Gå til innhold

Tesla slår knockout på alt og alle: Har levert over 3000 Model 3 denne måneden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ingen som synes det er viktig at det er levelig i baksetet på en familiebil over litt lengre distanser? Baksetet i Tesla diskvalifiserer dessverre bilene for meg. Altfor lav sittepute så man blir sittende med knærne opp i lufta uten støtte til lårene. Dette gjelder også model 3. Er man høyere enn 160 er baksetet ren tortur på langtur. De har i hvert fall økt utsymet i 3ern, i forhold til grotta man føler man sitter i i S'en.

 

Kan det være så himla vanskelig å få gjort noe med baksetet med tanke på alle de faktisk vanskelige problemene Tesla har løst?

Trenger du å frakte høye personer i baksetet så er ikke lave sedaner tingen. Kjøp en Model X eller vent på Model Y. Evt. Kia eNiro eller noe slikt. Model S har heller ikke veldig god baksetekomfort nei, det er jo også en lav bil. I Model X er baksetekomforten rett og slett strålende. 

 

For småbarnsfamilier er plassen i baksetet mer enn god nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

20-30 %? Det var ganske stort spenn, gitt. Det er egentlig meningsløst å oppgi marginer hvis en ikke spesifiserer COGS.

De tar seg jo 90 000 ekstra for en litt annen software og dette:

  • 20-tommers Performance-felger
  • Performance-bremser
  • Spoiler i karbonfiber
  • Senket fjæring
  • Aluminiumslegerte pedaler
Lenke til kommentar

Så noen videor om at model 3 har problem med is. Virker ikke som den ultimate bilen for norge.

 

Synes det er veldig rart at norge, som tross alt er uberoende av oljeimport satser så hardt på elbiler (som ikke engang produseres i europa). Norge må jo vaere et av de land som tjener absolutt minst på å ha elbiler. Lange vintrer med kort rekkevidde, så varme opp bilen med batterier når det er -30c ute. Hade skjoennt det bedre hvis norge lå ved siden av hellas eller spania. Men men dere virker jo fornoyde så det funker vel

 

Norge er et langt land. Elbil er muigens ikke det ultimate for de som bor nord for Trondheim, men her sørpå ser det ut som om det går veldig bra, sett i forhold til hvor mange Teslaer det er på veiene her.

Lenke til kommentar

Så noen videor om at model 3 har problem med is. Virker ikke som den ultimate bilen for norge.

 

Synes det er veldig rart at norge, som tross alt er uberoende av oljeimport satser så hardt på elbiler (som ikke engang produseres i europa). Norge må jo vaere et av de land som tjener absolutt minst på å ha elbiler. Lange vintrer med kort rekkevidde, så varme opp bilen med batterier når det er -30c ute. Hade skjoennt det bedre hvis norge lå ved siden av hellas eller spania. Men men dere virker jo fornoyde så det funker vel

 

Nå er Norge et av verdens store oljeproduserende land, og det gjør at vi ikke har behov for å importere olje. Derimot er vi avhengig av å eksportere... Mulig du tenkte riktig, men du skrev helt feil.

 

Det vil faktisk si at det er mer lønnsomt for AS Norge å eksportere olje og oljeprodukter fremfor å selge den, da eksport betyr penger inn til landet. Dette selv om marginene er høyere for bensin og diesel, spesielt om man tar med de direkte avgiftene fra salg.

 

Riktignok vil endel av pengene som heller ville blitt brukt til å kjøp olje og drivstoff for, bli brukt til mer import. Men det er ikke et en-til-en forhold på dette.

 

Forøvrig tjener vi grovt på elprisen da kostprisen er ufattelig lav. Den består først og fremst av avgifter til stat og inntjening til statkraft og alle vannkraftverkeierne, som i realiteten er Stat, Fylker og Kommuner. Og jo høyere prisen er, dess mere tjener AS Norge.

