garantitiden til og med) begynner å slite, virker det jo noe skummelt..

 

Tipper det er det som er hovedgrunnen til at Tesla "tuner ned" batteriene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elefanten i rommet er forventet levetid på en Tesla Model S.

 

Til nå har jo antagelsene (basert på teorier og så logg data så langt) vært at de har lengre levetid enn en bensin/diesel bil, men om det viser seg at batteriet allerede nå (før garantitiden til og med) begynner å slite, virker det jo noe skummelt..

 

Tipper det er det som er hovedgrunnen til at Tesla "tuner ned" batteriene.

 

Hva baserer du egentlig dette på? Har da virkelig lest mange artikler og sett eksempler på det motsatte. Og en elbil har jo vesentlig mindre komponenter enn den gjennomsnittlige ICE-bil i dag har (øker sannsynligheten for feil).

 

Og om du tror at en ICE-bil har samme effekt som fra fabrikk etter å ha rullet 200.000-300.000km så burde du lese deg opp på slitasje på ICE-motorer.

 

Jeg tror nok den største årsaken til at de "tuner ned" volt på spesielt 85kWh-pakkene kan virke som at det kan være en feil på disse (ser at begge de som tok fyr i Kina var P85-modeller). Mulig de har gjort dette mens de fortsatt undersøker hva som var feil på disse bilene som en sikkerhetsventil (bare antakelse fra min sin side).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hjelper ikke om den flyr over fjellet hvis en må innom en ladestasjon når en har kommet over fjelltoppen. Nå drar ikke jeg på 5 tonn så det spiller mindre rolle for meg men regner med det ikke er rare rekkevidden hvis en skulle dra på det. Ser den er rask opp til 100 men hvor ofte akser en så fort? Dieselpurka bruker under 4 sek den også men kan telle på en hånd de gangene jeg har aksa sånn. Blir når noen sitter på og vil kjenne draget.

Rekkeviden på denne er opp til 64 mil med et 180 kWh batteri.

Mulig du må ha ei lading på den mellom Mo i Rana og Trondheim med tung henger men uten slipper du.

Skal også komme som SUV.

Men at ikke selv det holder sier vel sitt.

Humpe rundt i en picup er ikke ett alternativ. Sikkert en grei bil for all del men ikke for meg. Hvorfor smeller de ikke inn samme batteri i en X? Da kunne det vært noe....

Lenke til kommentar

Nå har jo Tesla eiere opp i gjennom årene ved flere anledninger fått "oppgradert" rekkevidden over natten med effektivitets-patcher på systemet, så vidt jeg husker på ca 10-12%.

 

Jeg forstår at det kan være frustrerende å være litt "fanget" i tornadoen av forbedringer, oppgraderinger, og iterasjoner som Tesla pusher gjennom såpass fort, kanskje spesielt med tanke på at de ikke nødvendigvis venter til hver ny generasjon med å lansere store endringer, men også gjennom patching på eksisterende modeller, som kanskje ble solgt under er spesifikt premiss på rekkevidde osv.

 

Når det er sagt, forstår jeg verdien av det Tesla gjør med denne oppdateringen, og den VIL forlenge levetiden til batteripakken vesentlig.

 

Det samme vil redusert ladeeffekt også gjøre, altså forlenge levetiden til batteripakken, og dermed også gi bilen høyere bruktverdi over lengre tid.

 

Summa summarum tenker jeg dette er en litt sur, men fornuftig patch fra Tesla, som på sikt vil utveie bakdelene som nå inntreffer.

Lenke til kommentar

Hva baserer du egentlig dette på? Har da virkelig lest mange artikler og sett eksempler på det motsatte. Og en elbil har jo vesentlig mindre komponenter enn den gjennomsnittlige ICE-bil i dag har (øker sannsynligheten for feil).

 

Og om du tror at en ICE-bil har samme effekt som fra fabrikk etter å ha rullet 200.000-300.000km så burde du lese deg opp på slitasje på ICE-motorer.

 

Jeg tror nok den største årsaken til at de "tuner ned" volt på spesielt 85kWh-pakkene kan virke som at det kan være en feil på disse (ser at begge de som tok fyr i Kina var P85-modeller). Mulig de har gjort dette mens de fortsatt undersøker hva som var feil på disse bilene som en sikkerhetsventil (bare antakelse fra min sin side).

Jeg forstår ikke helt hva du svarer på her,. men skal prøve å svare deg.

 

Forventet levetid og slitasje på Tesla batteri pakken har jo vært at det ikke er noe å bekymre seg over, men om en nå plutselig mister ytterlig 10-12 prosent i tillegg til vanlig slitasje, er det litt ekkelt. Og når batteriene først har begynt å degradere, degraderes de raskere.

 

Det er basert på flere teorier og logget data som feks denne artikkelen.

 

https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964

 

 

Ja, elbiler har mindre komponenter enn ICE bil, har vel ikke antydet noe annet?

 

 

ICE biler slites de også, er vel en selvfølge, igjen, har vel aldri antydet noe annet?

 

 

Grunnen til det er skummelt, er fordi;

1.batteriet er dyrt, og ikke miljøvennlig.

2.rekkevidden er hellig på en bil som er begrenset i utgangspunktet.

3.Forventet levetid vs faktisk levetid kan overraske "folkemassen".

 

Elbilene er igjen i innkjøringsfasen, hvor de må bevise at de er fullverdige erstattere til pålitelige ICE biler.

 

Når noe nytt blir introdusert, skal det veldig mye for å bli akseptert, men veldig lite for å bli forkastet. Det er ikke rettferdig, men det er slik menneskets psykologi fungerer.

 

Folk flest liker egentlig ikke forandringer.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da lader du ulovlig. 

Nei, det er ikke ulovlig, selv om nåværende regelverk for detikerte ladepunkter for elbiler er endret. 

 

Ladet du din elbil 2011 lovlig, så lader du også i 2018 samme bil i samme stikkontakt lovlig.

Endret av foxy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...