Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Ville noen av dere lånt ut bilen din i 30 minutter til en kis utenfor Rema-1000 for en hundrelapp?

 

Dersom det ikke var min bil, men jeg kunne få en bil "on demand" ; da snakker vi framtidens kollektivløsning. Volvo prater litt i de baner. Da er det ett firma som eier bilen, og sørger for vedlikehold, reparasjoner, vask, etc.

 

Men bil-deling av privatbiler tror jeg er svært lite sannsynlig.

 

Ikke uten kr 150.000 i depositum først.

 

 

Og hvis systemet blir hacket, så blir det mange dødsulykker i verden. Ingen system er 100 % sikker. Så dette er bare et spill på galleriet fra Tesla, de vet også dette selv.
Så slapp av folk, dette er bare falsk reklame fra Tesla om et produkt som aldri kommer til å fungere med 100% sikkerhet.
 
Ah, først nå gikk det opp for meg hvorfor Musk er så redd for AI. Han er redd at en slem AI skal plante seg på bilene "hans" også faller aksjekursen til gulvet og han må tigge på gaten for å få råd til mat  :grin:
Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noe idioti.

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Hvem skal få skylden om noen blir påkjørt av en autonom bil? Skal bilen få bot?

"nei maskinen så ikke syklisten og kjørte rett på hun, syklisten døde", var det som skjedde med uber sin selvkjørende bil..

 

Jeg er personlig mer redd for å bli påkjørt av syklister som ikke følger noen av trafikkreglene. De sykler som om de var alene på veien som regel, ihvertfall de i kondomdress.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva synes du om presentasjonen og teknologien da? Eller er det enklere å komme med surt oppgulp enn å faktisk kommentere på det artikkelen handler om?

Jeg har litt vanskeligheter med å tolke det hissige sammensuriumet ditt, men jeg får bare anta at ditt svar er JA på at Musk har selvkjørende taxier gående til neste år.

 

Jeg tror ikke det. For det første så har vi Waymo og andre som ligger langt foran Tesla og har uendelig mye mer ressurser. De sier at full selvkjøring er veldig langt fram i tid og snakker om flere tiår. Jeg tror Waymo er ærlige og at Tesla farer med bløff og løgn. Man må huske på at Musk lovet at en Tesla skulle kunne kjøre helt selv fra LA til NY, først innen utgangen av 2017 så innen 2018. Veldig langt unna det.

 

Tesla hadde en demo og de som rapporterte fra den meldte om flere avvik inkludert at autopiloten måtte gi opp. Dette på en forhåndsbestemt rute på rundt 10 miles. Waymo som tester på offentlig vei har én "disengagement" per 10 000 miles.

 

Så har vi status på Teslas selvkjøring som har en utrolig lang liste med skavanker og begrensninger. For eksempel den lille detaljen at bilen ikke klarer å detektere stillestående semitrailere og røde brannbiler på en godt merket vei i fullt dagslys med flere fatale ulykker som resultat. Når Tesla ikke har klart å fikse dette ganske banale problemet etter at det har gått flere år så skal man være ganske så optimist om man tror at i 2020 så vil man kunne la Teslaen sin gå som selvkjørende taxi i Oslos gater.

 

Musk kom forresten med en oppsiktsvekkende opplysning, nemlig at de ikke regnet med positiv kontantstrøm før en flåte med selvkjørende taxier er på plass. Det er en innrømmelse av at de har gitt opp å få til en profitabel bilproduksjon og at de nå satser alt på en vill fantasi.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. For det første så har vi Waymo og andre som ligger langt foran Tesla og har uendelig mye mer ressurser. De sier at full selvkjøring er veldig langt fram i tid og snakker om flere tiår.

Selvkjøring på motorveier:

Ford: 2020, Volvo: 2021, Renault/Nissan: 2020, Toyota: 2020, Honda: 2020

 

Førerløse biler:

Renault/Nissan: 2025, Hyundai 2030, Daimler tidlig på 2020-tallet, Ford: 2021

 

Flere av disse samarbeider med bl.a. Waymo, så hvor du har flere tiår fra er jeg ikke helt sikker på.

https://emerj.com/ai-adoption-timelines/self-driving-car-timeline-themselves-top-11-automakers/

 

Jeg tror ikke på at en Tesla kan kjøre førerløst godt nok det neste året, men jeg tror anslaget "om flere tiår" bommer mer enn i slutten av 2019.

Lenke til kommentar

Førerløse biler:

Renault/Nissan: 2025, Hyundai 2030, Daimler tidlig på 2020-tallet, Ford: 2021

Ford kom nettopp med en uttalelse hvor de senker ambisjonsnivået. De har innsett at dette er svært vanskelig.

 

 

https://www.engadget.com/2019/04/10/ford-ceo-says-the-company-overestimated-self-driving-cars/

 

Jeg tror ikke på at en Tesla kan kjøre førerløst godt nok det neste året, men jeg tror anslaget "om flere tiår" bommer mer enn i slutten av 2019.

