Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Fint tips til enkle og rimelige dempeplater.

Passer jo kun-gamle-greier--kjelleren opplegget mitt - budsjettmessig. Får se hvor langt jeg kommer med mine Kina-nesten-gratis-acoustic-panels. Jeg har et par/tre ubrukte Glava "baller" på loftet som ble til overs når jeg etterisolerte for en del år siden. Kanskje passer bra til bass traps.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta det er fluffyheten i hånddukene og at det er generelt mer effektiv decoupling p.g.a denne effekten enn i helstøpt skum som propagerer vibrasjonene bedre. På veggen fungerer det nok mye bedre enn om man har det på gulvet og komprimerer det mer sammen p.g.a vekten som presser ned fra f.eks en høyttaler.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (12 timer siden):

Er uansett uendelig takknemlig for at jeg får lov til å leke meg som jeg vil av kona mtp anlegg og elektronikk. 

Er veldig greit å ha en partner som er med på forbedring / oppdatering av slikt. Den forrige samboeren min var gamer (med PS4) så hun hadde ikke noe i mot diger tv og bra surround. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Har fått tak i et lite sidebord, et gammelt nattbord som egentlig burde hvert brukt til fyring, men funker etter formålet.

En cd med DR13 og viktig tweak: en kald øl ?

NS78uci.jpg

Kjøpt deg en Kina måler ser jeg.. Har samme sak her jeg også, grei som en midlertidig løsning, men den er ikke veldig presis.. (Har kjøpt de målerne du får fra den serien, vindhastighet, lys-mengde og et par tre til.. ? )
Sliter forøvrig med å få til REW enda.. Har du noen tips til hvilke verdier som skal benyttes og hvor? ?

Det kommer fortsatt endel av musikken du anbefalte, lang leveringstid fra Amazon og Platekompaniet  er litt av grunnen. En av sacd'ene bestilt fra Discogs kom aldri, men selger refunderte kjøpssummen! (Har vel en 5-6 plater derfra underveis i posten nå..)

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Kjøpt deg en Kina måler ser jeg.. Har samme sak her jeg også, grei som en midlertidig løsning, men den er ikke veldig presis.. (Har kjøpt de målerne du får fra den serien, vindhastighet, lys-mengde og et par tre til.. ? )
Sliter forøvrig med å få til REW enda.. Har du noen tips til hvilke verdier som skal benyttes og hvor? ?

Det kommer fortsatt endel av musikken du anbefalte, lang leveringstid fra Amazon og Platekompaniet  er litt av grunnen. En av sacd'ene bestilt fra Discogs kom aldri, men selger refunderte kjøpssummen! (Har vel en 5-6 plater derfra underveis i posten nå..)

Hvilke verdier tenker du på?

Først må du få mic og utsignal til å fungere (få hjelp med dette på REW sine sider) - husk å legge in mic calibration under preferences, dette er viktig - du har et serinummer på microfonen som gjør at du kan laste ned en txt file fra umik-1 nettstedet.

Videre i Measure må først kjøre "Check Levels" så blir det mulig å velge flere Sweeps. Du kan velge "Start Delay" noen sekunder, hvis du vil fjerne deg fra sweetspot før målingen starter. Sveip kjører du gjerne fra 10Hz -20kHz - velg gjerne 1M (Length) og 4 sveip for å få nøyaktig måling.

Få dette til å funke først - så kan vi ta en runde med presentering av kurver & waterfall osv.

Du må gjerne fortsette å fortelle om musikk du mottar - om det låter bra. akkurat nå ser jeg på Big Big Train blu rayen, labert bilde men ganske sykt bra surround ?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for info. Som nevnt før får jeg lyd i 7.1 høyttalere og mikrofonen plukker opp lyd som den skal (90 grader visste jeg om ja!) Men 'problemet' er at jeg ikke helt er med på hva  som skal brukes av frekvensområde (5 Hz-22 kHz?) og tid, nivå på lyden, samplingsrate og alle de andre variablene.. Får prøve å lese litt i helga hvis jeg får tid.... ?

 

Lenke til kommentar

Prøver meg litt frem med høyttaleplassering - fant dette på nettet om IACC (InterAural Cross Corralation) ved å ha 46 grader mellom høytalerene. Og 1.18 avstand fra sweetspot til baseline høytalere i forhold til avstanden mellom høyttalerene.

Akkurat dette avstandsforholdet hadde jeg allerede, prøver nå med ganske kraftig toe-in - slik at kryssningspunkten blir akkurat foran sweetspot. Har bestandig tidligere nesten kjørt uten toe-in. Men føler vel at vokal og annet sitter bedre skrudd sammen med mye toe-in - får se om jeg er fornøyd med bredde i lydbildet etterhvert som jeg får lyttet til en del musikk. Kan også være bedre med tanke på refleksjoner med mye toe-in.

