Gå til innhold

Nå skal solcelle-elbilen kommersialiseres. Varsler rekkevidde på opptil 800 km


Anbefalte innlegg

Solceller på en elbil blir som å ha en egen ladepresse i en tanks: ja, gjennomførbart, men produksjon blir symbolpolitikk ifht forbruk.

 

Du mister ikke noe rekkevidde hvis bilen står parkert ut mest sannsynlig da og det kan hjelpe noe på rekkevidde siden det kanskje holder for å drive aircondition.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er en grå dag, lettskyet, og 60 m² høykvalitets solceller på garasjetaket mitt gir akkurat nå 900w. Nytteverdien av 4m² på en bil er minimal. I 2018 ga 60m² paneler ca 7.000 kWh. Faktisk målt, ikke et teoretisk anslag. Hvis vi ser positivt på det, vil det bli ca 120kWh pr kvadratmeter pr år. 4m² optimalt plassert biltak vil kunne gi 4-500kWh på et år. Et batteri med rekkevidde 800km kan du da lade 2-3 ganger pr år...

Skal du først produsere strøm til elbilen, så legg panelene på garasjetaket, ikke på biltaket!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I dag er en grå dag, lettskyet, og 60 m² høykvalitets solceller på garasjetaket mitt gir akkurat nå 900w. Nytteverdien av 4m² på en bil er minimal. I 2018 ga 60m² paneler ca 7.000 kWh. Faktisk målt, ikke et teoretisk anslag. Hvis vi ser positivt på det, vil det bli ca 120kWh pr kvadratmeter pr år. 4m² optimalt plassert biltak vil kunne gi 4-500kWh på et år. Et batteri med rekkevidde 800km kan du da lade 2-3 ganger pr år...

Skal du først produsere strøm til elbilen, så legg panelene på garasjetaket, ikke på biltaket!

 

Takk for info. Ned på jorda igjen for min del... så solceller på biltaket vil knapt nok overkomme "self-discharge"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen burde heller komme med solcellepaneler i bagasjerommet som man da kan ta ut og monterere på huset sitt i stedet.

Jeg vil heller ha takluke / panorama enn tak av solceller.

 

"Vi lager tusen biler med totalt ubrukelige fire kvadratmeter SOLCELLER på!"

"WOW SÅ SMART"

 

"Nei vet du, vi dropper dette, vi setter tusenvis av solcellepaneler på denne åkeren i stedet"

"kjedelig... gjort før..."

 

Det er nesten like dumt som at hyperloop skulle ha solceller på seg.

Det er nesten like dumt som "solar roadways".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøre til ferie et sted så kapasitet igjen er nok til å komme til nærmeste ladepunkt med litt margin. Vær på ferie en måneds tid, og oppdag når du kommer til bilen at du plutselig ikke kommer deg til nærmeste ladepunkt. Da oppdager du at det kanskje kunne vært kjekt med et solcelle panel som gjør at ikke ca 1% av kapasiteten forsvinner i døgnet ;-)

Lenke til kommentar

Ah, 25 Juni 2019, passer jo overrens med datoen nevnt i artikkelen, og Amsterdam passer også med Nederland som nevnt.. hmm.. 

 

 

Var ellers veldig mye mas om solcelle panelet.. Trolig vil de være gjennomsiktige, ettersom de også dekker bakruten, eller skal bakspeilet kun virke ved hjelp av kamera?

 

Og om en parkerer rett under en lyktestolpe, vil en få optimal vinkel mellom panel og lyskilde, og kunne lade bilen gratis om natten; BOOM! 

Lenke til kommentar

Hvis alle hadde væørt i nærheten så skeptisk til alt nytt som folk i dette kommentarfeltet, ville all utvikling stoppet opp for lengst og vi hadde fortsatt stått med hakke og spade i hendene.

Ingen av dem her er kvalifisert for en jobb som krever en viss grad av innovasjon og selvtenkning.

Utviklingen går framover fordi noen tør å sats der andre ser det umulige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg varsler herved om at jeg skal lage en EL-BIL som lades på luft og kjærlighet, rekkevidden er jorden rundt på mer enn et kvarter og sannelig tror jeg ikke du trenger styre heller. Bilen slippes fra toppen av en foss 1 februar klokken 23.17 i 2098. For de som ønsker å forhåndsbestille dette mirakuløse makkverket kan sette inn 4 millioner og en godt brukt Bugg inn på min konto 1234 56 78910.

 

Biler med hypotetisk leveringsdato slik som VW og andre nå gjør blir bare bygging av luftslott, alle er klar over at de eksisterende bilprodusentene ligger milevis bak Tesla på utvikling og produksjon av EL-BIL og at all mulig desperasjon må til for å virke som de henger med. Dette fantasiproduktet ville jeg gitt en lang bøyd banan i, inntil de faktisk viste frem bilen og kunne levere den i løpet av et par uker.

 

Jeg er enig at det er mange biler som blir sluppet med hypotetisk leveringsdato. Men du bommer så til de grader viss du tror at de andre bilprodusentene ligger bak Tesla.

 

Nr. 1: Det tar tid å utvikle en bilmodell, uavhengig av om det er bensin, diesel eller elektrisk fremdrift.

