Gå til innhold

Duell mellom elektriske SUVer: Audi E-Tron mot Jaguar I-Pace


Anbefalte innlegg

Den store jokeren når det gjelder elektriske biler, er hvor lenge batteriene kommer til å vare. Dersom det er slik at batteriene vil ha mistet betydelig med effekt allerede etter 8 - 9 år, og må byttes, eller bilen må skrapes, da kommer el. biler i praksis til å ha et betydelig større CO2 fotavtrykk enn fossile biler. Dvs. fossile biler i Norge skrapes stort sett etter 18 - 20 år, men ingen vet ennå hva den gjennomsnittlige levetiden for el. biler kommer til å bli. før de skrapes.

 

Det som vi derimot vet er at en bils totale CO2 fotavtrykk stort sett blir lavere desto lenger det går før den skrapes. Dvs. CO2 utslippet er så stort for å lage en ny bil (fossil eller elektrisk) at det å skape en elektrisk bil etter 8 - 9 år, dersom dette blir tilfelle, da vil det nok være en blindvei å satse på helt elektriske biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store jokeren når det gjelder elektriske biler, er hvor lenge batteriene kommer til å vare. Dersom det er slik at batteriene vil ha mistet betydelig med effekt allerede etter 8 - 9 år, og må byttes, eller bilen må skrapes, da kommer el. biler i praksis til å ha et betydelig større CO2 fotavtrykk enn fossile biler. Dvs. fossile biler i Norge skrapes stort sett etter 18 - 20 år, men ingen vet ennå hva den gjennomsnittlige levetiden for el. biler kommer til å bli. før de skrapes.

 

Det som vi derimot vet er at en bils totale CO2 fotavtrykk stort sett blir lavere desto lenger det går før den skrapes. Dvs. CO2 utslippet er så stort for å lage en ny bil (fossil eller elektrisk) at det å skape en elektrisk bil etter 8 - 9 år, dersom dette blir tilfelle, da vil det nok være en blindvei å satse på helt elektriske biler.

 

8 år gammel Tesla roadster på finn til 600.000kr, tviler på at den er klar til å skrapes.

 

Dessuten er det vel bevist at selv med kortere levetid har elbil lavere Co2 avtrykk enn fosil. Og så glemmer du helt problemet med lokal forurensing. Elbil gjør luften i byene bedre, noe som er utrolig viktig for oss som bor der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den store jokeren når det gjelder elektriske biler, er hvor lenge batteriene kommer til å vare. Dersom det er slik at batteriene vil ha mistet betydelig med effekt allerede etter 8 - 9 år, og må byttes, eller bilen må skrapes, da kommer el. biler i praksis til å ha et betydelig større CO2 fotavtrykk enn fossile biler. Dvs. fossile biler i Norge skrapes stort sett etter 18 - 20 år, men ingen vet ennå hva den gjennomsnittlige levetiden for el. biler kommer til å bli. før de skrapes.

 

Det som vi derimot vet er at en bils totale CO2 fotavtrykk stort sett blir lavere desto lenger det går før den skrapes. Dvs. CO2 utslippet er så stort for å lage en ny bil (fossil eller elektrisk) at det å skape en elektrisk bil etter 8 - 9 år, dersom dette blir tilfelle, da vil det nok være en blindvei å satse på helt elektriske biler.

Dog ingenting som tyder på at dette. Blir en realitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar ikke med Tesla, sannsynligvis fordi de er gamle og har eget nettverk for hurtiglading. (Hadde gjort seg om alle merker skulle hatt egne ladere..) Husk også at elbiler er en svært sær sak som er lite utbredt, det har ingenting for seg å lage biler folk ikke kjøper. (Selv om Norge har gått bananas pga. avgiftsfritak.) Begge disse er gode alternativer, og for 99,9% (kanskje en 9'er til) av all bruk slipper man unna med hjemmelading. Har man spadd ut en mill for å kjøre billig i bomringen, klarer man sikkert 200' til for en diesel-sliter for hyttebruk.

Lenke til kommentar

"Dessuten er det vel bevist at selv med kortere levetid har elbil lavere Co2 avtrykk enn fossil".

 

Det kommer an på strøm-miksen der bilen kjøres. I Tyskland der ca. 50 % av strømmen er basert på kull og fossile kilder, har det liten hensikt i det hele tatt å kjøpe elektriske biler, fordi de aldri mht. CO2 fotavtrykk kommer bedre ut enn fossile biler, selv om man er optimistisk og antar at de vil gå ca. 150 000 kilometer før de skrapes pga. utslitt batteripakke.

 

I land som i Norge, der nær 100 % av strømmen er fornybar eller er basert på vannkraft, kan el. biler kanskje i hele levetiden gi et noe lavere CO2 fotavtrykk enn fossile.

