Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Hei,..

Noen eksperter som kan forklare meg dette? Bildet her er av en kompakt enhet fra Klipsch, Stadium. Det du ser midtplassert er to stk.subwoofere som står/spiller opp mot hverandre. Jeg har aldri ellers sett dette som løsning for utnyttelse av subwoofere i andre sammenhenger. Hva vinner/oppnår produsenten med denne tekniske løsningen?

Jeg har hatt denne i noen år nå. Den spiller ned til 26Hz, ja konstruksjonen er egentlig en skade-risiko for seg selv. Jeg benytter i avspilling et 3dj parts program som gir meg 0-100% volum og en 31 bånds eq. Har derfor laget et progressivt lite drop fra 40Hz og nedover.

Dette produktet ble ikke produsert i svært mange år,( noen rykter at det var et for kostbart produkt å produsere opp mot den prisen de kunne tillate seg, ca 25k.)

Går noe i stykker på dette anlegget så kommer jeg til å sitte der og glane deprimert i veggen, finnes ikke deler. Vil ikke bytte den ut for alt i verden.

Men subwoofer ja, teknisk, noen som skjønner?

28282C85-1014-46F2-8F6C-A189D0780D64_4_5005_c.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (33 minutter siden):

Hva vinner/oppnår produsenten med denne tekniske løsningen?

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan kassen er designet og hvor elementene er plassert etter forklaringen din.

Om elementene står på hver sin side av åpningen i røret og spiller mot hverandre blir det som om du har to kasser tett inntil hverandre, som gir litt mer trykk. Ikke dobbelt så mye, men en tredjedel eller noe slikt.

Eventuelt er det et slags 3 Chamber Bandpass-design. Det har noen fordeler og ulemper med seg.

Det har forresten blitt litt in med basskasser som har to identiske elementer som spiller på hver sin side av kassen, og nuller ut vibrasjoner. Arendal sine 2V- og 2S-subber for eksempel.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan kassen er designet og hvor elementene er plassert etter forklaringen din.

Om elementene står på hver sin side av åpningen i røret og spiller mot hverandre blir det som om du har to kasser tett inntil hverandre, som gir litt mer trykk. Ikke dobbelt så mye, men en tredjedel eller noe slikt.

Eventuelt er det et slags 3 Chamber Bandpass-design. Det har noen fordeler og ulemper med seg.

Det har forresten blitt litt in med basskasser som har to identiske elementer som spiller på hver sin side av kassen, og nuller ut vibrasjoner. Arendal sine 2V- og 2S-subber for eksempel.

De kubiske kassene er høyttalerene, de runde/sylinderformede inne i midten er subbene. I kløften der spiller to sub-membraner mot hverandre.

Én som ga meg en link til noe fornuftig i sted.. Dual positioning.

Lenke til kommentar
2 hours ago, frohmage said:

Jeg trodde det var sånn fortsatt. At det er smågreiene kjedene tjener mest penger på, ikke de dyre/store greiene. Mulig jeg tar feil, såklart.

Sånn er det nok fortsatt ja. Man sammenligner priser på TVer og slikt. Men HDMI-kabler, veggfeste osv slenger man bare med uten å tenke seg om.

Men den er ingen grunn til å tro at dette er forskjellig hos Hifi-Klubben og Elkjøp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (9 timer siden):

Sånn er det nok fortsatt ja. Man sammenligner priser på TVer og slikt. Men HDMI-kabler, veggfeste osv slenger man bare med uten å tenke seg om.

Men den er ingen grunn til å tro at dette er forskjellig hos Hifi-Klubben og Elkjøp.

HiFi Klubben har veldig lite avanse på kablene, det er produsentene som tjener penger der. Unntaket er muligens Argon men de har aldri vært dyre.

Lenke til kommentar

Nei altså blir helt rar her. Får faen ikke lyd med effektforsterker!!

Pre-out R og L inn på input i effektblokk. Hva er det jeg må gjøre inne på Marantz reveiveren for at den skal sende lyd gjennom pre out!? (Marantz sr5012)

Mvh fortvilet

 

Edit: vet ikke hva jeg gjorde men nå fungerer det

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Har hatt på musikk omtrent kontinuerlig siden jeg oppdaterte forrige innlegg. Har ikke kjent på den klassiske Focal listening fatigue som kom relativt fort når jeg bare kjørte gjennom receiveren. Så umiddelbare inntrykket er at Parasound er en bedre match til Focal enn effekttrinnet i Marantzen. Og et ganske mye større strikk 😎

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Sub ampen virker ikke mer, men fikk en hyggelig rabatt fra produsenten. Så skal få kjøpt ny når jeg får penger, men det betyr at det blir prioritert før Dali høytalerne, step by step. Kjempemotivert.

