Gå til innhold

Nær halvparten av strømproduksjonen i Tyskland er nå fornybar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg viste tidligere, å gå fra fossil brennstoff til elektrisk drift er en massiv reduksjon i et jafs pga økt effektivitet selv om de er tunge. Etter hvert som tiden går vil de bli lettere og mer effektive. Og diesel blir aldri miljøvennlig, elbiler kan bli helt miljøvennlige. Selv materialene for å lage batterier kan med tid og stunde utvinnes av batterielektriske maskiner, akkurat som man i dag bruker store mengder bunkersolje- og dieseldrevne maskiner for å fremstille en liter diesel og transportere den til en stasjon - et regnestykke som ofte er fraværende i disse sammenligningene og som gjør at fossilt drivstoff fremstår enda verre.

Jeg tror du glemmer at en svært stor del av verdens elekrisitet kommer fra fossile kilder. Høyt energiforbruk i el nettet gir pådrag i disse maskinene. Om du kjenner Word bank utslippsgrenser vil du raskt kunne regne ut hvor mye forurensing disse kildene slipper ut. Svært ofte blir utslipp PR km like høye som moderne dieselbiler som bruker partikkelfiltre og SCR.

 

Olje og gass som brennes i disse kraftverkene må også produseres og rafineres. Som sagt tunge el biler er nok et blindspor før vi får utslippsfri el produksjon. Norge er vel et av de få land i verden der el biler har noe for seg. Lading av elbiler gir oss mindre kraft å eksportere. For hver kWh vi eksporterer minker vi verdens CO2 utslipp 500 gram. Det betyr at når du lader el bilen din med en kWh så må du regne med 500gram CO2 utslipp.

 

Om bilen din bruker kraft vi skulle har eksportert til Danmark må Danmark kjøpe kraften fra et annet sted. Kommer kraften Danmark kjøper fra Polen risikerer vi enda høyere CO2 utslipp for samme energimengde.

 

Hadde du kjørt en bil som bruker en liter diesel PR 100 km ville CO2 utslippet ditt vert mye lavere. Ca 30 gram

 

I andre land blir regnestykket enda værre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det det, tror du virkelig at utviklingen har stagnert ?

 

Utviklingen går trått og treigt, sterke krefter kjemper i mot og millioner av komfortable, eldre folk i vesten motsetter seg det illsint kun fordi de vil fortsette å ha ting slik de var blitt vant til.

Lenke til kommentar

Men hvor er utviklingen på vei? Minner om artikkelens tittel "Nær halvparten av strømproduksjonen i Tyskland er nå fornybar"

Problemet er at tyskerne ikke bruker strøm. De bruker gass til oppvarming og koking. Mye fjernvarme også.

 

De vil trenge 150 til 200 TWH med el kraft for å forsyne en bilpark. Folk er alle rede rasende pga høye strømpriser.

 

Tviler på at de ønsker seg flere vindmøller enn det de har i dag. Heller ikke enda høyere strømpriser.

 

Dessuten er Tyskland kun ett av mange land. CO2 er et globalt fenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingen går trått og treigt, sterke krefter kjemper i mot og millioner av komfortable, eldre folk i vesten motsetter seg det illsint kun fordi de vil fortsette å ha ting slik de var blitt vant til.

Hva legger du i utvikling, det grønne skiftet ?

 

Konspirasjonsteorier på at det finnes en gjeng med hvite menn over 50 år som motarbeider det grønne skiftet er akkurat det venstresiden skal få oss til og tro, det er selvfølgelig mange som bare ser etter profitt uansett om det er i fossilt eller i det grønne skiftet, så ingen er bedre eller verre en de andre.

Mange av disse eldre hvite mennene er investorer som ser god inntjening i det grønne skiftet akkurat på linje med oljevirksomheter, det er de som gjør at det bygges vindkraft rundt omkring i dag.

 

Hvis det er noen som bremser ned det grønne skiftet så er det de folkevalgte som er redde for å påtvinge befolkningen upopulære tiltak.

 

Det jeg mener er generell utvikling, er det et problem så blir det løst, så at kommende generasjoner ikke skal klare og løse eventuelle klimaproblemer tviler jeg på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Problemet er at tyskerne ikke bruker strøm. De bruker gass til oppvarming og koking. Mye fjernvarme også.

 

De vil trenge 150 til 200 TWH med el kraft for å forsyne en bilpark. Folk er alle rede rasende pga høye strømpriser.