Så du tror heller ikke på Musk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da kan jeg snu litt om her, når et passasjer fly til 1,6 milliarder kr ikke har en auto pilot som fungerer med 100% hele tiden.

Hvordan skal en vanlig bil til 1 million kr fungere med 100 % sikkerhet med auto pilot?

Vær så snill å forklare meg det.

Vil du med det påstå at du er 100% sikker bak rattet? Det er flere som dør i trafikken i verden enn som dør i vepnede konflikter (altså krig).

Lenke til kommentar

Selvkjøring på motorveier:

Ford: 2020, Volvo: 2021, Renault/Nissan: 2020, Toyota: 2020, Honda: 2020

 

Førerløse biler:

Renault/Nissan: 2025, Hyundai 2030, Daimler tidlig på 2020-tallet, Ford: 2021

 

Flere av disse samarbeider med bl.a. Waymo, så hvor du har flere tiår fra er jeg ikke helt sikker på.

https://emerj.com/ai-adoption-timelines/self-driving-car-timeline-themselves-top-11-automakers/

 

Jeg tror ikke på at en Tesla kan kjøre førerløst godt nok det neste året, men jeg tror anslaget "om flere tiår" bommer mer enn i slutten av 2019.

Det spørs helt hva man prater om. Skytteltrafikk innenfor nivå 4 autonom ferdsel, eller full nivå 5 autonom ferdsel. Det er nivå 5 man mener vil ta mange, mange år før er på plass. 

 

Mens det å fikse "buss-rute" skytteltrafikk med faste ruter innenfor nivå 4, vil vi nok se om ikke lang tid, og der stemmer nok de årstallene du har tatt opp - ihvertfall i spesielle tilfeller. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

 

Da kan jeg snu litt om her, når et passasjer fly til 1,6 milliarder kr ikke har en auto pilot som fungerer med 100% hele tiden.

Hvordan skal en vanlig bil til 1 million kr fungere med 100 % sikkerhet med auto pilot?

Vær så snill å forklare meg det.

Det skal ikke fungere 100% hele tiden og det var heller ikke det jeg mente. Det skal bare fungere vesentlig bedre enn oss mennesker. Det er ikke et spill for galleriet. Det har hvertfall tidligere nevnte produsenter forstått. Si det fungerer 99,99999% av tiden og halverer antallet ulykker i trafikken (begge tall er en understatement spør du meg). Mener du vi skal forby det da? Er det fortsatt et spill for galleriet?

Fungere vesentlig bedre enn mennesker? Hva vil du egentlig fram til her at "Tesla" sin er hjerne er smartere en et menneske hjerne? Du er jo så på bær tur som det går an her nu.

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Teslaer skal kunne bli selvkjørende taxier i slutten av 2020 som kan kjøre ærender for eierne mens de ikke bruker bilen selv. "

 

Elon Fusk er så full av tullprat at det er helt pinlig. Den dagen bilene hans kjører på den måten er ikke en dag før 2025.

"Funding secured" er jo et kjent sitat. Han er på børs enda.

"Tesla Semi to be launched in 2019" er et annet. Bare fjas.

 

Men sekten han skriker Hallelujah.

Etter Q1 presentasjonen hans så detter Tesla 10%. Er det Hallelujah da også ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da kan jeg snu litt om her, når et passasjer fly til 1,6 milliarder kr ikke har en auto pilot som fungerer med 100% hele tiden.

Hvordan skal en vanlig bil til 1 million kr fungere med 100 % sikkerhet med auto pilot?

Vær så snill å forklare meg det.

 

Autopilot i passasjerfly er i tillegg ekstremt primitivt i forhold til det man prøver å få til med selvkjørende biler. En autopilot som man finner i et moderne passasjerfly tar ingen bestemmelser på egenhånd, og krever stadig input fra pilotene i tillegg til at den navigerer etter en flightplan som må programmeres inn. Fly flyr virkelig ikke av seg selv, og er egentlig mye mer sammenliknbart med gammeldags cruisekontroll enn Tesla sin "Autopilot" i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er villig til å ofre menneskeliv for at du skal ha det praktisk i hverdagen?

Det er jo du som vil ofre menneskeliv fordi du vil gjøre så personbiler ikke kjører sikrere. Man må forholde seg til virkeligheten, som er at mange ikke har noe annet velg enn å kjøre egen bil.

Lenke til kommentar

For det første så har vi Waymo og andre som ligger langt foran Tesla og har uendelig mye mer ressurser.

De ligger ikke langt foran.

 

Tesla hadde en demo og de som rapporterte fra den meldte om flere avvik inkludert at autopiloten måtte gi opp. Dette på en forhåndsbestemt rute på rundt 10 miles.

De ga en demo av autopilot etter FSD-presentasjone?? Hva i all verden er det du snakker om?

 

Det er ingen som har påstått at FSD er ferdig nå, men de kjørte altså i dynamiske trafikkforhold, og de fleste turene ble foretatt uten at det måtte gripes inn.

