Gå til innhold

– Det er vår framtid de ødelegger


Anbefalte innlegg

Spennende å se grønne partier bruke unger og deres fremtid som propagandaobjekter til å få seg flere stemmer. Etter en viral video fra unge folk og flere andre ting var det nok mange, spesielt yngre i Tyskland, som stemte grønt. Mener at Tyskland har tatt mange grep innenfor produksjon av elektrisitet o.l. Må de da ikke begynne å syte når de gjør seg selv avhengig av gass fra Russland og vindmøller som ødelegger natur.

 

Vi i Norge er jo så heldige at vi har rent drikkevann og vannkraftverk. Vi produserer det som kan regnes for det "reneste" av fossilt drivstoff. Her burde vi altså pumpe ut så mye og så fort som mulig! (ikke ta den seriøst da) Men tror dere at de vil slutte å produsere skiferolje når vi stopper produksjonen? Nei, så lenge den er lønnsom så pumper de nok i vei. Er vel flere måter å tenke, f.eks. Norge burde jo redde verden, vi utgjør stor forskjell på verdensbasis om vi hasteinnfører forbud mot plastikk og utvinning av olje. Det er sikkert alle vi skitne nordmenn med velfungerende system for resirkulering av plast som kaster masse plastikkposer i havet og ikke fattige land i Asia som praktiserer å kaste alt som var levert i "resirkulering" bare som fasade for å ha bra face ovenfor utlendinger som ser de fine symbolene når de går rundt, rett i havet.

 

En sånn Tesla-kult person ville nok sagt at du forbruker mer energi på å utvinne og raffinere oljen, for så å forbruke den, og derfor er jo selvfølgelig elbil et fint alternativ til transport. Men, sannheten er vel at bilen i seg selv kanskje viser seg å være dårlig etter noen år, og forbruker svært mye ressurser i produksjon, f.eks. ja alt som vanligvis er i en bil, store batteri, logistikk- transport, og kanskje dårligere kvalitet slik at den må byttes oftere, er jo kapitalisme så vi må sørge for at folk ikke kan reparere og heller forbruker så mye som mulig for å tjene så mye som mulig. Dette er vel i seg selv dårlig, og den virkelige løsningen er å gjøre sentrum bilfritt og satse mer på at folk tar kollektivt fremfor egen transport. Men, hva skjer når vi drar fra folket muligheten til å bestemme selv hvordan de skal dra og å kunne dra når som helst? Personlig frihet synes nå jeg er viktig. Så en artikkel om at noen som protesterte planla å ta tog istedenfor fly rundt i Europa. Dette var jo veldig miljøvennlig! Må jo ta turen rundt om kring, og det fossile toget bruker jo sikkert bra lite drivstoff i forhold til et fly. Nei, det er kanskje noen av dem som tar klimaet mer seriøst, fordi dette synes ikke jeg var svært imponerende.

 

Vi avslutter min ubetydelige novelle-rant og søvnløshet, som sikkert ingen vil gidde å lese, med å tenke på noen jeg kjenner som var medlem av NKP i sin ungdom. Man flirer nok godt av sin radikale ungdomstid nå, men tenker endel annerledes etterhvert. Jeg sier ikke at de unge vil endre sine meninger om at fremtiden blir ødelagt, men vi står nok ovenfor et stort press der de vil måtte jobbe hele livet uten pensjon og må få ned denne galskapen av materialistisk forbruk før det er for sent.

 

Edit: sykler mye, har ikke lappen, kjøper brukt, tar mye kollektivt, går, ingen spesiell politisk tilknyttning. Husker ungdomskolen jeg, var forsøkt vervet av AUF som kastet tilbud om pizza, sosialt og kom bort og ledere som sikkert fikk noen slanter for hver hode snakket med meg flere ganger. Veldig irriterende folk, var også forsøkt av Unge-Venstre, men de var jo mye mer høflige og gjorde det bare en gang. Jeg har nok litt i mot å stemme AP etter den, men men.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også litt skeptisk til hvor mye barna egentlig forstår av dette og til hvilken grad de blir styrt av voksne. Nå skal jeg ikke undervurdere barna, men da jeg var på deres alder var jeg opptatt av actionfigurer, tegnefilmer og nintendo, og politikk var bare menn i dress som snakket sammen.

Lenke til kommentar

OK, på kva måte er nazisme betre enn å stanse klimaendringane på ein human måte?

 

Aner ikke, tror faktisk ikke du har fått med deg noe av det jeg har skrevet, så jeg vet ikke hva du spør om?

 

 

Jeg skrev at de politiske partiene på ytre høyre, som SD, Marine Le Pen osv. er ti ganger bedre enn de gærne politikerne i de grønne partiene, hvordan det blir til vitenskapsfornektelse, eller at nazismen er bedre enn å stanse klimaendringene, vet ikke jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke, tror faktisk ikke du har fått med deg noe av det jeg har skrevet, så jeg vet ikke hva du spør om?

 

 

Jeg skrev at de politiske partiene på ytre høyre, som SD, Marine Le Pen osv. er ti ganger bedre enn de gærne politikerne i de grønne partiene, hvordan det blir til vitenskapsfornektelse, eller at nazismen er bedre enn å stanse klimaendringene, vet ikke jeg?

