Gå til innhold

Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi skal sjølvsagt leve av eit breitt næringsliv i landet her. No er vi alt for avhengige av olje.

Oljen frigjorde nettopp over 40.000 industriarbeidere til å gjøre andre ting. Hvorfor insisterer du på å ødelegge den næringen som tjener penger i dag?

Eg er veldig oppteken av klima. Energi og klima er mine hovudinteresser, noko som er veldig lett å sjå ut ved å gå gjennom historikken min her.

Nei, det ser jeg ikke utfra historikken din her. Du har et svært ubalansert syn, og virker ikke å være interessert i ny kunnskap. Du har også redusert din klimainteresse til batteribiler, vel vitende om at det fortsatt er en del år igjen før det vil få vesentlig betydning globalt. Jeg har aldri sett deg støtte opp om industrielle tiltak i Norge som kan monne mot klima, med mulig unntak av vindmøller på land. Tiltak som bygger opp grønt skifte i norsk industri har jeg aldri sett deg engasjert i, med mindre det er i negativ forstand. Jeg finner dette svært frustrerende, for jeg tror faktisk du bryr deg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres sikkert utrolig ut men ikke alle kan bare flytte til Oslo og ta seg en bedre betalt jobb. Ikke alle har noen å dele utgifter med en gang. Med blodhard sparing for å i det hele tatt klare å få lån til bolig så er det rett og slett ikke mer igjen til ny bil. Jeg prioriterer et sted å bo framfor bil, utrolig nok.

 

Og uansett om jeg på et merkeligvis skulle fått råd til elbil så har jeg ikke noe sted å lade den. Og ja, jeg VET jeg bare kan lade mens jeg går på kino, teater eller bruker et par timer eller tre på handlesenter. Men da beholder jeg heller prompebilen som dere kaller det og sparer masse tid.

 

Og jeg er ingen spesiell eller unik fyr så det er garantert mange i samme situasjon.

Ta det i en egen tråd. Mest sannsynlig kommer vi ingen vei, men innsatsen er jo ikke akkurat stor, så kanskje det er verdt forsøket? Det eneste du risikerer er å kanskje få noen nye ideer som kanskje kan hjelpe.

Lenke til kommentar

 

Det er vi samde om. Vi diskuterer korvidt din påstand om at staten har gjeve mykje pengar til folk for at dei skal slutte å ta bussen stemmer eller ikkje, og korvidt tiltaket har vore effektivt når kollektivtrafikken aukar meir enn bilbruken.

Det er en konsekvens.
Auken i kollektivtrafikken er ein konsekvens av kva då?
Lenke til kommentar

Og hvilken verdi har en 14/15 år gammel Leaf ?

Liten tvil om at en brukt 2011-2013 Leaf har en lav innstegspris og i tillegg lave driftskostnader. Trenger du nytt sett med dekk slipper man unna med ca 3 000 kr. Forsikringen er billig. Drivstoffet er billig. Verditapet på rundt 6000 kr for i år (10% av 60 000) er også skitbillig. Vedlikeholdet er forutsigbart og billig. Nye bremseskiver koster ikke all verden osv. Selger du den om 4 år er verditapet i gjennomsnitt nede på 5000 kr/år.

 

Man må nesten velge årskort på bussen for å slippe billigere unna enn det. Eller sykle eller ha en skitbillig eksosbil som man nesten ikke har råd til å bruke mer enn noen få tusen km i året og trenger masse "kjælighet" og annen bannskap for å få i gang.

 

Nei, Leafen er ikke for alle. Ei heller sykkel eller 20 år gammel Toyota corolla. Men det var heller ikke spørsmålet. Spørsmålet var hvordan folk med veldig lite penger kan ha råd til elbil. Gammel Leaf er svaret.

