Gå til innhold

Hva sitter en gjennomsnittlig familie på 4 igjen med i mnd?


Anbefalte innlegg

Hvor har du informasjon fra? Du kaster rundt deg med påstander om dårlig psykisk helse og påstander, men er det hold i det? Kan det være at registrering har blitt bedre? Kjenner meg overhodet ikke igjen i det samfunnet du beskriver. Og på slutten; ta deg sammen. Det er ikke samfunnets oppgave å sørge for at du har det bra, du må starte med deg selv. Tjener du dårlig får du skaffe deg en ettertraktet utdanning, og tjene penger som alle andre. Ingeniører tjener passe bra,siv.ing tjener hakket bedre. Lærere tjener også ganske greit

Vitsen med komparative undersøkelser er nettopp at de fanger opp nøyaktig de samme parametre. Jeg har aldri påstått at det er samfunnets ansvar for at JEG skal ha det bra. At DU ikke gjenkjenner deg er sikkert en veldig objektiv måte å analysere et samfunn på. Og internasjonale komparative grunnskolelærerlønnstall viser ENTYDIG at Norge er en sinke til å belønne de som skal sørge for at det skal være Ok å bo i Norge i fremtiden også. Det er vel du som må lære deg sinnekontroll tenker jeg...still deg i ventekøen haha! Nå skal jeg ta meg en Grolsch 0,45cl( som koster 43,20 på polet, litt over 6 kroner i Nederland. Bare 7 ganger så dyrt.)

Jeg kan ikke poste alle linker jeg har lagt ut tidligere 40 ganger...Du få Google eller leite de opp blant mine innlegg

Endret av monitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... internasjonale komparative grunnskolelærerlønnstall viser ENTYDIG at Norge er en sinke til å belønne de som skal sørge for at det skal være Ok å bo i Norge i fremtiden også. ?

 

Hva mener du er en passe startlønn for en lærer, og en passe lønn etter 15 år i yrket ?

 

Du tar fremdeles feil, tallene viser at lærere i Norge tjener omtrent en gjennomsnittslønn, og at de ikke lider noen nød overhode, de samme tallene viser at lønningene til lærere ikke er noe særlig bedre andre steder, med unntak av kanskje noen få land.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har ca 45k inn tilsammen, med meg, samboer og et barn på 3år.

Har ca 1.4mill i huslån på hus som er verdt 2,2-2,5mill. Så godt som totalrenovert nå, så ikke så mye påkost framover. 

Hver vår "drittbil" til under 30k(skrur selv, ryker det noe for vitalt så byttes den ut).

Rundt 100k stående i veteran bil/mc/moped som kan selges om det kniper. 

Minimum en og en halv månedslønn stående på sparekonto - Resten på regningskonto og betaler inn i "bulker" på lånet når det blir en passe sum der. Fyller samboers BSU kvote så fort som mulig på nyåret(Desverre har jeg brukt opp min)

I det siste har det blitt brukt mye på oppussing, men det er vi da forhåpentligvis ferdig med snart :p

Bruker generelt lite ellers, lite ferier, spise ut og dyre "unødvendige" innkjøp.

 

Grovt utkast over faste utgifter - 34k ish i måneden.

  • 12000 huslån
  • 3200 Barnehage
  • 1000 Internett/TV
  • 600 Mobil
  • 1200 Studielån Samboer
  • 600 Bikkjemat
  • 6000 Dagligvarer
  • 1500 strøm
  • 250 NRK
  • 1000 Forsikring (og årsavgifter) Meg
  • 400 Eiendomsskatt
  • 850 Kommunale avgifter
  • 150 Div lag/foreninger 
  • 1400 Forsikring (Og årsavgifter) Samboer
  • 1600 Drivstoff 
  • 500 Netflix/HBO/DIV 
  • 1000 Klær
  • 400 service/rep bil
  • 1000 sparing barn

Si gjerne ifra om det er noe viktig her som mangler :)

Lenke til kommentar

Jeg er nok inhabil i spørsmålet siden jeg selv jobber som lærer, men jeg synes lønna er for lav. Med masterutdannelse og en jobb som er svært viktig, og har høyt tempo, press og ansvar, burde lærerne hatt en høyere lønn. Omlag 10% høyere i dag (startlønn på 550'), hadde vært fair.

 

Jeg ser også med uro på de voksende ulikhetene, både globalt og nasjonalt.

 

Det er også mye i Norge jeg mener går i feil retning. Svekking av AML, uthuling av velferdsstaten og privatisering kan her tjene som eksempler.