 

Tviler på at de ønsker seg flere vindmøller enn det de har i dag. Heller ikke enda høyere strømpriser.

 

Dessuten er Tyskland kun ett av mange land. CO2 er et globalt fenomen.

 

Dette er en merkelig form for pessimistisk tullprat der konklusjonen liksom skal være "ja huff det blir for vanskelig, vi får gå tilbake til diesel". Tyskland er på riktig vei, selv om det går treigt. Og det var jo bare et eksempel fordi det er den artikkelen denne tråden er basert på, det er jo ikke begrenset til de. Til og med Kina går fremover med masse satsing på fornybar energi, gigantiske flåter med elbusser osv.

 

"Kjære verden, norske gamlinger må dra tilhenger til hagesenteret hver Kristi himmelfartsdag, og det blir sikkert mye ork med disse elbilene, kan dere vennligst droppe de derre klimagreiene?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg viste tidligere, å gå fra fossil brennstoff til elektrisk drift er en massiv reduksjon i et jafs pga økt effektivitet selv om de er tunge.

Du hopper elegant over en del ting! En elmotor er mer effektiv enn en motor drevet av fossilt drivstoff, men du må ta med tapet i generering av elektrisitet, transport av elektrisitet, lading av batteri, tap av strøm over tid osv.

 

Du kan ikke bare hevde at elmotoren magisk har en effektivitet på 80-90%, og dieselmotoren en effektivitet på 30-40%, og at det er fasiten.

 

Selv om elektriske biler i de fleste tilfeller har mindre effekt-tap enn biler drevet med fossilt drivstoff, så er det ikke helt så fantastisk som du ser ut til å tro.

 

...elbiler kan bli helt miljøvennlige.

Med mindre du sitter på foreløpige ukjente miljøvennlige metoder for å fremstille plastikk, dekk, aluminium, for å ikke snakke om batteriene og de aller fleste andre materialer som går inn i en elbil, så er den påstanden per i dag faktisk helt feil, og kommer nok til å være det i all overskuelig fremtid.

 

Elbiler er langt verre miljømessig enn andre biler, når det kommer til produksjon, og de kan aldri bli helt miljøvennlige.

 

Det finnes vel egentlig ikke helt miljøvennlig elektrisitet heller.

Fornybar energi er ikke nødvendigvis miljøvennlig, i motsetning til hva enkelte ser ut til å tro.

Enkelte energikilder er selvfølgelig langt bedre enn andre, men selv vannkraft har miljøkostnader, og også en del tap i produksjonsprosessen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du hopper elegant over en del ting! En elmotor er mer effektiv enn en motor drevet av fossilt drivstoff, men du må ta med tapet i generering av elektrisitet, transport av elektrisitet, lading av batteri, tap av strøm over tid osv.

 

Det teller ikke med når man snakker om motorens effektivitet, da er det bare lagret energi over i bevegelsesenergi som teller. Men du har rett i at når man ser stort på det så må man se på hele næringskjeden. Og hvordan måler strøm opp mot diesel?

 

Dieselen må hentes opp som råolje av en forurensende produksjonsenhet, transporteres manuelt i en håndfull knops hastighet av forurensende fartøy til raffineri, som også forurenser, før det kjøres av dieseldrevne tankbiler til fyllestasjonen, tankbilene må så kjøre tomme tilbake til distribusjonssentralen, mens de fremdeles brenner diesel. Jeg kan vanskelig tenke meg noe mindre effektivt.

 

Og du mener at å sende strøm gjennom kabler i en tredjedel av lysets hastighet er ineffektivt i forhold? Denne infrastrukturen er jo forresten også kablet inn i alle hjem og brukes til lys, mat, kommunikasjon osv osv, mens diesel kun brukes til transport.

 

Så hvis du kun ser på motorens effektivt er diesel skikkelig ille, men hvis du ser på hele næringskjeden er det jo enda verre, et mareritt av ineffektivitet. Men fordi man er så vant til det så tror man at det er bra.

 

En elbil kan til og med klare seg uten sentral infrastruktur for energi, fordi den kan lades av en lokal vindturbin, et offgrid solcellepanel, den kan til og med lades av en ergometersykkel for moro skyld. Men en dieselbil kan aldri lades av noe annet en en gigantisk, forurensende industriell næringskjede. "Diesel kan du jo fylle fra en jerrykanne" pleier man å si. Det er like uvitende som å si at vi ikke trenger fiskebåter fordi det er fiskepinner i frysedisken.

