Gå til innhold

Frakoblede hytter skaper datatrøbbel: NVE ber Elhub rydde opp


Anbefalte innlegg

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hvordan en kunde kan ha tilgang på utstyr på den siden av måleren som ikke tilhører kunden. Nettselskapet må jo sikre anlegget sitt slik at slikt fysisk ikke kan gjøres. I normale annlegg er det én sikring på hver sin side av måleren, så kunden tar ut sikringen sin og måleren forblir spenningssatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hvordan en kunde kan ha tilgang på utstyr på den siden av måleren som ikke tilhører kunden. Nettselskapet må jo sikre anlegget sitt slik at slikt fysisk ikke kan gjøres. I normale annlegg er det én sikring på hver sin side av måleren, så kunden tar ut sikringen sin og måleren forblir spenningssatt.

Det er fordi anlegg har blitt bygget etter mange forskjellige standarder oppigjennom årene. Graden av "normal" er følgelig svært variabel uten at noe er galt. De fleste anleggene følger ikke dagens standard, for å si det på en annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok sp hovedsikringen kan ikke brukes, men dskaper det problemer om man rar sikringene på de indivoduelle kursene, har dette samme efekt som å ta hoved sikringen?

De indivduelle kurssikringene er alltid plassert etter måleren, så de vil ikke skape problemer. Problemet oppstår når man tar en sikring som er før måleren slik at den blir strømløs.

Lenke til kommentar

De indivduelle kurssikringene er alltid plassert etter måleren, så de vil ikke skape problemer. Problemet oppstår når man tar en sikring som er før måleren slik at den blir strømløs.

Så hvis man kobler ut alle sikringene *unntatt* hovedsikringen så vil en eventuell spenningstransient *bare* ta livet av AMS-boksen? Riktig så snedig. :D
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvis man kobler ut alle sikringene *unntatt* hovedsikringen så vil en eventuell spenningstransient *bare* ta livet av AMS-boksen? Riktig så snedig. :D

Ja, ikke sant. Lyn og torden forekommer aldri på fjellet, så det er ikke noe problem... Jeg mener fortsatt at NVE ikke har gjort jobben sin her, og når folk som prøver etter beste evne å sikre seg mot skader får kjeft, er det noe galt et sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart at ikkje nettselskapa har tenkt på dette før. Eit lite batteri i målaren som kan sikre at han melder frå at "no vart eg straumlaus" og repetere "eg er framleis straumlaus" dagleg fram til straumen kjem attende. Eg trudde denne funksjonen var noko av poenget med AMS. Rask og automatisk feilmelding til nettselskapet når noko er gale.

 

Problemet er vell at dette er et MESH nett, hvor AMS er avhengi av at relay fungerer. Spesielt i områder hvor det kun er hytter, Hele greiene er galskap, og regner med at dette er hacket allerede.

Lenke til kommentar

I hovedtrekk har nettselskapene bygget ut radiomaskenett, og nettkunder som tar ut hovedsikringene ødelegger ikke bare for seg selv, men kan også ødelegge forbindelsen til andre nettkunder som bruker strøm hele året og som sender data via denne. De målerne som mister strømmen sender et "siste sukk". Men denne meldingen er en enveis melding uten kvittering og det er derfor ingen garanti for at den kommer frem. Og de målerne som er bak denne sender jo IKKE "siste sukk". Selv når måleren bruker mobildata er det ikke noen garanti for at "siste sukk" meldingen kommer frem da meldingen kan gå tapt i andre kommunikasjonsflaskehalser. Derfor vil nettselskapene ha målere som de ikke vet hvorfor har sluttet å sende måledata, noen er strømløse, andre har mistet kommunikasjonsveien.

 

Nettselskapene har kjent til dette hele tiden, og det er ikke noen enkel fiks på denn utfordringen. En del nettkunder vil nok lære seg å bruke bryteren på måleren, men de fleste som i dag tar ut hovedsikringene gidder ikke lese spalter som denne og problemet vil derfor vedvare. Og noen er livredde for trykke på knappen på måleren som styrer bryteren.