 

Når det er sagt, kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i bildet som tegnes av enkelte her inne. Selv om mye burde vært annerledes, har vi det pokka godt i dette landet. De fleste hever en god lønn, har trygge ansettelser og frihet i tilværelsen. De fleste har også råd til mer enn salt i grøten. Dette gjelder også unge.

 

Og la oss heller ikke glemme det individuelle ansvaret. Skaff deg en form for utdannelse. Dra på jobb. Tjen penger. Sett tæring etter næring. Så enkelt er det. Ikke alt er samfunnets skyld.

 

 

Mvh

 

En som antageligvis er rødere enn alle andre her inne.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er nok inhabil i spørsmålet siden jeg selv jobber som lærer, men jeg synes lønna er for lav. Med masterutdannelse og en jobb som er svært viktig, og har høyt tempo, press og ansvar, burde lærerne hatt en høyere lønn. Omlag 10% høyere i dag (startlønn på 550'), hadde vært fair.

 

Jeg ser også med uro på de voksende ulikhetene, både globalt og nasjonalt.

 

Det er også mye i Norge jeg mener går i feil retning. Svekking av AML, uthuling av velferdsstaten og privatisering kan her tjene som eksempler.

 

Når det er sagt, kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i bildet som tegnes av enkelte her inne. Selv om mye burde vært annerledes, har vi det pokka godt i dette landet. De fleste hever en god lønn, har trygge ansettelser og frihet i tilværelsen. De fleste har også råd til mer enn salt i grøten.

 

Og la oss heller ikke glemme det individuelle ansvaret. Skaff deg en form for utdannelse. Dra på jobb. Tjen penger. Sett tæring etter næring. Så enkelt er det. Ikke alt er samfunnets skyld.

 

 

Mvh

 

En som antageligvis er rødere enn alle andre her inne.

 

Hvilket bilde som tegnes av enkelte?

Lenke til kommentar

Vi har ca 45k inn tilsammen, med meg, samboer og et barn på 3år.

Har ca 1.4mill i huslån på hus som er verdt 2,2-2,5mill. Så godt som totalrenovert nå, så ikke så mye påkost framover.

Hver vår "drittbil" til under 30k(skrur selv, ryker det noe for vitalt så byttes den ut).

Rundt 100k stående i veteran bil/mc/moped som kan selges om det kniper.

Minimum en og en halv månedslønn stående på sparekonto - Resten på regningskonto og betaler inn i "bulker" på lånet når det blir en passe sum der. Fyller samboers BSU kvote så fort som mulig på nyåret(Desverre har jeg brukt opp min)

I det siste har det blitt brukt mye på oppussing, men det er vi da forhåpentligvis ferdig med snart :p

Bruker generelt lite ellers, lite ferier, spise ut og dyre "unødvendige" innkjøp.

 

Grovt utkast over faste utgifter - 34k ish i måneden.

 

  • 12000 huslån
  • 3200 Barnehage
  • 1000 Internett/TV
  • 600 Mobil
  • 1200 Studielån Samboer
  • 600 Bikkjemat
  • 6000 Dagligvarer
  • 1500 strøm
  • 250 NRK
  • 1000 Forsikring (og årsavgifter) Meg
  • 400 Eiendomsskatt
  • 850 Kommunale avgifter
  • 150 Div lag/foreninger
  • 1400 Forsikring (Og årsavgifter) Samboer
  • 1600 Drivstoff
  • 500 Netflix/HBO/DIV
  • 1000 Klær
  • 400 service/rep bil
  • 1000 sparing barn
Si gjerne ifra om det er noe viktig her som mangler :)
Kjempebra! kvadtratmeterprisen ligger i snitt på litt over 42000 kroner, så da har dere en rimelig bolig og lite boliglån. Dere har satt av lite til fritid og uforutsette utgifter, men uansett så har dere ikke en belåningsgrad på f.eks. 3,5 ganger bruto årsinntekt, du har stålkontroll på økonomien, og det på tross av at deres inntekt ikke tilhører de 60% med høyest lønn.

Dere vil heller ikke bli skadelidende den dagen politikerne bestemmer seg for at renter til bolig etterhvert ikke kan trekkes ifra Oå selvangivelsen. Jeg vil si at dere har ( i likhet med meg selv) har god kontroll på økonomien. Det hjelper også at du kan skru selv. Ikke selg veteranbilen!

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Theo:

Sorry. Upresist. Lang tråd, og jeg følte, etter å ha fulgt den en stund for å komme med et svar. Men jeg er trøtt, og meninga var at det skulle gå litt fort. Det gikk for fort.

