Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Jeg ser på det som en slags avledningsmanøver for å holde befolkningen opptatt samt at man får bort fokuset fra de tingene som egentlig er viktige. "The working poor" er jo viktige brikker som får samfunnet til å gå rundt, men hele systemet er jo ekstremt rigget. Man er fanget i et hamsterhjul omtrent hele livet, de fleste av oss. Alle skal liksom arbeide, men man er fortsatt fattig. Damned if you do, damned if you dont.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bompengedebatten. Helt vanvittig at vi bryr oss så mye som vi tilsynelatende gjør. Det finnes tusen ting mer viktig enn bompenger. All den tiden politikerne kunne brukt på å diskutere noe viktig, blir i stedet brukt til å diskutere hvem som tar mest avstand til bompenger. (De juger alle sammen, forresten.) Hvem faen stemmer på et parti basert på deres holdninger til bompenger? Da mangler du perspektiv, for å si det mildt.

 

Moderatormelding

Flyttet fra Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

 

Kan eg få spørre hvordan du bor, og hvordan du flytter deg mellom hjem, jobb, og aktiviteter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror folk bare er gått lei av utviklingen over mange år, mye syting har kun ledet til en forverring og så er begeret fullt. Ja - det er tullete og ja det er mye som er viktigere, men det er ikke alt som påvirker folk i like stor grad i hverdagen eller er så synlig på lommeboken. Tror også elbil-fritakene har forverret situasjonen vesentlig og økt følelsen av urettferdighet. At det så gang på gang skjer at pengene blir brukt på helt tåpelige ting bedrer heller ikke på saken. Så jeg har iallefall en forståelse for at det er blitt slik.

Lenke til kommentar

Problemet med bompenger er at det rammer svært usosialt. De som blir hardest rammet er de som ikke har råd til EL-bil, som ikke har råd til å bo i Oslo sentrum og som trenger bilen. Bompenger er en enkel måte å få fattige folk vekk fra veiene, sånn at de rike kan slippe kø. 

 

Men fjerner man bompenger så kommer det til å bli for mange biler på veiene. Politikerene har ikke noen enkle løsninger på dette problemet, og da blir bompenger svaret.

Lenke til kommentar

Bompengedebatten. Helt vanvittig at vi bryr oss så mye som vi tilsynelatende gjør. Det finnes tusen ting mer viktig enn bompenger. All den tiden politikerne kunne brukt på å diskutere noe viktig, blir i stedet brukt til å diskutere hvem som tar mest avstand til bompenger. (De juger alle sammen, forresten.) Hvem faen stemmer på et parti basert på deres holdninger til bompenger? Da mangler du perspektiv, for å si det mildt.

 

Moderatormelding

Flyttet fra Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

 

Må innrømme at jeg bryr meg en del om en netto månedslønn blir borte fra ett år til et annet

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For noe svada!

Er rimelig mange familier som blir skadelidende pga ekstra bompenger.

 

Som min søster, som har fått ekstrakostnader på 2-3k i mnd.

Er mye det for en alenemor

Samtidig som mange nye bommer innføres innføres det "beboerparkering" der hvor jeg bor. Det betyr at man må bruke parkeringsautomat eller betale 3000,- i året for å parkere selv inne på borettslagets eiendom og det uten å være sikret å få plass der. De som har bil kjører gjerne regelmessig til et annet sted enn sin egen bydel og der er det gjerne også innført beboerparkering på det som kanskje var gratis før. Forskjellen er at man der ikke får noen rabatt for at man bor der, men må betale full pris. Om det var for jobb kan det bety 230*139=31.970,-. I tillegg kommer selvsagt parkering for alle andre reiser som ikke er for jobb.

 

De som er avhengig av bil kan altså i tillegg til alle ekstra utgifter til bomringer få 30-40.000.- i årlig ekstra utgift for parkering selv om det er på privat område.

 

Det er fullt forståelig at det dannes egne protestpartier mot denne galskapen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig som mange nye bommer innføres innføres det "beboerparkering" der hvor jeg bor. Det betyr at man må bruke parkeringsautomat eller betale 3000,- i året for å parkere selv inne på borettslagets eiendom og det uten å være sikret å få plass der. De som har bil kjører gjerne regelmessig til et annet sted enn sin egen bydel og der er det gjerne også innført beboerparkering på det som kanskje var gratis før. Forskjellen er at man der ikke får noen rabatt for at man bor der, men må betale full pris. Om det var for jobb kan det bety 230*139=31.970,-. I tillegg kommer selvsagt parkering for alle andre reiser som ikke er for jobb.

 

De som er avhengig av bil kan altså i tillegg til alle ekstra utgifter til bomringer få 30-40.000.- i årlig ekstra utgift for parkering selv om det er på privat område.

 

Det er fullt forståelig at det dannes egne protestpartier mot denne galskapen.

Helt galskap.

Noen ganger har eg bare lyst å filleriste enkelte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det en bør gjøre er å ha samme pris om det er bensin, diesel eller elbil. Også må prisen settes så lavt som mulig. Bompenger kan til nød gå an for innsamling av penger til vegutbygging, men problemet er at en har begynt å samle inn penger til andre formål og bruker bommene til å begrense trafikken. Det beste er å ikke ha bompenger og heller bruke mindre penger på vei.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere ting her som virker inn. Ja, mange er nødt til å passere bom for å dra på jobb, mao man betaler for å dra på jobb. Gjerne den jobben som man tok for å I det hele tatt betale regningene til å begynne med. Forsåvidt også den jobben som heller ikke gir tilstrekkelig inntekt til å skaffe husvære innenfor bomringen, slik at man faktisk er pukka nødt til å kjøre på jobb for å faktisk komme tidsnok til å beholde den. Regningen for en måneds bompasseringer kan komme opp I noen tusenlapper, noe som vil merkes godt på budsjettet. Vil nok tro at det er OP selv som mangler perspektiv, I denne saken, når han ikke innser akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...