Gå til innhold

Tesla slår knockout på alt og alle: Har levert over 3000 Model 3 denne måneden


Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvordan andre tenker, men for min del er det et enkelt valg. Model S er for stor, særlig for bred. Model 3 er langt mer moderne, har bedre batteriteknologi, mye lavere forbruk, mye høyere ladefart, større rekkevidde, og er sikrere. En ny bil med fem års fabrikksgaranti er også å foretrekke fremfor en brukt med mye kortere garantitid. Model S har mer plass, men det er åpenbart ikke nok til å være "mer bil" (tenk Nissan e-NV200 Evalia). Og Model 3 har nok plass til å være familiebil.

 

Etter mitt skjønn, om man ikke trenger mye mer plass enn i typiske familiebiler i Norge, er Model S nevneverdig bedre bare på ett punkt: hvor enkel bagasjeplassen er å utnytte, spesielt med større ting som barnevogner. Det at Model 3 er en sedan og ikke en hatchback gjør det mindre praktisk å frakte store ting. Men jeg har ikke det behovet, og fraværet av en tverrbjelke å hengsle bakluka i gjør at M3 har ypperlig takhøyde også bak, men samtidig har svært lav luftmotstand. Model Y får 10% mindre rekkevidde ved blandet kjøring, du kan trygt regne med at det er minst 20% i motorveifart. Vil du kjøre en tur til solkysten i Spania klarer du deg med ca halvparten så mye ladetid som Model S trenger — og enda mindre fra slutten av 2019 når V3 av superladerne rulles ut i Europa.

 

Så for meg er det nesten mottatt. Med unntak av småbarnsforeldre skjønner jeg meg ikke på folk som heller kjøper en brukt Model S enn en helt ny og langt bedre Model 3.

 

Forøvrig tror jeg Tesla skjøt seg selv i foten ved å lansere Model Y så lenge før den blir tilgjengelig. De som må eller absolutt vil ha en hatchback, til tross for at den blir mindre effektiv, har nå god grunn til å vente på Model Y heller enn å kjøpe brukt S/X...

 

Har etter flere gode konstruktive innlegg i denne tråden fått litt bedre forståelse hva Model 3 er. 

Jeg var mer fokusert på at Model S har flere detaljer som er "kjipet ned" på Model 3 (som nevnt tidligere) som erstatter "påkostet kunde" følelsen, med "average joe kunde" følelsen.

 

Jeg har helt klart fått en 'more than meets the eye' opplevelse. 

 

Å kutte ned på hatchbak løsningen synes jeg var det verste valget Tesla gjorde med Model 3. Mangel på god bagasjerom luke er jo ofte 'deal breakeren' for familier. 

Se på Huyndai Ioniq, et konkret og perfekt eksempel på hvordan det kunne vært utført.

 

Jeg var reservasjonsholder på M3 fra 31mars ‘16, men var egentlig allerde lei M3 før den kom til Norge fordi den allerde har vært i US i nesten halvannet år. Trodde faktisk at tidlige reservasjonsholdere som også eier en Tesla skulle bli belønnet med en eksklusiv og tidlig batch før «bermen».

Har derfor bestemt meg for å droppe model3 og beholde S75D (fullspekket inkl FSD) og bestilt model Y (fullspekket performance). Det blir vel beskjedent nysalg av ModelS fremover og da vil prisene stabilisere seg når «byttebølgen» har gitt seg.

 

Liker ikke sedan løsningen på M3. Hvis du åpner bagasjelokket i regnvær renner vannet på bakruta og deretter renner alt vannet fra både bakluka og vinduet ned i bagasjerommet.

 

Ny model S kommer til å ligge langt over model3 i pris. Kommende Mva + gratis SC + lav rente + høyere terskel for ev ny model S gjør at jeg tror den kommer til å holde seg OK i pris. Samt at vi trenger den ekstra plassen i S vs 3. Model 3 var egentlig tiltenkt å byttes mot konas Leaf. Nå bytter vi Lefan mot en Y istedenfor. Beholder antakelig S75D også etter anskaffelsen av Y, og da kan vi balansere langkjøring km. over begge Teslaene. Slik det er i dag blir Leafen brukt kun til bykjøring. Er derfor ikke plaget med trange p-hus med S’en. Uansett så summumer jeg teslaen ut av luken om noen har «parkert med inne»...

