Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Gjerrig eller ei?

 

Jeg trenger litt hjelp av noen kloke hoder. Min kjæreste omtaler meg ofte som en gjerrig person. At jeg kun er opptatt av å spare og ikke unne meg selv eller andre noe som helst. Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, men ser heller på meg selv som en relativt nøysom person. Jeg tjener helt gjennomsnittlig og rett før lønna kommer hver måned er som regel lønnskontoen nesten tom. Forsøker å spare en tusenlapp eller to i måneden.

 

Jeg har spandert mange turer på min kjæreste, er vi ute og spiser eller morer oss er det alltid jeg som betaler alt, eller i hvert fall mesteparten. Og når vi er i sammen står jeg for mesteparten av mat, bensin osv…  Dog de gangene jeg sier at det har jeg ikke råd til, eller at jeg må vente til jeg får lønn blir det rabalder. Da er jeg en gnien person som bare tenker på sparekontoen. Jeg har ikke millioner på bok, langt derifra, men har litt hvis ting skulle knipe, eller at mine barn trenger hjelp. Og i tillegg mulighet for å unne seg noen turer.

 

Vi tilbringer mest tid hos henne og derfor føler jeg at å betale turer osv er en grei måte å gi litt tilbake til henne. Jeg får sjeldent eller aldri noe av henne selv om jeg hjelper henne med hus og hjem. Men hun er veldig flink til å bruke penger på seg selv. Handler svært mye egentlig.

 

Jeg derimot bruker lite penger på meg selv, rett og slett fordi jeg ikke bryr meg så mye om ting og tang, og fordi jeg har hatt en anstrengt økonomi i mange år pga skilsmisse, bidrag osv. Nå har heldigvis dette bedret seg, men har lært at det er viktig å ha kontroll på økonomien og tenke litt på morradagen.

 

Er jeg en gjerrig person?

 



Anonymous poster hash: 7cf2c...4eb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange damer er slik du beskriver. De tror mannen alltid har penger å ta av og blir sur hvis han setter foten ned for et innkjøp, fordi hun er helt sikker på at han kunne hvis han ville. Jeg har aldri opplevd det motsatt.

 

Dette kommer sannsynligvis fra barndommen der hun som oftest fikk alt hun pekte på av far, og hvis ikke så hjelp det alltid å bruke hersketeknikker.

Den gang i form av gråting og syting, idag i form av urimelige påstander og syting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utifra det du beskriver er du ikke spesielt gjerrig nei, er veldig fornuftig og ganske turn on at du prioriterer seriøse ting for å være ærlig så dama di er nok bare litt veldig grådig, veeeeeeeeeeeldig umoden eller bare som en bruker over her sier; en bitch. Poenget med å være sammen er jo å tilbringe tid sammen, ikke å alltid måtte bruke penger? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utifra det du beskriver er du ikke spesielt gjerrig nei, er veldig fornuftig og ganske turn on at du prioriterer seriøse ting for å være ærlig så dama di er nok bare litt veldig grådig, veeeeeeeeeeeldig umoden eller bare som en bruker over her sier; en bitch. Poenget med å være sammen er jo å tilbringe tid sammen, ikke å alltid måtte bruke penger?

 

Signért.

 

 

Dere må kommunisere om det og legge en felles økonomisk strategi for resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikkje gjerrig, og strengt tatt er du heller ikkje særleg nøysom dersom det kun står igjen ein tusenlapp eller to til sparing rett før neste lønning. I min bok er det nesten å ha eit veldig liberalt forhold til pengebruk dersom du bokstavelgtalt brukar pengar til det er tomt kvar måned.

 

Når du i tillegg seier at du bruker penger på henne (både direkte og indirekte) fram til kontoen er tom, så vil eg klassifisere deg som generøs.

 

 

Det du då må finne ut av er om kjæresten din oppfører seg slik på grunn av urealistiske forventningar til din inntekt og formue, eller om ho oppfører seg slik på grunn manglande kunnskap om din inntekt og formue.

Dersom ho har uralistiske forventningar til at du skal kunne kjøpe alt mogleg til henne, så må det være lov å stille spørsmålsteikn ved om forholdet har ei framtid om ho skal bli sur kvar gong ho blir møtt av realitetane og får eit nei.

