Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva gjør Huawei nå?


Anbefalte innlegg

Blir jo veldig spennende og se hva som skjer med Nokia og Xiaomi blant andre.

 

Hvordan kan Nokia vurderes til 5G når de er kinesiske?

 

No blandar du Nokia Networks og Nokia Phone. Nokia Networks driv med infrastruktur som 5G-nettet og er eigd av "det gamle" Nokia. Når det gjeld Nokia-telefonar meiner eg det er eit samarbeid mellom HMD Global (finsk) og Foxcomm (Taiwansk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kina er kjent for å stjele og kopiere produkter av USA.

 

Kina har stjelt militært utstyr fra USA,og laget sin egne versjoner av det. Når land som Iran får tak i Amerikanske millitært utstyr, så blir det fraktet til Kina for analyser før de lager en kopi av teknologien. Det har skjedd også med romskip, sosiale medier som Facebook.

 

Facebook var lovlig i Kina i 2009, men så ble det stengt etter det begynte å bli ganske populært, det var da Weibo (facebook og twitter kopi) ble lansert som et "midlertidig" sosial media.

 

Når USA gir advarsel på av Kina spionere, så tenker de fleste at USA gjør det samme. Men forskjellen er at mange Europeiske land betaler USA som er ledene innen data etterforsking til å beskytte oss. Vi er alliert med Amerika, ikke Kina. Hvis Russland sitter på terror informasjon om USA, så blir ikke det rapportert. Trump satt på CIA informasjon om et opp kommende terrorisme angrep i Russland, Trump tenkte at menneske er menneske uansett hvor de kommer ifra, og valgte å si ifra til Russiske etternetting (kilde: https://edition.cnn.com/2017/12/17/politics/trump-putin-call-st-petersburg-attack/index.html )

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kina er kjent for å stjele og kopiere produkter av USA.

 

Kina har stjelt militært utstyr fra USA,og laget sin egne versjoner av det. Når land som Iran får tak i Amerikanske millitært utstyr, så blir det fraktet til Kina for analyser før de lager en kopi av teknologien. Det har skjedd også med romskip, sosiale medier som Facebook.

 

Facebook var lovlig i Kina i 2009, men så ble det stengt etter det begynte å bli ganske populært, det var da Weibo (facebook og twitter kopi) ble lansert som et "midlertidig" sosial media.

 

Når USA gir advarsel på av Kina spionere, så tenker de fleste at USA gjør det samme. Men forskjellen er at mange Europeiske land betaler USA som er ledene innen data etterforsking til å beskytte oss. Vi er alliert med Amerika, ikke Kina. Hvis Russland sitter på terror informasjon om USA, så blir ikke det rapportert. Trump satt på CIA informasjon om et opp kommende terrorisme angrep i Russland, Trump tenkte at menneske er menneske uansett hvor de kommer ifra, og valgte å si ifra til Russiske etternetting (kilde: https://edition.cnn.com/2017/12/17/politics/trump-putin-call-st-petersburg-attack/index.html )

 

Hvis Russland eller Kina sitter på sånn informasjon, så er det ikke sikkert det blir rapportert. America leder verden inni en fri verden, mens kina og russland er allierte med diktaturland som nord korea, iran, venezuela, cuba, osv. Så det er viktig at USA leder over Kina, det er også veldig viktig for meg at vi ligger over kommunistene innen teknologi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Faktisk aldri hatt mer lyst på Huawei enn nå.

Kun to grunner til jeg ikke kjøpte. 
1) Ble revet med av hypen da Samsung annonserte S10'en , forhåndsbestillte umiddelbart.
2) .... P30 Pro har ikke lydutgang på mobilen ..... Stor turnoff for min del. (Men ser "vanlig" P30 har
    kontakten. 

Kameraet på S10+'en jeg kjøpte er bra.... Men etter å ha testa P30 Pro kameraet?..... 

Den handelskrigen USA fører nå er så skitten som den kan bli.  Har hørt fra folk i Apple systemet som sier det og blir heilt feil.
"The P30 Pro is an amazing device, and Huawei a strong competitor. We do not wish to win market shares, by our government cheating, and forcing the strongest competitors out of the market. We wish to win fairly"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kunne nok og Kina forandra mykje ved å fjerne den lova som pålegger kinesiske bedrifter å spionere for kina. Det hadde garantert forandra noko av denne negative utviklinga. Elles er det rart at Kina kan kopiere andre sine oppfinnelser utan at det får følger. Nesten som om mennesket nærmer seg eit antiklimask der alt som kan gå til helvete er i ferd med å sjølvantenne. Tipper Russland er klar til å skumme fløten.

Lenke til kommentar

Hva er det som ikke lenger vil funke på en nåværende Huaweitelefon? Maps? Play Store? GMail? YouTube?

Det jeg lurer på er hvilken praktisk betydning vil dette ha på kort sikt? Er det bare slutt på oppdateringer, eller vil apper slutte å funke på kort sikt?

Alt vil fungere som før på gamle produkter. Noen apper må muligens lastes inn "sidelengs" på nye. Dette er helt udramatisk for brukerne. Litt plunder 1 gang, og alt vil fungere.

Lenke til kommentar

[

America leder verden inni en fri verden, mens kina og russland er allierte med diktaturland som nord korea, iran, venezuela, cuba, osv. Så det er viktig at USA leder over Kina, det er også veldig viktig for meg at vi ligger over kommunistene innen teknologi.

 

Det er mye jeg foretrekker med USA fremfor de andre landene du nevner, men det er likevel en noe naiv fremstilling du kommer med.