 

Synes ikke Model 3 er smidig nok til å kalles "liten bil", men den er helt klart mer smidig enn Model S. 

En bil som er over 2 meter bred er heller ingen smal bil. Model 3 er kun 9cm smalere enn Model S. 

 

Har endret mening om Model 3 vs Model S, og forstår at selv om den mangler mye Model S har, er har den også mye som Model S mangler. Hvor Model S kanskje har litt mer ergonomi, fleksibilitet og komfort, har Model 3 mer fokus på kost og fordelene ny teknologi og lavere vekt kan gi. 

Valget mellom brukt Model S og ny Model 3 er ikke så rett frem lenger, men mer "det kommer an på". 

 

Igjen, er snakk om sammenligning mellom Model 3 og Model S, ikke mot andre produsenter..

 

Det er kanskje det latterligeste jeg har hørt. Nå har jeg ikke eid noen premiumbiler før, men min Model S kan IKKE klassifiseres som premium når det kommer til kvalitet hvertfall.

 

- Ett evig knirk i hele bilen når det er sol.

- Håpløst buggy software

- Navigasjon? Kjør heller etter stjernene

- Vindusviskere som knapt nok tørker ruta.

- Spylerveske? Må bruke 2 liter for att ruta skal bli red.

- Halvparten av panelene på bilen min er skeive, nå er jeg på 18mnd før jeg får time.....

 

Jaggu sa jeg premium gitt...

Hvis det er elektrisk bakluke og ingen ramme rundt vinduer man trenger for å kalle en bil premium så skjønner jeg..

 

Kom kanskje ikke så tydelig frem, men det var "premium følelse" mellom Model S og Model 3. 

Synes Model 3 gir litt for mye preg av å gjøre ting rimeligere og mindre eksklusivt sammenlignet mot Model S. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Nissan Leaf er solgt i Norge siden 2013, så jo det er faktisk korrekt at det ble solgt biler før 2018 og etter. 

Det er ganske innlysende..

Visst du ikke greier å se at dette er 2 forskjellige biler, så har jeg egentlig ikke så mye mer å tilføye til denne praten:

2018-nissan-leaf-vs-2014-nissan-leaf.jpg

Lenke til kommentar

Men hvordan er utviklingen av ladestasjoner i forhold til leveransen av nye biler? Hvis Tesla klarer å levere bortimot 5000 biler i bare Mars-måned, så må jo også presset på eksisterende ladestasjoner bli betydelig høyere, og etterspørselen etter flere øke voldsomt?

5000 ekstra biler er ikke så brutalt. Det er altså en økning av Tesla-bilparken på omkring 16%. i tillegg har ikke bilene som selges nå ubegrenset gratis superlading, som reduserer misbruk av superladerne, og Model 3 kan også lade på CCS hos Fortum/GK/BKK/Ionity/osv, hvis det er travelt på superladerne.

 

Spørsmålet er egentlig hvor mange biler som leveres i år. Om det skulle leveres 5000 per måned hver måned resten av året, så hadde Tesla hatt et stort problem, men jeg tror ikke det blir så ekstremt. Jeg vil tro Model 3 havner på opp mot 20k leveranser for året, hvis SR/SR+ til 330-350.000 kroner kan leveres i stort volum i løpet av året.

 

20k ekstra biler er altså en økning på nærmere 65% fra starten av året. Det er en betraktelig økning, men ikke helt uoverkommelig. Litt utifra hvor mye ledig kapasitet det er i dag, og hvor stor betydning betalt vs gratis superlading har, så bør nok Tesla øke antallet superladere med noe sånt som 10-30% i løpet av året. Det bør gå greit.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Spiller ingen trille, de ligger an til å doble den gamle rekorden. Tesla Norge vasser i penger om dagen uavhengig av S/X.

 

 

Nei har jeg sagt de har vunnet noe som helst? De slår rekorden på mest solgte biler ila en måned, verken mer eller mindre. Herregud så butthurt en skal være. Det er en enkel faktoid.. 

