Gå til innhold

Nettselskap går til sak: Nekter å bytte strømmåler – må møte i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ut ifra at du har lagt den realistiske risikoen på hylla for lenge siden og kun forholder deg til en ren hypotetiske verden i denne settingen? I så fall, ja. FOH har like stor sjanse til å bli overvåket av utenlandsk etterretning som Jørgen Hattemaker. Deres risikoer er på alle måter identiske og ved en krig er Jørgen Hattemaker ett like viktig mål som hele Forsvaret. Sånn rent hypotetisk sett.

 

 

 

Men sånn i praksis er det ingen risiko for privatpersoner, ettersom spionasjefaren er ikke-eksisterende i denne graden for privatpersoner men dageligdags for forsvaret.

 

Vil utenlandsk etterretning eller andre med nært uendelig ressurser ha målerdataene dine, så bryter de seg inn i huset ditt og leser av fra displayet :)

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe av verdi å vite strømforbruket hos vanlige mannen i gata, fordi det er umulig å få noe meningsfylt ut av å forsøke tolke det. Det blir som å vite at person X har lånt 5 bøker på biblioteket, men ikke hvilke tittler.

 

Med andre ord, hva strømmen er brukt til, kan de ikke vite.

 

I beste fall kan man kanskje anta hvorvidt en person er hjemme eller ei, utifra strømforbruk, men selv det er usikkert, all den tid vi omgir oss med termostatstyrte apparater (kjøleskap, varmtvann, varmekabler) etc.

 

Dette er storm i vannglass og ubegrunnet frykt for å bli overvåket. Jeg skal evt. gå på barrikadene den dagen Canal Digital (Telenor) installerer mikrofon og kikkhull-kamera i kabel-tv dekoderen i hylla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

aklla: Nei, jeg forholder meg ikke til hva hvor stor risikoen reelt er og hvor store konsekvenser det reelt kan få. Jeg forholder meg bare til den benektende påstanden om at spionasje er umulig og utenkelig. Og nei, jeg tenker ikke at Xi Jinping skal være veldig interessert i når Jørgen Hattemaker brukte kaffetrakteren sist, men mer hverdagslig spionasje som datamining for reklametilpasning. Det skal for eksempel ikke veldig vill fantasi for å forutse at nettselskaper vil målrette reklame for varmepumper eller andre energiprodukter på vegne av 3-part. Eller f.eks selger data om dine jordfeil eller høyt natteforbruk til forsikringsselskapet ditt, som i sin tur legger på prisen.

 

Du har antagelig allerede skrevet under en avtale som inneholder slike setninger: "vi forbeholder oss retten til å utveksle data med våre samarbeidspartnere" eller "du er selv ansvarlig for å oppdatere deg på de løpende endringene i denne avtalen og kan når som helst si opp avtalen om du skulle være uenig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aklla: Nei, jeg forholder meg ikke til hva hvor stor risikoen reelt er og hvor store konsekvenser det reelt kan få. Jeg forholder meg bare til den benektende påstanden om at spionasje er umulig og utenkelig. Og nei, jeg tenker ikke at Xi Jinping skal være veldig interessert i når Jørgen Hattemaker brukte kaffetrakteren sist, men mer hverdagslig spionasje som datamining for reklametilpasning. Det skal for eksempel ikke veldig vill fantasi for å forutse at nettselskaper vil målrette reklame for varmepumper eller andre energiprodukter på vegne av 3-part. Eller f.eks selger data om dine jordfeil eller høyt natteforbruk til forsikringsselskapet ditt, som i sin tur legger på prisen.

 

Du har antagelig allerede skrevet under en avtale som inneholder slike setninger: "vi forbeholder oss retten til å utveksle data med våre samarbeidspartnere" eller "du er selv ansvarlig for å oppdatere deg på de løpende endringene i denne avtalen og kan når som helst si opp avtalen om du skulle være uenig".

Da snakker man ikke om spionasje lengre, men utveksling av data. Altså at strømleverandøren frivillig med viten og vilje gir ut informasjon til 3.part om ditt forbruk.

 

Men tenker du at det er målrettet reklamering forsvaret er redd for og dermed har fått fritak?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe av verdi å vite strømforbruket hos vanlige mannen i gata, fordi det er umulig å få noe meningsfylt ut av å forsøke tolke det.

Med bruk av Big Data vil ein likevel kunne få ut informasjon som gjeld for fleirtalet sjølv om det er avvik i datagrunnlaget.

 

Sjølv om sannsynlegheita for at informasjonen kan misbrukast, så er det ikkje umogleg at informasjonen kan brukast i kombinasjon av anna data.

Straumforbruket viser veldig godt aktivitetsnivået i bestemte områder. Slik informasjon vil i teorien kunne brukast for å planlegge f.eks eit bombeangrep til eit tidspunkt der flest mulig er heime alternativ færrast mulig er heime, alr etter kva ein vil oppnå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ein må nok ikkje ha målerdata, men målerdata gir mykje sikrare opplysningar som blir oppdatert i sanntid.

 

Utan målardata så kan ein gjette når folk er heime, men med målardata så kan ein få dette bekrefta.

 

Dette kan være svært viktige opplysningar for å feks finne ut om den lokale våpenfabrikken har utvida produksjonen til treskiftsarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man virkelig målerdata for å kunne anta når flest folk er hjemme eller borte?

Neppe, ikke i det heletatt :o)

 

Dog er nok den måleren det eneste en huseier/beboer er pålagt, så alt annet tant og fjas kan man velge bort.  De fleste har Mobil, bil, bombrikke, TV med aktivert smart, bredbånd, kabeltvleverandør.

