Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Her avslører du jo at du har absolutt ingen erfaring med elbiler. En elbil må ikke varme opp noe som helst før den varmer opp kupeen, og den er varm så godt som umiddelbart. I "Range mode" der både oppvarming av batteri og kupe er begrenset, er det behagelig på 700 meter kjøring i 30-sone (2 min). Det er mye mer komfortabelt med elbil enn dinosaurbil om vinteren.

 

Jeg snakker ikke om oppvarming av kupe, men oppvarming av drivverk og batteri slik at rekkevidden ikke halveres og unngåelse av at ladehastighetene faller til et ubrukelig nivå. Hva faen er vitsen med oppvarmet kupe om du knapt kan kjøre ut garasjen din fordi elbilens batteri er påvirket av kulden?

 

 

En dieselmotor alene genererer ikke nok overskuddsvarme til å varme opp bilen etter 5 til 10 minutters kjøring så det er mest sansynlig basert på uvitenhet.

Men dieselbilen din kan bli varm etter beskrevet kjøring med et stykk tilleggsutstyr som begynner å bli veldig vanlig.

Selv ikke mercedes diesler fra 80 tallet klarte dette, men med en ekstra dieselbrenner ombord så klarer bilen å bli varm fort.

Dette kommer dåg med en rekkeviddebegrensende faktor, nemlig dieselforbruk og med mye småkjøring merkes dette godt.

Kjører nå rundt i en 4 måner gammel dieselbil i jobben og før den en jeg fikk ny i 2013 som den nye blei en erstatter for.

Når dieselvarmeren ikke tenner av en eller annen grunn tar det evigheter før motoren blir varm.

 

Det spørs hvordan du kjører. Kjører du på flat bakke med lave omdr. så tar det nok litt lenger tid for motoren å bli varm, enn når man kjører ut på hovedveien der det er 80 og mye oppoverbakke. Min dieselbil går veldig fort varm og på en langtur der det går med en hel tank diesel så utgjør de første minuttene minimalt av den totale rekkevidden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er: ikke lade mulighet hjemme, og for å få det, må en kjøpe ny elsentral for området en bor i, og en fordelings ting til borettslaget, og selvsagt noen interne.

 

 

Det er synd. I mange borettslag sklir dette rett gjennom uten problem. Det er ikke mye strøm som trengs til sammen, styringer som Zaptec gjør at man får høy makseffekt når få lader men også god fordeling når mange lader. Man kan søke om tilskudd til dette, avhengig av hvor man bor. Men det viktigste er å ville. Hvis høvdingene i styret har bestemt seg for at elbiler er noe dritt, da er det lite å gjøre.

Hverdagskomforten med en elbil som har egen lading i egen garasje er helt super. Aldri innom en stasjon i hverdagen, aldri noe dieselstank på fingrene. Det er like lett som å ha en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om oppvarming av kupe, men oppvarming av drivverk og batteri slik at rekkevidden ikke halveres og unngåelse av at ladehastighetene faller til et ubrukelig nivå. Hva faen er vitsen med oppvarmet kupe om du knapt kan kjøre ut garasjen din fordi elbilens batteri er påvirket av kulden?

Nå finnes det sikkert elbiler som er så gamle eller elendig konstruert at de sorterer under denne påstanden, men tror det er en ganske alvorlig overdrivelse. Men, for å snakke så du forstår: Jeg hadde en BMW 4.4 V8, og barnehagekjøring med den snittet ut på rundt 3 liter på mila. Denne bilen var oppgitt til 18.8 på "urban kjøring" som jeg regner med barnehagekjøringen sorterer under. Den hadde altså 95% høyere forbruk på barnehagekjøringen på vinter enn på sommeren. Den hadde en bensintank på 92 liter, så med den kunne jeg kjøre 49 mil på sommeren, og ~30.5 mil på vinteren. På min Tesla S75 som er "entry level Model S", regner jeg med at jeg hadde kommet på rundt 250wh/km på vinteren og kanskje 200wh/km på samme strekningen. Dette oversettes til rundt 2.5kr til 2kr pr mil. Sammenlikner man kun drivstoffkostnader ville BMW'en kostet meg mellom 30 og 48kr for samme kjøring. Lading/Fylling må i prinsippet skje ca like ofte, men da med litt lengre ventetid med teslaen. Hvis man har mulighet til å plugge inn på destinasjonen så trenger man bare å lade nok til å komme frem, så det er ikke snakk om så veldig mye. ~23 min i +20 og 45 min i -20 på en tur mellom trondheim og oslo).