 

Med mindre du sitter på foreløpige ukjente miljøvennlige metoder for å fremstille plastikk, dekk, aluminium, for å ikke snakke om batteriene og de aller fleste andre materialer som går inn i en elbil, så er den påstanden per i dag faktisk helt feil, og kommer nok til å være det i all overskuelig fremtid.

 

Elbiler er langt verre miljømessig enn andre biler, når det kommer til produksjon, og de kan aldri bli helt miljøvennlige.

 

Det finnes vel egentlig ikke helt miljøvennlig elektrisitet heller.

Fornybar energi er ikke nødvendigvis miljøvennlig, i motsetning til hva enkelte ser ut til å tro.

Enkelte energikilder er selvfølgelig langt bedre enn andre, men selv vannkraft har miljøkostnader, og også en del tap i produksjonsprosessen.

 

Du er jo mer ekstrem enn meg. Med dine strenge miljøkriterier jogger du vel barbeint over myren til jobb?

 

Elbiler totalt sett, hvis du ser produksjon og energibruk i levetiden med europeisk energimiks, er allerede bedre enn fossilbiler og de kommer til å bli bedre. Plast er jo ikke noe unikt for elbiler, det er jo vanlig i alle mulige produkter. Fremskritt i materialutvikling kan erstatte plast, fremskritt i energiproduksjon kan erstatte kull. Men det er ingen mulig teknologi som kan forhindre at en dieselmotor slipper ut CO2, selv om absolutt hele produksjons- og distribusjonskjeden er elektrifisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og du mener at å sende strøm gjennom kabler i en tredjedel av lysets hastighet er ineffektivt i forhold?

Hvor raskt det går er helt irrelevant, du forsto ikke dette i det hele tatt, forsyning av strøm har relativt store tap på veien, uansett hvor raskt det går.

Jeg kan heller ikke huske å ha skrevet at det er ineffektivt i forhold til fossilt drivstoff, det jeg skrev var :

 

Selv om elektriske biler i de fleste tilfeller har mindre effekt-tap enn biler drevet med fossilt drivstoff, så er det ikke helt så fantastisk som du ser ut til å tro.

 

Det er altså deg som hevder at elbiler er langt mer effektive enn fossilbiler selv om de er tyngre, du ser ut til å tro at dette er fasiten, men skal du snakke om effektiv bruk av energi må du ta med energitapet, og det forsvinner en hel del energi på veien i kraftverk og kabler, det er ikke slik du ser ut til å tro at alt kommer frem til motoren, som så bruker 95% av energien.

 

Jeg har ikke et eneste sted hevdet at olje er noe bedre, hele din argumentasjon fremstår som en stor stråmann, poenget er at elektrisitet ikke nødvendigvis er helt uten energitap, tvert i mot, det er heller ikke nødvendigvis helt miljøvennlig, selv med fornybare kilder.

 

Det er jo deg som hevder elbiler kan bli "helt miljøvennlige", noe som er totalt feil.

 

Hvor stort energitapet er i forhold til olje aner ikke jeg, men jeg antar at det forsvinner fint lite bensin på veien fra raffineriet til bensinpumpen?

 

Elbiler totalt sett, hvis du ser produksjon og energibruk i levetiden med europeisk energimiks, er allerede bedre enn fossilbiler og de kommer til å bli bedre.

 

Spørsmålet er vel heller "hvor mye bedre" de er? Tror du elbiler løser noen større miljøproblemer på sikt, eller er de kun marginalt bedre enn fossilbiler?

 

Er det slik at dersom jeg kjøper elbil, så kan jeg kjøre så mye jeg bare vil, ettersom den er helt miljøvennlig, og om jeg kjører 100 kilometer eller 1000000 kilometer er ett fett, i forhold til miljøet?

 

Tror du det er bedre å sykle eller gå, eller burde jeg ta elbilen i stedet, den er jo helt miljøvennlig, i følge deg?

 

Plast er jo ikke noe unikt for elbiler, det er jo vanlig i alle mulige produkter.

 

Det er ingen som har hevdet noe annet, plast finnes overalt, også i elbiler, men du ser ikke helt ut til å forstå poenget her, jeg irettesetter din tåpelig påstand om at elbiler kan bli helt miljøvennlige.

