Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Det er en egen seksjon i den artikkelen som linker til akkurat det du spør om.

 

Og nei, det er ingen annen redundans. Det er ingen dobling på sensorer. Det er ingen dobling på kabling av sensorer. Det er ingen dobling på strømkilden. Det er ingen dobling på strømforsyninger til prosseseringsenhetene. Det er rett og slett ingenting som er dobbelt unntatt at de har to enheter som prosesserer. Litt som 737MAx´X og MCAS.

Hvor? Du kan i det minste prøve.

 

Ingen redundans på sensorer? Er du lost? Det er 3 kamera som peker bak, det er 4 frem osv. Det er mer en redundant. Tesla har kjørt lenge på bare ett kamera osv.

 

Jo det er to power supply, det ble spesefikt tatt opp i går.

 

Kabel skjema kan en finne på tesla sine delelister og jo det er redundans.

 

Seriøst?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bildet uriktig? Jeg husker ikke å ha kommentert noe rundt det, jeg kun postet bildet. Og du synes ikke det er bekymringsverdig at en bil ikke kan settes i 100% manuelt, null systemer og bare kjøres?

Hva da uriktig?

Nei, det synes jeg ikke. Er det noe med bilens sikkerhetssystemer eller lignende som ikke fungerer bør man stoppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://blogs.nvidia.com/blog/2019/04/23/tesla-self-driving/

 

For folk som mener Tesla sin HW er "utrolig"

 

 

Hva da uriktig?
Nei, det synes jeg ikke. Er det noe med bilens sikkerhetssystemer eller lignende som ikke fungerer bør man stoppe.

 
Men dette var ingenting med at bilen ikke fungerte. Den fungerer. 
 
Og det med uriktig var fordi du mente det var fake news. Om bildet stemmer er det da ikke fake news.
Endret av Lunaris
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe av det same som skjer når en sjåfør av kjøtt og blod får et illebefinnende... Elektronikken er derimot dobbelt opp, så begge CPU-ene må svikte...

Kan bare si dette, men CPUer feiler sjeldent. Det er svært usannsynlig, disse testes veldig nøye før produksjon etc og er beskyttet av utvendige kretser osv. Det som har størst sannsynlighet for å feile er kondensatorer. 

 

Og du trenger på ingen måte å ha 2 CPUer som feiler. Alt du trenger er en eller annen feil på HK og ingenting fungerer.

 

Redundans ville og vært å ha to separate kontrollenheter på helt forskjellige deler av bilen.

 

Derimot er det heldigvis ikke Tesla som bestemmer hva som regnes som redundans, det er de som godkjenner bilene. Så i Norge blir det Norge/EU godkjenning. 

 

Kan og minne på at det å eksempelvis ha 2 sensorer er dårlig ide. I forhold til fly som er aktuelt nå så betyr det at du får 2 ulike tall fra de to sensorene. Hvordan velger du riktig? Et menneske kan tenke seg til hva som virker mest realistisk. En maskin kan ikke det. Så du trenger 3 så du velger det 2/3 viser om 1 viser feil. 

 

 

HVIS du gjør det riktig med elektronikken derimot og har skikkelig redundans, som igjen de aller fleste fly har, så vil det jo være tryggere enn menneskelig sjåfør, selv om det fortsatt vil være ulykker. Og 737 8 MAX burde vise oss viktigheten av sertifisering her. Altså Boeing betalte USA penger for å kunne sertifisere etc selv for å spare tid og penger. Boeing, Tesla, hvem som helst andre bør aldri stoles på. Vi trenger norsk eller felleseuropeisk sertifisering av ethvert slikt produkt med strenge krav for sikkerhet. Slik at istedenfor at Tesla liksom garanterer sikkerheten (de er selskap, de bryr seg bare om penger) så er sikkerheten garantert av staten, som faktisk bryr seg om menneskeliv.

 

 

Påminner om at Tesla kjørte kjøretøy uten EU-godkjenning inn i Norge. For enhver som tenker at Tesla er til å stole på mtp sikkerhet og sertifisering. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ein 2018 Tesla X med Autopilot.

