Gå til innhold

Nkom vil tvinge Ice til å endre Data Frihet. Mener vilkårene strider med roaming-reglene


Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig Nkom krever? At Ice skal gi 1000GB også når man er på Telias sitt nett, eller at de skal gi 1000GB EU-roaming?

Reglene for EU-roaming er ganske klare, for 2019 er det maks €4.5/GB, dvs at dersom abonnementet koster rundt 400 kr, så kan leverandøren fakturere for all bruk over 9GB pr mnd, således tilbyr Ice langt mer enn det som loven sier.

 

Ja, spørre seg den som spørre kan. Jeg kan heller ikke se hva som er så galt med Ice sitt tilleggsabonnement. De tilbyr "fri data" i eget nett. Det må de da få lov til?

Noen ganger kan en spørre seg om Nkom er kjøpt og betalt.

 

Ellers tror jeg at det Nkom krever er at 1) fri data skal ikke være begrenset til Ice sitt eget nett, så lenge de tilbyr roaming i Telia sitt, og 2) fri data må også være tilgjengelig i EU. Det første kan jeg delvis forstå, men samtidig burde det ikke være noe galt i denne "begrensningen". Tviler på at de som i dag roamer Ice i Telia-nettet vil anskaffe tilleggsabonnementet lell. Når det kommer til det andre, så er det jo helt bak mål, jamfør de reglene du sikter til. Så hvorfor da Nkom tilsynelatende mener at Ice sin 1000GB kvote skal være tilgjengelig i EU er jo helt bak mål og faller på sin egen urimelighet, med mindre Nkom er kjøpt og betalt av Telenor og/eller Telia, men fortsatt helt tullete. Nkom kan jo ikke finne opp egne regler og tolkninger som skal gjelde Ice, men for eksempel ikke Telia og Chili.

 

Mye med dette som virker noe merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nkom heksejakt!

 

Telia "Fri bruk"

I resten av EU / EØS og Sveits får du fri bruk av minutter og meldinger inkludert, unntatt spesialnummer. I tillegg er 22 GB data inkludert, deretter koster det 5 øre pr. MB.

 

Chilli 

Med Chili Fri Data får du månedlig inntil 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019).

 

Tviler at Nkom kommer noe videre med Ice her! Ice har ei god sak! 

 

Nå er jo disse akkurat slik regelverket sier at det skal være. Disse abonnementene er såkalt "open bundle" som tilsier at prisen er veldig lav i forhold til datamengden, som da tilsier at kvoten kan settes til (abo.pris/grossistpris)*2 (grossistprisen er 54,34 pr gb)

Lenke til kommentar

 

Nkom heksejakt!

 

Telia "Fri bruk"

I resten av EU / EØS og Sveits får du fri bruk av minutter og meldinger inkludert, unntatt spesialnummer. I tillegg er 22 GB data inkludert, deretter koster det 5 øre pr. MB.

 

Chilli 

Med Chili Fri Data får du månedlig inntil 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019).

 

Tviler at Nkom kommer noe videre med Ice her! Ice har ei god sak! 

 

Nå er jo disse akkurat slik regelverket sier at det skal være. Disse abonnementene er såkalt "open bundle" som tilsier at prisen er veldig lav i forhold til datamengden, som da tilsier at kvoten kan settes til (abo.pris/grossistpris)*2 (grossistprisen er 54,34 pr gb)

Ice er billigere en Telia eller cilli! Hva er det Nkom vil at Ice må tillatte at Ice kunder kan bruke 1000 gb i Eu eller i telias sitt nett!? Nkom kan ikke tvinge Ice verken den ene eller den andre! Akkurat nå er det billigst i Norge så skal de drepe Ice eller hva er oppgaven til Nkom her?

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hva de endrer til.. såvidt jeg skjønner må de slå sammen hovedabonnementet og data frihet slik at man kan bruke data frihet gjennom telia sitt nett og ? Håper inderlig de får dette på plass raskt. Har sagt opp mitt ADSL med 0.3mbit ut og crappy 9mbit inn midt i hjertet av bergen sentrum pga det ikke er lagt inn fiber i gaten for å gå over på ice sin løsning.