 

Per i dag er det ikke en gang i nærheten, mesteparten av dagens elbiler er produsert av produkter som inneholder petroleum eller benytter petroleum i produksjonsfasen, slik at "helt miljøvennlig" er så langt i fremtiden at påstanden er helt tullete.

 

....elbiler kan bli helt miljøvennlige.

 

Med mindre du sitter på foreløpige ukjente miljøvennlige metoder for å fremstille plastikk, dekk, aluminium, for å ikke snakke om batteriene og de aller fleste andre materialer som går inn i en elbil, så er den påstanden per i dag faktisk helt feil, og kommer nok til å være det i all overskuelig fremtid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott ny (?) stemme OlaML som taler "tilbake til framtida gutta midt i mot"!. Disse gutta som er impregnerte mot både kunnskap og fakta. Men det skal disse gutta ha, de får oss andre til å gå dypt inn i materien og grave opp masse kunnskap og de gir oss anledning til å utvikle vår kommunikasjon med bedre språk, humor, ironi, sarkasme og større presisjon! Så takk for det

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^^ takker!

 

Hvor raskt det går er helt irrelevant, du forsto ikke dette i det hele tatt, forsyning av strøm har relativt store tap på veien, uansett hvor raskt det går.

Jeg sammenlignet det med fossilt drivstoff for å vise at til tross for tap, så er det bedre enn fossilt drivstoff. Ingenting er gratis her i verden, det vil være energitap i alle mulige måter vi overfører energi på. Det er bare naturens lover og ikke noe argument mot elektrisk drift.

 

Hvor stort energitapet er i forhold til olje aner ikke jeg, men jeg antar at det forsvinner fint lite bensin på veien fra raffineriet til bensinpumpen?


Hva tror du tankbilen går på? Hvis du hadde nok olje til 1 million liter diesel i en oljebrønn, så ville svært store andeler av den forsvinne til oljerigger, tankbåter og tankbiler før du satt igjen med nettomengden diesel som kan selges til bilisten. Økonomien i dette er oljeselskapet og kundenes problem, men CO2-utslippet er alle sitt problem og hele næringskjeden til oljen slipper ut masse CO2 før bilisten har tastet PIN-koden på pumpen. Og av det han kjøper så forsvinner halvparten som varme til kråka, litt mindre hvis det er vinter og varmen kan nyttiggjøres inne i kupéen. Til sammenligning er vannkraftverk til elbil ekstremt mye mer effektivt.

Diesel-apologeter snakker ofte om det lange eksosrøret til elbilen som går på kullkraft, men også her er fossilbilene mye verre med den tungdrevne, ineffektive næringskjeden som du ikke ser når du kun måler dieselforbruket.
 

Tror du elbiler løser noen større miljøproblemer på sikt, eller er de kun marginalt bedre enn fossilbiler?


De løser en konkret delmengde problemer: Eliminasjon eller dramatisk reduksjon av utslipp av CO2 og andre uønskede gasser som funksjon av energiforbruket til kjøretøyet. Pr i dag er det høyere miljøkostnader forbundet med å bygge kjøretøyet, men det jevner seg ut med bruk, godt innenfor levetiden til kjøretøyet.
 

Er det slik at dersom jeg kjøper elbil, så kan jeg kjøre så mye jeg bare vil, ettersom den er helt miljøvennlig, og om jeg kjører 100 kilometer eller 1000000 kilometer er ett fett, i forhold til miljøet?


Sånne teite stråmenn fortjener ikke noe særlig oppmerksomhet, men på generell basis: jo mer diesel og flybensin du erstatter, jo bedre. Ellers skal det jo være tillatt å leve, og det er forbundet med noen form for fotavtrykk, enten vi vil eller ei. Vi må bare slutte med de tingene som er mest skadelige og ikke bærekraftige. Med den forståelsen og i konteksten om reduksjon av fossilt CO2-utslipp er det helt åpenbart at elbilen og annet ikke-fossilt kraftforbruk er "helt" miljøvennlig. Dine innvendinger er en tankefeil av typen "er det ikke perfekt, så er det heller ikke godt nok, derfor endrer vi ingenting og fortsetter med det som er dårlig".
 

Per i dag er det ikke en gang i nærheten, mesteparten av dagens elbiler er produsert av produkter som inneholder petroleum eller benytter petroleum i produksjonsfasen, slik at "helt miljøvennlig" er så langt i fremtiden at påstanden er helt tullete.


