Gå til innhold

Togtunnel skal gjøre det mulig å pendle fra Helsinki til Tallinn på 20 minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne vi ikke fått til noe lignende Bergen - Oslo - Trondheim? Hele linjen i tunnel. Bore seg gjennom fjell, bruke massene til å mure opp tunneler andre steder, eventuelt grave ned betongrør. Trenger ikke Hyperloop-fart, Bergen/Trondheim til Oslo 45-60 min er plenty.

Dette for å erstatte fly altså, ikke for å erstatte tog. Skal man til Oppdal eller Geilo må man ta vanlig tog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tipper det er en løsning for å kvitte seg med landmassene som graves ut til tunellen, samtidig som det kanskje kan fungere som nødutgang.

.. og til luftsjakter for både normal lufting og nødutlufting ved brann.

 

Kunne vi ikke fått til noe lignende Bergen - Oslo - Trondheim? Hele linjen i tunnel. Bore seg gjennom fjell, bruke massene til å mure opp tunneler andre steder, eventuelt grave ned betongrør. Trenger ikke Hyperloop-fart, Bergen/Trondheim til Oslo 45-60 min er plenty.

Dette for å erstatte fly altså, ikke for å erstatte tog. Skal man til Oppdal eller Geilo må man ta vanlig tog.

Hvem skal betale?

 

Og en annen ting, hvis konkurransen bare er å slå fly på tid så er det ca 2,5 time som skal slåes både Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim (sentrum til sentrum). 500 km/t er alt for fort for norske forhold. Med norsk folketetthet gir 200 km/t mye mer mening både kostnadsmessig og tidsmessig siden det åpner for 3-4 stopp på de to strekningene.

 

Er det ekte tunnel, eller en rør-tunnel? Vil vel være enklere å lage masse ferdige elementer, og grave dem ned enn å kjøre ut all masse...

Siden tunellen skal ned til 200m under overflaten og bukta bare er rundt 100m dyp på det dypeste så går jeg sterkt ut i fra at det blir ekte tunell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med øya?

Tipper det er en løsning for å kvitte seg med landmassene som graves ut til tunellen, samtidig som det kanskje kan fungere som nødutgang.

Fordelen er vel også at hvis man bygger den kunstige øya først, kan man drille i fire retninger, noe som går litt fortere enn bare to ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det noe hva Russland tenker egentlig? Det er jo bredt nok for skip og ubåter til å passere etter øybyggingen uansett.

 

Om man vil så kan man vel lage en felles ubåtbase sammen med Russland der også, bare for å strekke i strikkene. En kartreferanse for de som ikke er kjent med sundet:

 

Helsinki-Tallinn-St.Petersburg

 

Håper de kombinerer det med biltog-transport eller endog bilveg slik at man raskere kan kjøre østover. Komplimenter det med tilsvarende tunneller som en fullverdig videreføring av E18 mellom Stockholm og Åbo via Åland, så har vi "express-rute" østover som kan knytte både Russland og de Baltiske statene tettere sammen. Der trengs kanskje ikke noen slik kunstig øy, siden den går via Åland.

Lenke til kommentar

Er det ekte tunnel, eller en rør-tunnel? Vil vel være enklere å lage masse ferdige elementer, og grave dem ned enn å kjøre ut all masse...

 

Det kommer nok an på hvor man bygger. I havet er det nok bedre å sprenge. Det er ikke lett når du har 20 kg/cm2 med vekt oppå røret ved 200 meters dybde. Et 20m ovalt rør med 450 kvm overflate vil da måtte bære en vekt på 9000t hvis mitt regnestykke stemmer. I tilegg vil nevnte trykk skape store problemer på et mange kilometer langt strekk å ha tette overganger og elementer.

 

Men ideen om elementer på land er god. Å grave ned elementene vil gjøre toglinjen vil bli lite synlig og sjenerende. I tillegg vil det frigi jord som kan brukes til å skape større landareal ved kysten.

Lenke til kommentar

Kunne vi ikke fått til noe lignende Bergen - Oslo - Trondheim? Hele linjen i tunnel. Bore seg gjennom fjell, bruke massene til å mure opp tunneler andre steder, eventuelt grave ned betongrør. Trenger ikke Hyperloop-fart, Bergen/Trondheim til Oslo 45-60 min er plenty.

Dette for å erstatte fly altså, ikke for å erstatte tog. Skal man til Oppdal eller Geilo må man ta vanlig tog.