 

Edit: En gammel Leaf koster ca 15-18 000 i året hvis man kjører 12 000 km/år. Inkludert rubb og stubb. To nye dekksett hvert fjerde år, forsikring, verditap, strøm, service, EU-godkjenning annenhvert år, forbruksmateriell som viskere og spylevæske etc. Utfordring: Finn en eksosbil som er billigere ved samme kjørelengde.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsalderen på bilparken er 10,5 år, og det var ikkje noko radikalt skifte i verknadsgrad for 10,5 år sidan. I den grad nye eksosbilar har lågare forbruk (det er tvilsamt, for folk kjøper stadig større bilar og gjennomsnittleg CO2-utslepp for nye dieselbilar går faktisk opp), får det liten innverknad fordi so få kjøper dei.

Jeg byttet i 2018 ut min 2005-modell Mercedes E500 med en 2018 Mercedes-AMG E63S

E500en er oppgitt til 296g CO2/km og har en V8 på 5 liter som yter 306hk.

E63S er oppgitt til 214g CO2/km og har en V8 på 4 liter som yter 612hk.

 

I praksis er forbruket med den nye bilen ca 2dl mindre pr. mil på langkjøring, det kaller jeg en betydelig forbedring.

 

 

Jadå, tilhengarar av dyr parkering og høge bompengar vil alltid skulde på at elbilane betaler for lite. Eg trur folk køyrer fordi dei treng det. I Oslo er det bortimot umogeleg å komme rundt i sentrum i bil uansett drivstoff, so det må vere gjennomgangstrafikken som gjer at bompengepasseringane går opp. Evt at folk køyrer ut og inn att ein annan stad, i eit nytt forsøk på å komme seg der dei skal. Eg veit ikkje. Det er i alle fall ikkje fordi Oslo har vorte meir bil-vennleg. Det er eit par år sidan sist eg var i Trondheim. Då kunne eg rettnok stå gratis, men eg måtte flytte bilen annankvar time. Ikkje veldig praktisk.

Si meg, vet du i det hele tatt hvor bomringen er? Den er ikke rundt sentrum men rundt store deler av byen, det er klart gjennomgangstrafikken utgjør en del men det er mange med jobb litt utenfor sentrum som bruker bil til jobb og at antallet bilister har økt med stadig flere elbiler er jeg ganske så trygg på.

Kommunen har jo også hjulpet til og vist at det er en ønsket utvikling i og med at de har etablert en rekke parkeringsanlegg som gjør det enklere for elbilpendlere å komme seg på jobb. Dette er selvsagt helt feil angrepsvinkel og man bør heller forsøke å få folk til å jobbe nærmere boligen (Eller bo nærmere arbeidsplassen) slik at reisebehovet synker.

I Nydalen hadde jeg en kollega som kjørte elbil, en ting var at hun sparte mye tid på å kjøre elbil fra Asker til Nydalen hver dag mens en annen ting var at hun faktisk sparte penger på det kontra å ta kollektivtransport. Kollektivtransporten bør selvsagt være rimeligere enn individuell transport i elbil.

Lenke til kommentar

Vil du prøve å gi et estimat for når det kommer da?

 

For hvis man ikke i det minste vet om det er mulig, langt mindre når det kommer, er det litt dumt å planlegge transporten rundt det.

Transporten bør planlegges med en relevant tidsramme. Veier bygges med et 20 og 50 års perspektiv på framtidig bruk av veien. Elektrisk fremdrift er på vei inn nå og de nærmeste 10-15 årene - vi vet det kommer og kan ta hensyn til det allerede nå. Selvkjørende biler har ikke kommet like langt som elbilene. Det ligger kanskje 10 år bak elbilene - men vi vet det kommer og kan ta hensyn til det når vi planlegger framtidas infrastruktur - både veier og kollektivtransport, særlig de mest økonomisk intensive kollektivinfrastrukturene som t-bane. Busser har vel gjerne 4 års anbudsperioder og levetiden på en buss er nok i størrelseorden 8 år.

 

Eksosbusser som fortsatt har noen år igjen kan selges til Polen og andre land der strømmen er så skitten at elbusser har lite for seg.