Autopiloten er ok på veldig klart merka vegar, men er ubrukelig på følgjande områder:

  • Smale vegar der det ikkje er midtstripe
  • Rundkøyringar - hahaha...
  • 1 av 10 gangar et vogntog passerar imot så høgger den i bremsene for full kraft uten forvarsel.
  • Autopiloten styrer etter vergmerkinga langs grøfta, mao dersom der er en avkjørsel på en motorvei så later den som at den skal av på avkjørselen før den frar seg inn igjen. Sikkert jevligt irriterande for bilistar bak.
  • Den leser ikkje skilt og databasen over fartsgrenser stemmer veldig dårlig overens med verkligheita på E39 i alle fall. Lappen ryk fort i 50-sona om du stolar på bilen.
  • Ofte så legg den seg så tett opp mot midtstripa at eg er overraska over at ikkje alle Tesla har mista det venstre speilet sitt, spesielt når dei møter kvarandre.

Angrar eg på at brukte 42 000 ekstra for å få AP? Absolutt ikkje, det er nydelig på langkøyring. Men Full Selv Driving (FSD) vil forbli ein utopi i Norge.

 

Ellers så vil eg seie at det sannsynligvis er verdens beste bil, men lat oss kalle ei spade for ei spade og erkjenne at også en Tesla har sine begrensningar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Ikke så rart den er ubrukelig på områder den ikke er klar for å brukes på enda da :) Ang dette med vogntog så høres det ut som det er noe galt med din bil. Har nå hatt:

-Model S AP1

-Model S AP2

-Model 3 AP2,5

 

Og dette har aldri vært ett gjennomgående problem. At den hugger på bremsene i blandt skjer jo(langt mindre nå, AP1 var ekstrem på dette), men sjeldent det er på grunn av vogntog. Iallefall ikke en rød tråd på dette med mine biler. 

 

Ang fartsgrenser så er dette noe de bør få på plass asap ja. Det skal vistnok ligge klart i shadowmode. Så de trenger bare å aktivere. Men, her er ikke jeg kilden så garanterer ikke for det! Det var på plass i AP1. 

 

Helt klart leftlane hugger, ingen tvil om det! Dette var også verre før(AP1). Men tidvis så er den ekstrem på dette, har noen områder på min vanlige kjøretur som jeg må ta over da jeg synes det blir for ekstremt. 

 

Har du betalt for FSD så tror jeg du(og jeg) går en fin tid i møte, skal en stole på det Tesla presenterte i går.

Endret av Salvesen.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har ein 2018 Tesla X med Autopilot.

Autopiloten er ok på veldig klart merka vegar, men er ubrukelig på følgjande områder:

  • Smale vegar der det ikkje er midtstripe
  • Rundkøyringar - hahaha...
  • 1 av 10 gangar et vogntog passerar imot så høgger den i bremsene for full kraft uten forvarsel.
  • Autopiloten styrer etter vergmerkinga langs grøfta, mao dersom der er en avkjørsel på en motorvei så later den som at den skal av på avkjørselen før den frar seg inn igjen. Sikkert jevligt irriterande for bilistar bak.
  • Den leser ikkje skilt og databasen over fartsgrenser stemmer veldig dårlig overens med verkligheita på E39 i alle fall. Lappen ryk fort i 50-sona om du stolar på bilen.
  • Ofte så legg den seg så tett opp mot midtstripa at eg er overraska over at ikkje alle Tesla har mista det venstre speilet sitt, spesielt når dei møter kvarandre.
Angrar eg på at brukte 42 000 ekstra for å få AP? Absolutt ikkje, det er nydelig på langkøyring. Men Full Selv Driving (FSD) vil forbli ein utopi i Norge.

 

Ellers så vil eg seie at det sannsynligvis er verdens beste bil, men lat oss kalle ei spade for ei spade og erkjenne at også en Tesla har sine begrensningar.

