Gå til innhold

Nær halvparten av strømproduksjonen i Tyskland er nå fornybar


Anbefalte innlegg

Du har *aldri* fått med deg at noen har motarbeidet det grønne skiftet altså? Seriøst? Hvor mange utspill har FrP alene kommet med siste ukene som vil motarbeide det grønne skiftet?

De motarbeider de idiotiske målene som forskjellbehandler befolkningen, samt at de har et budsjett som må gå opp i et samarbeid med flere partier.

 

Leser du FRP's sitt program ser du at de har tiltak mot den globale oppvarmingen.

 

 

Klimaendringer, spredning av miljøgifter og tap av naturmangfold er vår tids største miljøproblemer. Det er en grunnleggende forutsetning for å nå FNs bærekraftsmål at disse miljøproblemene løses. Disse utfordringene må løses gjennom samarbeid og tiltak lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Naturen har gitt grunnlag for norsk velstand og vekst, men bruken av naturressursene må være bærekraftig.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke imot det grønne skiftet og er heller ikke medlem av hemmelige krefter som motarbeider det grønne skiftet.

 

Jeg er imot urettferdighet, enorm unødvendig pengeforbruket, alle disse idiotiske tiltak som ikke på noen måter vil hjelpe på den nødvendige hurtigheten som trenges hvis målet er og oppnå klimamålene som er satt.

 

Man skal ikke produsere, forbruke og bytte ut for å tro at da blir alt bra og da kan man opprettholde sin storforbruker-livsstil, man må enkelt og greit halvere sitt private forbruk på absolutt alt, ikke bruke bilen utenom når det er absolutt nødvendig, matforbruket må ned "ikke kaste mat", halvere temperatur i huset, etc. for å kunne oppnå dette så må man kanskje sentralisere seg bedre så man har gå/sykleavstand til alt nødvendig.

 

Og nei det hjelper ikke og bytte til elbil hvis man tenker på global oppvarming, det hjelper på nærmiljøet som er en bra ting.

Og vindmøllene er heller ikke veien og gå sålenge vi opprettholder eller øker forbruket vårt, da blir vi for avhengig av en stabil strømproduksjon, og hvis vi er nødt til og bruke varmekraftverk "eksklusivt kjernekraft" for og opprettholde balansen klarer vi ikke CO2-målene som er satt i Europa før tidsfristen er utløpt.

 

Problemet er at regjeringer aldri tørr eller vil få gjennomslag for drastiske tiltak som påvirker nordmenn liv på en negativ måte så derfor blir det mange halvhjertelige tiltak som har minimal forbedringspotensiale nasjonalt/globalt.

Det vil ikke hjelpe å 'halvere forbruket' hvis den halvparten som gjenstår ikke er fornybar. Du vil bare utsette problemene *samtidig* som du lager en helvetes masse trøbbel fordi folk mister jobbene sine, matproduksjonen går ned, det blir mindre penger til *alt*, inkludert helsetiltak.
Lenke til kommentar

Det vil ikke hjelpe å 'halvere forbruket' hvis den halvparten som gjenstår ikke er fornybar. Du vil bare utsette problemene *samtidig* som du lager en helvetes masse trøbbel fordi folk mister jobbene sine, matproduksjonen går ned, det blir mindre penger til *alt*, inkludert helsetiltak.

Det har du rett i og det er problemet, at vi alle blir fattige hvis vi skal "redde jorden".

 

https://amp.theguardian.com/environment/2019/apr/10/climate-crisis-todays-children-face-lives-with-tiny-carbon-footprints

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De motarbeider de idiotiske målene som forskjellbehandler befolkningen, samt at de har et budsjett som må gå opp i et samarbeid med flere partier.

...

Hvordan var det ene forslaget? Fjerne bompenger ved å legge avgifter på elbiler? Jeg klarer ikke umiddelbart å se at dette har en positiv fordelingseffekt men det kan ikke være noe tvil om at et slikt forslag motarbeider det grønne skiftet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du skjønner det fortsatt ikke? Poenget med det grønne skiftet er fornybarhet. Det finnes ikke noe fornybart med dieselbiler og kullkraft. Elbiler og vindkraft er mye bedre men du må slutte å gi elbilene skylda for kullkraften.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fjerner vi de, fordyrende, politikerene som kun kludrer det hele til ( Ref. diesel-anbefalingen/påbudet ), så får vi snart fortjent velferd og riktig oppvarmingspris i Norge.