 

Bildet som tegnes, hovedsakelig av monitor, men også av Skyggespilleren og direkte demokrati (hvis jeg holder tunga i rett munn nå), av Norge som et land som er ille og vanskelig å leve i, og som har blitt mye verre enn det det var "før".

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket bilde som tegnes av enkelte?

Bjarnemann: ja, enig i det meste. De fleste har det bra og mange har stålkontroll på både økonomi og livet generelt. Mange fler eier også sin bolig enn i mange andre land ( tror at kun Romania slår oss der). Vi har også flere kvadratmeter å boltre oss på osv.osv. Bekymringen ligger i at flere og flere ikke klarer seg på sin vanlige inntekt og med en vanlig lønn. Låneopptak for norske husholdninger er unormalt høyt, og det er kostnadsnivået også. Dessuten så er jeg meget bekymret for fakta som viser at så mange unge folk som ikke er i sin produktive periode (omtrent 24- pensjonsalder) har en så elendig livskvalitet. Det bør bekymre flere, fordi det sier mye om at man har ført en feilaktig poltikk i mange år. https://www.uio.no/studier/om/laringsmiljo/shot/rapportene/shot-2018-studentenes-helse-og-trivselsundersokelse.pdf

Det er langt over normalen og fullstendig uakseptabelt. Det er på tide å gå imot myten om at alt er så bra her på berget.

Mye kan gjøres mye bedre, og mye henger ikke på greip lengre. Den befolkningsforakten vi ser blant politikerne er ikke bare skremmende. Den fører til politikerforakt. Kombinasjonen politikerforakt, autoritetsforakt og bruk av udemokratiske tiltak for å tvinge folk innenfor et frimerkeomrpde er dødelig..PS: jeg tegner ikke et negativt bilde av hele Norge, men av den delen som overhodet ikke er bra, hverken ifht. før i tiden eller internasjonal sammenheng. Det jeg dog er drittlei er den dere nærmest nasjonalromantiske holdningen, hvor realiteter gjerne feies under teppet om det gagner stoltheten.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Kjempebra! kvadtratmeterprisen ligger i snitt på litt over 42000 kroner, så da har dere en rimelig bolig og lite boliglån. Dere har satt av lite til fritid og uforutsette utgifter, men uansett så har dere ikke en belåningsgraden på f.eks. 3,5 ganger bruto årsinntekt, du har stålkontroll på økonomien, og det på tross av at deres inntekt ikke tilhører de 60% med høyest lønn.

Dere vil heller ikke bli skadelidende den dagen politikerne bestemmer seg for at renter til bolig etterhvert ikke kan trekkes ifra Oå selvangivelsen. Jeg vil si at dere har ( i likhet med meg selv) har god kontroll på økonomien. Det hjelper også at du kan skru selv. Ikke selg veteranbilen!

Hehe takk for oppmuntrende tilbakemelding. Vi går jo ca 10k i "pluss" hver måned - noe av dette blir såklart brukt på fritid og uforutsette utgifter(og oppussing nå da). Blir det stående for "mye" på regningskontoen så betaler vi ned litt ekstra på lånet. Er vel gjeldsfrie om litt over 10år, da er vi ennå ikke 40...

 

Hjelper på å bo et sted hvor boligprisene ikke er helt horrible, vi hadde aldri greid oss i "byen" med prisene som er i dag. Jeg tror mange yngre "bor seg ihjel" - bare fordi de må ha drømmehuset på drømmestedet før de har fylt 30...

 

Bør være mulig å leve en god del billigere enn oss jevnt over også, men greit å unne seg litt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe takk for oppmuntrende tilbakemelding. Vi går jo ca 10k i "pluss" hver måned - noe av dette blir såklart brukt på fritid og uforutsette utgifter(og oppussing nå da). Blir det stående for "mye" på regningskontoen så betaler vi ned litt ekstra på lånet. Er vel gjeldsfrie om litt over 10år, da er vi ennå ikke 40...

Hjelper på å bo et sted hvor boligprisene ikke er helt horrible, vi hadde aldri greid oss i "byen" med prisene som er i dag. Jeg tror mange yngre "bor seg ihjel" - bare fordi de må ha drømmehuset på drømmestedet før de har fylt 30...

Bør være mulig å leve en god del billigere enn oss jevnt over også, men greit å unne seg litt!