Lenke til kommentar

Elbilar køyrer gjennomsnittleg lenger per år enn eksosbilar. Det har sjølvsagt delvis samanheng med at elbilparken er gjennomsnittleg nyare og nyare bilar køyrer lengre enn eldre bilar, men òg at folk som køyrer mykje sparer meir på å kjøpe elbil.

Hvor finner du at el biler kjører lenger enn fossilbiler? SSB?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbil? En døgnflue. Nå er jo tilogmed diesel mer miljøvennlig.

 

He he .. skulle egentlig ønske du hadde rett. Men nei!

 

Å produsere batterier er selvfølgelig ikke miljøvennlig, og har masse negative innvirkninger.

Men oljeproduksjon er jo ikke akkurat et glansbilde, det heller. 

 

Oljenæringen er ikke veldig lystne på å informere om hvor mye strøm som går med på å produsere en liter med bensin eller diesel. Fullychargedshow estimerer 4.5 kWh pr gallon. Andre har estimert rundt 8 kWh(!!). En gallon gir ca 3 mil kjørelengde, så dersom strømforbruk pr gallon overstiger 6 kWh, går det med mer strøm enn å kjøre en elbil samme strekning (2 kWh pr mil)! Altså før man ser på negative ting som CO-utslipp og «annen dritt». Alt strømforbruk samlet up-front før du og jeg fyller drivstoff på tanken, er dessverre veldig høyt. – Og merkelig nok (nesten) aldri med i statistikker eller debatter rundt dette emnet!

 

Vi måler kun hvor mye utslipp en bil har. Utslipp til produksjon og distribusjon snakker vi ikke om. Og i hvert fall ikke energimengden som kreves rundt produksjon og distribusjon!

 

PS: Norske raffinerier forventer jeg at bruker vannkraft, som altså vil tilsi at bensin produsert i Norge er langt bedre enn bensin produsert på kullkraft. Allikevel kommer man ikke bort fra at det går med ufattelige mengder energi på å forvandle råoljen til brukbare produkter. Tenk om all denne energien ble sendt direkte ut til bilene i stedet, i stedet for å ta omveien om oljeprodukter? Den strømmen kunne drevet en elbil ganske mange kilometer. Og altså sannsynligvis lenger enn hva produsert drivstoff frakter en tradisjonell bil...

 

Interessert i emnet? Nei, det er du sikkert ikke. De fleste har gjort seg opp en mening for mange år siden, og holder på den. Nye innspill er jo bare forstyrrende!  :wee:

Men skulle du ha noen minutter til overs, kan du jo se en kort video fra Fullychargedshow om emnet: 

 

Fler artikler: 

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-forskere-mener-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende/463604

https://elbil.no/bruker-en-bensinbil-mer-strom-enn-en-elbil/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

He he .. skulle egentlig ønske du hadde rett. Men nei!

 

Å produsere batterier er selvfølgelig ikke miljøvennlig, og har masse negative innvirkninger.

Men oljeproduksjon er jo ikke akkurat et glansbilde, det heller.

 

Oljenæringen er ikke veldig lystne på å informere om hvor mye strøm som går med på å produsere en liter med bensin eller diesel. Fullychargedshow estimerer 4.5 kWh pr gallon. Andre har estimert rundt 8 kWh(!!). En gallon gir ca 3 mil kjørelengde, så dersom strømforbruk pr gallon overstiger 6 kWh, går det med mer strøm enn å kjøre en elbil samme strekning (2 kWh pr mil)! Altså før man ser på negative ting som CO-utslipp og «annen dritt». Alt strømforbruk samlet up-front før du og jeg fyller drivstoff på tanken, er dessverre veldig høyt. – Og merkelig nok (nesten) aldri med i statistikker eller debatter rundt dette emnet!

