Gå til innhold

Nå skal solcelle-elbilen kommersialiseres. Varsler rekkevidde på opptil 800 km


Anbefalte innlegg

Det skal mye til før man setter seg i bilen og kjører 800 km når det går tog, og fly.

Fisker Karma hadde også solceller. Sikkert greit hvis man vil høre litt musikk eller holde bilen varm.

Lav bakkeklaring og solceller er ikke myntet på Tromsø, men så er jo avstandene der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alle hadde væørt i nærheten så skeptisk til alt nytt som folk i dette kommentarfeltet, ville all utvikling stoppet opp for lengst og vi hadde fortsatt stått med hakke og spade i hendene.

Ingen av dem her er kvalifisert for en jobb som krever en viss grad av innovasjon og selvtenkning.

Utviklingen går framover fordi noen tør å sats der andre ser det umulige.

Nettopp. Jeg lurer mer på hva som skal til for at dette skal ha god nytte for folk flest. Pris, effektivitet, levetid osv. Hva må vi strekke oss mot for at det skal bli fornuftig?
Lenke til kommentar

Utfordringen med solcelle er at det kreves bra vinkel og mye tak på f.eks. huset for at du får noe du skal lade bilen med. I det du plasserer solcelle på bilen så er det vel maks 2m². Med typisk virkninggrad og ideell vinkel kan du få inn 200W/m2 på solcellepanel så det gir en makseffekt på 400W.

WLTP er tull og tøys, men la oss si vi gidder å kjøre 80km/t og får 187,5Wh/km som artikkelen antyder. Da bruker den 15kW konstant mens den kjører. Hvis solcella da er ideelt så trekker den fra 400W som resulterer i et nettoforbruk på 14,6kW. Du øker rekkevidden på bilen med 2,7% slik at du kommer 410km istedenfor 400.

 

5 timer med sol gir deg en mil ekstra? Ikke sikkert. Solcelle øker vekta på bilen. Det er ikke urimelig å tenke seg at den samme bilen uten solcelle hadde hatt mindre enn 187,5Wh/km. Skal ikke mer enn 182Wh/km før det er break even. Selv om det ikke er det så husk at den tregeste hurtigladingen idag lader de 2kWh du får på 5 timer i sola ved å lade i 5 minutter.
 

Utvilsomt øker solcelle også prisen på bilen. For å lade fremdriftsbatteriet må solcellene klare å nå over 400V så her må det kobles mye i serie.

 

Du tenker sikkert at du mente bilen skulle lade mens den var parkert? Vel. 8 timer med sol gir 3,2kWh. Det gir ca. 18km. Hvis du kjører så lite så trenger du ikke en dyr bil med 400km rekkevidde og du kan lade med 16A i en time eller 32A i 30 minutter eller hurtiglade i 8 minutter for å få like mye. Solcelle klarer jo ikke å lade bilen når den er fullada så dette blir bare tull.

Så dette er ideelt. I realiteten gjetter jeg at solcelle i snitt klarer 200W og at bilen i grei hastighet bruker 250Wh/km eller mer. 2,7% er de beste marginene denne ideen får og realiteten er mye mye mindre. 

Lykke til med å sløse pengene deres!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen med solcelle er at det kreves bra vinkel og mye tak på f.eks. huset for at du får noe du skal lade bilen med. I det du plasserer solcelle på bilen så er det vel maks 2m². Med typisk virkninggrad og ideell vinkel kan du få inn 200W/m2 på solcellepanel så det gir en makseffekt på 400W.

 

WLTP er tull og tøys, men la oss si vi gidder å kjøre 80km/t og får 187,5Wh/km som artikkelen antyder. Da bruker den 15kW konstant mens den kjører. Hvis solcella da er ideelt så trekker den fra 400W som resulterer i et nettoforbruk på 14,6kW. Du øker rekkevidden på bilen med 2,7% slik at du kommer 410km istedenfor 400.