Tviler sterkt på at du får 1 TB mens du roamer på Telia ;)

Hørtes meget kjent ut, er ikke tilfeldigvis snakk om Strømgaten? Har hatt like dårlig nett der men endelig får vi fiber etter å ha mast om det til huseier. Viste seg at det var fiber lagt inn to bygg ned i gaten. Utenom der så det dårlig ut.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva de endrer til.. såvidt jeg skjønner må de slå sammen hovedabonnementet og data frihet slik at man kan bruke data frihet gjennom telia sitt nett og ? Håper inderlig de får dette på plass raskt. Har sagt opp mitt ADSL med 0.3mbit ut og crappy 9mbit inn midt i hjertet av bergen sentrum pga det ikke er lagt inn fiber i gaten for å gå over på ice sin løsning.

 

Hørtes meget kjent ut, er ikke tilfeldigvis snakk om Strømgaten? Har hatt like dårlig nett der men endelig får vi fiber etter å ha mast om det til huseier. Viste seg at det var fiber lagt inn to bygg ned i gaten. Utenom der så det dårlig ut.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg mye bedre konfigurering på alle opperatørene.

 

Feks man kan ta vekk EU roaming når man ønsker det, og aktivere det når man trenger det mot betaling self.

 

Feks aktivere EU roaming for 100kr ekstra om sommeren man feks skal reise på ferie, er nok mangen som ikke trenger dette, og kansje det koster opperatøren litt ekstra som man kunne spart seg for.

 

Det var bare 1 eksempel, andre ting kunne våre som feks ICE har nå, man kan få enda litt prisredukjson vist man aktivere bruk for fri data på deres nett som de har nå.

 

Alt dette de blir pålagt nå er jo med og sikkert heve prisen for alle, hadde våre så fint om hver kunne konfigurert sitt eget abb selv!

 

 

Lenke til kommentar

Ice driver rett og slett med villedende markedsføring. Hvorfor skal man i huleste betale mer enn 397,- kr (299,- for 6 GB og Data Frihet til 99,- kr).

 

Du trenger ikke å velge en abonnement på 15, 20, 30 GB, legge til Data Frihet for 99,- kr når du kan få det billigere. Det er en nedgradering i hastighet, ja, men det er ikke slik at du kan velge mellom operatørene, når de tvinger deg til Ice uansett. Og når det kommer til det med hastigheten i Ice? (Når det ikke er dekning engang! ?)

Endret av uar-tek
Lenke til kommentar

Ice driver rett og slett med villedende markedsføring. Hvorfor skal man i huleste betale mer enn 299,- for 6 GB og legge Data Frihet (1000 GB) til 99,- kr på toppen for maks 397,- kr.

 

Du trenger ikke å velge en pakke på 15, 20, 30 GB og deretter legge til Data Frihet for 99,- kr. Det er en nedgradering i hastighet ja, men det er ikke slik at du kan manuelt velge mellom operatørene, når de tvinger deg til Ice uansett. Og spørsmålen om hastigheten i Ice? ?

 

Kan du prøve å skrive dette igjen på norsk?

 

Det var for det første svært lite sammenhengende, og for det andre totalt uforståelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes meget kjent ut, er ikke tilfeldigvis snakk om Strømgaten? Har hatt like dårlig nett der men endelig får vi fiber etter å ha mast om det til huseier. Viste seg at det var fiber lagt inn to bygg ned i gaten. Utenom der så det dårlig ut.

 

Det er mange mange gater i Bergen som ikke har fiber enda. Det er veldig mye småhusbebyggelse som ikke har strøm gjennom luft strekk som i andre norske byer med småhus bebyggelse hvor man kan twinne fiberkabel direkte til husene. Nå snakker vi sentrumskjerne i Norges største by. Planen har vært i flere år fra de folkevalgte å bedre på dette men siden gatene må graves opp for å få dette til, så har leverandørene valgt å gå sammen i en graveklubb for å utbedre infrastrukturen sammen for at det skal bli kostnadsbesparende spesielt siden graving krever å ta opp brostein og erstatte brostein som blir veldig dyrt om en leverandør skal gjøre dette alene.