Her er et lite lyspunkt, da det ikke har blitt sensurert (jfr “Frp koden”), hos YouTube hadde det neppe gått i gjennom.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/201902/NNFA51021919/avspiller

 

Om vi kan rekne med at “0-utslepp-bil” prekerne hoster opp en mer ærlig statestikk er en annan sak. En anallogi (SISO) er dei millioner er av mennesker som bruker sin tid på å justere biblen, men’s dei holder arkivene hemmlige. Levemåneder er ikke blitt til år ennu, og det er jo et feilanslag som gjør 12 gangeren.

Alle eg prater med på gata mener det samme som eg og det er over 1 ny hver dag (og det gjeld er ting svenskene ordnet for over 30 år siden), så dei som jobber i en organisasjon og skunder seg mellom møter har det neppe på samme viset.

SAS f.eks. klarer ikke å anføre bonus til betaler, så regneskapsmessig er dei ikke oppdatert noe som stemmer godt overens med Statens diettsatser på 90’tallet (for dei som har pugget og ikke glemt hva 90 betyr)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg skrev at de politiske partiene på ytre høyre, som SD, Marine Le Pen osv. er ti ganger bedre enn de gærne politikerne i de grønne partiene, hvordan det blir til vitenskapsfornektelse, eller at nazismen er bedre enn å stanse klimaendringene, vet ikke jeg?

 

Kanskje fordi "ytre høyre" stort sett fornekter vtenskap og lefler med nazistisk politikk?

Lenke til kommentar

Så, ingenting har forandret seg, er det det du sier? :wee:

 

Poenget er at jeg knapt forstod konseptet politikk utover at det bestod av kjedelige nyhetsinnslag med menn i dress som snakket, som jeg bare ønsket skulle være fortest mulig ferdig. Det er for meg utrolig at barn i barneskolelalder skal ha et godt begrep om miljøpolitikk. Enten så var jeg eksepsjonelt dum, eller så blir disse barna i stor grad styrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg knapt forstod konseptet politikk utover at det bestod av kjedelige nyhetsinnslag med menn i dress som snakket, som jeg bare ønsket skulle være fortest mulig ferdig. Det er for meg utrolig at barn i barneskolelalder skal ha et godt begrep om miljøpolitikk. Enten så var jeg eksepsjonelt dum, eller så blir disse barna i stor grad styrt.

Eller kanskje du bare ikke var interessert. Det er smått utrolig hva barn kan klare bare motivasjonen er der. :)
Lenke til kommentar

Eller kanskje du bare ikke var interessert. Det er smått utrolig hva barn kan klare bare motivasjonen er der. :)

 

Ja barna er flinke gruvearbeidere når koboltgruvene trenger billig arbeidskraft. De gjør det sikkert gratis for at du skal kjøre rundt i en to tonn tung tesla og være miljøvennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja barna er flinke gruvearbeidere når koboltgruvene trenger billig arbeidskraft. De gjør det sikkert gratis for at du skal kjøre rundt i en to tonn tung tesla og være miljøvennlig.

Usaklig og feil. Som vanlig når det kommer fra den karen. Tesla kjøper ikke kobolt fra Kongo, Teslaen min veier ikke to tonn.
Lenke til kommentar

Eller kanskje du bare ikke var interessert. Det er smått utrolig hva barn kan klare bare motivasjonen er der. :)

 

Jeg var overhodet ikke interessert og jeg møtte heller aldri noen andre barn som snakket om politikk. Jeg har rett og slett ikke tro på at barn klarer å konseptualisere disse problemstillingene selvstendig med mindre det er foreldre eller andre bak som har innprentet sitt budskap.

 

Jeg tenker barn kan få være barn og fritatt for det politiske spillet hvertfall til de blir myndige, med mindre de oppsøker dette helt av egen maskin. Når man først har engasjert seg i politikk er det bare et spørsmål om tid før man blir desillusjonert.

Lenke til kommentar

Jeg var overhodet ikke interessert og jeg møtte heller aldri noen andre barn som snakket om politikk. Jeg har rett og slett ikke tro på at barn klarer å konseptualisere disse problemstillingene selvstendig med mindre det er foreldre eller andre bak som har innprentet sitt budskap.

 

Jeg tenker barn kan få være barn og fritatt for det politiske spillet hvertfall til de blir myndige, med mindre de oppsøker dette helt av egen maskin. Når man først har engasjert seg i politikk er det bare et spørsmål om tid før man blir desillusjonert.

Mangler man MOT og evne (kompetanse) er det ofte slik.

 

Dette året ender vel med 1’positivt resultat, “En Frp’r greide å slanke seg 20 kilo”

Lenke til kommentar

Jeg var overhodet ikke interessert og jeg møtte heller aldri noen andre barn som snakket om politikk. Jeg har rett og slett ikke tro på at barn klarer å konseptualisere disse problemstillingene selvstendig med mindre det er foreldre eller andre bak som har innprentet sitt budskap.

 

Jeg tenker barn kan få være barn og fritatt for det politiske spillet hvertfall til de blir myndige, med mindre de oppsøker dette helt av egen maskin. Når man først har engasjert seg i politikk er det bare et spørsmål om tid før man blir desillusjonert.

Du trenger ikke 'innprente' barn noe som helst. Det holder lenge at dette er noe de voksne er opptatt av så vil mange barn plukke opp dette helt av seg selv. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...