Hvis vi sammenlikner Teslaen med BMW'en på barnehagekjøring 4km en vei med en bensinpris på 16kr og en strømpris på 1 kr, og tar likt antall sommer og vinterdager, så vil Teslaen koste 414kr i strøm, og BMW'en 6848 i bensin. I tillegg er det jo helt forferdelig for en forbrenningsmotor med sånn type kjøring, der du starter bilen iskald og kjører 4km for så å slå den av igjen, så du kan garantert påregne at det skjer noe forferdelig i løpet av de 5 årene barnet går i barnehagen som gjør regnestykket for BMW'en enda mye styggere enn forskjellen på ~35000 og ~2100.

Lenke til kommentar

Her i husholdningen har vi 2 små elbiler, da jeg er overbevist at små elbiler med effektive el-motorer og mulighet for å lade med strøm som er laget fra f.eks vannkraft er mer miljøvennlig. Å frakte store ting eller å reise på ekstreme langturer over flere dager kan by på sine utfordringer. Men vi klarer oss med disse bilene 95% prosent av tiden og ellers må vi finne alternative løsninger. Vi blir bare mer og mer folk på denne jorden og jeg blir litt irritert på folk som er så egoistiske at de ikke ønsker å trappe ned på komforten og luksus for miljøet sin del (f.eks JEG orker ikke stå å lade, JEG må ha minst 1000km++ rekkevidde på en ladning) eller må ha en bil som MÅ kunne brukes til alt av teoretiske gjøremål som kan tenkes.

 

Man kunne helt sikkert ha seilflydd sørover til sydenferien også, men da hadde man nok vært nokså mentalt utslitt i det man kommer fram. Samt det hadde behøvd mer enn en pilot til å gå i skift.

 

Samme gjelder forøvrig seilbåt.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker ikke om oppvarming av kupe, men oppvarming av drivverk og batteri slik at rekkevidden ikke halveres og unngåelse av at ladehastighetene faller til et ubrukelig nivå. Hva faen er vitsen med oppvarmet kupe om du knapt kan kjøre ut garasjen din fordi elbilens batteri er påvirket av kulden?

Nå finnes det sikkert elbiler som er så gamle eller elendig konstruert at de sorterer under denne påstanden

Nei det er det ikke

Lenke til kommentar

 

En elbil går ikke varm om sommeren heller. Den bruker ikke energi på det.

Det er ikke noe problem å gå varm. Problemet er at kulden gjør at elbiler blir ubrukelige om vinteren.

Jeg har kjørt diesel i mange år, og uten tillegsvarmer er det ikke mulig å varme opp kupeen dersom det er kaldere enn ca -15. En Tesla blir like varm på 2 minutt som en dieselbil blir på ca 20 min ved -15 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange ting som gjør at folk ikke vil ha el-bil. Det viktigste er at det ikke finnes el-biler som tilfredsstiller folks bilbehov. Hvis du feks har behov for hengerfeste er det bare dyre biler som Tesla X og Jaguar I-pace å velge i. Snart kommer også Audi med en dyr konkurrent i dette markedet. Trenger du pickup

Finnes det ingen alternativer. Bor du grisgrendt og kjører langt, er det begrensninger i rekkevidde, osv osv. Mange har ikke lademuligheter hjemme. I tillegg er det mange som er motstandere av alt som er nytt eller griper inn i deres personlige valgmuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finnes det sikkert elbiler som er så gamle eller elendig konstruert at de sorterer under denne påstanden, men tror det er en ganske alvorlig overdrivelse. Men, for å snakke så du forstår: Jeg hadde en BMW 4.4 V8, og barnehagekjøring med den snittet ut på rundt 3 liter på mila. Denne bilen var oppgitt til 18.8 på "urban kjøring" som jeg regner med barnehagekjøringen sorterer under. Den hadde altså 95% høyere forbruk på barnehagekjøringen på vinter enn på sommeren. Den hadde en bensintank på 92 liter, så med den kunne jeg kjøre 49 mil på sommeren, og ~30.5 mil på vinteren. På min Tesla S75 som er "entry level Model S", regner jeg med at jeg hadde kommet på rundt 250wh/km på vinteren og kanskje 200wh/km på samme strekningen. Dette oversettes til rundt 2.5kr til 2kr pr mil. Sammenlikner man kun drivstoffkostnader ville BMW'en kostet meg mellom 30 og 48kr for samme kjøring. Lading/Fylling må i prinsippet skje ca like ofte, men da med litt lengre ventetid med teslaen. Hvis man har mulighet til å plugge inn på destinasjonen så trenger man bare å lade nok til å komme frem, så det er ikke snakk om så veldig mye. ~23 min i +20 og 45 min i -20 på en tur mellom trondheim og oslo).

