Gå til innhold

Forsikringsselskap dobler forsikringsprisene på elbiler


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbiler blir nok et bruk og kast produkt slik som det meste av annen elektronikk. Dessverre siden de tjener grovt på deler er det lite insentiv for produsentene å plassere rådyre sensorer utenfor småkollisjons sonene. Ser for meg et godt fremtidig marked i produksjon og salg av tredjeparts elbil deler.

 

Sann sett ikke noe forskjellig fra fossilbiler. En enkelt orginal frontlykt til en lhd Grand Cherokee er 4000 kroner mens en for "bare" Ceherokee er 400 aftermarket per par, eller 100 per par i led format direktte fra Kina.

Lenke til kommentar

Det er vel heller folkene som kjører som funker dårlig, mange skulle vel neppe hatt førerkort i utgangspunktet når man ser på hvordan de kjører, de kjører kanskje ikke for fort, men de kan ytterst lite om regler å hvordan man skal legge seg på veien, i rundkjøringer osv, slurves med blinklys og enkelte som tar vel store sjanser å tror de har bedre tid enn de egentlig har til å svinge ut ifra ett kryss etc.

En del av disse i midlivskrisa har vel også en tendens til å slå av alt sånt "irriterende hjelpe systemer", de er jo tross alt Petter Solberg hele gjengen.

 

Men jeg likte jo utalelsen til en elbil fyr på radioen, at økte forsikrings priser vil legge en demper på salget, morsomt at de prøver å snylte seg unna på hver bidige ting de kan, trodde miljø gevinsten og den lave drivstoff prisen var nok jeg, og at de aller fleste hevder at elbilen bare er superior på alt, den gang ei, mye vil ha mer. xD

Men nå er det vel bare ett selskap som varslet om økte priser uansett, sier litt om utalelsen det også at de er redde for å måtte betale for seg.

Endret av meg0709
  • Liker 5
Lenke til kommentar

For to år siden skrev TU at elbiler hadde langt færre ulykker enn fossilbiler.

 

Særlig var det stor forskjell på antallet dødsulykker. Finnes det noen oppdatert statistikk på dette?

 

https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Så vidt jeg vet er det fortsatt ingen som har omkommet i elbil i Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet.

Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone.

Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler.

Lenke til kommentar

Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet.

Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone.

Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler.

I et marked der kunde har mye fokus på innkøpspris, og lite fokus på kvalitet og livsløpskostnad, så vil dessverre konkurransekreftene favorisere leverandører som kjøper seg kunder med å gi bort bilene, og ta det igjen på vedliehold.

Lenke til kommentar

Folk som kjøper elbiler bør sjekke hva delepriser koster. Det er ikke tvil om at leverandørene vil gjøre seg rike på å selge deler. De kan vel snart gi bort elbiler gratis og tjene stort på salg av deler. Det hele ligner svært på mafiavirksomhet.

Hvis bilene ble utstyrt med støtfangere, ville bileierne spart store summer. En liten dult med dagens biler koster fort flere tisuener av kroner, mens med en bil med støtfangere ville samme dulten ikke ha kostet en krone.

Hvorfor krever vi ikke gjeninnføring av støtfangere? De ble fjernet for at leverandørene skal tjene grovt på salg av deler.

Det er stor forskjell mellom merkene ja. Nissan skal ha 84k for den lille 7"-skjermen i Leaf, mens Tesla tar 26k for 17-tommeren i Model S/X. Og den inkluderer da 4G modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...