 

Siden det ikke er utslipp å regne med fra vannkraftverk og ledningsnettet, så gir det heller ikke giftige utslipp som påvirker nærmiljøet og innbyggerne, så strøm er så safe som det kan bli, og derved langt bedre for landet og dets innbyggere. Sånn sett er elbiler helt glimrende for Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Siden det ikke er utslipp å regne med fra vannkraftverk og ledningsnettet, så gir det heller ikke giftige utslipp som påvirker nærmiljøet og innbyggerne, så strøm er så safe som det kan bli, og derved langt bedre for landet og dets innbyggere. Sånn sett er elbiler helt glimrende for Norge.

Tja, det er vel viten kjent at vi eksporter mesteparten av den rene strømmen vi produserer, og importerer "skitten" strøm fra utlandet.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

 

Resultatet blir jo det samme om man ser på det med norske øyner, men om man tror at vi nordmenn redder planeten av å kjøre elektrisk, så er man på bærtur.

Lenke til kommentar

20-30 %? Det var ganske stort spenn, gitt. Det er egentlig meningsløst å oppgi marginer hvis en ikke spesifiserer COGS.

Fullt utstyrt performance er ganske sikkert over 30%. LR AWD er nok omkring 25%. Standard SR har kanskje 5%. Så marginen varierer sterkt utifra utstyrsnivå.

 

I fjerde kvartal 2018 var snittet 24,3% margin, for S/X/3. Det inkluderer alt fra Model 3 MR RWD til Model X Performance. Model 3 alene var over 20% i snitt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er vel viten kjent at vi eksporter mesteparten av den rene strømmen vi produserer, og importerer "skitten" strøm fra utlandet.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/28/195410782/mesteparten-av-strommen-norge-forbrukte-i-2017-var-fossil-eller-atomkraft

 

Resultatet blir jo det samme om man ser på det med norske øyner, men om man tror at vi nordmenn redder planeten av å kjøre elektrisk, så er man på bærtur.

 

Nei, det er en myte. Man eksporterer veldig lite kraft til utlandet. Men, en selger sertifikatene som en får ved å produsere fornybar strøm til utlandet samt noe her hjemme såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt i samme båt, og har vel konkludert med at bruktmarkedet er litt merkelig på Tesla Model S, spesielt på finn.no er det meste relativt overpriset, og det ser ut til at du kan gjøre de beste kjøpene på bruktbil hos Tesla selv:

https://www.tesla.com/no_NO/used?model=ms&sort=price|asc

 

Disse er jo i tillegg inspisert, og med 2 års garanti (+ gjenværende 8 års garanti på batteri og drivenhet) .

 

Ellers er jeg nok like clueless som deg, historikk på bilen er nok viktig å inspisere, da de tidlige modellene hadde en del barnesykdommer, som det ble laget forbedret deler til, så at en god del av disse er tatt er jo en fordel.

F.eks. var det en del feil på dørhåndtakene i starten, men de ble utbredt på  de nye delene.

 

Ellers er jo Tesla et ungt selskap enn så lenge, så det er vanskelig å si noe om hvordan de over tid vil holde seg.

Hadde ikke kjøpt en 2014 Model S for å behold den så mye mer enn de 2 årene jeg fikk garanti på uansett.

 

Takk for tips om å kjøpe brukt direkte fra Tesla, var ikke klar over utvalget!

 

Ja, er vanskelig å vite hva som skjer med priser og slikt framover. Sitter vel her og innbiller meg at 300K for en brukt elbil med lang rekkevidde og gratis lading er god deal, men burde man egentlig bare kjøpe en brukt Skoda Octavia med firehjulsdrift til halve prisen? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takk for tips om å kjøpe brukt direkte fra Tesla, var ikke klar over utvalget!