 

Likevel har vi hatt elektriske biler i så få år, at vi vet ikke enn hvor lenge batteriene kommer til å holde og bilen må skrapes. Vi vet heller ikke hvor mye bytting av batterier kommer til å koste og vi vet ikke hvor stort CO2 fotavtrykk vi alt i alt kommer til å få etter hvert, når vi får bedre erfaring med hvor lenge batteripakkene holder osv.

Lenke til kommentar

 

Frustrerende

Vi har kjent på denne frustrasjonen. Først da vi skulle fra øst til vest, og måtte lade ved 50 kilowatt-ladere på Lampeland. Der har også Tesla sin ladestasjon. Så her var det bare å slå seg ned og spise matpakke mens man så på Teslaer som kom og gikk.

Og motsatt; Da vi kjørte I-Pace fra vest til øst, og skulle lade på Geilo. Her sto det en Audi E-Tron og ladet på bygdas eneste hurtiglader. Om vi ikke hadde hatt strøm nok til å fortsette til neste hurtiglader, kunne dette Geilo-besøket fort vart i mange timer.

Så realiteten er at bilprodusentene har laget avanserte, teknisk fremragende biler, som holdes igjen av ladenettverket. Eller forbruket. Eller begge deler, avhengig av hvilke briller du har på.

Frustrasjon! Dette er en av de største grunnene til at Tesla får så mye ros for langkjørings-egenskapene. Det er er bare behagelig og "flyter" med naturlige gjøremål på langturer. Kjøper man en ny bil så vil man ikke ha frustrasjon med på kjøpet. Tilgangen på Ionity-ladere løser seg sikkert på sikt, men inntil det skjer kjøper man seg frustrasjon om man velger etron eller ipace til langkjøring.

 

Ellers så trenger man ikke å sette på seg flere sett "briller". Rekkevidde oppgitt i kWh batterikapasitet er like dumt som å oppgi batterikapasitet i Ah uten å si noe om spenninga. Tilsvarende med ladehastighet i kW. Rekkevidden bør angis i antall km og ladehastigheten i antall km per tidsenhet.

 

Eksempler:

- Min 6 år gamle model S P85 kan jeg kjøre ca 4 timer i 80 km/t = 320 km på nord-norske veier før jeg behøver å lade (fra 100 til 20%). Etter ca 33 minutter ved laderen er jeg oppe på 320 km rekkevidde (80% fult) og kan kjøre nye 3 timer før jeg trenger lading. Slik kan jeg kjøre til jeg blir trøtt og lei. 33 minutter og nye 3 timer.

- En splitter ny e-tron har til sammenligning følgende langkjøremønster med 50 kW ladere: 332 km på 3 timer og 9 minutter i 80 km/t. Lading i ganske nøyaktig 1 time for å kunne kjøre nye 249 km på 3 timer og 7 minutter. Og nye 1 time for neste 249 km.

- En splitter ny i-pace har til sammenligning følgende langkjøremønster med 50 kW ladere: 376 km på 4 timer og 42 minutter i 80 km/t. Lading i 1 time og 1 minutt for å kunne kjøre nye 282 km (3 timer og 32 minutter).

 

Edit: Noen burde lage et script for å vise tid vs strekning på de ulike modellene, der man selv kan sette inn nedre margin i km, gjennomsnittshastighet, total reisestrekning per dag osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De tar ikke med Tesla, sannsynligvis fordi de er gamle og har eget nettverk for hurtiglading. (Hadde gjort seg om alle merker skulle hatt egne ladere..) Husk også at elbiler er en svært sær sak som er lite utbredt, det har ingenting for seg å lage biler folk ikke kjøper.

7,9% av alle norskregistrerte personbilar er elbilar (pr 31. mars 2019) og ca halvparten av nybilsalet er elbilar, so det er på ingen måte ein svært sær sak.

 

I verdas største bilmarknad, Kina, var 8% av alle nyregistrerte bilar i desember i fjor ladbare. Sverige ligg på 12% for 2019 (tom. april), Nederland på 10% (tom april) osb. Det er berre produsentane som avgrensar salet ved å ikkje produsere nok elbilar. Vi har sett det lenge i Noreg, og no ser vi det i stadig fleire land, at det totale bilsalet går nedover fordi folk heller set seg på venteliste for å kjøpe elbil enn å kjøpe ein dinosaur som dei ikkje vert kvitt på bruktmarknaden om få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på strøm-miksen der bilen kjøres. I Tyskland der ca. 50 % av strømmen er basert på kull og fossile kilder, har det liten hensikt i det hele tatt å kjøpe elektriske biler, fordi de aldri mht. CO2 fotavtrykk kommer bedre ut enn fossile biler, selv om man er optimistisk og antar at de vil gå ca. 150 000 kilometer før de skrapes pga. utslitt batteripakke.