Hva kjører dere? Og hvorfor? ?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (13 timer siden):

Prøver meg litt frem med høyttaleplassering - fant dette på nettet om IACC (InterAural Cross Corralation) ved å ha 46 grader mellom høytalerene. Og 1.18 avstand fra sweetspot til baseline høytalere i forhold til avstanden mellom høyttalerene.

Akkurat dette avstandsforholdet hadde jeg allerede, prøver nå med ganske kraftig toe-in - slik at kryssningspunkten blir akkurat foran sweetspot. Har bestandig tidligere nesten kjørt uten toe-in. Men føler vel at vokal og annet sitter bedre skrudd sammen med mye toe-in - får se om jeg er fornøyd med bredde i lydbildet etterhvert som jeg får lyttet til en del musikk. Kan også være bedre med tanke på refleksjoner med mye toe-in.

Hva kjører dere? Og hvorfor? ?

Jeg bytter litt. De Dali høyttalerne med bånddiskant skal egentlig ikke ha toe-in. Men synes man får litt bedre sweet-spot med litt toe-in. Havner litt mer i midten av lydbildet. Hadde jeg hatt kun domediskant, så hadde jeg definitivt brukt toe-in (hadde alltid det med 805N).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Mr_Spock said:

Prøver meg litt frem med høyttaleplassering - fant dette på nettet om IACC (InterAural Cross Corralation) ved å ha 46 grader mellom høytalerene. Og 1.18 avstand fra sweetspot til baseline høytalere i forhold til avstanden mellom høyttalerene.

Akkurat dette avstandsforholdet hadde jeg allerede, prøver nå med ganske kraftig toe-in - slik at kryssningspunkten blir akkurat foran sweetspot. Har bestandig tidligere nesten kjørt uten toe-in. Men føler vel at vokal og annet sitter bedre skrudd sammen med mye toe-in - får se om jeg er fornøyd med bredde i lydbildet etterhvert som jeg får lyttet til en del musikk. Kan også være bedre med tanke på refleksjoner med mye toe-in.

Hva kjører dere? Og hvorfor? ?

Jeg starter alltid med produsentens anbefaling, deretter tweaker jeg innenfor rimelighetens grenser på det. Disse anbefalingene kan variere endel fra produsent til produsent, og fra htt til htt fra samme produsent. Generiske anbefalinger fra forum og "knowitall" sites styrer jeg stort sett unna.

 

Utdrag fra manualen til mine nåværende htt:

280114951_virgoVmanualspeakerplacement.thumb.jpg.4acbb1864b493ff77d0b9b01ddd264b8.jpg

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bilderammer med glassfront kan fort vekk bli ett "bassmembran" om du har mye energi tilført rommet. Demping mellom veggen og glasset fra baksiden er en enkel måte å rydde opp eventuelle frekvensboosters (avhenger av glassets tykkelse og størrelse). Glass langs sidene av htt og bak lytteposisjon bør uannsett unngås pga refleksjoner. Lystette gardiner er ofte tykke og "gode" til å dempe refleksjoner fra vinduer.

Om den bedre halvdel begynner å klage så er det jo bare å ta ned bildene når en har en lytteøkt og henge de opp igjen når en er ferdig ;)

Når alt kommer til alt er det ofte kvaliteten på rommet du hører. Ikke kvaliteten på annlegget. De fleste når "glass-celing" rimelig fort i rommet sitt. Jeg gjør det her hos meg i min "Layla-leilighet". Klassisk hifi-tulling. For store htt for rommet. Skulle jeg begynt på nytt nå hadde jeg nok endt opp med Elac Navis ARB51 eller Devaliet Phantom Reactor (+ lagt mer penger i hodetelefonriggen). Nå som devaliet har kommet med en liten utgave med linje inn har jo tanken på full surround med ørten reactor 600/900 med signal fra en surround processor slått meg. Grei WAF visuelt sett, men ikke kostnadsmessig...

Elac`ene er jo puristens valg. Analog aktiv deling med mulighet for trådløs overføring via ekstern enhet. De har fått skryt av å være "true to source". MAO kildens kvalitet blir ikke spist opp av AD DA i htt.

Jeg husker når Sennheiser Orpheus 2 kom så var det mange som ristet på hodet. Men jeg tenker som så; hva koster det tilsvarende lydrommet med utstyr og demping i dagens boligmarked? Its a bargain ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...