Gå til innhold

Duell mellom elektriske SUVer: Audi E-Tron mot Jaguar I-Pace


Anbefalte innlegg

I-pace og E-tron er supre biler, om Tesla ikke hadde eksistert.

Første som slo meg med I-Pace er den lille forsinkelsen med gasspedalen til bilen begynner å akselerere: irriterende.

Vet ikke om dette er gjort med vilje. Oppdaget også at "resten" av bilen har en lignende forsinkelse, på bl.a. infotainmentet og HVAC-justeringer.

 

E-tron er daff, selv på Dynamic-innstilling. Den har "fossil" tankegang, mtp. meget svak regen som standard, og slår inn hardere ved brems. 1-pedals-kjøring er altså ikke mulig.

 

Autosteer; svært dårlig. Den kjører helt til den treffer veimerkingen, og så retter den seg opp frem til den treffer merkingen på den andre siden. Litt som treg ping pong.

Kriteriet er egentlig: Går det an å slappe av under bruk? Nei, eller det må være lite trafikk og ikke alt for krappe svinger.

 

Gode biler med snasne enkelfunksjoner her og der, helhetlig underlegent Tesla på teknologi og ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var oppmuntrende å høre, men jeg mener at vi trenger noen flere års erfaring med hvor lenge batteripakkene holder i praksis, før vi kan konkludere endelig.

 

"Selv har jeg ca samme rekkevidde på min snart 6 år gamle Tesla nå som da den var ny grunnet lettrullende dekk".

 

Dette betyr vel at tilgjengelig energimengde har blitt redusert ila. 6 år?

Jeg har også mistet ca 6% batterikapasitet på min P85, men har ikke kompensert med dekk med lavere rullemotstand. 6% på 150 000 km og nesten 6 år.

 

Musk har sagt at batteriene er designet for "a million miles" i en eller annen sammenheng. Mulig det gjaldt model 3. De model S-ene som har kjørt over 400 000 km uten batteribytte, har typisk mistet rundt 10%.

Lenke til kommentar

"De model S-ene som har kjørt over 400 000 km uten batteribytte, har typisk mistet rundt 10%".

 

Dette er akseptabelt. De fleste biler har gjort sitt når man bikker sånn omtrent 200 000 km.

Lenke til kommentar

Er virkelig elbiler miljøvennlige når man tar hensyn til produksjon av batteriet, og at strømmen delvis kommer fra kullkraft i Tyskland?

 

Svaret er JA. Elbiler er mye miljøvennlige enn diesel, selv om man tar hensyn til produksjon av batteriet og tysk strøm-miks. Nå får folk snart gi seg med det de gamle argumentene. Diskusjonen er over.

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yXA/klimautslippene-fra-elbiler-i-norge-er-dobbelt-sa-hoye-som-fra-fossilbiler

 

(Det kom en tysk rapport som mente påsto noe helt annet, men den blir slaktet i fagmiljøet)

 

Angående I-Pace vs andre biler.

 

Jeg har en I-Pace og er godt fornøyd så langt. Jeg er enig i at Tesla har kommet lenger på den del områder, og spesielt rekkevidde og autopilot. Problemet er bare at jeg ikke har lyst på Tesla. Dette er helt subjektivt, og jeg vil ikke late som det er rasjonelt.  Annenhver bil jeg ser er en Tesla. Jeg opplever designet til Tesla X som stilrent og moderne, men også litt som en minibuss med mye plast. For meg, helt subjektivt føles Jaguar mer som en luksusbil som er morsommere å kjøre. Hvis noen føler annerledes kan jeg ikke argumentere mot det. Rekkevidden er realistisk sett 400km som jeg kjører. Det er mer enn nok til 98% av vårt bruk, inkludert til og fra hytta med god margin.

 

Det er dog én ting jeg virkelig misunner Tesla.eiere: Alle hurtigladerne uten kø. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...