:rofl:

 

Då er alle føresetnadane du legg til grunn for å konstruere eit slikt scenario fullstendig på jordet eller urealistiske/usaklege. Sjølv den tyske straummiksen (ca 45% i 2018, under 40% fossilt so langt i 2019).

 

Batteria i ein elbil berre varer og varer. Lenger enn dei fleste bensinmotorar, ser det ut til:

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den store jokeren når det gjelder elektriske biler, er hvor lenge batteriene kommer til å vare. Dersom det er slik at batteriene vil ha mistet betydelig med effekt allerede etter 8 - 9 år, og må byttes, eller bilen må skrapes, da kommer el. biler i praksis til å ha et betydelig større CO2 fotavtrykk enn fossile biler. Dvs. fossile biler i Norge skrapes stort sett etter 18 - 20 år, men ingen vet ennå hva den gjennomsnittlige levetiden for el. biler kommer til å bli. før de skrapes.

 

Det som vi derimot vet er at en bils totale CO2 fotavtrykk stort sett blir lavere desto lenger det går før den skrapes. Dvs. CO2 utslippet er så stort for å lage en ny bil (fossil eller elektrisk) at det å skape en elektrisk bil etter 8 - 9 år, dersom dette blir tilfelle, da vil det nok være en blindvei å satse på helt elektriske biler.

 

https://chargedevs.com/newswire/nissan-leaf-batteries-should-last-22-years/

Nissan har gjort en analyse på 400 000 av deres elbiler og kom frem til 22 års levetid i snitt.

BMW uttalte i 2014 at forventet levetid var 21 år på batteripakken

Tesla har sagt mellom 400 000 og 800 000 km levetid. Med de nye batteriene fra Maxwell skal forventet levetid øke til 1 600 000 km.

Selvsagt er blir det redusert kapasitet over tid, men for de fleste blir ikke det noe stort problem. Og blir det et problem kan de selge bilen til noen som kan klare seg med litt kortere rekkevidde. Selv har jeg ca samme rekkevidde på min snart 6 år gamle Tesla nå som da den var ny grunnet lettrullende dekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Dessuten er det vel bevist at selv med kortere levetid har elbil lavere Co2 avtrykk enn fossil".

 

Det kommer an på strøm-miksen der bilen kjøres. I Tyskland der ca. 50 % av strømmen er basert på kull og fossile kilder, har det liten hensikt i det hele tatt å kjøpe elektriske biler, fordi de aldri mht. CO2 fotavtrykk kommer bedre ut enn fossile biler, selv om man er optimistisk og antar at de vil gå ca. 150 000 kilometer før de skrapes pga. utslitt batteripakke.

 

I land som i Norge, der nær 100 % av strømmen er fornybar eller er basert på vannkraft, kan el. biler kanskje i hele levetiden gi et noe lavere CO2 fotavtrykk enn fossile.

 

Likevel har vi hatt elektriske biler i så få år, at vi vet ikke enn hvor lenge batteriene kommer til å holde og bilen må skrapes. Vi vet heller ikke hvor mye bytting av batterier kommer til å koste og vi vet ikke hvor stort CO2 fotavtrykk vi alt i alt kommer til å få etter hvert, når vi får bedre erfaring med hvor lenge batteripakkene holder osv.

Co2 utslippene fra batteriproduksjon har vært forsøkt estimert i diverse publikasjoner og tallet kan variere et sted i området mellom 60-200 kg CO2/kWh avhengig av type batteri og tilgangen til ren strøm på fabrikken. Derfor er det lett å sette opp et regnestykke for dette i stedet for å basere seg på ren synsing.

 

La oss anta at de første Nissan Leaf ble produsert med batterier som gav 150 kg CO/kWh. I så fall kostet produksjon av batteripakken rundt 24x150 = 3600 kg CO2. Det tilsvarer samme utslipp som 3600/3.3 = 1100 liter diesel. Det tilsvarer en kjørelengde på rundt 20000 km for en dieselbil på tilsvarende størrelse. Det betyr at en Leaf som har kjørt 100000 km kunne ha byttet batteri 4 ganger og likevel ha sammenlignbare utslipp som en dieselbil.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Med de nye batteriene fra Maxwell skal forventet levetid øke til 1 600 000 km.

Maxwell lager ikke batterier. Det har blitt antydet at maxwell har en prosess som kan gjøre celleproduksjon billigere, men meg bekjent er det uvisst hvordan dette vil slå ut for tesla. Ikke minst fordi Tesla ikke lager celler, men kun batterier. (Panasonic lager meg bekjent alle cellene Tesla bruker.)

