Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de slipper taxitjeneste!

Dette er jo imponerende, men jeg ser ikke helt selvkjørende biler i Norge på en del år til.

  • Veimerking i Norge er for dårlig
  • Kartene er ikke bra nok oppdatert. F.eks. der moren min bor er det ikke vei i følge Google maps så jeg tviler det er det i Tesla sin heller.
  • Snø og ruskevær. Jeg har sett TMX som følger snøen som om det var felt nesten inn i døden og jeg har en Leaf som tror snø i veien er feltskift.

Alt i alt for at selvkjørende bil skal være mulig tror jeg at veien også må være smartere. Dvs. en form for signal som virker som "skinner" slik at bilen i praksis ikke trenger veimerking eller GPS for å kunne kjøre på den. Hva ville f.eks. TM3 gjøre hvis den mistet internett (mobilnettet har hull) eller GPS (jeg har merket at GPS kan slutte å fungere i noen minutter).

Jeg kan jo ta feil.. La oss sjekke tilbake om 2 år :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva ville f.eks. TM3 gjøre hvis den mistet internett (mobilnettet har hull) eller GPS (jeg har merket at GPS kan slutte å fungere i noen minutter).

 

Jeg kan jo ta feil.. La oss sjekke tilbake om 2 år :)

Den trenger ikke internett eller GPS for å kjøre kortere avstander, så det er ikke noe problem det. Skulle det bli lengre perioder vil den jo bare kjøre til siden av veien og stoppe opp til det blir fikset.

 

Alle biler kan slutte å virke, man parkerer bare ut på siden. Ikke så annerledes fra vanlige biler som får motorstopp, men den får vel enn så lenge ikke satt ut noen varseltrekant.

Lenke til kommentar

Den trenger ikke internett eller GPS for å kjøre kortere avstander, så det er ikke noe problem det. Skulle det bli lengre perioder vil den jo bare kjøre til siden av veien og stoppe opp til det blir fikset.

 

Alle biler kan slutte å virke, man parkerer bare ut på siden. Ikke så annerledes fra vanlige biler som får motorstopp, men den får vel enn så lenge ikke satt ut noen varseltrekant.

Bør egentlig være mulig å lage systemet slik at det ikke trenger GPS. Krever litt mer avansert skiltgjenkjenning, slik at den klarer å fastslå sin posisjon utifra veibetegnelser og avstander til byer o.l. Eventuelt at den bare holder 100% track på kjørerute siden siste kjente posisjon, men det vil kunne være mer upålitelig, om man f.eks må resette bilen. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og hva er du villig til å ofre? En dobling av tapte menneskeliv for å kunne ha noen å skylde på? Se for deg det motsatte tilfellet du. Autonome biler er statistisk sett sikrere, men du vil at vi skal styre det selv og doble/triple/whatever antallet dødsulykker? Grotesk!

Hvilke data fra den virkelige verden har du å vise til?

Lenke til kommentar

Hvilke data fra den virkelige verden har du å vise til?

Ingen spesifikke knyttet til "dobling" osv. Bare at statistikk så langt tyder på at selvkjøring allerede nå kan vise til tryggere kjøring. Google it. Lett å finne. Tesla slipper statistikk hvert kvartal tror jeg.

 

Det er vel også så og si en vedtatt sannhet i bransjen som de fleste bilprodusenter er klar over. Akkurat på dette er det store problemet å overbevise massen. Ellers er det også basert på "fornuft". Det er utrolig mange ulykker som kunne vært unngått bare pga uoppmerksomhet, dårlig reaksjonstid, hensynsløs kjøring o.l. som selvkjøringssystemer lett kan forhindre. Da mener jeg det er direkte uetisk å forby.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ingen spesifikke knyttet til "dobling" osv. Bare at statistikk så langt tyder på at selvkjøring allerede nå kan vise til tryggere kjøring. Google it. Lett å finne. Tesla slipper statistikk hvert kvartal tror jeg.

 

Det er vel også så og si en vedtatt sannhet i bransjen som de fleste bilprodusenter er klar over. Akkurat på dette er det store problemet å overbevise massen. Ellers er det også basert på "fornuft". Det er utrolig mange ulykker som kunne vært unngått bare pga uoppmerksomhet, dårlig reaksjonstid, hensynsløs kjøring o.l. som selvkjøringssystemer lett kan forhindre. Da mener jeg det er direkte uetisk å forby.

Så du tror på data fra Tesla? Du tror ikke det kan være manipulert for å virke bedre? Har du hørt om ting som p-hacking?

 

Det er også et stort problem. I førerløse biler er det gjerne folk ansatt av Tesla eller andre produsenter som sitter bak rattet, altså vil de alltid være til stede for å unngå skikkelig ille ulykker. En sammenlikner altså det som per definisjon er biler med yrkessjåfører med alle biler. Det blir det ikke relevant statistikk ut av.

 

Dessuten er sammenlikning med privatbilisme tøys. Det relevante målet må være mot offentlige transport, og der gjør selvkjørende biler det dårligere.