 

Hvor mange fly tror du vi kan kjøpe for kostnaded av det tunneltogkonseptet?

Lenke til kommentar

Jeg vil ha utslippsfri, rask transport mellom byene, så det spiller ingen rolle hvis ikke flyene er utslippsfrie.

Hvor mye diesel tror du en av disse maskinene som skal borre en av disse 300km++ tunnelene ved en hastighet på 10-15 meter pr døgn kommer til å gomle i seg.

Lenke til kommentar

Hva med evakueringsmuligheter?

 

Dersom det blir brann i toget hvilke muligheter vil man ha for å komme seg ut?

Én! - Mot vindretninga i tunellen. 

 

Hvor mye diesel tror du en av disse maskinene som skal borre en av disse 300km++ tunnelene ved en hastighet på 10-15 meter pr døgn kommer til å gomle i seg.

I konteksten av denne artikkelen, med bare ~20 mil mellom Helsinki og Tallinn, bør de vurdere el-fly og el-hurtigferge.
Lenke til kommentar

Hvor mye diesel tror du en av disse maskinene som skal borre en av disse 300km++ tunnelene ved en hastighet på 10-15 meter pr døgn kommer til å gomle i seg.

Trenger ikke TBM hele veien, massene kan brukes til å mure inn sporet i lettere terreng. En TBM trenger ikke gå på diesel, men en begrenset periode med TBM-diesel er jo selvsagt mye bedre enn en ubegrenset periode med jetfuel.

Lenke til kommentar

I konteksten av denne artikkelen, med bare ~20 mil mellom Helsinki og Tallinn, bør de vurdere el-fly og el-hurtigferge.

Dette var i respons til OlaML som ville bygge noe lignende "Bergen - Oslo - Trondheim"

 

 

Trenger ikke TBM hele veien, massene kan brukes til å mure inn sporet i lettere terreng. En TBM trenger ikke gå på diesel, men en begrenset periode med TBM-diesel er jo selvsagt mye bedre enn en ubegrenset periode med jetfuel.

Okey, hvilken TBM går ikke på diesel? Flydrivstoff brennes mye renere en diesel gjør i en TBM, men jeg skjønner selvsagt at tunnelen er en engangsinvestering mot flydrivstoff som er en kontinuerlig greie, selv om man muligens har noen renere alternativ eller forbedringer om 50 års tid.

 

Du snakker om hastigheter på 45-60 Oslo-Bergen? Noe jeg antar du sa for å vise at det kunne korkkurene med fly? Om du vil ha slike hastigheter på linjen er du høyst avhengig av at den er så flat og rett som overhode mulig, du kan ikke følge hvordan fjellet går i Norge, tog er ikke kjempe gode på å håndtere oppoverbakker, spesielt ikke om du vil at de skal ha en viss hastighet.

 

Jeg er fremdeles interessert i å se CO2 matten på tunnelen vs fly.

Lenke til kommentar

Du snakker om hastigheter på 45-60 Oslo-Bergen? Noe jeg antar du sa for å vise at det kunne korkkurene med fly? Om du vil ha slike hastigheter på linjen er du høyst avhengig av at den er så flat og rett som overhode mulig, du kan ikke følge hvordan fjellet går i Norge, tog er ikke kjempe gode på å håndtere oppoverbakker, spesielt ikke om du vil at de skal ha en viss hastighet.

Det er jo derfor man borer seg under det mest kuperte. 60 min Oslo - Bergen inne i en relativt rettlinjet tunnel er ikke noe særlig raskere enn det TGV og Shinkansen gjør utendørs. Og det vil jo knuse flyene som bruker godt over 2 timer sentrum til sentrum.

 

Jeg er fremdeles interessert i å se CO2 matten på tunnelen vs fly.

Jeg kan sette opp en ulikhet:

 

(Uendelig utslipp fra fly) > (begrenset utslipp fra TBM)

 

Enkel matte!

 

Jeg tror det er raskere å bygge dette enn å tromme med fingrene og vente på el-fly. Men hva det eventuelt koster og om det alltid vil være like viktig å reise raskt frem og tilbake mellom byer hele tiden, det er noe annet.

 

Simen1 har jo et godt poeng i at den trenger ikke å komme under 60 minutter for å slå flyene som bruker over 2 timer. De trenger ikke være raskere en gang. Hadde toget tatt 3 timer og kostet ca like mye hadde jeg aldri flydd samme rute. Da kan man heller tilpasse Bergensbanen til hurtigtog enn å bygge en ny trasé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...