Gå til innhold

– Det er vår framtid de ødelegger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det dummeste jeg har sett. Her er det voksne som lurer barn ut til å demonstrere for noe de knapt vet hva betyr.

 

Som jeg har lest flere steder, hvis disse barna virkelig bryr seg om miljøet så kan de slutte å se TV, bruke mobiltelefon, dusje, bruke internett, spise kjøtt, kjøre bil, reise på ferie. Og heller bo som de gjorde for 200år siden, og iallefall ikke få en eneste unge, da mennesker er værre for klimaet enn noe som helst annet.

 

Neida, det er greit å legge 100% av ansvar/skyld på politikerne, også skal man helst redde miljøet uten at det går utover seg selv i det hele tatt.

Hykleri er høyst menneskelig.

 

En får bare håpe vi finner andre planeter å ødelegge før den vi har er ubeboelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom havet virkelig står 1 m høyere når disse barna er pensjonister, er det god grunn til å demonstrere.

Hva vil det koste å flytte alle menneskene og eiendommene som berøres?

Noen her på kommentarfeltet blåser i hele problemstillingen, og peker på hvor urealistisk det er å erstatte dagens fossil energi med elektrisk.

Vi som har stemmerett plikter å ta ungdommene på alvor og starte med omstillingen, og spesielt vi i Norge må slutte med alle fine talene og gjøre det vi vet må gjøres, nemlig slutte med leting etter mer olje og gass.

Det vi eventuelt finner kan ikke pumpes opp likevel, og kanskje vi egentlig burde ha dårlig samvittighet ved å sitte på en pengesekk verdt 9000 mrd. for vår innsats med å øke temperaturen.

Det er 2 år til neste stortingsvalg og skal de som sitter der i dag ha håp om en ny periode bør de lytte til de unge, da vi kommer til å være mange som støtter dem innen den tid.

Kanskje det er oljelobbyen som har gjort en god jobb, som har fått både politikere og folk flest til å tro at fornybar energi hentet fra havet er kostbar energi.

Equinor viser til Hywind, hvor de tjener penger fordi støtten i England er kr 2,50/kWh.

Nordlaks bygger for tiden en havmerd som er 400m lang og 60m bred i Kina, og plasserer vi vindturbiner på denne blir strømprisen rundt 30 øre/kWh, som er billigere enn fra vindturbiner på land.

Endret av aanundo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det er morsomt med alle politikere, samfunnstopper og kjendiser som omtaler seg om protestene.

At "vi må lytte til barna".

 

Om de støtter protestene så inderlig, så synes jeg politikerne bør begynne å gjennomføre det de prater så varmt om også.

Øk flyseteavgiften slik at tur-retur London koster ca 20.000kr pr person.

200.000kr tur-retur Thailand pr person

100.000 for å reise til Spania eller Hellas pr person

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke rart, barn er lett påvirkelig..generelle holdningen til stor andel av norsk lærerstand: elsker muslimer og partiet venstre, hater trump og israel, globalisering er den nye religionen og co2 er vårs tid største utfordring. Syntes nesten synd på dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe av det dummeste jeg har sett. Her er det voksne som lurer barn ut til å demonstrere for noe de knapt vet hva betyr.

 

Som jeg har lest flere steder, hvis disse barna virkelig bryr seg om miljøet så kan de slutte å se TV, bruke mobiltelefon, dusje, bruke internett, spise kjøtt, kjøre bil, reise på ferie. Og heller bo som de gjorde for 200år siden, og iallefall ikke få en eneste unge, da mennesker er værre for klimaet enn noe som helst annet.

 

Neida, det er greit å legge 100% av ansvar/skyld på politikerne, også skal man helst redde miljøet uten at det går utover seg selv i det hele tatt.

 

 

 

Ah, så fordi de er unge så er de fri for kritikk? Dårligste forsøk på hersketeknikk jeg har sett.

Håper ikke du har/skal ha barn, tenk deg når poden gjør noe dumt og du må gjøre alt du kan for å ikke "hetse" han/henne.

Her er det tydelig at du tar grundig feil :

 

1 : Ved bruk av elektrisitet som er skapt på en fornuftig måte kan man i land som Norge ha hele befolkningen selvforsynt med akkurat nok strøm som en moderne familie krever. Det vil si, Tv, mobil, internett, spise kjøtt og selvsagt dra på ferie.