 

 

Så for å misforstå deg rett, nedgangen for de andre modellene er uproblematisk fordi 3 har solgt så godt på en måned.

Du ser absolutt ingen utfordringer her, men bør gjerne vise litt forståelse for at det er andre her som har litt mer innsikt i dette enn det du klarer hjemme fra gutterommet ditt. 

Lenke til kommentar

Så for å misforstå deg rett, nedgangen for de andre modellene er uproblematisk fordi 3 har solgt så godt på en måned.

Du ser absolutt ingen utfordringer her, men bør gjerne vise litt forståelse for at det er andre her som har litt mer innsikt i dette enn det du klarer hjemme fra gutterommet ditt. 

 

Hva er galt med deg? Hvorfor snakker du slik til folk? Ikke bor jeg på noe "gutterom", i tillegg har jeg forståelse langt utover hva du prøver å late til her. Du kjenner meg ikke, slutt å oppfør deg som du gjør det. Skjerp deg, diskuter sak og ikke personer og prøv å hold følelsene i sjakk. 

 

Jeg poengterte at de selger masse model 3, og derfor tjener de nå grovt med penger. Slutter de å slege model 3, gjør de ikke det. Det er enkel forbanna logikk. Se der du, jeg forstår jo ting! 

Lenke til kommentar

Hva er galt med deg? Hvorfor snakker du slik til folk? Ikke bor jeg på noe "gutterom", i tillegg har jeg forståelse langt utover hva du prøver å late til her. Du kjenner meg ikke, slutt å oppfør deg som du gjør det. Skjerp deg, diskuter sak og ikke personer og prøv å hold følelsene i sjakk. 

 

Jeg poengterte at de selger masse model 3, og derfor tjener de nå grovt med penger. Slutter de å slege model 3, gjør de ikke det. Det er enkel forbanna logikk. Se der du, jeg forstår jo ting! 

 

Jeg måtte rette meg etter dine umodne svar på enkle spørsmål. Beklager at du ikke tåler tilbake med samme medisin. 

 

Men da er vi enige om at medaljen for utleveringrekord også kan ha en bakside? 

Lenke til kommentar

Jeg måtte rette meg etter dine umodne svar på enkle spørsmål. Beklager at du ikke tåler tilbake med samme medisin. 

 

Men da er vi enige om at medaljen for utleveringrekord også kan ha en bakside? 

 

Jeg kan ikke akkurat si meg enig, men for all del da er vi enig i om at det er unødvendige måter å svare på så lar vi det ligge der :) 

 

Ja absolutt! Jeg er egentlig passe irritert på hele opplegget, skulle heller se de ta det me ro og levere ut gode biler og ikke minst følge opp oss som har ventet lenge. I tillegg er det jo kult at de knuser rekorder, men jeg er absolutt enig at det både har en åpenbar bakside allerede og gjerne viser en større en etterpå om salget dabber helt av. Tiden vill vise :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eh, nei. COGS er ikke noe nøkkeltall. Såpass burde du vite om du skal uttale deg såpass skråsikkert. Det finnes ulike triks for å forbedre marginene (balanseføring, bokføre kost som OPEX).

 

De fleste bilprodusenter oppgir bruttomargin inkl. FoU. Det gjør for øvrig ikke Tesla.

 

 

Ok da bommet jeg, bra du korrigerte meg. Jeg trodde Tesla oppga netto marginer?

 

Kanskje du kan forklare COGS i sammenhengen med marginer? Hvorfor og hvordan brukes det? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Tesla kommer til å fornye Model S, tvert imot tror jeg den fases ut på sikt. Den faller mellom to stoler nå. Litt større enn Model 3, men MYE dyrere. For 5% til får man Model X, som er en ekstremt mye bedre familiebil enn Model S. 

 

Tesla satser uansett på massemarkedet, ikke på luksusmarkedet. De måtte starte i high-end delen av markedet for å overleve som ny produsent, men beveger seg nå mer og mer vekk fra det. Model 3 og Model Y blir volummodellene, som får alle ressurser. Model X vil nok også nedprioriteres og kanskje fases ut på sikt tipper jeg, når Model Y leveransene er i full sving. 