 

Det dreier seg om vesentlig mer enn boligoppvarming. Merk at den høye strømprisen har jaget ut deler av aluminiumsindustrien i Norge, bl.a. til land som Quatar, der aluminiumsverk driver av gass. I tillegg til mer CO2, betyr dette også tap av norske arbeidsplasser og norsk eksportkreditt.

 

Dessverre har dette svært liten synlighet, så galskapen fortsetter.

Lenke til kommentar

Du skjønner det fortsatt ikke? Poenget med det grønne skiftet er fornybarhet. Det finnes ikke noe fornybart med dieselbiler og kullkraft. Elbiler og vindkraft er mye bedre men du må slutte å gi elbilene skylda for kullkraften.

Jeg skjønner det meget godt, det er ingen hjelp i og bytte ut bilparken med el-biler og produser/montere hundretusenvis med vindmøller i Europa hvis den globale oppvarmingen er det aller viktigste, vi har bare en 10-12 år på oss og fjerne 50 % av det totale energiforbruket og det er umulig å erstatte det med vindkraft på den korte tiden samt og elektrifisere hele Europa vil ta mer en 10-12 år.

 

Vi må bort fra måten vi lever på i dag og begynne å reduser alt vi gjør drastisk, det er det du ikke vi ta inn over deg, Du kan ikke fortsette livet ditt sånn som du gjør i dag du må ta viktige valg på hvordan du kan redusere forbruket ditt.

Lenke til kommentar

Hvordan var det ene forslaget? Fjerne bompenger ved å legge avgifter på elbiler? Jeg klarer ikke umiddelbart å se at dette har en positiv fordelingseffekt men det kan ikke være noe tvil om at et slikt forslag motarbeider det grønne skiftet.

Her er en fin artikkel som kanskje forklarer for deg hva vi må gjøre, og det er ikke å eie en elbil.

 

Var på en høring av det nye planprogrammet for strekningen Fredrikstad-Sarpsborg i ettermiddag angående bygging av ny riksvei. Den veien opptar en bredde på 40 meter med 4 felt, 2 for privatbilisme og 2 felt for kollektiv samt gang/sykkelstier på 6 meters bredde på begge sider av veien, begrunnelsen er at privatbilismen skal reduseres og flere skal over på kollektivtransport, det er nok denne veien det meste i Norge går mot nå så det blir nok ikke mange år for privatbil er en luksusvare igjen forbehold de rike.

 

Er det interessant kan du laste ned pdf-filen her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det meget godt, det er ingen hjelp i og bytte ut bilparken med el-biler og produser/montere hundretusenvis med vindmøller i Europa hvis den globale oppvarmingen er det aller viktigste, vi har bare en 10-12 år på oss og fjerne 50 % av det totale energiforbruket og det er umulig å erstatte det med vindkraft på den korte tiden samt og elektrifisere hele Europa vil ta mer en 10-12 år.

 

Vi må bort fra måten vi lever på i dag og begynne å reduser alt vi gjør drastisk, det er det du ikke vi ta inn over deg, Du kan ikke fortsette livet ditt sånn som du gjør i dag du må ta viktige valg på hvordan du kan redusere forbruket ditt.

Hvordan skal man fjerne 50% av det totale energiforbruket på 10-12 år? Globalt Grønt Diktatur?
Lenke til kommentar

Hvordan skal man fjerne 50% av det totale energiforbruket på 10-12 år? Globalt Grønt Diktatur?

Om man hadde satset på energieffektive biler kunne man virkelig gjort noe for klimaet. Tunge el biler som bruker 20 kWh gjør at ingen våger å bruke en som bruker halvparten. VW laget en bil som brukte 1 liter diesel PR 100km i 2010.

 

https://gas2.org/2008/03/12/the-worlds-most-fuel-efficient-car-285-mpg-not-a-hybrid/

 

Slike løsninger som virkelig ville redusert forbruk 75% blir utopiske nå. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to norske forskere som har kommet til at 12 norske vannkraftverk enkelt kan oppgraderes til de kapasiteter som jeg nevner. En forutsetning er naturligvis at utlandet/EU vil betale for denne kapasiteten som vil kreve enorme investeringer, særlig kabler fra Norge og ned til Europa. Dette vil være et prosjekt som krever store norske ressurser i form av arbeidskraft mm. Den største utfordringen vil trolig være påvirkning av lokalmiljø rundt bassengene.

 

 

Jeg tipper dette vil bli et rimelig alternativ med hensyn til lagret energi for Europa. Kablene vil kjøres på full kapasiteten det meste av tiden (enten 10 GW ned til Europa eller 10 GW andre veien for å pumpe opp alt vannet. Fra et punkt i Tyskland vil en sende 100% og få returnert ca 80% av energien 20 dager senere.