Det er som forventa egentlig. Den fungerer bedre enn alle andre, men ingenting magisk. Får se om et års tid. Uansett hvor bra den navigerer blir neste steg avisoverskrifter hver gang den gjør en feil uansett om det er færre ulykker enn menneskelige førere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, eg har observert litt før den høgger i bremsa og trur det er "føyka" enten det være vegstøv eller snø som kjem bak vogntoget som lurar sensorane til å tru at her blir det kræsj. Den høgger alltid når vogntoget har nesten passert. Eg har imidlertidig vore lite plaga med det tunnelgreiene som andre har hatt.

 

Eg droppa ut på FSD alternativet, det vart vel masse pengar for ting som muligens ligg litt langt fram i tid. Om det blir steinbra så får eg heller bytte bil om nokon år:-)

 

Off-topic, men mi største bekymring vedr. Tesla er at supercharger utbygginga i Norge ligg litt etter i forhold til takta på utlevering av TM3. Et eksempel er Åsane utanfor Bergen - der er kun 6 stallar. Der kunne en sikkert hatt 20. Eg såg ein TM3 som måtte ladde på 50kW ladestasjonen ved sidan av fordi der ikkje var ledig plass.

Lenke til kommentar

Off-topic, men mi største bekymring vedr. Tesla er at supercharger utbygginga i Norge ligg litt etter i forhold til takta på utlevering av TM3. Et eksempel er Åsane utanfor Bergen - der er kun 6 stallar. Der kunne en sikkert hatt 20. Eg såg ein TM3 som måtte ladde på 50kW ladestasjonen ved sidan av fordi der ikkje var ledig plass.

 

12km unna (Arna) er det 20 plasser da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor? Du kan i det minste prøve.

Ingen redundans på sensorer? Er du lost? Det er 3 kamera som peker bak, det er 4 frem osv. Det er mer en redundant. Tesla har kjørt lenge på bare ett kamera osv.

Jo det er to power supply, det ble spesefikt tatt opp i går.

Kabel skjema kan en finne på tesla sine delelister og jo det er redundans.

Seriøst?

Hadde du turt å oppsøke informasjon ville du via Wikipedia endt opp her:

 

https://techreport.com/news/32704/intel-unveils-purpose-built-neural-network-processor-for-deep-learning

 

En dedikert NNP fra 2017.

 

Flere kamera betyr ikke redundans. Flere kamera betyr at en må ha så mange kamera for å ha en teoretisk sjanse for å oppnå noe som ligner autonomi. Ryker ett av kameraene bakover så ryker store deler av funksjonaliteten og en allerede tyn teoretisk suppe for FSD blir umulig.

 

Det er IKKE redundans på strøm så lenge det er kun en strømkilde som går til ett kretskort.

 

Det er lov å stille spørsmål ved Musk sine fantastiske spådommer. Og pirker en bare litt borti påstandene så faller de sammen som korthus. Musk sitt problem er at han er personlig avhengig av høy aksjekurs, og derfor nå har malt seg selv inn i et hjørne der han kommer med mer og mer uredelige utsagn.

 

Igjen, jeg sier ikke at tesla sin metode for å angripe problemstillingen for selvkjøring er feil, men det er betydelige mangler i det Tesla gjør. Såpass store mangler at det er direkte pinlig når Musk snakker om robot-taxier i 2020.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er som forventa egentlig. Den fungerer bedre enn alle andre, men ingenting magisk. Får se om et års tid. Uansett hvor bra den navigerer blir neste steg avisoverskrifter hver gang den gjør en feil uansett om det er færre ulykker enn menneskelige førere.

nei, fungerer vesentlig dårligere enn Waymo og kobler ut ekstremt mye oftere en Waymo. Selv om Elon sier noe så betyr det ikke at det er sant.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har du betalt for FSD så tror jeg du(og jeg) går en fin tid i møte, skal en stole på det Tesla presenterte i går.

Det finnes ingen rasjonell grunn til å stole på tesla, og enda mindre grunner til å stole på Tesla etter den skuffende presentasjonen i går.