Enig. Lever selv også etter din standard: unne seg det som gi en livskvalitet og avkobling. Du har veteranbil og din mc og det gir masse glede. Utrolig viktig. Jeg har fisking, musikk, matlaging og det sosiale. Jeg gjør ikke impulskjøp, handler mye i Sverige for både meg selv og andre ( Grolsch til « bestemor»). Så er jeg familiens og nabolagets « rådgiver» og innkjøper. Skal noen ha en vaskemaskin, så kan jeg alt om vaskemaskiner, og skal noen ha en symaskin vet jeg alt om det ( merkelig egenskap..har jo bare bruk for det en gang). I det hele tatt: Å prøve å forstå og begripe opptar meg veldig. Deretter er det om å gjøre å finne gode løsninger. Er evig optimist, men ganske så samfunnskritisk, men også nysgjerrig etter gode løsninger. Nytter ikke å bare være kritisk uten å ha løsningsforslag der det er mulig.

 

Jaja..har stor respekt for slike som dere: ser veldig balansert ut, og så har dere både BSU og sparing forøvrig...Da har dere ikke noe stress pga.økonomi, noe mange andre sliter med...og da baller det på

Lenke til kommentar

Hva mener du er en passe startlønn for en lærer, og en passe lønn etter 15 år i yrket ?

Du tar fremdeles feil, tallene viser at lærere i Norge tjener omtrent en gjennomsnittslønn, og at de ikke lider noen nød overhode, de samme tallene viser at lønningene til lærere ikke er noe særlig bedre andre steder, med unntak av kanskje noen få land.

Som sagt: det er sannsynlig at det er en sammenheng mellom den dårlige skole- og studentpolitikken, annen poltikk, dårlige kår for lærere og den utrolig dårlige helsa for VGS elever og studenter. ( har ikke funnet noe om andre elever). Lønn er bare en ting, men viktig om man mener at læreryrket er viktig.

Per definisjon så bør Jones lærer som skal håndtere en klasse hvor 1/3 del sliter alvorlig psykisk ha en adskillig bedre lønn enn en nederlandsk lærer som har en klasse hvor 1/20 del sliter psykisk.

 

Lønn alene er en dråpe på en glodhet plate.

Lenke til kommentar

Som sagt: det er sannsynlig at det er en sammenheng mellom den dårlige skole- og studentpolitikken, annen poltikk, dårlige kår for lærere og den utrolig dårlige helsa for VGS elever og studenter. ( har ikke funnet noe om andre elever). Lønn er bare en ting, men viktig om man mener at læreryrket er viktig.

Per definisjon så bør Jones lærer som skal håndtere en klasse hvor 1/3 del sliter alvorlig psykisk ha en adskillig bedre lønn enn en nederlandsk lærer som har en klasse hvor 1/20 del sliter psykisk.

 

Lønn alene er en dråpe på en glodhet plate.

Finland har gjort tiltak for og få ned psykisk sykdom blant skole elever. Blant annet og starte skolen senere. 

 

Alle husker vel som ungdom at de alltid var så forbaska trøtt om morgenen? Vel, barn som vokser har melatonin som forandrer seg. I tenårene vil kroppen være oppe sent og sove lenge. Noe som gjør at mye ungdom går med permanent søvn underskudd, i åresvis.

 

Noe som er veldig skadelig når det gjelder psyken. Vi trenger en skikkelig renovasjon av skolesystemet, der barns psykiske helse er tatt inn i ligningen.

Lenke til kommentar

Finland har gjort tiltak for og få ned psykisk sykdom blant skole elever. Blant annet og starte skolen senere.

 

Alle husker vel som ungdom at de alltid var så forbaska trøtt om morgenen? Vel, barn som vokser har melatonin som forandrer seg. I tenårene vil kroppen være oppe sent og sove lenge. Noe som gjør at mye ungdom går med permanent søvn underskudd, i åresvis.

 

Noe som er veldig skadelig når det gjelder psyken. Vi trenger en skikkelig renovasjon av skolesystemet, der barns psykiske helse er tatt inn i ligningen.

Det har vært mye snakk om finsk skole. Nå er ikke skolen den eneste viktige faktoren for psykisk helse, men denne artikkelen viser jo ganske tydelig de grunnleggende forskjeller hvor man i Finland ser helhetlig på ting, mens man i Norge lager intetsigende statlig utformede spørsmål som lærere/elever må svare på og som gir et rosenrødt og falskt bilde.

https://www.dagsavisen.no/debatt/det-ingen-forteller-om-finsk-skole-1.453723

Jeg lurer på hvor mye en lærer( og mange andre yrker) må bruke av sin tid for å tilfredsstille den umettelige statlige behovet for å ha kontroll på tallstatistikk.