Hvis vi sammenlikner Teslaen med BMW'en på barnehagekjøring 4km en vei med en bensinpris på 16kr og en strømpris på 1 kr, og tar likt antall sommer og vinterdager, så vil Teslaen koste 414kr i strøm, og BMW'en 6848 i bensin. I tillegg er det jo helt forferdelig for en forbrenningsmotor med sånn type kjøring, der du starter bilen iskald og kjører 4km for så å slå den av igjen, så du kan garantert påregne at det skjer noe forferdelig i løpet av de 5 årene barnet går i barnehagen som gjør regnestykket for BMW'en enda mye styggere enn forskjellen på ~35000 og ~2100.

Kunne ikke funnet en litt bedre sammenligning? De færreste nye familiebiler bruker noe særlig mer enn 0.7 på mila. Selv min gamle Toyota Avensis 2009 modell snittet på 0.9. Selv Tesla har vel ganske bra rekkeviddetap i 20 minus, men all tid den har god totallengde, så har det kanskje i praksis ikke så mye å si. Når det er sagt, bruke Tesla som sammenligningsgrunnlag er meningsløst. De færreste bruker så mye på bil. Faktum er at det så og si ikke eksisterer elbiler som kan fungere som familiebil. Snakker da om 2-3 barn, barnevogn og hele greia.

Når vi da snakker om en nummer 2 bil, så lener jeg må på egen erfaring med Renault Zoe. 400km NEDC (tror det er 300km WLTP), snitter på ca 100 km vinterstid. Det er elendig.

Lenke til kommentar

Selv Tesla har vel ganske bra rekkeviddetap i 20 minus, men all tid den har god totallengde, så har det kanskje i praksis ikke så mye å si. Når det er sagt, bruke Tesla som sammenligningsgrunnlag er meningsløst. De færreste bruker så mye på bil.

Model X var Norges 4 mest solgte bil i 2018, så det er faktisk ganske mange som tydeligvis velger å bruke så mye på en bil når det egentlig ikke er noen konkurrenter.

Endret av ardevd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om oppvarming av kupe, men oppvarming av drivverk og batteri slik at rekkevidden ikke halveres og unngåelse av at ladehastighetene faller til et ubrukelig nivå. Hva faen er vitsen med oppvarmet kupe om du knapt kan kjøre ut garasjen din fordi elbilens batteri er påvirket av kulden?

Har man garasje bilen kan stå i har man mest sansynlig en elbil ladestasjon der også og med en sånn en kan både bil og batteri forvames på kalde dager med det resultatet at elbilen får nesten sommer rekkevidde.

Selv på elbilen jeg nettop har hentet ut til litt over 300 laken er det batterivarmer som vil dra strøm fra ledestasjonen om man velger å forhåndvarme bilen med laderen tilkoblet.

Dersom ikke forvarmer den fra batteripakken som fører til redusert rekkevidde.

Vet ikke hvor mye effekt batterivarmeren er på man kupevarmeren er på 6KW selv om jeg til nå ikke har sett at den trekker mere en 1,5KW de gangene jeg har vært innom menyen for effektforbruk i bilen.

 

 

Det spørs hvordan du kjører. Kjører du på flat bakke med lave omdr. så tar det nok litt lenger tid for motoren å bli varm, enn når man kjører ut på hovedveien der det er 80 og mye oppoverbakke. Min dieselbil går veldig fort varm og på en langtur der det går med en hel tank diesel så utgjør de første minuttene minimalt av den totale rekkevidden.

Tror ikke det er helsebringenede for motor og drivverk på dieselbilen din å rive løs fra Dombås og oppover Dovrefjell uten å ha forvarmet motoren med enten motorvarmer eller dieselvarmer i 20 blå selv om du ikke stopper før du kommer til Narvik (1094KM).

Men om man forvarmer en elbil så vil forbruket for å holde bilen varm om vinteren være minimal sammenlignet med maks rekkevidde.