 

Vi måler kun hvor mye utslipp en bil har. Utslipp til produksjon og distribusjon snakker vi ikke om. Og i hvert fall ikke energimengden som kreves rundt produksjon og distribusjon!

 

PS: Norske raffinerier forventer jeg at bruker vannkraft, som altså vil tilsi at bensin produsert i Norge er langt bedre enn bensin produsert på kullkraft. Allikevel kommer man ikke bort fra at det går med ufattelige mengder energi på å forvandle råoljen til brukbare produkter. Tenk om all denne energien ble sendt direkte ut til bilene i stedet, i stedet for å ta omveien om oljeprodukter? Den strømmen kunne drevet en elbil ganske mange kilometer. Og altså sannsynligvis lenger enn hva produsert drivstoff frakter en tradisjonell bil...

 

Interessert i emnet? Nei, det er du sikkert ikke. De fleste har gjort seg opp en mening for mange år siden, og holder på den. Nye innspill er jo bare forstyrrende! :wee:

Men skulle du ha noen minutter til overs, kan du jo se en kort video fra Fullychargedshow om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

 

Fler artikler:

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-forskere-mener-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende/463604

https://elbil.no/bruker-en-bensinbil-mer-strom-enn-en-elbil/

Mongstad bruker 0,5kwh pr liter med el kraft.

 

Det blir vel ca 2kwh på gallon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gjennomsnittsalderen på bilparken er 10,5 år, og det var ikkje noko radikalt skifte i verknadsgrad for 10,5 år sidan. I den grad nye eksosbilar har lågare forbruk (det er tvilsamt, for folk kjøper stadig større bilar og gjennomsnittleg CO2-utslepp for nye dieselbilar går faktisk opp), får det liten innverknad fordi so få kjøper dei.

Jeg byttet i 2018 ut min 2005-modell Mercedes E500 med en 2018 Mercedes-AMG E63S

E500en er oppgitt til 296g CO2/km og har en V8 på 5 liter som yter 306hk.

E63S er oppgitt til 214g CO2/km og har en V8 på 4 liter som yter 612hk.

 

I praksis er forbruket med den nye bilen ca 2dl mindre pr. mil på langkjøring, det kaller jeg en betydelig forbedring.

Kvifor nokon vil kjøpe ein seig dinosaur i 2018, det forstår eg ikkje, men deg om det.

 

Bilen min brukar litt mindre enn energimengda i 2 dl diesel pr mil i snitt på blanda køyring. På sist langtur, 769 km for ei veke sidan, var forbruket 154 Wh/km i snitt. Det tilsvarer ca 1,5 dl diesel på mila.

 

 

Jadå, tilhengarar av dyr parkering og høge bompengar vil alltid skulde på at elbilane betaler for lite. Eg trur folk køyrer fordi dei treng det. I Oslo er det bortimot umogeleg å komme rundt i sentrum i bil uansett drivstoff, so det må vere gjennomgangstrafikken som gjer at bompengepasseringane går opp. Evt at folk køyrer ut og inn att ein annan stad, i eit nytt forsøk på å komme seg der dei skal. Eg veit ikkje. Det er i alle fall ikkje fordi Oslo har vorte meir bil-vennleg. Det er eit par år sidan sist eg var i Trondheim. Då kunne eg rettnok stå gratis, men eg måtte flytte bilen annankvar time. Ikkje veldig praktisk.

Si meg, vet du i det hele tatt hvor bomringen er? Den er ikke rundt sentrum men rundt store deler av byen, det er klart gjennomgangstrafikken utgjør en del men det er mange med jobb litt utenfor sentrum som bruker bil til jobb og at antallet bilister har økt med stadig flere elbiler er jeg ganske så trygg på.
Kva by snakkar du om no? Eg har køyrt gjennom mange byar med bomring, og i avsnittet over er både Trondheim og Oslo diskutert.