Lenke til kommentar

Ikke for å dra samtalen helt utenfor opprinnelig emne, men ja, pga det er mange gamle gater med brostein som Bergen Kommune ikke har tillatt graving i med mindre det satses full opprustning av gaten som vann/kloakk, elektrisitet og fiber samt infrastruktur til byggene og dette bossnettet. Bossnettet gjør at en del gamle gater blir gravd helt opp opptil 5 meter under gateplan og da skiftes alt ut. Her hos meg er de i ferd med å bli ferdig, så det er kanskje håp om fiber i løpet av året når de kobler på resten av gaten ved årsskiftet. Inntil da tenkte jeg Ice sitt tilbud 10/10 er mye bedre enn ADSLen som jeg har betalt 395+ "leie" av router og fakturagebyr som Nextgentel har melket ut av meg siste 3 årene.

 

Ice sitt nett her jeg bor går i 150mbit ned, og raskere (160-170 mbit opp). Så det er mer enn nok i stand til å levere 10/10 når jeg bruker nettet.

Såpass ja. Satse på det blir bedre snart da?

Lenke til kommentar

Ice driver rett og slett med villedende markedsføring. Hvorfor skal man i huleste betale mer enn 299,- for 6 GB og legge Data Frihet (1000 GB) til 99,- kr på toppen for maks 397,- kr.

 

Du trenger ikke å velge en pakke på 15, 20, 30 GB og deretter legge til Data Frihet for 99,- kr. Det er en nedgradering i hastighet ja, men det er ikke slik at du kan manuelt velge mellom operatørene, når de tvinger deg til Ice uansett. Og spørsmålen om hastigheten i Ice?

 

Om du spør pent, kan du helt sikkert få lov til å betale 99 kr for 500 MB og 300 kr for Data Frihet.

Lenke til kommentar

Ice driver rett og slett med villedende markedsføring. Hvorfor skal man i huleste betale mer enn 397,- kr (299,- for 6 GB og Data Frihet til 99,- kr).

 

Du trenger ikke å velge en abonnement på 15, 20, 30 GB, legge til Data Frihet for 99,- kr når du kan få det billigere. Det er en nedgradering i hastighet, ja, men det er ikke slik at du kan velge mellom operatørene, når de tvinger deg til Ice uansett. Og når det kommer til det med hastigheten i Ice? (Når det ikke er dekning engang! ?)

Hva er det du kakler om? Ja, du kan fint velge abonnemtn på 6 GB + 99 for fri data.

 

Hvis du kan utnytte dette.

 

Hvis man ikke alltid har dekning i Ice sitt eget nettverk så kan man ha behov for mer data i Telias nett, og da må man betale for et dyrere abonnement.

 

Men ja, du kan fint velge 6 GB + fri data på Ice sitt nett hvis det dekker dine behov.

 

Så hva er det du klager over?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nkom heksejakt!

 

Telia "Fri bruk"

I resten av EU / EØS og Sveits får du fri bruk av minutter og meldinger inkludert, unntatt spesialnummer. I tillegg er 22 GB data inkludert, deretter koster det 5 øre pr. MB.

 

Chilli 

Med Chili Fri Data får du månedlig inntil 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019).

 

Tviler at Nkom kommer noe videre med Ice her! Ice har ei god sak! 

 

Nå er jo disse akkurat slik regelverket sier at det skal være. Disse abonnementene er såkalt "open bundle" som tilsier at prisen er veldig lav i forhold til datamengden, som da tilsier at kvoten kan settes til (abo.pris/grossistpris)*2 (grossistprisen er 54,34 pr gb)

Ice er billigere en Telia eller cilli! Hva er det Nkom vil at Ice må tillatte at Ice kunder kan bruke 1000 gb i Eu eller i telias sitt nett!? Nkom kan ikke tvinge Ice verken den ene eller den andre! Akkurat nå er det billigst i Norge så skal de drepe Ice eller hva er oppgaven til Nkom her?

De vil at dette skal regnes som ett open bundle. Altså at den totale prisen du betaler for abo, skal legges til grunn for hva som kan roames i EU/EØS. Altså i tilfellet 6gb + frihet skal gi totalt 14,64 gb til roaming i EU/EØS...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...