 

2 : Ved å endre på adferden til mennesker kan man gjøre ting langt mer bærekraftige, eksempelvis ved å dra på ferie via seilbåt eller elektrisk tog som er drevet av fornybare kilder som solkraft, vindkraft osv, dette har en direkte påvirkning på klimaet også.

 

3 : Ved å endre på matvanene våre kan man oppnå mindre forbruk av kjøtt ( selv om man ikke bør forvente 100% ) og man kan oppnå en bedre folkehelse, de fleste unge ønsker heller ikke å kutte ut antall barn per familie, men prøver også å unngå overbefolkning til vi faktisk har fått lagt om såpass at det igjen er mulig.

 

Om noe burde vi gamle gubber være de som hjelper og sørger for at samtlige tiltak som har en gevinst på planeten vår gjennomføres, hva gjør du for eksempel annet enn å sitte og kommentere på nettsider? Rydder du ute i naturen om mulig?

 

Her er min liste over ting jeg prøver å gjøre :

 

*Plukker opp rask når det er mulig i nærmiljøet.

*Rydder i naturen når jeg er på tur.

*Tar kontakt med myndighetene og purrer om noe som forurenser ikke er tatt hånd om i et område.

*Unngår å kjøpe så mye plast som mulig.

*Engasjerer meg og håper på at andre også velger å gjøre det samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om de støtter protestene så inderlig, så synes jeg politikerne bør begynne å gjennomføre det de prater så varmt om også.

Øk flyseteavgiften slik at tur-retur London koster ca 50.000kr pr billett.

200.000kr tur-retur Thailand.

100.000 for å reise til Spania eller Hellas.

Ja det er viktig at det blir for dyrt for nordmenn å fly siden vi står for så voldsomme mengder flytrafikk.

 

/sarcasm

post-3895-0-54346500-1558702482_thumb.jpg

 

Nei det er nok andre steder det er viktigere å begynne enn nordmenns reisevaner.

 

hva gjør du for eksempel annet enn å sitte og kommentere på nettsider? Rydder du ute i naturen om mulig?

Jeg gjør mer enn de fleste; Jeg har ikke barn.

Men utenom det så bryr jeg meg pent lite om miljøhysteriet annet enn at jeg aldri kaster ting i naturen, og jeg sorterer avfall.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er viktig at det blir for dyrt for nordmenn å fly siden vi står for så voldsomme mengder flytrafikk.

 

/sarcasm

 

Nei det er nok andre steder det er viktigere å begynne enn nordmenns reisevaner.

 

 

Jeg gjør mer enn de fleste; Jeg har ikke barn.

Men utenom det så bryr jeg meg pent lite om miljøhysteriet annet enn at jeg aldri kaster ting i naturen, og jeg sorterer avfall.

Whataboutism.

Selv om nordmenn står for lite av verdens flytrafikk hjelper det røfft sett like mye om en nordmann velger(eller ikke har råd) til å fly, som at en tysker eller amerikaner ikke flyr. At vi er få mennesker i Norge fritar oss ikke fra vårt individuelle ansvar.

 

Poenget mitt er ikke nødvendigvis å gjøre det økonomisk umulig å fly. Men støtter man slike protester, og støtter man dagens avgifter på strøm og bil i klimaets navn, så bør man støtte slike priser på fly også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ikke skal de sitte foran skjermer, de skal lære engelsk allerede fra 1. Klasse, de må bli mer engasjert osv.

 

Og hva skjer når ungdommen engasjerer seg?

Voksne mannfolk som bruker av sin tid på å rakke ned på ungdommen.

Det morsomme her er at ungdommen har bedre argumentasjon enn de voksne.

Når jeg leser folk som klager over søppel (hvor problemet ofte er at vi voksne ikke setter ut søppelkasser), eller påstår at ungdommen streiker bare for å få fri så blir jeg flau på oss voksnes regning.

 

Blir dere ikke flaue av å bruke tid på å sparke nedover på denne måten?

Det jeg ser er redde voksne menn som frykter at de må bytte bil mot kollektivt 1-2 dager i uken.

 

Helt greit å være uenig, men hold dere til saken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at det er patetisk og skammelig å angripe barn som faktisk har kunnskap om et tema og demonstrerer for sin egen fremtid.

 

Hva slags kunnskap har de? Hvor mange hadde møtt opp om protesten var på lørdag istedet for en skoledag?

 

Å skifte til miljøvennlig energi krever at samfunnet ofrer noe. Hva er disse unge villige til å ofre, bortsett fra en skoledag?

Endret av Elefantmesteren
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...