 

Kommunen har jo også hjulpet til og vist at det er en ønsket utvikling i og med at de har etablert en rekke parkeringsanlegg som gjør det enklere for elbilpendlere å komme seg på jobb. Dette er selvsagt helt feil angrepsvinkel og man bør heller forsøke å få folk til å jobbe nærmere boligen (Eller bo nærmere arbeidsplassen) slik at reisebehovet synker.

I Nydalen hadde jeg en kollega som kjørte elbil, en ting var at hun sparte mye tid på å kjøre elbil fra Asker til Nydalen hver dag mens en annen ting var at hun faktisk sparte penger på det kontra å ta kollektivtransport. Kollektivtransporten bør selvsagt være rimeligere enn individuell transport i elbil.

Tid er pengar. Mange reisande går nok over til kollektivtrafikk so snart rushtrafikken vert tett nok til at det tek kortare tid å reise kollektivt. Samt at kollektivtrafikk ikkje er praktisk dersom ruta går via barnehage og skule og inkluderer handling på veg heim. Men det er veldig bra om ho då køyrer elbil i staden for eksosbil. Elbil er uansett betre enn buss, forureiningsmessig. Både utslepp, vegslitasje og støy.

 

I gamle dagar var det vanleg å flytte etter jobben. No fyller folk husa sine med so mange ting, at det er alt for stort tiltak å flytte. I staden pendlar dei timevis kvar dag. Rare folk..

Lenke til kommentar

Wow. Snakker om å ikke forstå helt med vilje. Jeg fortsetter å skrive om Oslo og hoveddelen av det jeg siterte omhandlet Oslo.

 

At folk kjøper en bil som passer til ønsker og behov man har er nok helt uforståelig for enkelte men slik er det altså for noen av oss.

Det ville blitt håpløst med en elbil siden den ikke kunne fylt mine behov i tillegg til at jeg ikke har lyst på noen av de som er på markedet i dag eller i 2018.

 

Seig dinosaur? Hva i all verden prater du om?

 

769 km er en halvlang tur, jeg har flere ganger i året turer på rundt 1700-2100 km og der egner ikke elbilen seg. Du må gjerne fortelle meg hvor mange timer du bruker på lading fra Oslo til Tromsø om Umeå og Finland.. Jeg bruker under 10 minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Allikevel kommer man ikke bort fra at det går med ufattelige mengder energi på å forvandle råoljen til brukbare produkter. Tenk om all denne energien ble sendt direkte ut til bilene i stedet, i stedet for å ta omveien om oljeprodukter? Den strømmen kunne drevet en elbil ganske mange kilometer. Og altså sannsynligvis lenger enn hva produsert drivstoff frakter en tradisjonell bil... snip !

Det du ikke ser ut til å ha fått med deg, er at raffineriene generelt sett har egne kraftverk, hvor elektrisiteten genereres av gass eller olje, ofte biprodukter av det som raffineres.

 

Det er ikke slik at den kraften de bruker magisk kunne gått til elbiler, ettersom uten oljen ville de heller ikke hatt den elektrisiteten de benytter til å raffinere oljen.

 

Så er det slik at alt fra elbiler, i form av gummi, plastikk og en hel del annet, til tannkrem og sminke, lages av petroleumsprodukter, slik at bensin og diesel er ikke det eneste som kommer ut fra raffineriet.

 

 

Du har totalt misforstått dersom du tror du kan ta all elektrisiteten raffineriene generer, og så på magisk vis overføre det til elbiler, uten at oljen noen gang ble tatt opp av bakken, det funker rett og slett ikke slik.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

He he .. skulle egentlig ønske du hadde rett. Men nei!

 

Å produsere batterier er selvfølgelig ikke miljøvennlig, og har masse negative innvirkninger.

Men oljeproduksjon er jo ikke akkurat et glansbilde, det heller. 