Men det kan også være at ho har fått for seg at du har meir pengar enn du har, og at ho har stilt inn forventningane sine etter det som ho trur du kan bidra med. Dersom det er det som er tilfellet, så vil ho sikkert justere ned forventningane til pengebruk når ho blir betre informert om din økonomi.

 

Du kan nok lett å gitt inntrykk av at du har mykje meir pengar enn du har når du til stadigheit tek henne med på turar og restaurantbesøk på din regning. For deg handler det om kva du prioriterer å bruke pengar på, men ho kan lett få oppfattelse av at denne påspanderinga kjem i tillegg til eit ordinært (sløsande) forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke gjerrig. Det er en krenkelse å kalle noen gjerrig, og i dette tilfellet bruker din kjæreste det som en hersketeknikk for å få viljen sin, altså at du skal bruke mer penger på henne. Gi henne fingeren og hun tar hele hånda, så kanskje du ikke skal gi etter så lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke gjerrig. Det er en krenkelse å kalle noen gjerrig, og i dette tilfellet bruker din kjæreste det som en hersketeknikk for å få viljen sin, altså at du skal bruke mer penger på henne. Gi henne fingeren og hun tar hele hånda, så kanskje du ikke skal gi etter så lett.

 

Takk for svar. Hvis hun sier til meg at hun ikke har råd sier jeg, det er helt greit. Eller at jeg kan spandere. Men hvis jeg sier nei er jeg både kjip og gjerrig. Akkurat som hennes tidligere partnere.

 

Jeg var gift med ei dame som gjorde akkurat det samme, maste etter penger hele tiden. Til slutt måtte jeg gå fra henne nærmest blakk som en kirkerotte.

 

 

Anonymous poster hash: 7cf2c...4eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville ærlig talt vurdert om dette er ett forhold du egentlig vil ha, hun høres jo ekstremt manipulerende ut eller som en stor drittunge som ikke får viljen sin. Min erfaring er at dette ofte ikke er kun begrenset til økonomi. Tenk deg om, er hun sånn ellers? Eller bare når det gjelder penger? 

Det er helt ok å forvente å bli påspandert av en livspartner, men da skal du faen meg kunne gi tilbake i samme grad (etter evne selvsagt), eller finne deg en som liker å sløse bort penger like mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville ærlig talt vurdert om dette er ett forhold du egentlig vil ha, hun høres jo ekstremt manipulerende ut eller som en stor drittunge som ikke får viljen sin. Min erfaring er at dette ofte ikke er kun begrenset til økonomi. Tenk deg om, er hun sånn ellers? Eller bare når det gjelder penger? 

 

Det er helt ok å forvente å bli påspandert av en livspartner, men da skal du faen meg kunne gi tilbake i samme grad (etter evne selvsagt), eller finne deg en som liker å sløse bort penger like mye.

 

Det er et problem at når jeg forsøker å forklare henne hvordan min økonomi er og hun viser ingen interesse. Jeg prøver å være åpen om penger inn og penger ut. Men som jeg har skrevet tidligere, så lenge hun vet at jeg har noen penger på en sparekonto blir jeg stemplet som gnien når jeg ikke velger å ta av dem for å kjøpe ting som jeg strengt tatt ikke trenger og/eller kan vente til neste lønning. Da er det full eksplosjon. 

 

Hadde trodd at når jeg var åpen rundt penger ville hun vise meg samme respekt tilbake, men slik er det ikke.

 

Anonymous poster hash: 7cf2c...4eb

Lenke til kommentar

Så du er sammen med noen som ikke respekterer deg eller dine ønsker om å forsørge for dine barn, en person som ser på dine penger som DERES. Du må sette ned foten hardt i det minste, jeg hadde dumpet personen da det hadde vært en dealbreaker for meg. Hun oppfører seg som en drittunge, ikke en livspartner. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du er sammen med noen som ikke respekterer deg eller dine ønsker om å forsørge for dine barn, en person som ser på dine penger som DERES. Du må sette ned foten hardt i det minste, jeg hadde dumpet personen da det hadde vært en dealbreaker for meg. Hun oppfører seg som en drittunge, ikke en livspartner. 

 

takk for gode råd og ja, jeg tror også dette ikke er noe blivende forhold. når man ikke kan snakke sammen som voksne om penger og være åpne begge to om økonomi vil det kun føre til nye konfrontasjoner i fremtiden.

 

Anonymous poster hash: 7cf2c...4eb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...