 

Rasjonaliser denne for meg. Robot-taxi skal komme i 2020, tesla har ennå ikke begynt å se på problemstillingen med snø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Jeg finner ikke mye info om intel sin nervana egentlig. Eneste jeg ser i artikkelen er at de skal 100x i 2020? Jeg har ingen problem med å oppsøke, men jeg driver ikke med gjettelek på hva du tenker.. 

 

 

 

Flere kamera betyr ikke redundans. Flere kamera betyr at en må ha så mange kamera for å ha en teoretisk sjanse for å oppnå noe som ligner autonomi. Ryker ett av kameraene bakover så ryker store deler av funksjonaliteten og en allerede tyn teoretisk suppe for FSD blir umulig.

 

Jo det betyr nettopp det. Redundans betyr flere like informasjonskilder, kamera som peker samme vei er nettopp dette. Du må gjerne komme med bevis på dine påstander om at ett kamera ryker så "stopper" bilen. For slik er det altså ikke. En kan selv teste dette i dag, bilen fortsetter men en får gjerne advarsel om at tiltak bør gjøres. Derav, redundans. 

 

 

 

Det er IKKE redundans på strøm så lenge det er kun en strømkilde som går til ett kretskort.

 

Hva snakker du om, det er flere strømkilder. Hver del av kortet går på hver sin strømkilde, og sensorer er også splittet opp. Det ble sagt i går, fatter ikke hva du driver med. 

 

 

 

Det er lov å stille spørsmål ved Musk sine fantastiske spådommer. Og pirker en bare litt borti påstandene så faller de sammen som korthus. Musk sitt problem er at han er personlig avhengig av høy aksjekurs, og derfor nå har malt seg selv inn i et hjørne der han kommer med mer og mer uredelige utsagn.

 

Såklart er det lov, ingen som prøver å si noe annet. Snakk om korthus og falske påstander... Se opp.. 

 

 

 

Igjen, jeg sier ikke at tesla sin metode for å angripe problemstillingen for selvkjøring er feil, men det er betydelige mangler i det Tesla gjør. Såpass store mangler at det er direkte pinlig når Musk snakker om robot-taxier i 2020.

 

Du snakker som om du er en ekspert på feltet, si meg. Hva driver du på med? Har du inngående kunnskap i temaet? Hvor er manglene, og hva er pinlig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes ingen rasjonell grunn til å stole på tesla, og enda mindre grunner til å stole på Tesla etter den skuffende presentasjonen i går.

 

Rasjonaliser denne for meg. Robot-taxi skal komme i 2020, tesla har ennå ikke begynt å se på problemstillingen med snø.

 

Jo, jeg nevnte den rasjonelle grunnen. Jeg har ingen grunn til å ikke gjøre det. Jeg så ingen skuffende presentasjon og de aller fleste er enig med meg. Men, du som vanlig benekter alt. Forøvrig forventet. 

 

Igjen, så du i det heletatt presentasjonen? Tror du bør se den igjen jeg. For du blander kortene godt. Det var ingen som sa at det skal kjøre robot taxier på nivå 5 i sibir i 2020. 

 

Men når det er sagt, Tesla tid er jo helt håpløst. Det vet vell de fleste etterhvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nei, fungerer vesentlig dårligere enn Waymo og kobler ut ekstremt mye oftere en Waymo. Selv om Elon sier noe så betyr det ikke at det er sant.

Haha, Waymo er helt latterlig i forhold. Jeg er ikke imponert over noen av delene, men Waymo er helt på bærtur! Har du bitt på reklamene? Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om en orker å google så finner en masse gode sammenligninger som viser at det tesla viste i går var et meh.

Akkurat, så det er masse gode sammenligninger, men du klarer ikke å vise til en eneste av dem her. Troverdig.

 

Det er lov å stille spørsmål ved Musk sine fantastiske spådommer. Og pirker en bare litt borti påstandene så faller de sammen som korthus.

Eksempler? Kilder?

 

 

 

 

 

 

Så det er virkelig folk som tror at Tesla har løst L5 selvkjøring til neste år, klappet og klart til kommersiell bruk.

 

Fascinerende.