Forsterkere i subwoofere må være noe av de minst driftssikre produktene hele bransjen pusher ut. Virker å være noe nesten alle produsenter sliter med også 

Lenke til kommentar

Ser nå at jeg kjøpte min i 2010, og det er SVS med Sledge forsterker, som langt i fra har noe godt rykte mtp holdbarhet. Så den lever virkelig på lånt tid.

Men den dagen den ryker tenker jeg det blir å gå for en løsning med flere små subwoofere. Type 4 stk kompakte 8 tommere eller noe slikt 

Lenke til kommentar

Har fortsatt troa på at man kan lage noe som hamrer og slamrer bedre, selv.

Dayton Ultimax er et populært DIY basselement som finnes i 8", 10", 12", 15", og 18". Lag lukkede kasser og kjøp så stor Crown XLS du må ha, og MiniDSP.

For 15.000 kroner skulle jeg kunne laget en eller to basskasser med dette som spilte ræva av SVS til tre-fire ganger prisen.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (6 timer siden):

Forsterkere i subwoofere må være noe av de minst driftssikre produktene hele bransjen pusher ut. Virker å være noe nesten alle produsenter sliter med også 

Vel den har over 5 års bruk da, nye Ice steget har bedre garanti og er nok mer driftssikre.

Håper bare jeg ikke blir for lenge uten subwoofer.

Lenke til kommentar
On 8/27/2023 at 8:30 PM, Gouldfan said:

Vel den har over 5 års bruk da, nye Ice steget har bedre garanti og er nok mer driftssikre.

Håper bare jeg ikke blir for lenge uten subwoofer.

Ja, Ice er vel brukt i en del "stand-alone" forsterke også. Så mulig de er av bedre kvalitet. Hvem bruker ice til subwoofere?

Lenke til kommentar

Har XTZ både høyttalere og effektforsterker A2-300, samt Subwoofer Xtz10.17 , fikk et veldig godt tilbud på subamp Ice som de bruker til samme Subwoofer modell på de nyere.

Den gamle jeg har er en Kina D Amp som kun hadde garanti i 2år og hadde endel problemer, spesielt i begynnelsen/første batchene.. og den ble farlig varm i normal bruk.

Nye Ice trinnet er på hele 700watt og har 5 års fabrikk garanti, og ifølge andre så kjører den veldig kaldt i bruk.

Det som er veldig bra med XTZ er at de tilbyr oppgradering og deler nesten til alle sine produkter.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Gouldfan said:

Har XTZ både høyttalere og effektforsterker A2-300, samt Subwoofer Xtz10.17 , fikk et veldig godt tilbud på subamp Ice som de bruker til samme Subwoofer modell på de nyere.

Den gamle jeg har er en Kina D Amp som kun hadde garanti i 2år og hadde endel problemer, spesielt i begynnelsen/første batchene.. og den ble farlig varm i normal bruk.

Nye Ice trinnet er på hele 700watt og har 5 års fabrikk garanti, og ifølge andre så kjører den veldig kaldt i bruk.

Det som er veldig bra med XTZ er at de tilbyr oppgradering og deler nesten til alle sine produkter.

Spesielt om de er behjelpelige med deler er nå det helt fantastisk! Hadde godt inntrykk av de fra før, og enda bedre nå 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Sydvest said:

Jeg Forbinder XTZ med hjemmekinolyd. Har de bra høyttalere til kritisk lytting? Musikk som pri. 1.

Hva mener du skiller høyttalere som er gode til hjemmekino vs. kritisk lytting? Foruten at hjemmekino ofte krever mer på evnen til å spille høyere (om man liker høyere lyd når man ser film enn man hører på musikk da)

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 timer siden):

Jeg Forbinder XTZ med hjemmekinolyd. Har de bra høyttalere til kritisk lytting? Musikk som pri. 1.

Nei dette er feil, Mange av høyttalerne deres har ypperlig HiFi lyd. Mine Xtz 99.26 har Fountek bånd diskanter og Basser fra norske Seas fra Moss.. Seas Excel.

Dette er high-end elementer. Som bla ellers sitter i høytalere til 80000kr og oppover.

Kabinettene er kjempesolide, ser ut som Darth Vader på Steroider.

Ikke tegn til resonans, og går meget dypt.. Og diskanten, jeg har aldri hørt noe annet som er like oppløst som disse.

Xtz er ganske nøytrale, men tilbyr tuning på de fleste høytalere og Sub.

Cinema serien deres er jo hjemmekino avdelingen, men de er også mye lyd for pengene.

Så har du den økonomiske Spirit serien,som sies å ha samme konstruktør som Arendal og Per Listen. Men dette vet jeg mindre om.

Veldig bra lyd der også, og tror ikke de står tilbake for Dali eller lignende.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...