Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Vårt oljefond er så stort at det har vi råd til.

Oljefondet er noe mange har misoppfatelsen av er en uendelig mengde penger som vi ikke aner hva vi skal gjøre med. Det er tydeligvis penger som brenner i lommen til mange. Fondet heter egentlig "Statens Pensjonsfond Utland" og man har funnet ut at det fortsatt er for lite til å dekke fremtidens pensjonskostnader. Derfor har vi allerede hatt 2 store reformer aka reduksjoner av fremtidige pensjoner i Norge.

 

Hvis man går inn på tredje lenke, så viser de hvordan togstasjonene skal se ut. Her kan vi se majestetiske arkitekttegninger som sannsynligvis viser virkeligheten like bra som Munchmuseet. Hva er det de driver på med? Hvorfor driver de å overdesigner hver eneste t-bane stasjon? Ikke rart det blir dyrt. 

 

Hva med å bare bygge en tunnel, og noen platformer med utgang? Det er hva Kina gjør og det er derfor det går mye fortere. Det er også hva Oslo gjorde før, uten det så hadde ikke Oslo engang hatt en ordentlig t-bane.

Det er flere i det offentlige som lever i en alternativ virkelighet og som gjerne tror at de kan bruke oljefondet til å leve ut sine villeste drømmer. Hver t-banestasjon og rundkjøring blir til en designkonkurranse og de tror de skal få designpriser og utmerkelser på CV-en sin uten tanke på at prosjektet tar 2 år ekstra og koster 4 ganger mer enn nødvendig.

 

Har hatt omvisning i det nye Nasjonalmuseet og også her har de tatt helt av og konsekvent valgt de aller dyreste løsningen og gjerne prøve seg på noe nytt som ikke var mulig å gjennomføre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å løse problemet med å ta pengene MDG ønsker å bruke på sykkelveier, sykkelsubsidier og sykkelhotell og bruke det på kollektkivtransport?

Da ender du opp med et dårlig system.

Buss, bane og trikk kombinert med gange, sykkel eller elektriske fremkomstmidler er en fantastisk kombinasjon av fleksibilitet og effektivitet.

Privatbilismen dreper effektiviteten i bykjerner, og man må begrense unødvendig bruk for å få et levende sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ender du opp med et dårlig system.

Buss, bane og trikk kombinert med gange, sykkel eller elektriske fremkomstmidler er en fantastisk kombinasjon av fleksibilitet og effektivitet.

Privatbilismen dreper effektiviteten i bykjerner, og man må begrense unødvendig bruk for å få et levende sentrum.

Det er ingen automatikk i at litt av alt er bedre enn mye av noe. Oslos terreng, klima og dagens bystruktur er svært dårlig egnet til sykling. Syklistene kommer til å ta bilen eller bruke kollektivtransport om vinteren så hva er egentlig vitsen? Og hvor flere syklister det blir, hvor mer trøbbel vil de skape for andre trafikanter.

 

Det er mye som kunnet blitt fikset med Oslo kollektivtransport. Bussene trenger GPS og flere avganger, Fornebubanen er ikke bygget, mange i ytterkanten av byen har ikke tilgang til t-banen, sentrumstunnelkapisiteten er sprengt, frognerseterbanen mangler kapisitet, og togene er konstant forsinket.

 

Når jeg da ser politikerene fokuserer på prestisjeprosjekter som ikke er spesielt viktig for Oslos trafikkflyt, så blir jeg irritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at vi må få ned biltrafikken i byene for å få renere luft, mindre kø osv, det er finansieringen jeg sliter med å forstå.

 

Veibruksavgiften og co2-avgift på en liter bensin er 6,43 kroner. At man da trenger bompenger for «hvert» nye veiprosjekt, er vanskelig å forstå. Hvordan finansierte vi veier for 20 år siden?

Lenke til kommentar

Vi finansierte dem ikke, vi utsatte dem.

Regningen for mange tiår med forsømmelse tar vi nå.

 

Jeg har sikkert lav standard, men min erfaring er at de fleste veier i Øst-Norge er ganske gode. De er ihvertfall mye bedre enn mange andre land.

 

Problemet jeg ser er at vi har hatt høy befolkningsøkning, og samtidig har vi ikke utvidet våre veier eller kollektivtransport. På den tiden så økte ikke befolkningen, de kunne ikke vite at dagens politikere vil ta imot masse innvandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg har sikkert lav standard, men min erfaring er at de fleste veier i Øst-Norge er ganske gode. De er ihvertfall mye bedre enn mange andre land.