Hvis du ser en stige som har en milliard trinn så skal det likevel utrolig lite fantasi til for å forestille seg hvordan man kan klatre opp. Ett trinn om gangen. Defensive diesel-apologeter pleier heller å si "Det er så mange trinn at det er umulig! Mye bedre å gjøre ingenting og fortsette her nede med det vi vet er veldig skadelig

!".

Endret av OlaML
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sammenlignet det med fossilt drivstoff for å vise at til tross for tap, så er det bedre enn fossilt drivstoff.

Hvordan vet du det?

 

Du pusher elbiler som om det var evangeliet, men hvordan vet du at disse er "helt miljøvennlige", som du igjen gjentar som om det er sannheten, selv om alle oppegående mennesker forstår at det ikke er slik?

 

Dersom elbiler er marginalt bedre enn fossilbiler, ville det ikke vært bedre om folk heller beholdt de bilene de hadde, enn at alle skal kjøpe elbil, med de enorme miljøskadene en slik produksjon ville føre med seg?

 

Ville det ikke vært bedre å konsentrere seg om andre alternativer, som å få folk til å benytte bilen mindre, enn å legge til rette for at bilkjøring med elbiler blir billigere, så folk kan kjøre mer bil?

 

Eller mener du at elbiler er "helt miljøvennlige", så det er bare å tute i vei uten konsekvens, for det fremstår som om det er det du hevder?

 

 

 

Diesel-apologeter snakker ofte om det lange eksosrøret til elbilen som går på kullkraft, men også her er fossilbilene mye verre med den tungdrevne, ineffektive næringskjeden som du ikke ser når du kun måler dieselforbruket.

 

 

Tror du elektriske biler fra USA og Asia magisk dukker opp i Norge, eller at kraftverk og kraftkabler bygges uten miljøkostnad. Ineffektive næringskjeder finnes overalt, og det er neppe noe særlig bedre for elbiler.

 

miljøkostnader forbundet med å bygge kjøretøyet, men det jevner seg ut med bruk, godt innenfor levetiden til kjøretøyet.

 

 

Så nå hevner du at "det jevner seg ut", så elbilene er ikke "helt miljøvennlige" likevel, men over levetiden er de forhåpentligvis litt bedre enn en fossil bil?

 

Vi må bare slutte med de tingene som er mest skadelige og ikke bærekraftige. Med den forståelsen og i konteksten om reduksjon av fossilt CO2-utslipp er det helt åpenbart at elbilen og annet ikke-fossilt kraftforbruk er "helt" miljøvennlig. Dine innvendinger er en tankefeil av typen "er det ikke perfekt, så er det heller ikke godt nok, derfor endrer vi ingenting og fortsetter med det som er dårlig".

Jeg tror nok heller det er deg som er desillusjonert, som ser ut til å tro at elbiler er en magisk pille som løser alle problemene, og at de er "helt" miljøvennlige, noe som ikke kunne vært lenger unna sannheten.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller det er deg som er desillusjonert, som ser ut til å tro at elbiler er en magisk pille som løser alle problemene, og at de er "helt" miljøvennlige, noe som ikke kunne vært lenger unna sannheten.

 

Nå bestod posten din utelukkende av stråmenn, så da dropper jeg å svare. Jeg forklarte godt hva jeg mente med "miljøvennlig", men du klippet det vekk for å lage falske påstander å argumentere mot. Sånn går det når man er tom for gode argumenter, evt aldri hadde noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå bestod posten din utelukkende av stråmenn, så da dropper jeg å svare. Jeg forklarte godt hva jeg mente med "miljøvennlig", men du klippet det vekk for å lage falske påstander å argumentere mot. Sånn går det når man er tom for gode argumenter, evt aldri hadde noen.

 

For å oppsummere: påstår du at el biler er bedre enn dieselbiler uansett energiforbruk? Er det det du mener?

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå bestod posten din utelukkende av stråmenn..

Dersom du mener spørsmål vedrørende dine feilaktige påstander, som er sitert i mitt innlegg og på ingen måte er fabrikkert, det var faktisk deg som hevdet elbiler kunne bli "helt miljøvennlige", gjentatte ganger, er stråmenn, så forstår jeg godt at du feiler totalt i logikken rundt elbiler.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å oppsummere: påstår du at el biler er bedre enn dieselbiler uansett energiforbruk? Er det det du mener?