Lenke til kommentar

 

 

Du antar jo bare noe, og vet ikke engang hva du snakker om. Det er ikke data fra "tesla" ansatte. Det er data fra Tesla sin flåte på flere hundre tusen biler med autopilot. Data viser forskjellen mellom når folk har det aktivert og ikke aktivert. Det er ganske svart hvit. Men, en bør se nærmere på lokkasjoner, tid, vær, vind osv for å få ett bedre bilde. Men det lover i det minste godt, ikke motsatt. 

 

 

 

Det relevante målet må være mot offentlige transport, og der gjør selvkjørende biler det dårligere

 

Javel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du tror på data fra Tesla? Du tror ikke det kan være manipulert for å virke bedre? Har du hørt om ting som p-hacking?

 

Det er også et stort problem. I førerløse biler er det gjerne folk ansatt av Tesla eller andre produsenter som sitter bak rattet, altså vil de alltid være til stede for å unngå skikkelig ille ulykker. En sammenlikner altså det som per definisjon er biler med yrkessjåfører med alle biler. Det blir det ikke relevant statistikk ut av.

 

Dessuten er sammenlikning med privatbilisme tøys. Det relevante målet må være mot offentlige transport, og der gjør selvkjørende biler det dårligere.

Tja, dataer i regnskap er reviderte. Men jeg tar de ikke som noen sannhet. Men de tyder hvertfall på noe, og det er utrolig tidlig i selvkjøringsprosessen. Jeg skjønner at du ikke ønsker å tro på de og leter etter feil, men det er det vi har så langt. Tror du selvkjørende biler er farligere enn menneskelige sjåfører? Hva om 2 år?

 

Og nei, det er ikke fra yrkessjåfører. Det er data fra alle som har kjørt Tesla med dagens autopilot.

 

Hvorfor i huleste er det relevant å sammenligne med offentlig transport? Tullete!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du antar jo bare noe, og vet ikke engang hva du snakker om. Det er ikke data fra "tesla" ansatte. Det er data fra Tesla sin flåte på flere hundre tusen biler med autopilot. Data viser forskjellen mellom når folk har det aktivert og ikke aktivert. Det er ganske svart hvit. Men, en bør se nærmere på lokkasjoner, tid, vær, vind osv for å få ett bedre bilde. Men det lover i det minste godt, ikke motsatt.

 

 

Javel?

Hvem tror du samler inn data hos Tesla hvis ikke Tesla-ansatte? Kanskje de er fra et eksternt konsulentfirma men poenget fo blir det samme. Du svarer ikke på spørsmålet. Vet du hva p hacking er da?

 

Sammenlikningen med offentlig transport står til kommentaren fra Nimrad om hvor mange menneskeliv en vil ofre. Hvis en mener en halvering er viktig, må jo steget il større bruk av offentlig transport være vel så viktig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tja, dataer i regnskap er reviderte. Men jeg tar de ikke som noen sannhet. Men de tyder hvertfall på noe, og det er utrolig tidlig i selvkjøringsprosessen. Jeg skjønner at du ikke ønsker å tro på de og leter etter feil, men det er det vi har så langt. Tror du selvkjørende biler er farligere enn menneskelige sjåfører? Hva om 2 år?

 

Og nei, det er ikke fra yrkessjåfører. Det er data fra alle som har kjørt Tesla med dagens autopilot.

 

Hvorfor i huleste er det relevant å sammenligne med offentlig transport? Tullete!

Og hva er du villig til å ofre? En dobling av tapte menneskeliv bare fordi du ikke vil bruke offentlig transport? Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Og hva er du villig til å ofre? En dobling av tapte menneskeliv bare fordi du ikke vil bruke offentlig transport?

Ja, uten tvil! Hadde offentlig transport vært praktisk nok så hadde jeg vurdert det. Men det er tullete å sammenligne epler og pærer. Alle burde jo gå på beina med din tankegang. Biltransport er her for å bli, kan vi gjøre den sikrere og redde liv synes jeg det er uetisk å nekte dette.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, uten tvil! Hadde offentlig transport vært praktisk nok så hadde jeg vurdert det. Men det er tullete å sammenligne epler og pærer. Alle burde jo gå på beina med din tankegang. Biltransport er her for å bli, kan vi gjøre den sikrere og redde liv synes jeg det er uetisk å nekte dette.

Så du er villig til å ofre menneskeliv for at du skal ha det praktisk i hverdagen?

Lenke til kommentar

 

Tja, dataer i regnskap er reviderte. Men jeg tar de ikke som noen sannhet. Men de tyder hvertfall på noe, og det er utrolig tidlig i selvkjøringsprosessen. Jeg skjønner at du ikke ønsker å tro på de og leter etter feil, men det er det vi har så langt. Tror du selvkjørende biler er farligere enn menneskelige sjåfører? Hva om 2 år?

 

Og nei, det er ikke fra yrkessjåfører. Det er data fra alle som har kjørt Tesla med dagens autopilot.

 

Hvorfor i huleste er det relevant å sammenligne med offentlig transport? Tullete!

Og hva er du villig til å ofre? En dobling av tapte menneskeliv bare fordi du ikke vil bruke offentlig transport?

Potensielt kan det fjerne trafikkulykker. Kommer sikkert ikke til å gjøre det men om nogenlunde kort tid vil jeg tro at ulykker går kraftig ned. Vi mennesker er elendige til å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...