Så hva synes du om presentasjonen og teknologien da? Eller er det enklere å komme med surt oppgulp enn å faktisk kommentere på det artikkelen handler om?

 

Jeg for min del ble imponert. Først lurte jeg på om dette krever mye manuell "trening" gjort av ansatte, men så viser det seg at de faktisk har mange måter bilene kan trene seg selv, i tillegg til at kunden bidrar til å trene opp bilene (som man jo visste om fra før).

 

Presentasjonen viser jo også at "studiene" til klovnene i Navigant Consulting er verdiløse, akkurat som jeg har spådd. Navigant er en gjeng synsere AKA analytikere som ikke har peiling på hva de driver med:

 

https://electrek.co/2019/04/19/tesla-falls-autonomous-driving-most-trusted-consumers/

 

Snakk om å drite seg ut. Det blir interessant å se om Navigant i stillhet gir opp disse ubrukelige rapportene sine, eller om de faktisk tar til seg at de har gjort seg til latter hele tiden, og endrer på måten de lager rapportene på.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tidenes meningsløse kommentar?

"Meningsløseste"? :D

 

 

 

 

når elektronikken svikter i 100km/t, hva skjer da?

Hvilken elektronikk da? Jeg regner med at hvis hele greia kneler så vil bilen bare bremse ned og stoppe så sikkert som mulig. Uansett er det bygget inn flere nivåer av redundans.

 

 

 

 

 

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Disse dødsfallene har skjedd med biler som ikke er i nærheten av full autonomi.

 

Men Teslas selvkjøring vil være ufattelig mye mer sikkert enn et menneske, siden bilene har mange kameraer og sensorer, og er blant annet spesielt trent opp til å kjenne igjen fotgjengere og syklister og blant annet prøve å forutse hvordan disse vil oppføre seg, og lage ulike scenarier som brukes til å sørge for at det ikke skjer noe galt.

 

 

 

 

Og hvis systemet blir hacket, så blir det mange dødsulykker i verden. Ingen system er 100 % sikker. Så dette er bare et spill på galleriet fra Tesla, de vet også dette selv.

Jada, og det finnes også de som f.eks. sprenger bomber i kirker og hoteller. Hvis onde mennesker ønsker å gjøre skade så finner de en måte å gjøre det på.

 

Sannsynligvis vil man trenge fysisk tilgang til hver enkelt bil for å kunne gjøre noe.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt betenkelig når ingen andre eksperter støtter Musk. Når alle andre setter en rekke selskaper foran Tesla, men disse har ikke planer for selvkjøring for om minst 10 år.

Det er ikke så betenkelig. Musk har gjort "eksperter" til skamme mange ganger.

 

Bare lovverket alene betyr jo at dette ikke skjer. Det er ingen stat i verden som kommer til å se en Tweet fra Elon om at nå er vi selvkjørende gitt, og så gjøre disse bilene lovlige å kjøre uten fører. Det skal testes og godkjennes og vi har ikke tester klar engang. testing og sertifisering vil IKKE være klar innen 2020.

Hvem i all verden er det som har sagt noe om at det bare skal en tweet til for at dette skal godkjennes? Det ble nevnt flere ganger under presentasjonen at det nettopp også må godkjennes av myndighetene.

 

Følger du ikke med på hva du selv skriver om?

 

Men får se hvor mange som melder seg til å testkjøre en Tesla i sludd på en testbane da. Er dagens sensorer gode nok til å se gjennom sludd og snø? I dag har vi jo markører for å markere hvor veibanen går om vinteren, men de enkle sensorene i Tesla er visstnok nok til å se dette uten markører?  Morsomt hvordan de bare tester i varme strøk uten snø da. 1 år til release, men ingen snøtester enda. Virker jo veldig troverdig.

Er menneskers øyne gode nok til å se gjennom sludd og snø? Tesla har i tillegg til flere "øyne" også radar m.m.

 

De nevnte forresten nettopp snø i presentasjonen. Men hvem bryr seg vel om hva som faktisk blir sagt når man ser muligheten til å gulpe litt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...