 

 

 

Vet ikke helt om jeg har troen på den analysen. Tror nok Tesla kommer til å fortsette å ha kostbare toppmodeller. De bærer jo på en måte de mindre kostbare, både i form av image og økonomi mtp høyere marginer på disse modellene.  Men det er jo uviktig hva jeg tror, fasiten vil jo komme etterhvert. Det blir jo veldig spennende å se hva som blir av Tesla Pickup. Og ikke minst Tesla Truck. 

 

Kanskje holder Tesla igjen på oppdateringen av model S i påvente av økt kapasitet på batterifabrikken? En model s mk II kan da lanseres med 21700 celler i batteripakken, klar til å benytte v3 super charger og få ennå raskere hurtiglading.

 

Overgang til 21700 celler vil kanskje gi 10-20% økt rekkevidde, men viktigst blir jo ennå bedre kjøling på den nye batteripakken slik som på m3 - og skal noe slikt lanseres så passer det jo bæl-gøtt å gjøre det samtidig med lansering av model s mk II. 

Lenke til kommentar

3600 Tesla på en måned. Greit bidrag det til Tesla. Snittprisen med utstyr ligger nok nord om 500 000 i snitt.

 

Ifølge den gamle hoderegning så blir det 1.8 milliarder kroner til Tesla bare i mars fra det norske markedet. Ikke dårlig det.

 

Mener du rett i lomma på Elon? Den norske importøren skal vel ha litt, betale for frakt over dammen må de vel, så hva blir det igjen i overskudd, det er vel det som er viktig!

Lenke til kommentar

Mener du rett i lomma på Elon? Den norske importøren skal vel ha litt, betale for frakt over dammen må de vel, så hva blir det igjen i overskudd, det er vel det som er viktig!

 

 

Snakkes vell om 20-30% i margin på de modellene som selges I Norge nå. Si de ligger på 500 000 i snitt, solgt 4500 her nå, 500 000*4500*0,3 = 675 millioner på en måned i Norge. Ganske ok det. 

Lenke til kommentar

Kanskje holder Tesla igjen på oppdateringen av model S i påvente av økt kapasitet på batterifabrikken? En model s mk II kan da lanseres med 21700 celler i batteripakken, klar til å benytte v3 super charger og få ennå raskere hurtiglading.

Tenker du på 2170-cellene? Musk har sagt at Model S og X ikke vil ta i bruk disse. Jeg vil tro at de har enda nyere batteriteknologi som vil komme i neste generasjon av S og X. Altså at de ikke tar i bruk 2170 fordi de har noe bedre på vei alt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Har de nok produksjon av 2170 da?

Kontraktene på 18650 er langsiktige og ikke noe man kommer seg ut av sånn uten videre. Og det er ikke "bare" å skifte celleformat i samme huset heller. En slik endring må komme samtidig med en stor oppdatering av bilen ellers. S produksjon går stille videre med lite innsats. Vil de ha volum nok på denne modellen videre til å forsvare utviklingen av en helt ny plattform?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker du på 2170-cellene? Musk har sagt at Model S og X ikke vil ta i bruk disse. Jeg vil tro at de har enda nyere batteriteknologi som vil komme i neste generasjon av S og X. Altså at de ikke tar i bruk 2170 fordi de har noe bedre på vei alt.

 

Ja jeg tenkte jo egentlig på 21700 som er de cellene som står i model 3. Men klart at om Tesla har noen ess i ermet nå som det ser ut som de kjøper opp Maxwell så kan jo Maxwell oppkjøpet gjøre at det blir foretatt et realt kvantesprang ett år eller to fram i tid og energitettheten da gjør at de kanskje ender opp med celler i en anne størrelse. For alt vi vet kan jo det å skalere opp og gjøre klar til produksjon ta lengre tid slik at det kan ta kanskje opp mot 5-7 år før den nye batterikjemien er klar til masseproduksjon. Og da kan det kanskje være lønnsomt for Tesla å ta et hvilesteg og implementere 21700 celler i både S og X. 210 wh/kg vs 250 wh/kg det er jo ca 20 % økt rekkevidde per kilo i favør av 21700 vs 18650 cellene. 