 

...men personvern er grovt undervurdert, og det hersker en naivitet på området som er på grensen til burlesk. Våre regjeringspartier som var relativt tydelige i sin kritikk av Øst-Tyskland burde tatt ansvar for å etablere reelt beskyttende lover og forskrifter med harde sanksjonsmuligheter fordi borgerne ikke har mulighet til å beskytte seg selv.

 

Men de er jo like veike som som de pleier å være.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Nei ein må nok ikkje ha målerdata, men målerdata gir mykje sikrare opplysningar som blir oppdatert i sanntid.

 

Utan målardata så kan ein gjette når folk er heime, men med målardata så kan ein få dette bekrefta.

 

Dette kan være svært viktige opplysningar for å feks finne ut om den lokale våpenfabrikken har utvida produksjonen til treskiftsarbeid.

Er nok letter og følge med på facebook for og finne ut når folk er hjemme eller borte en og knekke koden på en AMS-måler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok letter og følge med på facebook for og finne ut når folk er hjemme eller borte en og knekke koden på en AMS-måler.

Enig, men forskjellen er at folk kan velge å ikkje bruke Facebook, særleg i krisesituasjonar. Men AMS-målaren må ein forholde seg til enten ein vil eller ikkje så lenge straumnettet fungerar.

Lenke til kommentar

Utan målardata så kan ein gjette når folk er heime, men med målardata så kan ein få dette bekrefta.

 

nei, uenig. Det er fortsatt gjetting.

 

Du vet ikke om hvorvidt det plutselige hoppet på 50W, 200W, 700W, 3000W, eller hva det måtte være, er noe jeg fysisk skrur på der & da eller om det er termostatstyrte innretninger, tidsbestemt lading av el-bil, eller tidsprogrammert vaskemaskin, varmekolbe i akvarium, osv etc.

 

For å si det sånn, det ville vært mye enklere å "ringe på døren å stikke av" slik vi gjorde som små rampeunger, for å finne ut hvorvidt noen er hjemme  :grin2:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sette opp et målerskap/koblingsskap utenfor tomta hennes og fakturere kunden for merarbeidet, enten som engangsbeløp eller være fleksibel å fakturere det som avdrag via strømregninga hvis kunden synes engangsbeløpet kommer for overraskende på?

strøm selskap har kun krav på pengene

etter kwh , dørselgere åpner en ikke for

papir faktura er fortsatt lov.

 

så kan en lese av måler selv,

1kwh er 1kwh ikke 2 eller 3

Lenke til kommentar

mange artige kommentarer fra folk her. selv har jeg nektet ny måler. av flere årsaker.

mye forskning tyder på at lav frekvent stråling ikke er bra for noen. er en grunn til at det har blitt opplyst mye oppigjennom årene at bruk av telefon viste seg og ha bivirkninger. men det er vist blitt glemt? har og selv måler for RF stråling. og kan si at telefon og routern jeg har stråler ganske likt. mellom 1-3 MW/m2, og HUSK. begge de 2 er ting JEG har bestemt for og godta. og jeg kan godt skru de av på natten eller når jeg føler for det..... det er MITT valg. sammtidig så har jeg målt oss folk med AMS. den viser rundt 60mW/m2. alså 30 ganger mere enn både wifi og router. den kan IKKE skrus av. Det er IKKE et valg man får om man vill ha den. og mange har faktisk sikringsskapet inne på soverom.

i tilegg så er det ikke bare en enkel sak som måler strøm men en PC. Som kan hackes. så der kommer personvernet og inn. som skal beskytte oss liksom. ALT som er tilkoblet noe som helst nett kan hackes. og dermed må man godta GDRP. heller der gir de ikke oss noe valg. VI MÅ ha målerene i hus. selv om det er mulighet for at hele bruksmønsteret kan bli lekket. noe som vill si de kan vite til en hver tid når huset er tomt.

kan vell poste noen lover fra Grunnloven vår.

 

Grunnlovens § 102 Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.

 

Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.

§ 112. Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen.

 

Samt noe fra Menneskerettighetene som er høyere igjen enn grunnloven.

 

Artikkel 12.

Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

 

er fakstisk mye som går imot AMS. er utrolig mye mer enn dette der ute men nå er det fredag og hviletid. brukt alt for mye tid på og skrive dette allerede..

 

Men til slutt. for meg er hele AMS saken en prinsipp sak. JEG skal være herre i eget hjem. greit at kraftselvskapet eier målerene men det betyr IKKE at de kan montere HVA de vill i huset så lenge det de monterer teller strømmen.. det er på tide å våkne og faktisk se litt rundt dere hva som skjer.

 

Hva måler du med? Hvordan måler du?

Lenke til kommentar

mange artige kommentarer fra folk her. selv har jeg nektet ny måler. av flere årsaker.

mye forskning tyder på at lav frekvent stråling ikke er bra for noen.

Ingen forskning støtter fantasiene dine. Strålingen fra disse målerne påvirker oss ikke i det hele tatt.

 

har og selv måler for RF stråling. og kan si at telefon og routern jeg har stråler ganske likt. mellom 1-3 MW/m2

Hvilken relevans har det når det ikke har noen som helst slags påvirkning på deg i det hele tatt?

 

kan vell poste noen lover fra Grunnloven vår.

 

Grunnlovens § 102 Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.

 

Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.

§ 112. Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen.

 

Samt noe fra Menneskerettighetene som er høyere igjen enn grunnloven.

 

Artikkel 12.

Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

Hva er poenget med å sitere noe du åpenbart ikke forstår hva betyr?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...