 

 

Om du vil, kan jeg forsøke å finne flere detaljer om det foreslåtte prosjektet.

 

Hvorfor skulle det kreve store Norske resurser? Er det ett forsøk på å lokke med "arbeid til folket" som ett argument for å bygge dette skaberakket? Dette er jo bare tull, du setter ikke Norge i arbeid med ett slikt prosjekt. Man har da lagt kabler før så det er ikke det som er trikset, man vet hvilke antall folk som kreves for det i en forholdsvis kort prosjekt periode før det hele er over, ei heller er det særlig sysselsetning å installere noen pumper som pusher vann.

 

Det er hele tanken om at dette lissom skal regulere hele kraftmarkedet i europa  og forsvare møllebruken som er problemet. Man innfører ett komplekst og tullete og fryktelig sårbart system for å slippe å måtte innrømme at møller kanskje ikke var så innmari lurt allikevel.   10GW til Europa er også null og niks når magasinet er tomt, for da er det tomt og netto er 0. Hva gjør man da? Bygger ett større batteri? Som skal fylles med hva?

 

"Tipping" og forskeres "enkelt" er ikke noe å bygge landet på.

 

Enten er magasinet tomt men behovet er fortsatt tilstede for kraft. Hvor skal Europa få kraften sin ifra da? Eller så er magasinet fullt og møllene sviver fortsatt men kraften går ut i tomme intet for ingen kan ta imot den. Til sis så har du en liten periode der du kan enten eksportere noe eller importere noe på en særdeles uøkonomisk og tullete måte en liten stund.

 

Vet ikke  hvordan det er med Nautica men jeg vil IKKE at du skal finne frem flere detaljer om dette skrekkscenariet.

Ta heller det du har og grav det ned på Langøya!

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Om man hadde satset på energieffektive biler kunne man virkelig gjort noe for klimaet. Tunge el biler som bruker 20 kWh gjør at ingen våger å bruke en som bruker halvparten. VW laget en bil som brukte 1 liter diesel PR 100km i 2010.

 

https://gas2.org/2008/03/12/the-worlds-most-fuel-efficient-car-285-mpg-not-a-hybrid/

 

Slike løsninger som virkelig ville redusert forbruk 75% blir utopiske nå. Dessverre.

Hadde man gjort noe med verdens tank/bulk/container skip.... DA hadde man virkelig kunne gjort noe for klima-et.

Er redd den bilen du linker til er fryktelig upraktisk, slik en god del av de små elbilene er for folk flest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde man gjort noe med verdens tank/bulk/container skip.... DA hadde man virkelig kunne gjort noe for klima-et.

Er redd den bilen du linker til er fryktelig upraktisk, slik en god del av de små elbilene er for folk flest.

Det er viktig å bruke logikk. Å elektrifisere lastebiler er ikke like effektivt som personbiler og anleggsmaskiner.

 

Store skip er ofte svært effektive. Her er det vi som kan gjøre noe ved å redusere kjøp med gratis frakt fra Kina.

 

Det er ikke klimavennlig. Stopper vi denne handelen må disse gigantene i opplag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke  hvordan det er med Nautica men jeg vil IKKE at du skal finne frem flere detaljer om dette skrekkscenariet.

Ta heller det du har og grav det ned på Langøya!

Man må få de rette fakta på bordet så de som tror at elbil og vindmøller redder verden og det at alle lever etterpå lykkelig resten av livet ikke stemmer :)

 

Ta foreksempel Petter Stordalen som har like mye klimautslipp med sitt privatfly på 1 måned som en gjennomsnittlig dieselbil bruker 19 år på, og har forsvarer det med at han kjøper klimakvoter og da er alt i orden for Gunnhild må jo på klimakonferanser rundt omkring på jorden.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man hadde satset på energieffektive biler kunne man virkelig gjort noe for klimaet. Tunge el biler som bruker 20 kWh gjør at ingen våger å bruke en som bruker halvparten. VW laget en bil som brukte 1 liter diesel PR 100km i 2010.

 

https://gas2.org/2008/03/12/the-worlds-most-fuel-efficient-car-285-mpg-not-a-hybrid/

 

Slike løsninger som virkelig ville redusert forbruk 75% blir utopiske nå. Dessverre.

Ja, skikkelig energieffektive biler, elbiler med andre ord. En dieselbil krever *minst* tre ganger så mye energi per kilometer som en sammenlignbar elbil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...