"America leder verden inni en fri verden" skriver du og det er en sannhet med store modifikasjoner. Historien viser klart at USA ikke har noen problemer med ufrie land rundt om i verden så lenge det styrker den amerikanske innflytelsen. USA har klare tradisjoner for å støtte høyreorienterte regimer/diktatur når det passer den til enhver tid sittende amerikanske administrasjon. I nåtid så er det bare å se på den relative klare støtten Trump-administrasjonen gir til et land som Saudi-Arabia, et av de mest undertrykkende land i verden. Jeg forstår hvorfor USA gjør det, men likefullt er det støtte til et regime som undertrykker sine egne innbyggere.

 

Ja, Kina spionerer mye her i verden, det sammen gjør Russland, USA og en hel bråte med andre land.

 

Bare for å gjøre det klart jeg støtter IKKE det kinesiske regimet, men det som skjer bl.a. i Huaweisaken har i realiteten ikke så mye med spionasje å gjøre, det handler i hovedsak om handels-proteksjonisme. Kina har utnyttet proteksjonismen til det fulle og nå tar USA til motmele. Denne konkrete saken har lite med frihet, menneskeretter og spionasje å gjøre, det gjelder i all hovedsak om handel og handelsoverskudd/underskudd. Denne er ikke noe som Trump-administrasjonen bare fører mot "fienden" Kina, men også mot mer vennligstilte regioner som Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes hele Huawei saken kom rimelig sent ut, har hatt noen tlf fra dem over årene, og på samtlige tlf er det apper som e umulig å slette, som viser seg å være installert med hensikt for å få info som posisjon,meldinger inn og ut av tlf og samtaler. ikke bilder dog. så dem kan sitte der i kina og lese hver enkelt sms inn og ut av tlf våres. er således installer på huawei p20. rene merker herfra har det samme, så at dem ' overvåker ' og ' spionerer' tviler jeg ikke et sek på. i bunn og grunn er kineserne korrupte og mennesker uten verken moral eller etikk. dem lever totalt uten moralske og etiske koder... business siden dems er pill råtten på godt norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke et isolert Huawei-problem. Skal kineserne lykkes i sin satsning som ledende teknologi-,robot-og kunstig intelligens-nasjon må de løse det helt grunnleggende: I dag eksisterer det en økende skarp motsetning mellom Kina som ettparti-diktatur og utviklingen av deres markedsøkonomi. Denne motsetningen kommer til syne når kineserne mister eksportmuligheter pga regimets kontroll med produksjonen. En fri kapital muliggjør ikke slik kontroll.

 

I realiteten er nå regimet tvunget til reformer, dersom kinesiske ledere vil utvikle Kinas enorme potensiale videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"må lisensiere amerikanske patenter"...

 

Hvorfor skulle Kina lisensiere noe som helst fra USA nå? USA skiter i WTO-reglene og angriper kina, da er det bare fair at kineserne skiter i WIPO-reglene og kjører sitt eget, amerikanske patenter eller ei...

 

Jeg sliter med å se hva amerikanerne håper å oppnå her, utover å gjøre det veldig tydelig at å gjøre business med dem er risikabelt, og å gjøre seg avhengig av dem (som f.eks. å kjøpe en bråte F35-fly) er rene galskapen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt vil fungere som før på gamle produkter. Noen apper må muligens lastes inn "sidelengs" på nye. Dette er helt udramatisk for brukerne. Litt plunder 1 gang, og alt vil fungere.

 

Kødder du eller? 1. gang? Har du høyrt om oppdateringer. 

Gjorde det der på ein gammal telefon, funka i ei veke, så kom det oppdatering, og appen kunne ikkje koble til servern, pga feil versjon. 

Uten direkte oppdateringer via Playstore er telefonen verdilaus. Meir arbeid enn glede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er et ekstremt eksempel på hvordan amerikanske myndigheter styrer vår hverdag. Synes dog det er merkelig hvordan amerikanske myndigheter kan legge føringer for hva som skjer i Europa. Dette burde vært isolert til Huawei i USA. Liker definitivt ikke utviklingen her  :hm:

Trump er så uforutsigbar at jeg tror dette ender opp i en form for løsning med Kina.  :roll:

 

Fordi vi er allierte med stormakten USA som såklart har påvirkning på oss i Europa.

Nei, USA dikterr ikke noen ting, vil vi kjøpe Huawei kan vi kjøpe Huawei. Dette er isolert til USA og Huawei, førstnevnte nekter sistnevnte tilgang til amerikanske produkter og tjenester, hverken mer eller mindre. Dette har ringvirkninger som påvirker Huaweis muligheter til selv å levere produkter og tjenester, men det blir noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er et ekstremt eksempel på hvordan amerikanske myndigheter styrer vår hverdag. Synes dog det er merkelig hvordan amerikanske myndigheter kan legge føringer for hva som skjer i Europa. Dette burde vært isolert til Huawei i USA. Liker definitivt ikke utviklingen her  :hm:

Trump er så uforutsigbar at jeg tror dette ender opp i en form for løsning med Kina.  :roll:

 

Merkelig? Da har du neppe fulgt med. Dette er på ingen måter noe nytt. For litt over 10 år siden så blokkerte USA Embraer fra å selge turboprop.-drevne militærfly til Venezuela. Hvordan klarer de å gripe inn i handel mellom Brazil og Venezuela? Svare på det er ITAR. Det er en utrolig smittsom pest fra USA som du helst aldri vil se noe til. Selv om kilden er noen små skurer, så sprer det seg rundt og medfører at sluttproduktet for evig og alltid krever USAs eksplisitte godkjennelse for salg, herunder alle fremtidige videresalg. Innenfor forsvar- og space-industrien er «ITAR-free» et salgsargument og salgsfortrinn.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...