 

Så har vi status på Teslas selvkjøring som har en utrolig lang liste med skavanker og begrensninger. For eksempel den lille detaljen at bilen ikke klarer å detektere stillestående semitrailere og røde brannbiler på en godt merket vei i fullt dagslys med flere fatale ulykker som resultat.

Dette gjelder autopilot. Gjelder det FSD?

 

Musk kom forresten med en oppsiktsvekkende opplysning, nemlig at de ikke regnet med positiv kontantstrøm før en flåte med selvkjørende taxier er på plass. Det er en innrømmelse av at de har gitt opp å få til en profitabel bilproduksjon og at de nå satser alt på en vill fantasi.

Link?

Lenke til kommentar

Fungere vesentlig bedre enn mennesker? Hva vil du egentlig fram til her at "Tesla" sin er hjerne er smartere en et menneske hjerne? Du er jo så på bær tur som det går an her nu.

Maskiner er aldri bedre til noe enn mennesker?

 

Hvem regner ut (587976 + 352352352) / 0,2754966 raskest av deg og en maskin, tror du?

 

 

 

 

"Teslaer skal kunne bli selvkjørende taxier i slutten av 2020 som kan kjøre ærender for eierne mens de ikke bruker bilen selv. "

 

Elon Fusk er så full av tullprat at det er helt pinlig. Den dagen bilene hans kjører på den måten er ikke en dag før 2025.

"Funding secured" er jo et kjent sitat. Han er på børs enda.

"Tesla Semi to be launched in 2019" er et annet. Bare fjas.

 

Men sekten han skriker Hallelujah.

Etter Q1 presentasjonen hans så detter Tesla 10%. Er det Hallelujah da også ?

"Funding secured" var reelt.

 

Vi er fortsatt i april 2019. Hva vet du om hva de lanserer i løpet av året? De har faktisk Semi i test-trafikk i dette øyeblikk.

 

Det er haterne som skriker halleluja. Hat-halleulja.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En fin test for selvkjørende biler må være byer i India og Pakistan. Bruk av horn hele tiden, folk,sykler,husdyr,biler i som kommer alle retninger. Satt på med en taxi. Det gikk minst 15 min før jeg oppdaget at det var venstrekjøring.

 

Disse byene trenger virkelig både el biler og biler som er litt forutsigbare. Når noen viser meg en tesla som kjører rundt i karachi selvkjørende skal jeg vurdere noe slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er jo du som vil ofre menneskeliv fordi du vil gjøre så personbiler ikke kjører sikrere. Man må forholde seg til virkeligheten, som er at mange ikke har noe annet velg enn å kjøre egen bil.

 

Stråmann, har aldri sagt at jeg ikke vil ha sikrere biler, jeg sier jeg vil se konkret datagrunnlag for at selvkjørende biler er sikrere.

Lenke til kommentar

Pegasus med 2 stk Xavier har strømforbruk på nærmere 500W. Trolig i stor grad fordi de er kraftig overklokket for å klare 30 TOPs.

 

To stk Xavier har altså under halvparten av ytelsen, fem ganger strømforbruket, og koster trolig noe sånt som 10 ganger mer.

Her roter du nok litt Espen.

 

På Pegasus så står begge Tegra Xavier for rund 60W av strømforbruket.

Hoveddelen av forbruket kommer fra 2 stk. Turing TU104 SMX2 kort (samme GPU som GeForce RTX 2080).

 

Drive Pegasus kunne også ha blitt levert med andre GPUer som dro mindre strøm om det var et poeng.

 

Drive Pegasus er uansett et "developer kit", og en produktversjon er ofte annerledes.

Drive PX2 som Tesla bruke i forskjellige versjoner på AP2 og AP2.5 er avviker ganske mye fra Nvidia sitt "developer kit".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elon, Elon, Elon. Du er sykelig opptatt av han. Så mye enklere når en diskuterer selskapet Tesla, eller bilene Tesla. Blir så personlig når du skal dra han inn hele tiden. Alle vet at han er ustabil, sier mye rart, oppfører seg rart osv. Det er helt uinteressant. Det som er interessant er bilene og merket Tesla. Hvordan det går, hva planene er osv. De viser jo til ting, de la jo frem "alt" i går. Kan nesten ikke vise mer enn det der, de fikk jo til og med spørsmål om de ikke var redd for copycats når de nå viser så mye fra han inderen..

 

Her har du litt fra folk som jobber innen feltet:

 

https://arstechnica.com/information-technology/2019/04/researchers-trick-tesla-autopilot-into-steering-into-oncoming-traffic/

 

Hadde Tesla-ingeniørene fått bruke mer enn bare kamera hadde dette neppe vært en problemstilling. Igjen, Tesla sin tilnærming er for smal, og den er diktert av sjefsguru Musk. Når så mye dikteres fra en person med manglende ene til å innrømme feil så blir denne personen relevant i diskusjonen.

 

Uansett, konklusjonen er at det tesla holder på med nå neppe klarer noe som kan brukes på L5 de neste 10 årene. Ene og alene fordi Musk nekter å bruke mange fornuftige løsninger. Som for eksempel kart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...