 

Dessuten, når hovedsikringene er ute føler hvermansen seg rimelig sikker på at det ikke er noe forbruk på hytten og at det elektriske anlegget (eller verre) ikke vil skadet av lynneslag som kommer inn via strømnettet.

 

At NVE nå klager på Elhub som igjen klager på Nettselskapene blir tullete. Nettselskapene har rullet ut en kosteffektiv folkevogn. Skulle løsningen ta høyde for at nettkunden tok ut hovedsikringene måtte nettselskapene rulle ut langt mer kostbare løsning - en Tesla. Store kondensatorer i måleren slik at den lenge kan sende "siste sukk", mer bruk av av mobildata (capex og opex) for å unngå at en strømløs radiomaskenettmåler gjør at andre hytter mister muligheten for å sende data da de henger på kritisk kommunikasjonslinje osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hovedtrekk har nettselskapene bygget ut radiomaskenett, og nettkunder som tar ut hovedsikringene ødelegger ikke bare for seg selv, men kan også ødelegge forbindelsen til andre nettkunder som bruker strøm hele året og som sender data via denne. De målerne som mister strømmen sender et "siste sukk". Men denne meldingen er en enveis melding uten kvittering og det er derfor ingen garanti for at den kommer frem. Og de målerne som er bak denne sender jo IKKE "siste sukk". Selv når måleren bruker mobildata er det ikke noen garanti for at "siste sukk" meldingen kommer frem da meldingen kan gå tapt i andre kommunikasjonsflaskehalser. Derfor vil nettselskapene ha målere som de ikke vet hvorfor har sluttet å sende måledata, noen er strømløse, andre har mistet kommunikasjonsveien.

 

Nettselskapene har kjent til dette hele tiden, og det er ikke noen enkel fiks på denn utfordringen. En del nettkunder vil nok lære seg å bruke bryteren på måleren, men de fleste som i dag tar ut hovedsikringene gidder ikke lese spalter som denne og problemet vil derfor vedvare. Og noen er livredde for trykke på knappen på måleren som styrer bryteren.

 

Dessuten, når hovedsikringene er ute føler hvermansen seg rimelig sikker på at det ikke er noe forbruk på hytten og at det elektriske anlegget (eller verre) ikke vil skadet av lynneslag som kommer inn via strømnettet.

 

At NVE nå klager på Elhub som igjen klager på Nettselskapene blir tullete. Nettselskapene har rullet ut en kosteffektiv folkevogn. Skulle løsningen ta høyde for at nettkunden tok ut hovedsikringene måtte nettselskapene rulle ut langt mer kostbare løsning - en Tesla. Store kondensatorer i måleren slik at den lenge kan sende "siste sukk", mer bruk av av mobildata (capex og opex) for å unngå at en strømløs radiomaskenettmåler gjør at andre hytter mister muligheten for å sende data da de henger på kritisk kommunikasjonslinje osv.

 

1) Mener du at "bryter" på måler kan brukes?

2) Hva er best: ta ut hovedsikringene eller bruke "bryter" på måler?

 

Om disse målerne hadde et lite batteri som sørget for å gi en ordnet melding om at nå var strømmen brutt inn til måleren (ved at hovedsikringer ble tatt ut), hvor dyrt ville det være?

 

Hvordan kunne bransjen tro at ikke veldig mange har et legitimt behov for å ta ut hovedsikringene? Eller er dette nok et bevis på at hele SMS-reformen var hodeløs gjerning?