 

5 timer med sol gir deg en mil ekstra? Ikke sikkert. Solcelle øker vekta på bilen. Det er ikke urimelig å tenke seg at den samme bilen uten solcelle hadde hatt mindre enn 187,5Wh/km. Skal ikke mer enn 182Wh/km før det er break even. Selv om det ikke er det så husk at den tregeste hurtigladingen idag lader de 2kWh du får på 5 timer i sola ved å lade i 5 minutter.

 

Utvilsomt øker solcelle også prisen på bilen. For å lade fremdriftsbatteriet må solcellene klare å nå over 400V så her må det kobles mye i serie.

 

Du tenker sikkert at du mente bilen skulle lade mens den var parkert? Vel. 8 timer med sol gir 3,2kWh. Det gir ca. 18km. Hvis du kjører så lite så trenger du ikke en dyr bil med 400km rekkevidde og du kan lade med 16A i en time eller 32A i 30 minutter eller hurtiglade i 8 minutter for å få like mye. Solcelle klarer jo ikke å lade bilen når den er fullada så dette blir bare tull.

 

Så dette er ideelt. I realiteten gjetter jeg at solcelle i snitt klarer 200W og at bilen i grei hastighet bruker 250Wh/km eller mer. 2,7% er de beste marginene denne ideen får og realiteten er mye mye mindre. 

 

Lykke til med å sløse pengene deres!

 

 

 

Om du kjører 8000km/året, så tilsvarer det 22km døgnet. 

 

Trur poenget her at du kan ladde bilen med kabel ein gong så er det 2-3 månad til du må gjøre det igjen. Selvfølgelig, noen ganger kjører ein lenger, mens andre ganger står bilen parkert over helga.

Skal du på langtur, så har du disse 400-800km med hurtigladning og greier.

 

Eg syns det er ikkje det verste ideen. Hadde vore kjekt å se det på flere biler.

Lenke til kommentar

Utfordringen med solcelle er at det kreves bra vinkel og mye tak på f.eks. huset for at du får noe du skal lade bilen med. I det du plasserer solcelle på bilen så er det vel maks 2m². Med typisk virkninggrad og ideell vinkel kan du få inn 200W/m2 på solcellepanel så det gir en makseffekt på 400W.

 

Den skal ha over 4m² med solcellepanel, og det skal moderne panel med over 20% høyere effektivitet enn typiske panel.

 

WLTP er tull og tøys, men la oss si vi gidder å kjøre 80km/t og får 187,5Wh/km som artikkelen antyder. Da bruker den 15kW konstant mens den kjører. Hvis solcella da er ideelt så trekker den fra 400W som resulterer i et nettoforbruk på 14,6kW. Du øker rekkevidden på bilen med 2,7% slik at du kommer 410km istedenfor 400.

 

Artikkelen antyder at den skal klare 90Wh/km.

Hvor får du 187,5Wh/km fra?

 

5 timer med sol gir deg en mil ekstra? Ikke sikkert. Solcelle øker vekta på bilen. Det er ikke urimelig å tenke seg at den samme bilen uten solcelle hadde hatt mindre enn 187,5Wh/km. Skal ikke mer enn 182Wh/km før det er break even. Selv om det ikke er det så husk at den tregeste hurtigladingen idag lader de 2kWh du får på 5 timer i sola ved å lade i 5 minutter.

 

Utvilsomt øker solcelle også prisen på bilen. For å lade fremdriftsbatteriet må solcellene klare å nå over 400V så her må det kobles mye i serie.

 

Tviler på at det gir noe betydelig høyere vekt enn om den feks kom kun med vanlig glass tak som en Tesla Model S.

 

Du tenker sikkert at du mente bilen skulle lade mens den var parkert? Vel. 8 timer med sol gir 3,2kWh. Det gir ca. 18km. Hvis du kjører så lite så trenger du ikke en dyr bil med 400km rekkevidde og du kan lade med 16A i en time eller 32A i 30 minutter eller hurtiglade i 8 minutter for å få like mye. Solcelle klarer jo ikke å lade bilen når den er fullada så dette blir bare tull.