En kompis av meg kjørte fra Trondheim til Sandnessjøen og tilbake i jula 2017 med BMW I3 og hadde full sommerrekkevidde etter første ladestoppet fordi da var både bil og batteri varme allerede.

Det jeg tar meg i med min elbil er å forvarme bilen uten at den er plugget i laderen når jeg skal på småturer og det spiser rekkevidde.

Ikke at det er noe problem så lenge jeg bare skal kjøre lokalt.

Samme Webastobruk på den 4 måner gamle dieselbilen utgjør også et betydelig forbruk når det blir mange småturer med den.

 

Når det er sagt er nok ikke elbil for alle og de som ikke vil eller ikke kan burde få slippe for det må være en bitter pille å svelge å bruke flere til mange hundre tusen på en bil man bare synes er prakk og noe herk å bruke.

Lenke til kommentar

For meg er ikke 20 minus så galt. Mister ca 30% rekkevidde. Det som derimot er litt skummelt er klokka 5-6 søndagsmorgener jeg skal på jobb. Om det har sluddet hele natta og brøytebilene ikke bryr seg siden det er søndagsmorgen. Da skal bilen igjennom et temmelig tykt lag med snø og sludd og da kan jeg i aller verste fall miste 60% av rekkevidden.

Lenke til kommentar

Når vi da snakker om en nummer 2 bil, så lener jeg må på egen erfaring med Renault Zoe. 400km NEDC (tror det er 300km WLTP), snitter på ca 100 km vinterstid. Det er elendig.

Når du skriver 10 mil rekkevidde om vinteren, snakker vi da om å sette seg i bilen å kjøre 10 mil på rappen eller snakker vi mange småturer spredt utover med samlet rekkevidde på 10 mil?
Lenke til kommentar

Når du skriver 10 mil rekkevidde om vinteren, snakker vi da om å sette seg i bilen å kjøre 10 mil på rappen eller snakker vi mange småturer spredt utover med samlet rekkevidde på 10 mil?

1 strekk. Småkjøring går den enda kortere. Som eksempel kom jeg ikke fram til Halden fra Oslo vest i April'ish 2017. Dvs...Jeg tok ikke sjansen og stoppet i Sarpsborg og "hurtigladet" litt. Det er nok mulig jeg kunne kommet fram, men da med særdeles lite batteri. Normalt brukes riktignok bilen kun fram og tilbake til jobb, og på vinterstid har den estimert rekkevidde på 12-13mil, som er pisspreik . Sommertid har den rundt 25mil estimert. Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

1 strekk. Småkjøring går den enda kortere. Som eksempel kom jeg ikke fram til Halden fra Oslo vest i April'ish 2017. Dvs...Jeg tok ikke sjansen og stoppet i Sarpsborg og "hurtigladet" litt. Det er nok mulig jeg kunne kommet fram, men da med særdeles lite batteri. Normalt brukes riktignok bilen kun fram og tilbake til jobb, og på vinterstid har den estimert rekkevidde på 12-13mil, som er pisspreik . Sommertid har den rundt 25mil estimert.

Det er vel den versjonen med 22KW/H batteripakke?
Lenke til kommentar

Skal ikke kjøre så langt, men er bedre å fylle en gang i mnd enn å lade hver dag.

Om du lader hjemme så er det vel så enkelt å gjøre hver dag, som å fylle én gang pr. mnd. Jeg pleide å fylle en gang i uka, var ikke store bryderiet det heller. Å ikke ha lading der bilen parkeres ofte gjør ting tungvint.

 

 

Og skal jeg fra Bergen til Oslo og tilbake på samme dag, noe jeg gjør et par ganger i året, tar jeg bare én pause hver vei.

Bergen - Oslo tar 7-8 timer i følge kartet. Ca. 46 mil hver vei. Burde ikke være håpløst mye ekstra bryderi med en stor Tesla f.eks. Du har vel gjerne en pause i Oslo også? 150 mil rekkevidde holder Bergen - Oslo - Bergen - Voss sånn ca. Er ikke ofte det er 20 minus på den turen.

 

Om vinteren har elbiler også ekstra lav rekkevidde og ekstra lang ladetid, så å kjøre lange strekninger som feks Bergen Tromsø eller Sverige er håpløst.

Bergen - Tromsø, nå snakker vi! 183 mil, 28 timer. Blir 14 pauser på deg det, om du skal stoppe like hyppig som på småturene dine til Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...