 

Er vanskelig å spå om fremtiden, og spesielt nå når det ser ut som Tesla får fingra på ny kjemi og også får ny kunnskap om kondensatorer. Og det er kanskje kombinasjonen av disse som blir mest spennende å se hva bringer. Ennå mer effektiv re gen? Bedre levetid på celler? Mindre og lettere batteripakker med større rekkevidde? Hurtigere lading? 

Lenke til kommentar

Har de nok produksjon av 2170 da?

Kontraktene på 18650 er langsiktige og ikke noe man kommer seg ut av sånn uten videre. Og det er ikke "bare" å skifte celleformat i samme huset heller. En slik endring må komme samtidig med en stor oppdatering av bilen ellers. S produksjon går stille videre med lite innsats. Vil de ha volum nok på denne modellen videre til å forsvare utviklingen av en helt ny plattform?

 

 

Vel du har rett i det du sier mtp på lange kontrakter. Men at de har en lang kontrakt betyr ikke at de ikke kan reforhandle den - det er det stort sett alltid rom for. 

 

Når det gjelder celleformat så er det faktisk ikke slik at det å endre celleformat fordrer at det tegnes en ny bil helt fra bunnen av. Selve batteripakken er jo bare en "container" som er laget for å passe til cellenes størrelse og kjøleløsningen til cellene. Se feks youtube videoer av model s pakker. Så nytt celleformat fordrer kun ny "container". Dermed kan de fase ut eksisterende celler og containere også starte på nytt med nytt celleformat i samme modell. 

 

Den viktigste grunnen for Tesla for å skifte celleformat vil jo være økonomi. På samme real estate kan de bruke færre celler enn dagens ms og mx og likevel ha bedre rekkevidde. Det kan gi lavere vekt og økt rekkevidde. 

 

Batterifabrikken har vistnok svært mye ledig kapasitet som ikke er bygd ut ennå. Med flere linjer på plass vil de skalere opp produksjonen av 21700 cellene og da vil stykkprisen raskt falle. Jo mer mer de øker produksjonstakten av 21700 jo mer kostbart vil det være å bruke 28650 celler i ms og mx. 

Lenke til kommentar

Mener du rett i lomma på Elon? Den norske importøren skal vel ha litt, betale for frakt over dammen må de vel, så hva blir det igjen i overskudd, det er vel det som er viktig!

 

 

Hehe nei jeg snakker selvsagt ikke om 2 milliarder rett i foret til Musk. Det er jo omsetning, minus forskuddet. Og det tilfaller jo Tesla-selskapet. Akkurat hvordan Tesla har strukturert selskapet kjenner jeg ikke til og det er heller ikke viktig. Den norske delen får nok penger utifra en kontraktsfestet avtale. 

 

Men slike store salg er jo likevel viktige, det å ha en positiv cash flow er jo viktig i alle bransjer men kanskje spesielt innen produksjon med høy FoU kostnader der det løper mange og store utgifter før salget er komplett og pengene strømmer inn. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har gått fra en 2014 S85 til Model 3. Veldig morsom bil på mange måter, og en teknologisk overgang fra 2014 s85. Etter nesten 4 uker er jeg fortsatt fornøyd, men savner en del ting. Bagasjerommet og åpningen er en ting, og jeg savner skjermen bak rattet. Den føles også litt billig på en eller annen måte, til tross for at den kostet 518000. Vurderer å bytte den ut i en 2016/2017 75D, men er ikke sikker!

Har også 2014 (des) S85. Jeg kommer nok ikke til å bytte til mod 3. 3 av mine venner hadde forhåndsbestilt mod 3. Da tiden kom, valgte alle å kansellere. For meg: Gratis lading ut bilens levetid, 7 seter, stadige oppdateringer, adaptiv cruisecontroll (og en autopilot jeg ikke bruker mye) samt god plass (også framme pga kun bakhjulstrekk) gjør nok at jeg beholder den inntil videre. Barnesykdommene som den hadde i starten ser også ut til å være over nå. Savner krok. Autoparkering og summon-funksjonen via mobil er jeg også blitt stadig mer glad i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...