 

Det er bedre enn å ikke ha, selv om det kun er marginalt bedre. Husker at Toyota hadde ett veldig lite solcelle panel på bilene sine tilbake i 2010 eller noe. Den var der for å styre ventilasjonen slik at bilen ikke ble glovarm. Dette fikk bilen til å spare drivstoff, ettersom klimaanlegget slapp å kjøre på max. Så selv om panelene kun gav noen få watt, var besparelsen mye høyere fordi klimaanlegget er mindre effektivt. Du fikk også en mer komfortabel bil å sette deg i.

 

Husk også at en elbil som bare står bruker/lekker også strøm (Det er ikke som en fossil bil hvor forbruket = 0 når bilen er parkert). Så om noe, vil kanskje cellene hjelpe på dette.

 

Så dette er ideelt. I realiteten gjetter jeg at solcelle i snitt klarer 200W og at bilen i grei hastighet bruker 250Wh/km eller mer. 2,7% er de beste marginene denne ideen får og realiteten er mye mye mindre.

 

Bilen er mer enn bare solceller.

De nevner lavere vekt pga karbon fiber,

Opp mot 20% lavere dragkoeffisient.

Opp mot 15% mer effektive motorer.

 

Tesla Model S bruker ca 250Wh/km ved 130km/t. Mye antyder på at Lightyear One skal være mer effektiv enn Tesla.

Ved 80km/t er Teslaen på ca 150Wh/km.

 

Lykke til med å sløse pengene deres!

 

Det er som oftest sløs involvert ved å bruke penger på bil :-) Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

 

 

De sier for eksempel at en times lading med 10 kW effekt skal gi 110 kilometer rekkevidde. Det skulle tilsi et batteri på omtrent 75 kilowattimer i den største versjonen, som i tilfelle vil bety at bilen er svært effektiv. 

 

Her trengs det en liten forklaring: En times lading med 10kW effekt skal gi 110 kilometer rekkevidde er jo bra det. Hvordan dere kom frem til svaret er kanskje litt vanskelig. 10 kW/h lading gir 110 km rekkevidde vil bare si at bilen bruker 10kW/h pr 110 kilometer som tilsier at bilen bruker ca 90wh/km. Det er faktisk ganske bra.

 

Det at bilen da har ca 800km rekkevidde og bruker 90wh/km kan lede til at bilen har 72kwh batteri. Så en 5-10% sikkerhetsfaktor kan ende opp en plass mellom 75 og 80kwh batteri.

 

Et solcellepanel i dag har rundt 20-25% effektivitet. I midtnorge yter solen ca 1360wh/m2. Det vil si at vi kan få 1,36kW/h under kjempeoptimale forhold. Det vil si at bilen kan kjøre 15km/t kun på solceller.... 

Lenke til kommentar

Ikke spesielt mye innvendig plass i denne. Formen utelukker hodeplass eller en tredje seterad. Jeg ser heller til VW Roomzz eller VW Buzz...

Jeg har ikke lest noe om høyden men skulle ikke forundre meg om den får nokså lik høyde som en Tesla model S eller 3. De har helt ok takhøyde selv for ganske høye personer. Fronten virker vesentlig kortere enn på model S og 3. Det betyr at hvis totallengden er lik så vil det være mye mer plass bak i bilen. Totalvolumet blir nok også større ettersom bakenden er har mer høyde enn fronten. 

 

Egentlig hadde en slik bil vært perfekt for meg som bor i Hellas og bruker bilen typisk noen få ganger per uke over forholdsvis korte avstander. Kanskje jeg nærmest aldri ville trengt å lade med kabel.

Hva skal du med 800 km rekkevidde på korte avstander?

