Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Ihvertfall en ting er sikkert.

De fleste som sitter i kommunene er ikkje skikket til å sitte der.

Null økonomisk kontroll.

For min del gjelder det Bergen, og spesielt ytterkommunene.

 

Bare å se på eiendomsskatten. Kommunene skryter av at de ikkje har det, men hva hjelper det når de kommunale avgiftene er like høye som totalprisen i Bergen.

 

Sannheten er det st kommunene går ikkje rundt, og da trenger de støtte fra billistene

Fordi det kastes vekk penger på alt mulig rart, det trengs effektivisering og innskjerping av midler. Det er nok penger i både kommune og statskassen, de formidles derimot helt feil.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at vi må få ned biltrafikken i byene for å få renere luft, mindre kø osv, <....>

Hvorfor må vi det?

Forurensningen fra privatbiler er allerede lav, og blir enda lavere med elbiler.

Kø? Det er mange steder i byene, i hvert fall i Oslo, hvor det aldri er kø, og stort sett kun noen få steder det er kø.

Burde vi ikke utnytte veiene best mulig?

Bilen er mest effektiv fra A til B så lenge det er plass.

Lenke til kommentar

Påstanden om at kun 2% av bompengene i Oslo går til vei er propaganda fra «nei-siden».

Det som er interessant er hvor mye som går til å løse lokal samferdsel.

 

Jeg, og alle med vettet i behold, forstår at om man fjerner bomringen i Oslo over natten, så kollapser hovedstaden.

 

Varer blir ikke levert, søppel blir ikke hentet, gamle og syke kommer ikke frem, håndverkere kommer ikke frem, ansatte kommer ikke på jobb+++

 

Dette holdes i balanse av bomringen, og at «overskuddet» brukes på alternative transportformer er bare rett og rimelig. Om de ble brukt til å pusse opp rådhuset, så hadde det vært mye værre.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Dette holdes i balanse av bomringen, og at «overskuddet» brukes på alternative transportformer er bare rett og rimelig. 

Nei, det er ikke rett og rimelig. Om det så er så nødvendig med disse veiene så burde det fullfinansieres av staten og eventuelt øke inntektsskatten for å finansiere det. Det som ikke er riktig er å presse på disse bomringene på en del av befolkningen, det er usosial gjemt skatt som er ekstremt urettferdig. ALLE i Norge har bruk for vei, uansett om de ikke har bil, så da burde alle finansiere det. 

Lenke til kommentar

Danmark??? Et lite helt flatt land?

Må jo være ekstremt mye billigere å bygge motorveier der enn i Norge.

 

Problemet med veibygging i Norge er at det bygges for mye på feil sted og at folk har helt absurde forventninger til hvor tilrettelagt transporten skal være deres behov.

 

Dette løses i dag ved å låne absurde summer i befolkningens navn, uten at folk er klar over de enorme konsekvensene det gir.

Nå er det primært disse bypakkene folk protester imot og der går ikke mye til vei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var mindre køkjøring når det var gratis å kjøre gjennom bommen etter 17 og til 5 på morgenen

Nå som det koster det samme hele døgnet så kjører man når det passer best da det koster det samme uansett

 

Det blir mindre kø når det blir gratis/billigere å kjøre alternative veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke rett og rimelig. Om det så er så nødvendig med disse veiene så burde det fullfinansieres av staten og eventuelt øke inntektsskatten for å finansiere det. Det som ikke er riktig er å presse på disse bomringene på en del av befolkningen, det er usosial gjemt skatt som er ekstremt urettferdig. ALLE i Norge har bruk for vei, uansett om de ikke har bil, så da burde alle finansiere det.

Men du hopper bukk over det poenget at det ikke er plass til at alle kjører bil inn til sentrum av de store byene. Alt vil da stoppe opp, og nyttetrafikken vil ikke komme frem.

 

Hvordan mener du at man skal begrense bilbruken i sentrum om ikke økonomi skal være et virkemiddel?