 

Reis til vest norge da å ta en titt. Her bruker vi alle bompengene (som er sinnsyke summer) på å bygge en somletrikk, en trikk der bussforbindelsene allerede er helt topp. Det brukes også på sykkelveier, i en by som består av fjell og bakker, med drittvær 280 dager i året, forstå det den som kan.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Og hva som er nødvendig bruk skal man altså finne ut av ved å se hvem som har råd til det?

Det er en måte å løse det på ja. De som ikke tar seg råd, får billigere/bedre alternativer ettersom mye av pengene går til alternativene. De som tar seg råd får mindre heftelser ettersom det er mindre biler i sentrum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en måte å løse det på ja. De som ikke tar seg råd, får billigere/bedre alternativer ettersom mye av pengene går til alternativene. De som tar seg råd får mindre heftelser ettersom det er mindre biler i sentrum.

Er din påstand at det vil komme helt nye kollektive tilbud som vil bli tilpasset dem som det er få eller ingen tilbud som passer for idag? Fx som har plass til barnevogner eller rullestoler i rushtrafikken? Og helt nye ruter som går der og når folk enten ikke har noe tilbud i det hele tatt idag eller må bruke uforholdsmessig lang tid for å komme seg fra A til B? Du er klar over at selv med en mangedobling av kollektivtilbudet så er det mange som vil falle utenom og fortsatt være avhengig av bil?

 

Og for noen som allerede har en presset økonomi idag og som kankje får over en månedslønn i ekstra utgifter så er det snakk om mer enn å "ta seg råd".

Lenke til kommentar

Eg irriterer meg over at diskusjonen er gått over til enten/eller for veldig mange.

 

Eg betaler gledelig bompenger for prosjekter om de kan komme tidligere ved hjelp av det.

 

Det som irriterer meg er at det kommer opp bompenger opptil to mil utenfor sentrum, og de skriker om luften i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Borr et lite hull på toppen og fyll røret med saltvann så kommer den bort av seg selv

 

Hadde jeg hatt noe sånt i nærheten så hadde jeg hatt blink for luftpistolen

Flere bommer er sprayet over elelr tent fyr på, men legg merke til at bommene også har kameraer som observerer nærområdet og ikke trafikk. De var antagelig klar over at dette ville komme.

 

Eg betaler gledelig bompenger for prosjekter om de kan komme tidligere ved hjelp av det.

Jeg mener at bompenger kun er akseptabelt om det er:

-delbetaling av et konkret veiprosjekt, typiske en bro eller en tunell, alså ikke sykkelstiler eller kollektivtrafikk som må finansieres av andre.

-bompenger kun for de som kjøre gjennom det aktuelle prosjektet og at det ikke settes opp sperringer på andre veier for å tvinge folk til å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikkje helt her heller, men samtidig bygges det en del så skal ikkje klage på det

I Oslo går kun 2% av det bilistene betaler til  ilveier så det er klart at de bør klage.

 

Og det er jo heller ikke slik at alle bilister betaler like mye. De med best råd kan kjøpe seg en ny elbil og slipper da mye billigere unna. De med dårligst råd må derimot klare seg med en gammel bil og må da ta en større andel av regningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten bomringen ville kollektivt dødd ut, eller blitt veldig dyrt.
Om det skal være dyre bomringer, så må det settes opp flere tog, med langt rimeligere billetter.
Om det skal være dyre bomringer, så må ELbiler betale full pris.
FRP har økt togprisene fra 2018 til 2019 enormt, så det er tydelig at FRP ikke står for ett godt kollektivtilbud.
Det koster meg 340kr å dra til min mor T/R, med NSB. Det koster 140kr den samme strekken T/R, med en 1500kg fossil bil inkl bomringer. Hadde jeg hatt full bil ville det kostet under 30kr/pers T/R, NSB gjør noe veldig feil.
Når vi har verdensrekord på inntjening på bilister, burde veiene være av verdensklasse.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Ihvertfall en ting er sikkert.

De fleste som sitter i kommunene er ikkje skikket til å sitte der.

Null økonomisk kontroll.

For min del gjelder det Bergen, og spesielt ytterkommunene.

 

Bare å se på eiendomsskatten. Kommunene skryter av at de ikkje har det, men hva hjelper det når de kommunale avgiftene er like høye som totalprisen i Bergen.

 

Sannheten er det st kommunene går ikkje rundt, og da trenger de støtte fra billistene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...