Hellas og svi av unødvendig mye penger hører vel heller ikke hjemme i samme setning.. Huff nå ble det mye ordspill her. Svi av og Hellas hører i hvert fall ikke hjemme i det humoristiske hjørnet etter de skogbrannene dere slet med for noen år siden. Over til saken igjen: Har du mulighet til å montere solceller der du som regel parkerer om dagen? I så fall kjøp solcellepaneler, BMS og en knøttliten elbil, eller dropp elbil og kjør eksosbil.

Lenke til kommentar
Var ellers veldig mye mas om solcelle panelet.. Trolig vil de være gjennomsiktige, ettersom de også dekker bakruten, eller skal bakspeilet kun virke ved hjelp av kamera?

 

Og om en parkerer rett under en lyktestolpe, vil en få optimal vinkel mellom panel og lyskilde, og kunne lade bilen gratis om natten; BOOM! 

Sikkert tynnfilm solceller siden bilen ikke består av helt plane flater. Dermed kan bakruta i teorien være glass. Men tynnfilm solceller er ennå mindre effektive enn multikrystallinske solceller. Det vil si i beste fall rundt 1 kWh/døgn ut av denne.

 

LED lyktestoloer har typisk rundt 50W elektrisk effekt og en virkningsgrad på rundt 15%. Det vil si 7,5 watt lysutstråling. Hvis solcellene står sånn at det fanger alt lyset fra lykta så blir det mørkt i området den skal lyse opp. Da vil den med 10% virkningsgrad på tynnfilm solceller klare å fange opp 0,75 watt. Dersom f.eks bare 1% av lyset fra stolpen treffer solcellene så snakker vi om 7,5 milliwatt.

 

Hvis alle hadde væørt i nærheten så skeptisk til alt nytt som folk i dette kommentarfeltet, ville all utvikling stoppet opp for lengst og vi hadde fortsatt stått med hakke og spade i hendene.

Ingen av dem her er kvalifisert for en jobb som krever en viss grad av innovasjon og selvtenkning.

Utviklingen går framover fordi noen tør å sats der andre ser det umulige.

Jeg tror utviklingen vil gå fortere dersom man stopper prosjekter som er dømt til å feile på et tidligere stadium slik at man kan konsentrere seg om løsninger som virker. Utrolig mye tid går bort i fantasering om ting som enten ikke fungerer eller aldri vil svare seg økonomisk.

 

Det er grunn til å være litt skeptisk. Legger man erfaringstall og litt matematikk bak så finner man raskt ut at det er et litt for stort gap mellom hva som er standarden nå, og hva som påstås her. Under 100Wh/km er det vanskelig å komme selv med lav luftmotstand. 4m2 solceller produserer ikke allverden med strøm, men kan forhindre vampiredrain. For at solcelle skal være lønnsomt så bør den produsere regelmessig inopptil 30 år. Få biler oppnår den alderen - spesielt om de må stå ute i sola for å lage strøm. Bedre med solceller på garasjetaket og en Tesla Powerwall batteripakke som man kan lade fra da :)

Enig helt fram til siste setning. Tesla powerwall er ganske bortkastet her i Norge. Vi har fantastiske rimelige, allerede bygde, vannkraftmagasiner der vi kan lagre energien fra solcellene om dagen og hente det ut om natta.

 

Til sammenligning;

 

Tesla Model S er estimert til 200W/Km

Tesla Model 3 er estimert til 180W/Km

Ioniq er estimert til 150W/Km

 

Tall fra EPA under varierte forhold, under optimale forhold er de så klart lavere. 

(Da det var populært med såkalt "hypermiling" mener jeg noen klarte å kjøre en Tesla Model S på 100W/Km og en Tesla Model 3 på 80W/km, har dessverre ikke kilder på dette..)

Tesla model S long range har en WLTP rekkevidde på 610 km med ca 100 kWh batteri. Altså et forbruk på 100/610=164 Wh/km

Tesla model 3 long range har en WLTP rekkevidde på 560 km med ca 73 kWh batteri. Altså et forbruk på 73 / 560 = 130 Wh/km

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...