 

Det å utvide veiene i sentrum er tilnærmet umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du hopper bukk over det poenget at det ikke er plass til at alle kjører bil inn til sentrum av de store byene. Alt vil da stoppe opp, og nyttetrafikken vil ikke komme frem.

 

Hvordan mener du at man skal begrense bilbruken i sentrum om ikke økonomi skal være et virkemiddel?

 

Det å utvide veiene i sentrum er tilnærmet umulig.

Hvor i alle dager har du det fra at alle ønsker kjøre bil og vil gjøre det om man ikke har bommer?

 

Et bedre kollektivt tilbud vil begrense bilbruken. Gratis parkeringsplasser utenfor byene og effektiv kollektivtrafikk derifra vil også minke bilbruken i sentrum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Men du hopper bukk over det poenget at det ikke er plass til at alle kjører bil inn til sentrum av de store byene. Alt vil da stoppe opp, og nyttetrafikken vil ikke komme frem.

 

Hvordan mener du at man skal begrense bilbruken i sentrum om ikke økonomi skal være et virkemiddel?

 

Det å utvide veiene i sentrum er tilnærmet umulig.

Forbedre infrastruktur? Det er ikke snakk om at det er alt for lite penger å ta av, vi bygger milliardbroer til øyer med noen hundre innbyggere.. Istedenfor å regelrett sløse enorme summer på veier som ikke er samfunnsøkonomisk så kan det heller prioriteres på veier rundt storbyene/kollektivtransport, der det faktisk trengs. Om det er slik at det trengs mer penger så ta det på skatteseddelen eller av oljefondet, ikke bompenger. 

 

Her har du forsåvidt og penger å ta av: https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-rapport-bistandsmilliarder-forsvinner-i-korrupsjon-og-misbruk/3423184725.html

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Men du hopper bukk over det poenget at det ikke er plass til at alle kjører bil inn til sentrum av de store byene. Alt vil da stoppe opp, og nyttetrafikken vil ikke komme frem.

 

Hvordan mener du at man skal begrense bilbruken i sentrum om ikke økonomi skal være et virkemiddel?

 

Det å utvide veiene i sentrum er tilnærmet umulig.

De kan gjøre det billigere å kjøre rundt byene og billigere utenfor normal arbeidstid

Når det koster det samme til alle døgnets tider og uansett hvilken vei man kjører, så kjører alle samtidig..

Lenke til kommentar

Rart at det skal vaere saa mye bompenger i Norge, naar alle andre lander klarer seg uten. I EU kan man velge om man tar bomvei, som er finere, hoeyere fartsgrense og du sparer en del drivstoff, eller ta den "vanlige veien" som ikke koster noe ekstra.

 

Skjoenner godt at naar folk faar en ekstraregning paa mange tusen kroner i maaneden, er dette et viktig problem blant vanlige familier. For mange vil dette vaere en stor andel av loenn, og mange steder er det ikke et brukbart kollektivtilbud, ikke engang i byene.

Lenke til kommentar

De kan ta bussen

Bil er luksus

For mange går det greit, men slettes ikke for alle. Opplevde sist denne uken at 3 personer med hver sin barnevogn prøvde komme med den stappfulle bussen jeg skulle ta i rusjtiden. Sjåføren ropte flere ganger over høyttaleren at det ikke var plass til flere barnevogner for å komme seg videre, men fikk som svar "Vi må på jobb og kan ikke vente på flere busser nå".

Lenke til kommentar

For mange går det greit, men slettes ikke for alle. Opplevde sist denne uken at 3 personer med hver sin barnevogn prøvde komme med den stappfulle bussen jeg skulle ta i rusjtiden. Sjåføren ropte flere ganger over høyttaleren at det ikke var plass til flere barnevogner for å komme seg videre, men fikk som svar "Vi må på jobb og kan ikke vente på flere busser nå".

Barenvogn til arbeid?

Alle barnevogner kan slåes sammen om de er litt fleksible

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...