 

Ja, er vanskelig å vite hva som skjer med priser og slikt framover. Sitter vel her og innbiller meg at 300K for en brukt elbil med lang rekkevidde og gratis lading er god deal, men burde man egentlig bare kjøpe en brukt Skoda Octavia med firehjulsdrift til halve prisen? :)

Octavia'en er nok litt mer forutsigbar, selv om det kan jo oppstå alt slags på en bruktbil.

 

Problemet med elbiler er jo den dagen batteriet dør utenfor garanti, da kan det fort vært like greit å frakte den til dynga, selv om du gjerne kunne fått 150-200 000 for den dagen før.

Prisene på batteri går hele tiden ned, Musk har vel slengt runt med 100$ for 1kWh i 2018-2019, men realistisk så ser det ut som den er rundt 200$ for 1kWh per dags dato.

cv-factsheets-ev-battery-cost.png

 

Så bare prisen på batteriet blir:

85 kWh * 200$ = 17 000$

Eller 145 000NOK før arbeid.

72500 om målet om 100$/kWh blir oppnådd, som ikke akkurat er gratis det heller.

 

Så litt tilbake til det at jeg ville nok ikke risikert å eid 2014 Model S når både den ene og den andre garantien utløp i 2021-2022.

Lenke til kommentar

S vil nok selge minimalt fremover hvertfall, blitt svært dyr i det siste. Lite nytt de siste 2 åra også.

3 vil jo selge mye fremover men det blir interessant med tall etter eks.vis 6 og 9 måneder, da får man et større bilde av det hele. Nå er det jo et stort oppdemmet leveringstall som presenteres, og de leverer stort sett mest biler i siste måned per kvartal.

 

Modell S må vel snart være klar for en full oppdatering vel? Den oppdateringen som kom var jo minimal og er vel for en midtlivsoppdatering å regne. 

 

Skulle gjerne sett modell S i oppgradert versjon, men ennå større fokus på premium følelsen siden det er et ord Tesla liker å bruke. Dashbordet er virkelig modent for å endres, og den store skjermen føles litt 2012 - det kunne vært løst på en langt mer visuell måte. 

 

Og når de nå engang tegner en ny front på modell S så bør det virkelig forsøke å være litt mer praktisk og tegne inn hovedlys som er på nivå som andre premium biler. Akkurat det med lys der har Tesla en bit vei å gå. 

 

Og kunne de klart å levere en ny S med hengerfeste som tilvalg ville jo det vært kjekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig måte å rekne på. Bilene kunne vel bestilles fra ca. 2 år siden, også kom alle på en mnd. Andre bilmerker leverer fortløpende, derfor lavere tall hver mnd. Blir som om jeg skal skryte på meg 1,4 millioner i måneslønn, men jeg har ikke mottatt en krone de to siste årene, og fikk 2 årslønninger utbetalt denne måned.

 

 

Bortsett fra cash flow så er jo netto det samme.....for deg. Lump sum etter 24 måneder eller 24 rater. Du taper litt i evt. rente og samt at du kanskje må regne inn nåverdien måned for måned kontra lump sum. 

Lenke til kommentar

Snerten bil i byen. Men ikke noe for meg med hytte langt unna, hund og enebolig. Så lenge det ikke finnes alternativ til Avensis st. vogna mi blir det og kjøre fossilt.

All ære til alle som bruker så mye penger på og hjelpe miljøet. Men for meg blir det en avvejning mellom økonomi og idealisme. Og da vinner økonomien.

Altså.. eneste alternativ med plass nok kanskje er Tesla suven. Men den koster nærmere 900.000. Idioti og bruke en årslønn på en bil generellt. Isteden for en strøken brukt st.v. til 250.000 gått 50.000km må jeg da låne 600.000 til! Dårlig deal for meg.

Kjøpe elbil for og bruke på jobb? Joda.. men ennå dårligere idè. 2 biler med avgifter, lån, forsikringer, service og Gud vet hva.

Nei, rimeligste og beste alternativ er fremdeles min ene Avensis. Enn så lenge..