 

Vi er vel langt utenfor tråden her...Om 4 dager så vet vi om varer og tjenester har blitt enda høyre enn snittet i EU, (43% for øyeblikket). Noe lavere for f.eks Tyskland..bare 38% dyrere i Norge haha

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Det har vært mye snakk om finsk skole. Nå er ikke skolen den eneste viktige faktoren for psykisk helse, men denne artikkelen viser jo ganske tydelig de grunnleggende forskjeller hvor man i Finland ser helhetlig på ting, mens man i Norge lager intetsigende statlig utformede spørsmål som lærere/elever må svare på og som gir et rosenrødt og falskt bilde.

https://www.dagsavisen.no/debatt/det-ingen-forteller-om-finsk-skole-1.453723

Jeg lurer på hvor mye en lærer( og mange andre yrker) må bruke av sin tid for å tilfredsstille den umettelige statlige behovet for å ha kontroll på tallstatistikk

Jeg vil si permanent søvn underskudd er ganske viktig.

 

De ganger vi har hatt så jævli vær at folk ikke har sovet ordentlig på 2-3 dager, så må jeg ærlig si at folk er ganske bortreist selv om de er fysisk tilstede. Og det er voksne mennesker som ikke er under utvikling osv.

 

Søvn er ekstremt viktig.

 

Men er nok veldig mange områder ting kan forbedres ja. Finland har en noe unik kultur selv forbedring og indre pågangsmot såkalt "Sisu"

 

Er ikke sikker på om vi klarer om emulere den men.

 

Så fordi de klarer det og gi elevene så si alt ansvar er enklere pga kulturen. Resultatet kunne fort blitt det motsatte i Norge om ingen har noe ansvar :p Men det blir spekuleringer da. Går da nok ann og teste på et par skoler og se resultatet av det

Lenke til kommentar

Jeg vil si permanent søvn underskudd er ganske viktig.

 

De ganger vi har hatt så jævli vær at folk ikke har sovet ordentlig på 2-3 dager, så må jeg ærlig si at folk er ganske bortreist selv om de er fysisk tilstede. Og det er voksne mennesker som ikke er under utvikling osv.

 

Søvn er ekstremt viktig.

 

Men er nok veldig mange områder ting kan forbedres ja. Finland har en noe unik kultur selv forbedring og indre pågangsmot såkalt "Sisu"

 

Er ikke sikker på om vi klarer om emulere den men.

 

Så fordi de klarer det og gi elevene så si alt ansvar er enklere pga kulturen. Resultatet kunne fort blitt det motsatte i Norge om ingen har noe ansvar :p Men det blir spekuleringer da. Går da nok ann og teste på et par skoler og se resultatet av det

https://forskning.no/skole-skole-og-utdanning-sovn/bedre-karakterer-med-senere-skolestart/1271250

Man løser ikke grunnleggende problemer med de store psykiske problemer på norske skoler, med bare å forskyve starten på dagen. Dessuten så har jenter større problemer enn gutta ( på tross av at skoler ikke er så «egnet» for de). Inneklimaet både skader kvaliteten på undervisningen samt læremulighetene, statlig kontroll på både form innhold og målformuleringer, samt nærmest asosiale læreplan som ikke har virkelighetsforankring, som ikke er gjennomførbare og som endrer seg for hver skifte av politikerne. Så er det steaming mot eliteyrker og massiv sponsing av næringslivet. Egenutvikling er helt uvesentlig, og det blir for hvert år større avstand mellom hva « alle» forlanger om din fremtid, og en systematisk undertrykking av egenutvikling.

Legger man til at Staten allerede begynner å flå deg når du er student, og overlater deg helt til ulvene, istedenfor tilrettelegging av det å bo, leve og studere, så begynner vi å nærme oss en kjerne av sannhet....Men ja søvn er viktig, og når du har blitt syk av hele rovdyrdriften...så sover du nok ikke så godt nei.

Lenke til kommentar

Siste nytt som du kun finner når du googler på « priser på varer og tjenester» på direktelenken til SSB...ingen skriverier om det fra media...Nå her prisene på varer og tjenester sammenlignet med EU økt fra 43% til vanvittige 55%, på ETT år med samme kronekurs.

For å utelate land som Polen, hvor man betaler 1/3 del ifht. Norge så har differansen med f.eks Tyskland ( m.fl) økt til 51% ifht. Indeksen på 100.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Fant litt mer ut om energikostnader. https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris/kvartal/2019-05-23

Så da ligger snittkostnader på rund 20000 per år per husstand. Nederlendere bruker 1500 M3 gass som koster dem 5000 kroner og 3000 kw.til 2,10 inkl. alt da koster det 6300 altså ialt 11300 nok per år, mot 20000 i Norge..SSB sine tall sier ikke noe om slikt

I Tyskland ligger strømpriser på omtrent 3 kroner og er gjennomsnittsforbruket for en husstand på 4 omtrent 5000 kw.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...