Lenke til kommentar

Co2 utslippene fra batteriproduksjon har vært forsøkt estimert i diverse publikasjoner og tallet kan variere et sted i området mellom 60-200 kg CO2/kWh avhengig av type batteri og tilgangen til ren strøm på fabrikken. Derfor er det lett å sette opp et regnestykke for dette i stedet for å basere seg på ren synsing.

Inkluderer dette råvareproduksjonen? Det kan nok gå en del energi i ekstraksjon og raffinering av råvarene som går inn i batterier. Du bør også trekke fra alternativkostnaden for forbrenningsbilen (forbrenningsmotor/girkasse) samt legge til kostnaden for elmotor.

Lenke til kommentar

Varer bilene lenger om de er elektriske? Vanligvis er det rust, dyre reparasjoner osv som gjør at biler blir skrotet, ser ikke for eksempel mange Think eller andre 15- gamle elbiler på veien fortiden.

Jeg vil nok tro de fleste av dagens moderne biler vil skrotes pga dyre reparasjoner og slitasje.

Rusten kommer etterhvert på mange biler, så er det elektronikkfeil som kan være kostbare, samt generell slitasje på bremser, understell og oppheng i tillegg til eventuell vanskjøtsel som man ofte ser mye av og forkorter en bils levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker denne saken.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84000-for-ny

Nissan forhandleren kom med et servicetilbud på 83.730 kroner for skifte av komplett radioenhet pga knust skjerm på en 2013 modell leaf.

Mere elektronikk gir også dyre reparasjoner og mere av økonomisk kondemnering som de kaller det.

 

Oslo Bilstereo klarte å fikse det for 10.000 kroner ved å bytte kun skjermene i enheten.

Lenke til kommentar

Poenget er at man må skynde seg å bruke opp sine "million miles" før bilen ruster fra hverandre.

 

Mange har dessverre ikke fått med seg at bruksmengde har mye å si for miljøvennligheten til elbiler. Kjører man veldig lite bør man kanskje velge å beholde eksosbilen en stund til. Kjører man veldig mye er elbilen et åpenbart valg (unntatt i Finnmark). Da tenker jeg både på økonomiske og miljømessige grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at man må skynde seg å bruke opp sine "million miles" før bilen ruster fra hverandre.

 

Mange har dessverre ikke fått med seg at bruksmengde har mye å si for miljøvennligheten til elbiler. Kjører man veldig lite bør man kanskje velge å beholde eksosbilen en stund til. Kjører man veldig mye er elbilen et åpenbart valg (unntatt i Finnmark). Da tenker jeg både på økonomiske og miljømessige grunner.

Når først bilen er laget er det vel ikke klimavennlig å kjøre så mye som mulig. Det beste er vel å forbedrede seg på å stelle batteriet pent og vedlikeholde bilen slik at den holder lenge?

 

Det riktige blir vel at folk som kjører mye før de kjøper el bil er dem som får størst effekt av dette.

 

Om mine foreldre kjøper el bil og normalt kjører 6000 km i året bør vel ikke endre bruksmønster og kjøre 16000 km i året for å spare miljøet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, bilen er nok utrangert lenge før batteriet er det.

 

Norsk strøm er ikke klimafientlig men hvis du tenker på kroner og energibruk så har du rett i at det koster mer å kjøre mer. Jepp, jeg mente at de med størst kjørebehov gir størst klimagevinst når de bytter fra eksosbil til elbil.

 

Økt kjørelengde har kun positiv effekt dersom det erstatter andre, klimafiendtlige transportbehov. For å bruke meg selv som eksempel igjen: Jeg har byttet ut to flyferier med bilferier og spart en hel del passasjerkm på fly ved å kjøre. Snart står det en ny ferie for tur.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var oppmuntrende å høre, men jeg mener at vi trenger noen flere års erfaring med hvor lenge batteripakkene holder i praksis, før vi kan konkludere endelig.

 

"Selv har jeg ca samme rekkevidde på min snart 6 år gamle Tesla nå som da den var ny grunnet lettrullende dekk".

 

Dette betyr vel at tilgjengelig energimengde har blitt redusert ila. 6 år?

Lenke til kommentar

Det var oppmuntrende å høre, men jeg mener at vi trenger noen flere års erfaring med hvor lenge batteripakkene holder i praksis, før vi kan konkludere endelig.

 

"Selv har jeg ca samme rekkevidde på min snart 6 år gamle Tesla nå som da den var ny grunnet lettrullende dekk".

 

Dette betyr vel at tilgjengelig energimengde har blitt redusert ila. 6 år?

 

Ja, har mistet ca 6% av kapasiteten ila 6 år/ 117 000 km. Gikk fra orginaldekkene som hadde E (mener jeg det var) til B i rullemotstand. Da får jeg i praksis omtrent samme rekkevidde som da bilen var ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...