 

Hva mener du bedre? Jeg kan ikke si at en elbil er bedre enn en dieselbil til å trekke tunge hengere langt f.eks. Men at elbiler er bedre enn dieselbiler i energieffektivitet er det ingen som helst tvil om. Selv når vekten er stor fordel til dieselbilen så knuses den av elbilen, og enda mer hvis du tar hele energikjeden i betraktning. Og da snakker vi kun i kWh potensiell kjemisk energi, vi har ikke begynt å snakke om forurensing en gang.

 

 

Dersom du mener spørsmål vedrørende dine feilaktige påstander, som er sitert i mitt innlegg og på ingen måte er fabrikkert, det var faktisk deg som hevdet elbiler kunne bli "helt miljøvennlige", gjentatte ganger, er stråmenn, så forstår jeg godt at du feiler totalt i logikken rundt elbiler.

 

Du argumenterer mot meninger jeg ikke har, for eksempel at jeg liksom mener at det å kjøre elbil har null effekt på miljøet rundt. Det mener jeg ikke. Men jeg mener at en elbil kan bli (men ikke er pr nå) helt miljøvennlig i den forstand at den ikke slipper ut fossil CO2under produksjon av bil eller energi til bilen. En dieselbil derimot, den kan aldri bli helt miljøvennlig på samme måte, selv om den ble laget av de samme nyoppfunnede materialene som erstattet plast osv.

 

Hvis du pirker på begrepet "helt miljøvennlig" med at den har absoutt null avtrykk i alle sammenhenger så er jo ikke engang en liten skogmus helt mijøvennlig. Men da misforstår du med vilje begrepet, antagelig for å lage et falskt premiss om at hvis den erstattende teknologien ikke er 100% perfekt, så skal vi la bli å ta den i bruk og heller beholde status quo. Det er den klassiske diesel-apologet varianten som sirkulerer nå om dagen og som selvsagt ikke er et ærlig intellektuelt standpunkt eller verdt noens tid å diskutere noe særlig.

Endret av OlaML
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du bedre? Jeg kan ikke si at en elbil er bedre enn en dieselbil til å trekke tunge hengere langt f.eks. Men at elbiler er bedre enn dieselbiler i energieffektivitet er det ingen som helst tvil om. Selv når vekten er stor fordel til dieselbilen så knuses den av elbilen, og enda mer hvis du tar hele energikjeden i betraktning. Og da snakker vi kun i kWh potensiell kjemisk energi, vi har ikke begynt å snakke om forurensing en gang.

 

 ig.

Nå snakker vi ikke om tunge hengere men tunge biler.

 

Du mener altså at om jeg kjører en Mercedes SUV el bil som bruker 35 kWh PR 100km så er jeg mere miljøvennlig enn om jeg kjører en vw lt1 som bruker 1 liter PR 100km?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg mener at en elbil kan bli (men ikke er pr nå) helt miljøvennlig i den forstand at den ikke slipper ut fossil CO2under produksjon av bil eller energi til bilen. En dieselbil derimot, den kan aldri bli helt miljøvennlig på samme måte, selv om den ble laget av de samme nyoppfunnede materialene som erstattet plast osv.

 

Men dette er ønsketenkning, og ikke noe argument for å kjøpe elbil nå, og det du opprinnelig skrev var :

 

 

Som jeg viste tidligere, å gå fra fossil brennstoff til elektrisk drift er en massiv reduksjon i et jafs pga økt effektivitet selv om de er tunge.

Etter hvert som tiden går vil de bli lettere og mer effektive. Og diesel blir aldri miljøvennlig, elbiler kan bli helt miljøvennlige.

 

 

Alt kan bli "miljøvennlig" dersom man legger ønsketenkning til grunn, hva med CO2-fangere på dieselbilen som lagrer CO2, så kan vi selge det til produsenter av brannslokningsapparater, blir ikke mer miljøvennlig enn det, men neppe særlig gjennomført per i dag.

 

Du argumenterer hardt for elbiler, men ser ikke helt ut til å forstå at selv om de i mange tilfeller er bedre enn fossilbiler, så er de på ingen måte helt miljøvennlige, og i de fleste tilfeller vil det faktisk være bedre å beholde den bilen man har lengre, i stedet for å kjøpe ny elbil, og det er utvilsomt bedre å bruke bilen mindre, uansett hva slags bil man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...