Lenke til kommentar

I hovedtrekk har nettselskapene bygget ut radiomaskenett, og nettkunder som tar ut hovedsikringene ødelegger ikke bare for seg selv, men kan også ødelegge forbindelsen til andre nettkunder som bruker strøm hele året og som sender data via denne. De målerne som mister strømmen sender et "siste sukk". Men denne meldingen er en enveis melding uten kvittering og det er derfor ingen garanti for at den kommer frem. Og de målerne som er bak denne sender jo IKKE "siste sukk". Selv når måleren bruker mobildata er det ikke noen garanti for at "siste sukk" meldingen kommer frem da meldingen kan gå tapt i andre kommunikasjonsflaskehalser. Derfor vil nettselskapene ha målere som de ikke vet hvorfor har sluttet å sende måledata, noen er strømløse, andre har mistet kommunikasjonsveien.

 

Nettselskapene har kjent til dette hele tiden, og det er ikke noen enkel fiks på denn utfordringen. En del nettkunder vil nok lære seg å bruke bryteren på måleren, men de fleste som i dag tar ut hovedsikringene gidder ikke lese spalter som denne og problemet vil derfor vedvare. Og noen er livredde for trykke på knappen på måleren som styrer bryteren.

 

Dessuten, når hovedsikringene er ute føler hvermansen seg rimelig sikker på at det ikke er noe forbruk på hytten og at det elektriske anlegget (eller verre) ikke vil skadet av lynneslag som kommer inn via strømnettet.

 

At NVE nå klager på Elhub som igjen klager på Nettselskapene blir tullete. Nettselskapene har rullet ut en kosteffektiv folkevogn. Skulle løsningen ta høyde for at nettkunden tok ut hovedsikringene måtte nettselskapene rulle ut langt mer kostbare løsning - en Tesla. Store kondensatorer i måleren slik at den lenge kan sende "siste sukk", mer bruk av av mobildata (capex og opex) for å unngå at en strømløs radiomaskenettmåler gjør at andre hytter mister muligheten for å sende data da de henger på kritisk kommunikasjonslinje osv.

Det er NVE som "eier" kravspekk, og de har ikke gjort jobben godt nok. Nettselskapene gjør som alle andre som har en kravspekk å følge. De velger enkleste lovlige løsning.

 

Lynnedslag løser ut inntaks- eller hovedsikringer i ei hytte som blir strømløs. Tilfeldigvis er det denne hytta som sender data videre. Er dette så håpløst komplisert å se for seg at de ikke har tenkt på det? Tydeligvis er det det. De kan ikke forvente at denne type infrastruktur skal være oppe hele tiden når det er mange enheter som er ubebodde i månedsvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en trefaset AMS-måler, og der tror jeg ikke alle fasene går direkte gjennom måleren. Den har bare en "måletråd" tilkoblet den siste fasen. Eller noe i den dur (jeg er ikke elektriker (-: ).

 

Det vil da si at om jeg hadde fulgt "rådet" til Mr. Heiberg ved å bruke bryteren på måleren for å gjøre anlegget "strømløst", så er det vel teknisk sett ikke strømløst (siden den ene fasen fortsatt har strøm).

Lenke til kommentar

 

Jeg tok en titt på min egen måler og der står det: "ADVARSEL: Målerens bryter må ikke anvendes som en sikkerhetsbryter - anlegget må anses som spenningsførende og berøringsfarlig selv når bryter i måler er koblet ut." Så produsenten av måleren mener tydeligvis ikke at å slå av på måleren er like sikkert som å slå av hovedsikringen.

Dette har vært tatt opp før. Det er forskjell på sikkerhetsbryter og å koble ut strømmen.

Det skiltet sier er at man ikke kan bruke denne bryteren når man skal jobbe på anlegget. Det har jo ingen relevans for utkobling bare fordi anlegget ikke er i bruk. Da skal man bruke målerens bryter.

Problemet er at det er forbrukeren som titter i skapet. Hvis dette er den eneste meldingen forbrukeren har å forhpolde seg til, tar han heller hovedsikringen. Jeg ville også gjort det.

Og jeg er elektronikkingeniør med noen år i IoT bak meg...

 

Hele AMS-satsningen er laget av kraftingeniører, for kraftingeniører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...