 

Oljenæringen er ikke veldig lystne på å informere om hvor mye strøm som går med på å produsere en liter med bensin eller diesel. Fullychargedshow estimerer 4.5 kWh pr gallon. Andre har estimert rundt 8 kWh(!!). En gallon gir ca 3 mil kjørelengde, så dersom strømforbruk pr gallon overstiger 6 kWh, går det med mer strøm enn å kjøre en elbil samme strekning (2 kWh pr mil)! Altså før man ser på negative ting som CO-utslipp og «annen dritt». Alt strømforbruk samlet up-front før du og jeg fyller drivstoff på tanken, er dessverre veldig høyt. – Og merkelig nok (nesten) aldri med i statistikker eller debatter rundt dette emnet!

 

Vi måler kun hvor mye utslipp en bil har. Utslipp til produksjon og distribusjon snakker vi ikke om. Og i hvert fall ikke energimengden som kreves rundt produksjon og distribusjon!

 

PS: Norske raffinerier forventer jeg at bruker vannkraft, som altså vil tilsi at bensin produsert i Norge er langt bedre enn bensin produsert på kullkraft. Allikevel kommer man ikke bort fra at det går med ufattelige mengder energi på å forvandle råoljen til brukbare produkter. Tenk om all denne energien ble sendt direkte ut til bilene i stedet, i stedet for å ta omveien om oljeprodukter? Den strømmen kunne drevet en elbil ganske mange kilometer. Og altså sannsynligvis lenger enn hva produsert drivstoff frakter en tradisjonell bil...

 

Interessert i emnet? Nei, det er du sikkert ikke. De fleste har gjort seg opp en mening for mange år siden, og holder på den. Nye innspill er jo bare forstyrrende!  :wee:

 

Fler artikler: 

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-forskere-mener-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende/463604

https://elbil.no/bruker-en-bensinbil-mer-strom-enn-en-elbil/

 

Tallene for et mongstad finner du her. At en YouTube video forveksler energi forbruk og eletrisk energiforbruk er ikke overraskende.

 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/oed/prm/2006/0143/ddd/pdfv/296763-internettomtale_-energiverket_pa_mongstad_og_avtale_mello.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med og gi alle som har en årsinntekt under et gitt beløp av staten til kjøp av elbil på foreksempel 300.000.- da ville nok andelen økt relativt fort.

 

Er nok fortsatt mange i arbeiderklassen som betaler dyre billån i tillegg til huslån og andre forbrukslån og de må nedbetale ihvertfall billånet før de får råd til å bytte bil.

 

Hva med å kjøpe en bruktbil til 100 000kr?

Jeg har inntrykk av at i mange år er biler som Leaf og trillinger i stor grad blitt kjørt av bilister med god økonomi. Det er biler som nå ligger på 70 000kr i bruktbilmarkedet.

Bilene har sine begrensninger, og man må innrette seg deretter, og det fungerer hvis man tar det med godt humør. Bilene kan gi mye kjøreglede og mye transport, og hvis man veier det opp mot ulemepene, så kan man være innstillt på å være fonøyd med det sånn det er. Men det passer ikke for alle.

Med bil i denne klassa, så er det viktig å kunne lade mens man handler, jobber, er hos tannlegen eller utfører andre gjøremål langs veien. Derfor er det viktig som Raja antyder, at det fortsatt bør legges til rette for lading.

Endret av 5BF4ADO5
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en bruktbil til 100 000kr?

Jeg har inntrykk av at i mange år er biler som Leaf og trillinger i stor grad blitt kjørt av bilister med god økonomi. Det er biler som nå ligger på 70 000kr i bruktbilmarkedet.

Bilene har sine begrensninger, og man må innrette seg deretter, og det fungerer hvis man tar det med godt humør. Bilene kan gi mye kjøreglede og mye transport, og hvis man veier det opp mot ulemepene, så kan man være innstillt på å være fonøyd med det sånn det er.

Godt poeng. Men en brukt Nissan Leaf er for mange kun aktuell som bil nummer to. Dessuten er det grunn til bekymring rundt batteripakkens levetid når den begynner å bli noen år:

https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...