 

 

Vel om det er en dårlig deal for deg å kjøre Tesla X er vanskelig å si, for du gir ikke mye opplysninger bortsett fra at du har hund, hytte, enebolig og Toyota stasjonsvogn. 

 

Hvor langt kjører du per år? Bor du i et område med bompenger? Hvor mange bommer passerer du på vei til hytten, hvor langt er det til hytten og hvor ofte reiser du på hytten? Hva har du brukt av penger på service og deler de siste årene? 

 

Brukt Tesla X får du fra 600 000 og oppover. 

 

Kan du gi mer info om det jeg spurte om ovenfor så skal jeg regne ut for deg om du virkelig sparer penger på å kjøre rundt i Avensis'n eller om du faktisk kan kjøre elektrisk. 

 

Skal du ha minst mulig økonomisk utlegg så må du kanskje tåle feks en ladestopp på vei til hytten, slik at du velger en  med lavere utsalgspris. 

 

Men ja om du kjører langt og kan ta brorparten av ladingen hjemme eller på hytta mens bilen likevel står parkert så tror jeg faktisk du kan kjøpe deg en brukt Tesla suv uten at det koster deg mer per år enn du betaler på Toyotaen. 

Lenke til kommentar

20-30 %? Det var ganske stort spenn, gitt. Det er egentlig meningsløst å oppgi marginer hvis en ikke spesifiserer COGS.

 

Nei marginer er marginer. Har model 3 marginer på 30% på toppmodell så er det 30% av salgspris. Enklere blir det ikke. 

Og det fordrer ikke at en må spesifisere COGS eller noen andre nøkkeltall. Det er jo litt av årsaken til at akkurat marginer blir brukt. 

 

Skal du drille ned i dybden og se feks spesifikt på hvilke konfigurasjoner som gir høyest mulig margin for Tesla så kan du godt også bruke andre nøkkeltall. 

 

Spriket i marginene er stort, men det er jaggu også spriket i salgsprisen så det forklarer nok spriket. En makset Tesla er jo nesten dobbelt så dyr som en ribbet utgave. 

Lenke til kommentar

20-30 %? Det var ganske stort spenn, gitt. Det er egentlig meningsløst å oppgi marginer hvis en ikke spesifiserer COGS.

Nei, det er ikke meningsløst å påpeke at Tesla har gode marginer på de dyrere variantene av Model 3. Sannsynligvis vil de kunne få bedre marginer enn på Model S og X siden produksjonen av Model 3 er mye mer optimalisert.

Lenke til kommentar

Spiller ingen trille, de ligger an til å doble den gamle rekorden. Tesla Norge vasser i penger om dagen uavhengig av S/X.

 

Du vet Tesla konkurrerer alene om denne rekorden? 

Vet ikke helt hva dette skal bevise.

 

Den forrige rekorden du henviser til ble satt av Model S, som har under 9% markedsandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei marginer er marginer. Har model 3 marginer på 30% på toppmodell så er det 30% av salgspris. Enklere blir det ikke. 

Og det fordrer ikke at en må spesifisere COGS eller noen andre nøkkeltall. Det er jo litt av årsaken til at akkurat marginer blir brukt. 

 

Skal du drille ned i dybden og se feks spesifikt på hvilke konfigurasjoner som gir høyest mulig margin for Tesla så kan du godt også bruke andre nøkkeltall. 

 

Spriket i marginene er stort, men det er jaggu også spriket i salgsprisen så det forklarer nok spriket. En makset Tesla er jo nesten dobbelt så dyr som en ribbet utgave. 

Eh, nei. COGS er ikke noe nøkkeltall. Såpass burde du vite om du skal uttale deg såpass skråsikkert. Det finnes ulike triks for å forbedre marginene (balanseføring, bokføre kost som OPEX).

 

De fleste bilprodusenter oppgir bruttomargin inkl. FoU. Det gjør for øvrig ikke Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...