 

Nr. 2: Om du tror det er vanskelig å produsere en El-bil tar du feil. Det er vesentlig enklere enn å produsere en bil med forbrenningsmotor. Det er en grunn til at det plutselig hopper opp en haug med bilprodusenter vi aldri har hørt om før. Jeg foreslår at du leser deg litt opp på hvordan en forbrenningsmotor fungerer samt hvordan en el-motor fungerer.

 

Fanboyisme trekker diskusjonen ned i søla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjøre til ferie et sted så kapasitet igjen er nok til å komme til nærmeste ladepunkt med litt margin. Vær på ferie en måneds tid, og oppdag når du kommer til bilen at du plutselig ikke kommer deg til nærmeste ladepunkt. Da oppdager du at det kanskje kunne vært kjekt med et solcelle panel som gjør at ikke ca 1% av kapasiteten forsvinner i døgnet ;-)

 

Det er en drastisk løsning på et ikke-problem 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

4 m² med nesten horisontale solceller gir i praksis (basert på egne erfaringer med solceller med samme vinkel) 400 W ladeeffekt når det er solvær her i Nord-Norge. Man kan regne med rundt 2-3 kWt energi på en god dag her. Det hjelper jo litt på hvis det er solvær, men sparer bare 120-300 kWt i året. Koster nok mer enn det smaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis alle hadde væørt i nærheten så skeptisk til alt nytt som folk i dette kommentarfeltet, ville all utvikling stoppet opp for lengst og vi hadde fortsatt stått med hakke og spade i hendene.

Ingen av dem her er kvalifisert for en jobb som krever en viss grad av innovasjon og selvtenkning.

Utviklingen går framover fordi noen tør å sats der andre ser det umulige.

Det er grunn til å være litt skeptisk. Legger man erfaringstall og litt matematikk bak så finner man raskt ut at det er et litt for stort gap mellom hva som er standarden nå, og hva som påstås her. Under 100Wh/km er det vanskelig å komme selv med lav luftmotstand. 4m2 solceller produserer ikke allverden med strøm, men kan forhindre vampiredrain. For at solcelle skal være lønnsomt så bør den produsere regelmessig inopptil 30 år. Få biler oppnår den alderen - spesielt om de må stå ute i sola for å lage strøm. Bedre med solceller på garasjetaket og en Tesla Powerwall batteripakke som man kan lade fra da :) Endret av Bjørn J Gundersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser på wikipedia at solcelle panel kan være mer effektive enn 20%.

 

De nevner høyere effektivitet på motorene ved å gå for 4 motorer vs 2 motorer. 

Lavere vekt ved å kombinere karbonfiber og aluminium. 

Bedre aerodynamikk ved å fjerne sidespeil, gjøre bilen lavere for å få ned front areal, inn kapsling av bakhjul (som drag koeffisient ledende GE EV1 og VW XL1 på 0,19 Cd).

 

Kombinerer en alt dette, burde de vel kunne klare å levere? Å kjøre i solskinn vil jo også gjøre motorene "mer effektive" (kanskje avlaste 10-20W/km ?)

 

Hvis Lightyear One lader i 1 time med 10kW + 1 time sol må den klare å få effektivitet ned på 90W/Km under optimale forhold.

 

 

Til sammenligning;

 

Tesla Model S er estimert til 200W/Km

Tesla Model 3 er estimert til 180W/Km

Ioniq er estimert til 150W/Km

 

Tall fra EPA under varierte forhold, under optimale forhold er de så klart lavere. 

(Da det var populært med såkalt "hypermiling" mener jeg noen klarte å kjøre en Tesla Model S på 100W/Km og en Tesla Model 3 på 80W/km, har dessverre ikke kilder på dette..)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Den klarer kanskje å generere 700watt når det ikke er overskyet og de få minuttene solen lyser rett ned på panelene.

 

En pakke på 75kwh tar da godt over 100 timer å lade og det er da ikke medregnet tap i ladeprosessen.

 

En kan få ladet mobilen sin uten å tappe batteripakken da :)

 

 

700 vil den nok ikke klare... muligens 4-500 ved perfekte forhold.

Lenke til kommentar

Siden lading fra solcellene kommer i tillegg kan vi vel si 801 kilometer, på en dag med strålende sol.

 

Å putte solceller på biltak er idioti. De kan ikke orienteres optimalt, hvilket gjør de mindre effektive. Arealet er selvfølgelig fryktelig lite. Men verst er at de færreste vil sette bilen i sola om det kan unngås. Min bil står stort sett i garasjen hjemme eller parkeringshus i nærheten av jobben.

 

Solceller på hustaket for like mye penger bør derfor produsere tyve ganger så mye energi. Dessuten kan man antakelig velge å bruke litt mer, ettersom hustak er en del større, og få femti ganger så mye.

 

Men noen kommer garantert til å forsvare dette tullet. Verden vil bedras...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult med elbil med 800km rekkevidde. Men 800 km hypermiling er ikke noe for meg. Men lykke til, hvis det er det du vil bruke tiden på.

Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det ofte det.

En gang i fremtiden vil energitettheten i neste generasjon batterier selvsagt kunne overgå dagens teknologi.

Men, dette er luftslott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...